Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statligt stöd till kvinnoorganisationer, Dir. 2003:56
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-05-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 maj 2003
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en analys och utvärdering
av det statliga bidraget till kvinnoorganisationernas centrala
verksamhet samt föreslå förändringar för att anpassa bidraget
till hur samhället och kvinnoorganisationerna har utvecklats
sedan bidraget inrättades.
Utredaren skall analysera stödet ur ett folkrörelseperspektiv
och utvärdera vilken betydelse stödet har för kvinnors vilja
och möjligheter till egen organisering och de demokratiska
förtjänsterna av detta.
Utredaren skall även undersöka vilka krav avseende jämställdhet
som ställs generellt på folkrörelser och föreningar för att de
skall få statliga bidrag.
Bakgrund
Statsbidrag till kvinnoorganisationernas centrala verksamhet
Ett statligt bidrag till kvinnoorganisationernas centrala
verksamhet inrättades 1982 (prop. 1981/82:155, bet. 1981/82:AU24,
rskr. 1981/82:367). Införandet av bidraget var ett sätt att
understryka kvinnoorganisationernas betydelse som folkrörelse och
pådrivare för att förbättra kvinnors ställning i samhället samt
öka jämställdheten mellan kvinnor och män.
Enligt förordningen (1982:865) om statsbidrag till
kvinnoorganisationernas centrala verksamhet är en
kvinnoorganisation berättigad till statligt stöd om varje
enskild person som delar organisationens grundvärderingar
och mål samt godtar dess stadgar kan ansluta sig till
organisationen. Organisationen skall vidare ha fler än 1 500
medlemmar och flertalet av dessa skall vara kvinnor. Slutligen
krävs att organisationen har lokalavdelningar i minst hälften av
landets landstingskommuner.
För att särskilja en statsbidragsberättigad kvinnoorganisation
från andra typer av organisationer där majoriteten av medlemmarna
är kvinnor, har kvinnoorganisationer i förordningen definierats
som organisationer som har till främsta uppgift att arbeta för
kvinnans ställning i samhället och aktivt arbetarför jämställdhet
mellan kvinnor och män.
Storleken på bidraget till kvinnoorganisationernas centrala
verksamhet har under hela 1990-talet och fram till i dag varit
oförändrad och uppgår till ca 3,4 miljoner kronor per år.
Statsbidrag har år 2003 lämnats till 15 kvinnoorganisationer med
sammanlagt drygt 78 000 medlemmar. Beräknat på antal medlemmar
blir det ca 44 kronor per person. Bidraget till
kvinnoorganisationerna fördelat på antal medlemmar är litet
jämfört med motsvarande belopp till andra typer av organisationer,
såsom ungdoms-, idrotts- och handikapporganisationer.
Sedan stödet inrättades har handläggningen skett vid
Regeringskansliet.
Tidigare utredningar
Sedan bidraget infördes har det setts över vid två tillfällen. Vid
båda tillfällena var syftet att bidraget bättre skulle uppmuntra
till utveckling och förnyelse av kvinnoorganisationernas centrala
verksamhet. Den senaste översynen gjordes i slutet av 1990-talet
av en särskild utredare. Utredarens uppgift var att utvärdera hur
det statliga stödet uppfyller de av staten uppställda målen
för och intentionerna med bidraget, vid behov föreslå nya mål samt
föreslå åtgärder som kan öka måluppfyllelsen och effektivisera
stödet (dir. 1999:29).
Utredaren redovisade i mars 2000 sina förslag i betänkandet
Statligt stöd till kvinnoorganisationer och jämställdhetsarbete
(SOU 2000:18). Under beredningen av betänkandet framkom att
dagens samhälle och kvinnors sätt att organisera sig har
förändrats sedan bidraget infördes. Enligt regeringens bedömning
speglar inte utredarens förslag fullt ut denna utveckling.
Förändringar inom kvinnoorganisationerna och i samhället
Kvinnoorganisationerna och samhället har genomgått stora
förändringar sedan bidraget infördes.
I dag väljer många kvinnor att organisera sig i andra former
än de traditionella föreningsformerna, till exempel i nätverk.
Framstegen inom informationstekniken har inneburit att
föreningsaktiva kan kommunicera på ett nytt sätt med varandra.
Detta får konsekvenser för sättet på vilket kvinnor organiserar
sig och hur verksamheten bedrivs. Vidare har det vuxit fram s.k.
paraplyorganisationer, som arbetar med samverkan mellan
kvinnoorganisationer. Dessutom har den invandring som skett till
Sverige de senaste decennierna inneburit att nya grupper av
kvinnor behöver stöd för att kunna påverka i samhället och
förbättra sin situation.
När stödet till kvinnoorganisationerna infördes 1982 ansågs
jämställdhet i första hand vara en fråga som angick kvinnor.
Numera anses dock jämställdhet vara en fråga som berör samhället
i stort, såväl kvinnor som män.
År 1994 förändrade riksdagen arbetsformerna för
jämställdhetspolitiken och antog en strategi för
jämställdhetsintegrering (prop. 1993/94:147, bet. 1993/94:AU17,
rskr. 1993/94:290 och 1993/94:291). Strategin innebär att
jämställdhetsperspektivet skall genomsyra alla delar av
regeringens politik och alla nivåer i samhället. Enligt
regeringens mening är det oförenligt med en modern syn på
jämställdhetsfrågor att ställa högre krav på kvinnoorganisationer
när det gäller jämställdhet än på andra organisationer som får
statsbidrag.
Jämställdhetsintegreringen utesluter inte en fortsatt prioritering
av särskilda insatser för kvinnor eller män. Kvinnor är fortfarande
underordnade män inom väsentliga områden i samhället. Ett statligt
stöd till kvinnors egen organisering främjar jämställdhet, t.ex.
genom att det ökar kvinnors möjligheter till inflytande i
samhället. Detta gäller även om kvinnoorganisationen inte har till
främsta uppgift att arbeta för kvinnans ställning i samhället eller
aktivt arbetar för jämställdhet mellan kvinnor och män.
Behovet av en översyn
Samhällsförändringen och den utveckling som skett när det gäller
kvinnors sätt att organisera sig gör det angeläget att anpassa
utformningen av stödet till kvinnoorganisationerna till dessa
nya förhållanden.
Stödets nuvarande utformning medför att vissa typer av
kvinnoorganisationer i dag är uteslutna från att få stöd, bl.a.
paraplyorganisationer, nya former av organisationer, såsom
nätverk, samt mindre grupper av kvinnor som skulle behöva
stöd för att kunna påverka i samhället och förbättra sin
situation. Exempel på de sistnämnda är grupper av kvinnor från
de nationella minoriteterna och kvinnor med invandrarbakgrund.
Inom ramen för den senaste översynen utvärderades stödet till
kvinnoorganisationerna utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Det
finns ett behov av att även analysera stödet ur ett
folkrörelseperspektiv och undersöka vilken betydelse stödet har
för kvinnors vilja och möjligheter till egen organisering
och de demokratiska förtjänsterna av detta.
Sedan stödet till kvinnoorganisationerna inrättades har samhällets
syn på jämställdhet utvecklats och regeringens arbetsformer för
jämställdhetsarbetet förändrats. Denna utveckling bör återspeglas
i det statliga stödet till kvinnoorganisationerna. Det finns ett
behov av att göra en översyn av stödet till kvinnoorganisationerna
mot bakgrund av principen att jämställdhet skall genomsyra hela
samhället och att detta inte är en fråga som endast angår
kvinnor. En utgångspunkt i denna översyn skall vara att kvinnors
vilja och möjligheter till egen organisering främjar jämställdhet,
även om organisationen inte har till främsta uppgift att arbeta
för kvinnans ställning i samhället eller aktivt arbetar för
jämställdhet mellan kvinnor och män.
Mot bakgrund av riksdagens och regeringens politiskt prioriterade
mål om jämställdhet bör det även undersökas vilka krav avseende
jämställdhet som ställs generellt på folkrörelser och föreningar
för att de skall få statliga bidrag.
Uppdraget
En särskild utredare skall analysera och utvärdera det statliga
bidraget till kvinnoorganisationernas centrala verksamhet samt
föreslå förändringar för att anpassa bidraget till hur samhället
och kvinnoorganisationerna har utvecklats sedan bidraget
inrättades.
När förslag lämnas skall utredaren skall ta hänsyn till vad som
anges i kommittéförordningen (1998:1474) om kostnadsberäkningar
och andra konsekvensberäkningar. Lägger utredaren förslag som
innebär en kostnadsökning för staten, skall utredaren även
föreslå en finansiering. Utgångspunkten skall vara att den
samlade kostnaden för staten inte skall öka.
Utvärdering med ett folkrörelseperspektiv som utgångspunkt
Analysen och utvärderingen av bidraget till kvinnoorganisationerna
skall ske mot bakgrund av att jämställdhet skall genomsyra hela
samhället och att detta inte är en fråga som endast angår kvinnor.
Utredaren skall därför analysera stödet ur ett folkrörelseperspektiv
och utvärdera vilken betydelse stödet har för kvinnors
egen organisering och de demokratiska förtjänsterna av detta.
Kvinnors organisering i dag
Utredaren skall undersöka på vilka sätt kvinnor väljer att organisera
sig i dag och vilken verksamhet som bedrivs i dessa organisationer.
Utredaren skall överväga förutsättningarna för att bredda basen så
att det statliga bidraget även omfattar paraplyorganisationer, nya
former för organisering, såsom nätverk, samt olika mindre
kvinnoorganisationer som skulle behöva stöd för att kunna
påverka i samhället och förbättra sin situation. Det senare gäller
t.ex. kvinnor från de nationella minoriteterna och kvinnor med
invandrarbakgrund.
Bidraget och dess handläggning
Utredaren skall vidare göra en jämförelse mellan storleken på
statsbidraget till kvinnoorganisationerna och de statliga bidragen
till andra typer av organisationer, i förhållande till
medlemsantalet i respektive typ av organisation. Vidare skall
utredaren analysera vad skillnaderna beror på och göra en bedömning
om de är sakligt motiverade.
Utredaren skall även undersöka möjligheten att förlägga
handläggningen av kvinnoorganisationernas bidragsärenden till en
annan myndighet än Regeringskansliet samt presentera för- och
nackdelar med detta. De ekonomiska konsekvenserna av att förlägga
handläggningen till en annan myndighet skall belysas.
Kraven på jämställdhetsarbete i folkrörelser och föreningar
Riksdagen och regeringen har slagit fast att jämställdhet är ett
politiskt prioriterat mål och skall genomsyra hela samhället. Mot
bakgrund av detta skall utredaren undersöka vilka krav avseende
jämställdhet som ställs generellt på folkrörelser och föreningar
för att de skall få statliga bidrag. Utredaren skall särskilt
kartlägga och jämföra de krav som ställs för att en organisation
skall kunna få bidrag samt kraven på redovisning.
Utifrån slutsatserna i denna analys skall utredaren lämna förslag
på hur frågan om krav avseende jämställdhet i den statliga
bidragsgivningen till folkrörelser och föreningar skall behandlas
fortsättningsvis.
Redovisning
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 maj 2004.
(Justitiedepartementet)