Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En beredning på det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området, Dir. 2003:58
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-04-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 april 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En beredning tillkallas med uppgift att följa utvecklingen på
det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området samt utreda och
lämna förslag till lösningar avolika problem på detta område.
En särskilt viktig uppgift för beredningen är att lämna förslag
till hur de problem som är relaterade till den tekniska och
mediala utvecklingen skall lösas.
Beredningen bör vid sina överväganden eftersträva att tekniken
inte skall vara av avgörande betydelse för mediernas
grundlagsskydd. I beredningens uppdrag ligger således att överväga
frågan om det mot bakgrund av den tekniska och mediala utvecklingen
är möjligt att i längden behålla en teknikberoende
grundlagsreglering av yttrandefriheten i medierna och om det på
sikt finns anledning att slå samman tryckfrihetsförordningen (TF)
och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) till en grundlag omfattande
såväl tryckfrihet som annan yttrandefrihet.
Inom det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området kan det finnas
behov även av andra förändringar än sådana som direkt är att hänföra
till den tekniska utvecklingen. I beredningens uppdrag skall det
därför ingå att identifiera och lämna förslag till lösningar av
även andra problem inom detta område. Det kan t.ex. röra sig om
att ge förslag på hur konflikter mellan grundlagarna och
EG-rätten eller andra bestämmelser som grundar sig på
internationellt samarbete kan lösas, men också att överväga
frågor som rör meddelarfriheten.
Det skall i beredningens uppdrag ligga att utreda om ny teknik
för framställning av skrifter och tekniska upptagningar omfattas
av TF och YGL. En uppgift för beredningen skall också vara att
analysera om det frivilliga grundlagsskyddet enligt 1 kap. 9 § YGL
kan komma i konflikt med bestämmelser som har till syfte att
skydda den personliga integriteten. Beredningen skall också överväga
om möjligheterna att ge internationell rättslig hjälp och liknande
internationellt rättsligt bistånd inom det tryck- och
yttrandefrihetsrättsliga området skall utökas. Vidare skall
beredningen utvärdera och ompröva TF:s brottskatalog. Beredningen
skall också behandla de problem som Justitiekanslern har påtalat
samt de frågor som rör ursprungsuppgifter för tekniska upptagningar
som framställts utomlands och möjligheten för Högsta domstolen att
förena tryck- och yttrandefrihetsmål vid två eller flera domstolar.
I beredningens uppdrag skall det också ingå att stå till
regeringens förfogande för rådgivning i tryck- och
yttrandefrihetsrättsliga frågor.
Beredningen får presentera delbetänkanden efter hand som olika
frågor behandlas.
Beredningen skall senast den 31 december 2004 redovisa sina
överväganden i de frågor som rör utökade möjligheter att inom
det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området ge internationell
rättslig hjälp och liknande internationellt rättsligt bistånd,
översynen av brottskatalogen, de av Justitiekanslern påtalade
problemen, ursprungsuppgifter för tekniska upptagningar som
framställts utomlands samt möjligheten för Högsta domstolen
att förena tryck- och yttrandefrihetsmål vid två eller flera
domstolar.
Bakgrund
Tryckfriheten har en lång tradition i Sverige. Redan år 1766
infördes vår första tryckfrihetsförordning. Den nu gällande
tryckfrihetsförordningen trädde i kraft år 1949. Frågan om
grundlagsskydd även för andra medier än tryckta skrifter
började utredas under 1970-talet och år 1992 trädde YGL i kraft.
Såväl TF som YGL har ändrats ett flertal gånger sedan de trätt i
kraft. Framför allt när det gäller YGL har ändringarna ofta
inneburit att grundlagsskyddet har anpassats till den tekniska
utvecklingen. Även de senast gjorda ändringarna i YGL utgör en
sådan anpassning
Sedan den 1 januari 2003 är grundlagsskyddet enligt den s.k.
databasregeln i 1 kap. 9 § YGL utvidgat till att gälla vissa nya
tekniker, bl.a. s.k. print on demand, som innebär framställning
på kundens begäran av enstaka exemplar av skrifter, bilder och
upptagningar genom överföring av information ur en databas.
Dessutom har till gruppen massmedieföretag lagts företag för
yrkesmässig framställning av tryckta och därmed jämställda
skrifter, t.ex. bokförlag och tryckerier. Därutöver kan numera
även andra aktörer än massmedieföretag få grundlagsskydd för
motsvarande verksamheter genom ansökan om utgivningsbevis. För att
ett sådant bevis skall utfärdas krävs att en ansvarig utgivare
utsetts. Radio- och TV-verket prövar frågor om utgivningsbevis.
Utvecklingen på informationsteknikens område har gått fort sedan
tillkomsten av YGL. De medier som omfattas av YGL har fortlöpande
utvecklats. Nya bärare av information har tillkommit och tillkommer
alltjämt. Möjligheterna att snabbt och enkelt få tillgång till
information har ökat drastiskt. De nya medieformerna innebär många
gånger ökade möjligheter till interaktivitet vilket kan få till
följd att avgränsningen mellan masskommunikation och privat
kommunikation blir mindre tydlig. Utvecklingen har också inneburit
att gränserna mellan tidigare relativt klart avgränsade tele-,
data- och mediesektorer blivit mer otydliga. Gränserna mellan
olika medier har därför blivit allt svårare att dra. Härigenom
torde det bli svårare och svårare att avgöra om yttranden faller
inom eller utanför grundlagsskyddet.
Av naturliga skäl är det svårt att göra några förutsägelser om hur
den massmediala framtiden kommer att se ut. Men det är inte
omöjligt att de traditionella massmedierna där innehållet är
fixerat, såsom är fallet med tryckta skrifter, radio och TV, på
längre sikt kommer att ersättas av individuellt anpassade
upptagningar och sändningar. En sådan utveckling kräver
förmodligen en grundläggande förändring av grundlagsskyddet. Det
är också tänkbart att skrifter kan komma att stå utan
grundlagsskydd på grund av att de framställs med hjälp av en
teknik som inte är att beteckna som tryckpress.
Den nu berörda problematiken har även uppmärksammats av
riksdagen. I det senast avslutade lagstiftningsarbetet rörande
TF och YGL uttalade riksdagen att det är sannolikt att sådan
framställning som sker genom print on demand inom några år
kommer att bli mer vanligt förekommande i Sverige eftersom den
tekniska utvecklingen innebär att det blir lättare och alltmer
ekonomiskt intressant att framställa enskilda exemplar efter den
enskilde kundens önskemål (2001/02:KU21 s. 22). Enligt riksdagen
borde det i framtiden också kunna bli fråga om att ett
bokförlag eller en återförsäljare, utan att en enskild person
på särskild begäran beställt en "print on demand-skrift" använder
framställningstekniken för att ta fram ett så stort antal exemplar
som motsvarar vad som kan kallas för en upplaga. Frågan kan då
uppkomma huruvida TF eller YGL är tillämplig och
grundlagsskydd föreligger.
Mot den bakgrunden har riksdagen i ett tillkännagivande angett
att det finns anledning att regeringen med utgångspunkt i hur
den nya tekniken kan komma att användas gör eller låter göra en
förutsättningslös utredning av TF:s och YGL:s bestämmelser i
syfte att analysera om de kan komma att tillämpas på ny
användning av tekniken eller om det behövs ändringar (a. bet.
s. 22 och rskr. 2001/02:233).
En omdebatterad fråga är om det är praktiskt möjligt att i
längden behålla den nu rådande teknikberoende regleringen av
tryck- och yttrandefriheten. Redan under det lagstiftningsarbete
som föregick YGL diskuterades frågan om en teknikberoende eller
teknikoberoende grundlag för yttrandefriheten. Det lades också
fram förslag om att samla skyddet för tryck- och yttrandefriheten
i en gemensam grundlag. Något sådant förslag genomfördes
emellertid aldrig, bl.a. på grund av den risk som ansågs föreligga
för att skyddet för tryckta skrifter skulle kunna komma att
försvagas med en sådan lösning. Diskussionen i dessa frågor har
därefter fortsatt, bl.a. i Mediekommitténs betänkande
Grundlagsskydd för nya medier (SOU 1997:49). I det
lagstiftningsarbete som följde det betänkandet uttalade Lagrådet
att det synes ändamålsenligt att ju förr dess hellre inrikta
lagstiftningsarbetet på en samlad grundlag omfattande såväl
tryckfrihet som annan yttrandefrihet (prop. 1997/98:43 s. 312).
Även i det lagstiftningsarbete baserat på
Mediegrundlagsutredningens betänkande
Yttrandefrihetsgrundlagen och Internet (SOU 2001:28) som har
slutförts under år 2002 har från olika håll den synpunkten
framförts att tiden nu är mogen för en genomgripande förändring
av skyddet för yttrandefriheten.
Det sagda visar på att det är nödvändigt att kontinuerligt bevaka
den tekniska och mediala utvecklingen och att det måste finnas
en hög beredskap för att kunna anpassa grundlagsskyddet till de
förhållanden som råder i samhället så att skyddet inte urholkas.
Mediegrundlagsutredningen framhöll vikten av att den mediala och
tekniska utvecklingen följs och att det finns en beredskap att
utreda olika frågor på yttrandefrihetsområdet. Utredningen
föreslog därför att det inrättas en stående beredning som skall
följa utvecklingen samt utreda och lämna förslag till lösningar
av olika problem på yttrandefrihetens område. Vid
remissbehandlingen av betänkandet var många instanser positiva
till utredningens förslag att inrätta en sådan beredning. I den
proposition som följde Mediegrundlagsutredningens betänkande
uttalade regeringen att den såg positivt på det förslaget och
att det fanns anledning att närmare överväga om inte en stående
beredning bör inrättas (prop. 2001/02:74 s. 93). Riksdagen delade
regeringens bedömning (2001/02:KU 21 s. 66 f., rskr. 2001/02:233).
Men det är inte endast den tekniska utvecklingen som har betydelse
för hur grundlagsskyddet bör utformas. Vi lever i dag i en alltmer
internationell värld. Den massmediala verksamheten utgör i det
sammanhanget inget undantag. Som ett typiskt exempel på detta
kan nämnas Internet som till sin karaktär är gränsöverskridande.
Vidare har TV- och radiosändningar i dag en mer internationell
publik än tidigare. Men även andra grundlagsskyddade medier som
tryckta skrifter och tekniska upptagningar distribueras i allt
större omfattning över nationsgränserna.
Den ökande internationaliseringen har inneburit att det blir allt
svårare att upprätthålla den unika svenska tryck- och
yttrandefrihetsregleringen. EG-rätten och EU-samarbetet i övrigt
kan på vissa områden ha eller få ett innehåll som synes vara
svårt att alltid förena med bestämmelserna i TF och YGL. Det är
också så att vårt tryck- och yttrandefrihetsrättsliga system
vållar problem i annat internationellt samarbete, framför allt
när det gäller internationell brottsbekämpning.
Uppdraget
Uppdraget i stort
En särskild beredning tillkallas med uppgift att följa
utvecklingen på det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området
samt utreda och lämna förslag till lösningar på de olika problem
som uppkommer på detta område. Utgångspunkten skall vara att
grundlagsskyddet för tryck- och yttrandefriheten inte försvagas.
En viktig uppgift för beredningen blir att följa den tekniska och
mediala utvecklingen på yttrandefrihetsområdet. Beredningen skall
också lämna förslag till hur de problem ur tryck- och
yttrandefrihetsrättslig synpunkt som därmed uppstår bör lösas.
Beredningen bör vid sina överväganden eftersträva att tekniken
inte skall vara av avgörande betydelse för mediernas
grundlagsskydd. I beredningens uppdrag ligger således att
överväga frågan om det mot bakgrund av den tekniska och
mediala utvecklingen är möjligt att i längden behålla en
teknikberoende grundlagsreglering av yttrandefriheten i medierna
och om det på sikt finns anledning att slå samman TF och YGL till
en grundlag omfattande såväl tryckfrihet som annan yttrandefrihet.
Inom det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området kan det
finnas behov även av andra förändringar än sådana som direkt är
att hänföra till den tekniska utvecklingen. I beredningens uppdrag
skall det därför ingå att identifiera och lämna förslag till
lösningar av även andra problem inom detta område. Det kan t.ex.
röra sig om att ge förslag på hur konflikter mellan grundlagarna
och EG-rätten eller andra bestämmelser som grundar sig på
internationellt samarbete kan lösas, men också att överväga
frågor som rör meddelarfriheten.
Beredningen skall också stå till regeringens förfogande för
rådgivning i tryck- och yttrandefrihetsrättsliga frågor.
I det följande redovisas några frågor som beredningen särskilt
skall uppmärksamma inom ramen för sitt arbete.
Omfattas ny teknik för framställning av skrifter och tekniska
upptagningar av grundlagarna?
Som nämnts har riksdagen uttalat att det är sannolikt att en
sådan framställning som sker genom print on demand inom några
år kommer att bli mer vanligt förekommande. Enligt riksdagen
borde det i framtiden också kunna bli fråga om att ett bokförlag
eller en återförsäljare, utan att en enskild person på
särskild begäran beställt en "print on demand-skrift",
använder framställningstekniken för att ta fram ett så stort
antal exemplar som motsvarar vad som kan kallas för en upplaga.
I ett sådant fall kan fråga uppkomma huruvida grundlagsskydd
föreligger.
Riksdagen har därför i ett tillkännagivande angett att det finns
anledning att regeringen med utgångspunkt i hur den nya tekniken
kan komma att användas gör eller låter göra en förutsättningslös
utredning av TF:s och YGL:s bestämmelser i syfte att analysera
om de kan komma att tillämpas på ny användning av tekniken eller
om det behövs ändringar (2001/02:KU 21 s. 22 och rskr. 2001/02:233).
Det skall ingå i beredningens uppdrag att göra en sådan utredning.
Integritetsaspekter på det frivilliga grundlagsskyddet
Under riksdagsbehandlingen av förslaget att i YGL införa ett
frivilligt grundlagsskydd för databasverksamhet uttalade
konstitutionsutskottet att konflikter kan uppstå mellan ett
sådant skydd och de bestämmelser som finns i syfte att skydda
den personliga integriteten (2001/02:KU21 s. 32). Utskottet
pekade bl.a. på att även om regeringen gjort bedömningen att det
frivilliga grundlagsskyddet är förenligt med EG-direktivet om
skydd för enskilda personer med avseende på behandling av
personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter kan
skyddet enligt personuppgiftslagen göras beroende av om
utgivningsbevis finns och att grundlagsskyddet i värsta fall kan
komma att omfatta databaser som utgör rena personregister.
Regeringen borde därför ytterligare analysera eller låta
analysera huruvida det frivilliga grundlagsskyddet kan komma i
konflikt med bestämmelserna med syfte att skydda den personliga
integriteten. Riksdagen tillkännagav regeringen som sin mening
vad utskottet anfört (rskr. 2001/02:233).
Den begärda analysen skall göras av beredningen.
Det internationella samarbetet
Genom konventioner och andra internationella överenskommelser
har Sverige åtagit sig att lämna rättsligt bistånd i olika
angelägenheter. Som ett exempel på en sådan överenskommelse kan
nämnas Europarådets konvention från år 1959 om ömsesidig rättslig
hjälp i brottmål som nu är införlivad i den svenska lagstiftningen
genom lagen (2000:562) om internationell rättslig hjälp i
brottmål.
När en utländsk myndighet med stöd av en internationell
överenskommelse begär rättslig hjälp från Sverige kan vår unika
tryck- och yttrandefrihetsrättsliga reglering vålla problem. En
utländsk myndighets framställan kan t.ex. innefatta en begäran
att förhör skall hållas med en i Sverige bosatt person eller att
svenska myndigheter skall vidta något straffprocessuellt
tvångsmedel, t.ex. kvarstad eller beslag. I dessa situationer
kan frågan uppkomma om Sverige måste avstå från att hjälpa till
med den begärda åtgärden, t.ex. på grund av att den person som
framställningen avser omfattas av TF:s eller YGL:s särskilda
regler om skydd för meddelare. Regeringen har också i ett antal
fall avslagit utländska myndigheters ansökningar om rättslig hjälp
i brottmål med motiveringen att TF och YGL hindrar att rättslig
hjälp beviljas. Motsvarande problem kan även uppstå då en utländsk
myndighet begär att en person skall utlämnas eller att en dom
skall verkställas i Sverige.
Europarådets konvention från år 1959 om ömsesidig rättslig hjälp
i brottmål medger att en framställning kan avslås för det fall
ett bifall skulle strida mot det anmodade landets allmänna
rättsprinciper. När den svenska regeringen avslagit
framställningar om internationell rättslig hjälp under hänvisning
till bestämmelserna i TF och YGL har detta således skett helt i
enlighet med konventionen. Regeringen konstaterade emellertid i
prop. 2001/02:74 att den svenska hållningen inte alltid möts av
förståelse från andra länder, bl.a. när utländska myndigheter har
velat få hjälp med att ingripa mot den spridning av rasistisk
propaganda som sker från Sverige. Regeringen uttalade därför att
det finns anledning att överväga om inte bestämmelserna bör ses
över för att möjliggöra att Sverige i större omfattning än för
närvarande kan bistå med internationell rättslig hjälp inom det
tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området (a. prop. s. 93).
Detta uttalande från regeringen skall även ses mot bakgrund av
den utveckling som sker beträffande det rättsliga samarbetet,
särskilt när det gäller samarbetet mellan EU:s medlemsstater.
De instrument som nu antas och förhandlas i EU bygger på
principen om ömsesidigt erkännande, t.ex. rambeslutet om en
europeisk arresteringsorder och överlämnande för brott inom EU.
Utgångspunkten i dessa instrument är att medlemsstaterna skall
verkställa varandras beslut utan att den materiella grunden
ifrågasätts. Möjligheterna att vägra verkställighet blir mot
denna bakgrund begränsade.
Beredningen skall överväga om möjligheterna att ge
internationell rättslig hjälp inom det tryck- och
yttrandefrihetsrättsliga området skall utökas. Som riksdagen
har uttalat får det dock aldrig kunna bli fråga om att Sverige
genom att bistå med sådan hjälp förfar på ett sätt som skulle
strida mot svenska allmänna rättsprinciper (2001/02:KU21 s. 68).
Som nämnts är det inte endast vid rättslig hjälp i brottmål
som TF och YGL kan medföra problem i det internationella
samarbetet. Beredningen skall därför även överväga om inte också
möjligheten att vidta andra åtgärder inom ramen för det
internationella rättsliga samarbetet, som t.ex. utlämning och
verkställighet av utländska domar, som begärs av utländska
myndigheter kan utökas inom TF:s och YGL:s tillämpningsområden.
Översyn av brottskatalogen
Enligt TF och YGL anses vissa typer av yttranden utgöra ett
sådant allvarligt missbruk av tryck- och yttrandefriheten att
de straffbeläggs som tryck- och yttrandefrihetsbrott. Mot
bakgrund av det starka skydd för tryck- och yttrandefriheten
som finns i Sverige har kriminalisering av yttranden inom
det grundlagsskyddade området alltid skett med eftertanke och
stor återhållsamhet. Starka skäl krävs för att ändra grundlagarna
och detta gäller särskilt när en utvidgning av det straffbara
området övervägs.
Den 1 januari 2003 utökades brottskatalogen i TF - med verkan
även för YGL - med ett antal nya brott. Dessa brott är olaga hot,
hot mot tjänsteman (inklusive hot mot väktare m.fl.), övergrepp i
rättssak och brott mot medborgerlig frihet. Under
riksdagsbehandlingen uttalade konstitutionsutskottet att all
lagstiftning som innebär inskränkningar i tryck- och
yttrandefriheten måste vara väl motiverade, såväl när de genomförs
som om förhållandena ändras (2001/02:KU21 s. 43). Enligt utskottet
finns det därför anledning att kontinuerligt utvärdera och
ompröva TF:s brottskatalog och regeringen bör därför ta initiativ
till en sådan utvärdering. Riksdagen tillkännagav regeringen som
sin mening vad utskottet anfört (rskr. 2001/02:233).
Det skall ingå i beredningens uppdrag att göra denna översyn av
brottskatalogen.
Vissa problem som påtalats av Justitiekanslern
Mot bakgrund av två avgöranden från Högsta domstolen under år
2002 rörande bl.a. frågan om YGL:s tillämplighet vid spridning
av ett mindre antal videogram (NJA 2002 s. 281 och NJA 2002
s. 583) har Justitiekanslern i en skrivelse till
Justitiedepartementet (dnr Ju2003/2080) påtalat vissa problem
som avgörandena aktualiserar.
Av skrivelsen framgår att Justitiekanslern av Högsta domstolens
avgöranden dragit slutsatsen att det är den styrkta spridningen
av en teknisk upptagning som i princip är ensamt avgörande för
frågan om grundlagens tillämplighet. Enligt Justitiekanslern kan
detta förhållande förväntas leda till bristande förutsebarhet
och svårbemästrade gränsdragningsproblem. Justitiekanslern
pekar på att rättsosäkerhet kan uppstå för den som åtar sig att
sprida ett fåtal exemplar av ett videogram och att om denne inte
har kännedom om den sammanlagda spridningens omfattning kan han
eller hon inte heller veta om det är grundlagens eller
brottsbalkens bestämmelser som är tillämpliga.
Enligt Justitiekanslern aktualiserar Högsta domstolens avgöranden
också frågan om behörigheten för Justitiekanslern respektive
allmän åklagare. Justitiekanslern anser att det är långt ifrån
tillfredsställande att Justitiekanslern liksom allmän åklagare
riskerar att få talan avvisad av Högsta domstolen efter flera
års processande kring en fråga som för många framstår som en
svårbegriplig formsak. Denna ordning måste enligt Justitiekanslern
betraktas som en stor brist och bör om möjligt avhjälpas.
Justitiekanslern pekar även på svårigheterna att ta ställning
till vilken åklagare - Justitiekanslern eller allmän åklagare -
som skall leda en förundersökning under den tid då det fortfarande
är en öppen fråga om grundlagen är tillämplig eller inte.
De av Justitiekanslern redovisade problemställningarna skall
övervägas av beredningen.
Ursprungsuppgifter för tekniska upptagningar som framställts
utomlands
Enligt YGL skall tekniska upptagningar förses med tydliga
uppgifter om vem som har låtit framställa upptagningen samt
om när, var och av vem exemplaren framställts (s.k.
ursprungsuppgifter). Denna skyldighet vilar på den som
framställer upptagningen.
Motsvarande skyldighet gäller också för upptagningar som har
framställts utomlands. För sådana upptagningar skall det som
sägs om den som låtit framställa upptagningen gälla för
importören. Den importerade upptagningen skall alltså förses
med uppgift om bl.a. vem som är importör. Det är emellertid
inte importören som är skyldig att förse upptagningarna med
nämnda uppgifter utan den som framställer upptagningen, och
när framställaren finns utomlands är han inte åtkomlig för
svenska myndigheter.
Mot bakgrund av bl.a. en skrivelse från Justitiekanslern
föreslog Mediegrundlagsutredningen att bestämmelserna om
ursprungsuppgifter för utomlands framställda tekniska
upptagningar borde ersättas med regler som ålägger importören
en skyldighet att förse upptagningarna med uppgifter om vem som
är importör och när exemplaren förts in i landet. Denna
skyldighet skulle fullgöras på samma sätt som gäller för
upptagningar som framställs här, dvs. genom att
uppgifterna tas in i eller anbringas på upptagningen. Om inte
detta var möjligt menade Mediegrundlagsutredningen att
skyldigheten skulle fullgöras genom att uppgifterna anbringas
på fodral, omslag eller liknande föremål.
Regeringen ansåg dock att utredningens förslag krävde
ytterligare överväganden mot bakgrund av EG-medlemskapet
(se prop. 2001/02:74 s. 77). Den av utredningen föreslagna
regleringen skulle nämligen innebära att sådana exemplar av
tekniska upptagningar som sprids i Sverige men är framställda
i andra medlemsstater skulle behöva förses med en särskild
märkning medan här i landet framställda exemplar skulle sakna
sådan. Enligt regeringen var det oklart hur detta förhåller sig
till EG-fördragets förbud mot kvantitativa importrestriktioner
samt åtgärder med motsvarande verkan mellan medlemsstaterna.
Det skall ingå i beredningens uppdrag att mot denna bakgrund
föreslå en lämplig lösning på problemet med ursprungsuppgifter
för utomlands framställda tekniska upptagningar.
Gemensam handläggning av tryck- och yttrandefrihetsmål
Sedan den 1 januari 2003 gäller att mål rörande tryckfrihetsbrott
och yttrandefrihetsbrott som har samband med varandra skall kunna
tas upp av en av de tingsrätter som är rätt domstol för något av
målen. Detsamma gäller för tryck- och yttrandefrihetsmål som rör
enskilt anspråk på grund av sådana brott samt mål där talan enbart
förs om konfiskation av en tryckt skrift eller teknisk upptagning.
Målen skall också handläggas i en rättegång om inte synnerliga
skäl talar mot det.
Under det lagstiftningsarbetet framförde en remissinstans
synpunkten att en domstol eller en enskild part bör ha möjlighet
att begära att Högsta domstolen skall kunna förena mål med
tryck- och yttrandefrihetsrättslig anknytning vid två eller
flera domstolar. Regeringen uttalade att en sådan möjlighet är
väl värd att överväga (prop. 2001/02:74 s. 87).
Det skall ligga i beredningens uppdrag att överväga om en sådan
möjlighet bör införas.
Samråd
Beredningen skall på lämpligt sätt samråda med riksdagspartierna.
Formerna för samrådet kommer naturligtvis att vara beroende av
vilka frågor som behandlas. Beredningen är också oförhindrad att
arbeta med referens- och arbetsgrupper. Beredningen bör även
uppmärksamma behovet av samråd med dels berörda myndigheter, dels
sådana utredningar som initieras under beredningens arbete och
som kan ha samband med dess uppdrag.
Övrigt
Beredningen skall föreslå de grundlagsändringar och andra
lagändringar som den finner motiverade.
Förslagen får presenteras i delbetänkanden av beredningen efter
hand som olika frågor behandlas.
Beredningen skall senast den 31 december 2004 redovisa sina
överväganden i de frågor som rör utökade möjligheter att inom
det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området ge internationell
rättslig hjälp och liknande internationellt rättsligt bistånd,
översynen av brottskatalogen, de av Justitiekanslern påtalade
problemen, ursprungsuppgifter för tekniska upptagningar som
framställts utomlands samt möjligheten för Högsta domstolen att
förena mål med tryck- och yttrandefrihetsrättslig anknytning vid
två eller flera domstolar.
(Justitiedepartementet)