Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Miljöbalkskommittén (M 1999:03), Dir. 2003:61
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2003-05-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 maj 2003
Sammanfattning av uppdraget
Miljöbalkskommittén skall se över möjligheterna att effektivisera
och förenkla miljöprövningen utan att hälso- och
miljöskyddskraven åsidosätts. Därvid skall bl.a. en utgångspunkt
vara intresset av att handläggningstiderna hålls så korta som
möjligt utan att möjligheten att uppnå miljömålen försvåras eller
allmänhetens rätt till insyn och deltagande åsidosätts.
Kommittén skall även vidareutveckla den vision om den framtida
prövningsorganisationen som presenterades i delbetänkandet
"Miljöbalken under utveckling Ett principbetänkande" (SOU
2002:50), principbetänkandet. Förslag till ändringar i
prövningsorganisationen skall syfta till en renodling av
domstolarnas roll till att huvudsakligen avse överprövning och
att avgöra tvister mellan enskilda eller mellan enskilda och det
allmänna.
I utredningsarbetet skall kommittén beakta miljöprövningens
betydelse för näringslivet och angelägna samhällsintressen samt
särskilt beakta konsekvenser för små och medelstora företag.
Miljöbalkskommittén skall samråda med Kommittén för översyn av
plan- och bygglagstiftningen (M 2002:05), PBL-kommittén.
Miljöbalkskommittén skall bistå utredningen om ett system och
regelverk för Kyotoprotokollets flexibla mekanismer (N 2001:08),
FlexMex2-utredningen, med det underlag som behövs för den
utredningens undersökning av hur en handel med utsläppsrätter kan
komma att påverka och samverka med miljölagstiftningen.
Resultatet av FlexMex2-utredningens undersökning och de
eventuella ändringar i miljöbalken som den utredningen föreslår
skall beaktas i kommitténs fortsatta arbete.
Kommittén skall i ett delbetänkande presentera de
effektiviseringsförslag som kan genomföras med nuvarande
prövningsorganisation. Övriga förslag som täcks av detta och
tidigare uppdrag får presenteras i delbetänkanden eller i
slutbetänkandet.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 22 december 1999 att tillkalla en
parlamentariskt sammansatt kommitté med uppdrag att utvärdera
tillämpningen av miljöbalken och lämna förslag till nödvändiga
reformer (dir. 1999:109). Kommittén har antagit namnet
Miljöbalkskommittén (M 1999:03).
Effektivisering av miljöprövningen
För att försäkra att skyddet för människors hälsa och miljön
upprätthålls och för att leva upp till Sveriges åtaganden inom EU
och internationellt är det nödvändigt med en miljöprövning av nya
eller ändrade verksamheter som påverkar miljön. Miljöprövningen
skall ske på ett sådant sätt att allmänheten ges möjligheter till
demokratisk insyn och inflytande. Med hänsyn till angelägna
samhällsintressen och berörda enskilda intressen är det samtidigt
viktigt att hålla handläggningstiderna så korta som möjligt.
I kommitténs principbetänkande presenterades en vision av hur
miljöbalken i framtiden skulle kunna göras mer effektiv och
tydlig samt hur bestämmelser för olika typer av verksamheter
skulle kunna samordnas bättre än i dag. En del i denna vision är
att all tillståndsprövning i första instans i framtiden sker hos
ett mindre antal förvaltningsmyndigheter. Visionen om den
framtida prövningsordningen förutsätter en annan
myndighetsorganisation än den nuvarande. En sådan
organisationsutredning ligger utanför det nuvarande uppdraget
till kommittén.
Det skall vara enkelt att starta och driva företag i Sverige och
ge företag bästa möjliga förutsättningar att etableras och
utvecklas. Därför måste också de regler som gäller för företag
vara ändamålsenliga, rättvisa och enkla att hantera samtidigt som
samhällets nödvändiga krav på verksamheterna måste uppfyllas.
Samordningen mellan bestämmelserna i PBL och miljöbalken m.fl.
lagar
PBL-kommittén är en parlamentariskt sammansatt kommitté med
uppdrag att se över plan- och bygglagstiftningen samt lämna
förslag till de lagändringar som behövs. I uppgiften ingår att
överväga och redovisa vilka lagstiftningsåtgärder som behövs för
att uppnå en så effektiv och smidig samordning som möjligt mellan
PBL och miljöbalken m.fl. lagar. Miljöbalkskommittén saknar ett
motsvarande uppdrag.
Miljöbalken och handel med utsläppsrätter enligt Kyotoprotokollet
FlexMex2-utredningen har regeringens uppdrag att ta fram ett
förslag till ett svenskt system och ett regelverk för handel med
utsläppsrätter i enlighet med Kyotoprotokollets flexibla
mekanismer och förslaget till Europaparlamentets och rådets
direktiv om ett system för handel med utsläppsrätter för
växthusgaser inom gemenskapen och om ändring av rådets direktiv
96/61/EG av den 24 september 1996 om samordnade åtgärder för att
förebygga och begränsa föroreningar (EGT L 257, 10.10.1996, s. 26,
Celex 31996L0061).
I FlexMex2-utredningens uppdrag ingår att undersöka hur
användningen av flexibla mekanismer skall samverka med befintlig
lagstiftning. Arbetet har betydelse för miljölagstiftningen och
Miljöbalkskommittén kan bidra med underlag.
Uppdraget
Effektivisering av miljöprövningen
Det är många olika faktorer som har betydelse för den tid det tar
att genomföra miljöprövningen av en verksamhet.
Handläggningstiderna måste hållas så korta som möjligt utan att
möjligheten att uppnå miljömålen försvåras och allmänhetens rätt
till insyn och deltagande åsidosätts. Det är därför angeläget att
se över om prövningsinsatserna är rätt anpassade till
miljöfrågornas betydelse för att säkerställa att prövningen
uppfyller miljökraven och inte blir mer långtgående än vad som
behövs från miljösynpunkt. Det finns även skäl att utreda om
tiden från första myndighetskontakt till ett lagakraftvunnet
avgörande kan förkortas. Såväl de miljömässiga som de ekonomiska
och sociala dimensionerna i hållbar utveckling kan därigenom
tillgodoses. En fråga av betydelse i sammanhanget är att många
verksamhetsutövare upplever att de krav som ställs på underlagen
för miljöprövningen är alltför omfattande och krångliga.
Möjligheterna att förenkla miljöprövningen utan att möjligheten
att uppnå miljöbalkens mål försvåras och utan att
EG-lagstiftningens krav åsidosätts bör därför ses över.
En bredare genomgång av frågan om samordningen mellan miljöbalken
och plan- och bygglagstiftningen görs nu av PBL-kommittén. En
särskild samordningsfråga rör det förhållandet att olika
verksamheter som kan innebära miljöstörningar prövas såväl enligt
miljöbalken som enligt angränsande lagstiftning, däribland PBL.
Miljöbalkskommittén skall i sådana slag av frågor samråda med
PBL-kommittén.
Effektivisering av miljöprövningen med nuvarande
prövningsorganisation
Kommittén skall presentera förslag på olika möjligheter att
effektivisera miljöprövningen med nuvarande prövningsorganisation,
t.ex. att göra vissa vattenverksamheter anmälningspliktiga, att
förenkla prövningsförfarandet vid mindre omfattande ändringar
eller utökningar av miljöfarliga verksamheter samt att förenkla
förfarandet med miljökonsekvensbeskrivningar.
Effektivisering av miljöprövningen genom ändrad
prövningsorganisation
Som ett led i effektiviseringen av miljöprövningen ingår att se
över prövningsorganisationen enligt miljöbalken och de
miljöbalksanknutna lagarna. Remissvaren över principbetänkandet
visar att det finns ett brett intresse av att kommitténs vision
om den framtida prövningsorganisationen utreds vidare. Uppdraget
till kommittén preciseras och utvidgas därför avseende
prövningsorganisationen.
Kommittén skall vidareutveckla den vision om den framtida
prövningsordningen som presenterades i principbetänkandet, men
även alternativa prövningsordningar skall övervägas. Om kommittén
föreslår organisationsförändringar skall en utgångspunkt vara att
domstolarna huvudsakligen bör ägna sig åt överprövning och att
avgöra tvister mellan enskilda eller mellan enskilda och det
allmänna. Förslagen skall alltså bidra till en effektivisering
och renodling av domstolarnas roll.
För vattenverksamheternas del skall kommittén utreda
förutsättningarna för prövningen av de civilrättsliga frågorna,
såsom hur frågor om markåtkomst och ersättning för skada och
intrång kan skiljas från miljöprövningen. Ett syfte bör vara att
utjämna de nuvarande skillnaderna i regelsystemet mellan i första
hand miljöfarliga verksamheter, vattenverksamheter och täkter.
Kommittén skall överväga olika alternativa prövningssystem som
utgår från att tillståndsprövningen i första instans sker i
administrativa tillståndsmyndigheter. En framtida instansordning
bör utformas med så få instanser som möjligt och med inriktningen
att skapa en både effektiv och rättssäker prövning. Antalet
nivåer i instanskedjan bör vara högst tre vid prövning av
tillstånd och villkor. Av förslagen skall framgå möjligheterna
att utjämna de skillnader som för närvarande finns i mål om
tillstånd till olika verksamheter i fråga om sakägarnas
rättsställning och deras möjligheter att få ersättning för
rättegångskostnader.
En fråga som särskilt skall övervägas är om en framtida
samordning av instansordningen i ärenden enligt miljöbalken och
ärenden enligt angränsande lagstiftning, t.ex. PBL, bör
eftersträvas. För- och nackdelar med en sådan samordning bör
analyseras. Kommittén skall i denna del samråda med PBL-kommittén.
Kommittén är oförhindrad att lämna förslag som rör prövningen
enligt 17 kap. miljöbalken både vad avser omfattningen av
prövningen och formerna för denna. Kommittén kan således, som en
del av sin analys av prövningsordningen, analysera hur syftet med
prövningen enligt 17 kap. miljöbalken bättre kan uppnås och i
förekommande fall lämna förslag till hur t.ex.
beredningsprocessen mellan myndigheter, miljödomstolar och
regeringen kan förbättras.
Vid arbetet med prövningsordningen bör studeras hur regelsystemet
vid prövningen av miljöfrågor ser ut i några andra EU-länder med
förhållanden som är jämförbara med Sveriges, särskilt i fråga om
prövningsorganisationen. Det bör utredas vilka likheter och
olikheter som finns mellan det svenska prövningssystemet och de i
andra länder, och om de organisatoriska lösningarna i andra
länder har fördelar som kan utnyttjas för att skapa en
effektivare prövning i Sverige.
Eftersom prövningsmyndigheterna prövar både tillstånds- och
tillsynsfrågor skall förslagen redovisa hur de tillsynsbeslut
enligt miljöbalken som fattas av kommuner, länsstyrelser och
centrala verk skall överprövas.
Kommittén skall dessutom analysera det nuvarande förfarandet i
anmälningsärenden med utgångspunkten att prövningssystemet skall
vara tydligt och på ett effektivt sätt tillgodose såväl olika
verksamhetsutövares behov av en snabb prövning som intresset av
att miljöfrågorna tillräckligt beaktas och att enskilda sakägares
rättssäkerhet garanteras.
Konsekvenser för små och medelstora företag
Miljölagstiftningen bör vara väl anpassad även till de minsta
företagen. Kommittén skall i det fortsatta utredningsarbetet
genomgående beakta konsekvenser för små och medelstora företag
samt redovisa förslag som kan förenkla miljöprövningen för dessa
företag.
Miljöbalken och handel med utsläppsrätter enligt Kyotoprotokollet
Miljöbalkskommittén skall bistå FlexMex2-utredningen med det
underlag som den utredningen behöver för att lämna
författningsförslag till hur direktivet om handel med
utsläppsrätter lämpligen kan genomföras i svensk lagstiftning.
Kostnader och andra konsekvenser
Vad som sägs om kostnader i kommitténs direktiv (dir. 1999:109)
gäller även fortsättningsvis.
Kommittén skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Kommittén skall samråda med PBL-kommittén och
FlexMex2-utredningen. Kommittén skall dessutom på lämpliga sätt
hämta in erfarenheter av miljöbalkens tillämpning.
Kommittén skall presentera förslag på de effektiviseringsåtgärder
som går att genomföra med nuvarande prövningsorganisation senast
den 31 december 2003.
Senast den 31 mars 2004 skall kommittén redovisa tänkbara
alternativ för hur en framtida prövningsorganisation kan se ut i
stort. Regeringen avser att efter remissbehandling av kommitténs
överväganden återkomma med tilläggsdirektiv för kommitténs
slutliga behandling av denna fråga. Förslag i övriga frågor som
kommittén enligt detta eller tidigare direktiv skall behandla
skall redovisas senast den 30 juni 2005.
(Miljödepartementet)