Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av totalförsvarsinformationen, Dir. 2003:55
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2003-04-24
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till hur statliga
myndigheters information om totalförsvar och säkerhetspolitik kan
samordnas och utvecklas.
Utredaren skall lämna förslag till hur ämnesområdet information
om totalförsvar och säkerhetspolitik kan utvidgas till att även
omfatta samhällets sårbarhet, säkerhet och skydd samt
krishantering.
Utredaren skall även lämna förslag till övergripande mål för
information om totalförsvar och krishantering.
I uppdraget ingår även att lämna förslag till vad informationen
bör omfatta, vilka aktörer som skall lämna information samt
förslag till vem som bör få till uppgift att verka för samordning
av informationen. Utredaren skall också föreslå hur
skolinformationen bör samordnas, läggas upp och hur ansvaret bör
fördelas mellan aktörerna.
Slutligen skall utredaren lämna förslag till hur samhället skall
kunna nå fram med informationen till grupper som i mycket ringa
omfattning deltar i utbildning med totalförsvarsplikt eller har
begränsade kunskaper i svenska eller som genom funktionshinder av
olika slag har begränsade möjligheter att delta i samhällets
aktiviteter.
Allt färre kommer i kontakt med totalförsvaret
Riksdagen har beslutat att totalförsvaret skall vara så uppbyggt
och organiserat att det är en angelägenhet för hela befolkningen.
Detta förutsätter att det finns en bred acceptans för försvaret
hos allmänheten. En allt mindre del av en årskull kallas numera
in för pliktutbildning. Framtidens medborgare kommer att tillhöra
en generation som i stor utsträckning inte har kommit i kontakt
med totalförsvaret. Informationen om totalförsvar och
säkerhetspolitik måste därför anpassas till de nya förhållandena.
Det behövs bättre information om totalförsvaret
Genom olika organ sprider staten information i samhället om
säkerhetspolitik och totalförsvar. De viktigaste statliga
aktörerna är Försvarsmakten, Krisberedskapsmyndigheten, Styrelsen
för psykologiskt försvar, Statens räddningsverk och
Totalförsvarets pliktverk. Även de frivilliga
försvarsorganisationerna, bildningsförbunden, Centralförbundet
Folk och Försvar och olika folkrörelser har en viktig roll.
Statliga bidrag lämnas därför till ett antal organisationer, bl.a.
de frivilliga försvarsorganisationerna och Centralförbundet Folk
och Försvar.
Informationsprojekten utförs oftast i samverkan med flera
myndigheter, varvid en är huvudansvarig. Totalförsvarets
informationsråd, som administreras av Styrelsen för psykologiskt
försvar, utgör ett forum för gemensamma frågor.
I propositionen Frivillig försvarsverksamhet inom totalförsvaret
(prop. 2001/02:159) framhålls att de frivilliga
försvarsorganisationerna bör stimuleras till att sprida kunskap
och information om totalförsvaret, medverka till fortbildning,
utgöra rekryteringsbas och i övrigt medverka till totalförsvarets
folkliga förankring. Regeringen uttalar i propositionen att en av
de viktigaste utgångspunkterna och prioriteringarna för
Försvarsmakten och Krisberedskapsmyndigheten vid fördelning av
organisationsstöd skall vara värdet av organisationens bidrag
till totalförsvarets folkförankring.
Nuvarande regler
En allmän informationsskyldighet för myndigheterna finns dels i
förvaltningslagen (1986:223), dels i verksförordningen
(1995:1322). I Krisberedskapsmyndighetens, Statens räddningsverks
och Styrelsen för psykologiskt försvars instruktioner föreskrivs
att myndigheterna har en särskild informationsskyldighet.
Utredningar och rapporter
Pliktutredningen föreslog i betänkandet Totalförsvarsplikten (SOU
2000:21) att det skall utarbetas en strategi för åtgärder som
syftar till att öka kunskaperna om totalförsvar och
plikttjänstgöring i samhället. Enligt utredningen krävs det en
kraftig samordning av informationsinsatserna för att målet om
folklig förankring skall kunna uppnås.
De fem samverkande myndigheterna - Försvarsmakten, Statens
räddningsverk, Styrelsen för psykologiskt försvar,
Totalförsvarets pliktverk och Överstyrelsen för civil beredskap -
borde enligt utredningen i ökad utsträckning bidra till
fortbildningen av lärarna inom området totalförsvar och
säkerhetspolitik. Varje gymnasieskola borde genomföra en "Skolans
totalförsvarsdag".
Regeringen uppdrog den 17 maj 2001 åt Totalförsvarets pliktverk
att, i samråd med Skolverket, utreda och redovisa hur en
totalförsvarsdag för information till gymnasieungdomar kan
genomföras. Regeringen anförde därvid att en totalförsvarsdag
skulle kunna vara ett komplement till övriga åtgärder för att
vidmakthålla och utveckla förankringen av folkförsvaret.
I Pliktverkets rapport Totalförsvarsdag för information i
gymnasieskolan, som lämnades till regeringen den 5 november 2001
(dnr Fö/2001/2518/MIL), konstateras att behovet av information är
stort men att det även finns mycket goda möjligheter att
åstadkomma en tydlig förstärkning av den utbildning som i dag ges
i skolorna. Man bör utgå från de förhållanden som gäller för och
i skolan. Ansvaret för planering och genomförande av
informationen skall ligga på kommunen och skolan, varvid lärarna
i samarbete med eleverna har en nyckelroll. Utformning och
uppläggning måste anpassas för varje skolas förutsättningar och
behov. En "totalförsvarsdag i skolan" som är lika för alla är
därför enligt rapporten varken möjlig eller lämplig att införa.
Totalförsvarsinformationen i gymnasieskolan skall enligt
rapporten ses som en åtgärd bland många andra för att bidra till
en god folkförankring av totalförsvaret. Målet för en förstärkt
totalförsvarsinformation i skolan skall vara att ge alla
gymnasieelever kunskap om samhällets sårbarhet, säkerhet och
skydd samt krishantering och totalförsvar samt bidra till att den
enskilde ser sin egen roll och egna skyldigheter inom dessa
områden.
Styrelsen för psykologiskt försvar har i en promemoria, som
lämnades till regeringen den 21 augusti 2002 (dnr Fö2002/1913/CIV),
redovisat metoder för hur en förstärkt totalförsvarsinformation
för skolornas gymnasieklasser skulle kunna genomföras i form av
ett mobilt undervisningscentrum. I promemorian föreslås att
Sverige i likhet med Danmark - Försvarets upplysnings- och
välfärdstjänst (FOV) - skulle kunna skaffa sig en mobil
undervisningscentral i form av en specialinredd buss. Eleverna
skulle erbjudas undervisning i ämnena freds- och konfliktspel,
krislösning via samarbete, försvaret i samhället,
säkerhetspolitik samt samhällets sårbarhet, beredskap och skydd
och krishantering, allt anpassat till den lokala efterfrågan.
Centralförbundet Folk och Försvar, som bedriver bl.a.
skolinformation riktad till såväl lärare som elever, har i
bidragsansökan för 2003 framhållit att denna del av verksamheten
bör prioriteras då allt färre ungdomar gör plikttjänstgöring. I
en skrivelse den 28 augusti 2002 har Folk och Försvar utvecklat
tankegångarna.
Behov av en utredning
Det är viktigt att människor i vårt land känner förtroende för
det civila och militära försvaret samt de åtgärder som vidtas för
att förhindra respektive minska skador på människa och egendom
vid fredstida krissituationer av olika slag.
En helhetssyn skall prägla samhällets satsningar och åtgärder för
att förebygga och hantera hot och risker i såväl fred som krig.
Som ett led i detta beslutade riksdagen våren 1997 om en ambition
för beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred.
I propositionen Samhällets säkerhet och beredskap (prop.
2001/02:158) redovisas en ny struktur för beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred. Från och med den 1 juli 2002
gäller förordningen (2002:472) om åtgärder för fredstida
krishantering och höjd beredskap. Mot bakgrund av dessa
förändringar bör ämnesområdet information om totalförsvar och
säkerhetspolitik i fortsättningen utvidgas till att även omfatta
samhällets sårbarhet, säkerhet och skydd samt krishantering.
Den information som lämnas om totalförsvar och säkerhetspolitik
behöver en tydligare inriktning och samordning. Vidare har den
ändrade inriktningen av säkerhetspolitiken med den ökade
betoningen av samhällets förmåga att klara fredstida extrema
situationer inte fått tillräckligt genomslag i samhället.
Uppdraget
En särskild utredare bör tillkallas. Utredaren skall kartlägga:
· inriktningen av dagens totalförsvarsinformation,
· vilka aktörerna är i dag - beställare respektive utförare, vem
gör vad och med vilket resultat,
· statens kostnader för totalförsvarsinformationen,
· mottagare av informationen, inbegripet grupper av personer med
begränsade kunskaper i svenska, invandrare och personer med
olika slag av funktionshinder.
Den verksamhet som bedrivs av Totalförsvarets informationsråd
skall studeras för att se vilka erfarenheter som kan tas till vara.
Utredaren skall
· utreda hur de olika styrdokumenten för grund- och gymnasieskola
är utformade i de delar som beskriver kunskapsområden inom vilka
undervisning om totalförsvaret och samhällets krishantering kan
tänkas ingå,
· göra pilotstudier i ett antal skolor för att undersöka hur, i
vilka sammanhang och i vilken omfattning undervisning sker om
totalförsvaret samt
· analysera om det finns behov av att stödja och förbättra
skolans möjligheter att behandla totalförsvaret i
undervisningen. Om så är fallet skall utredaren föreslå
åtgärder som tar hänsyn till gällande ansvarsfördelning mellan
stat och kommun/skolhuvudman.
Utredaren skall lämna förslag till
· övergripande mål för information om totalförsvar och
säkerhetspolitik samt krishantering,
· vad informationen om totalförsvaret och säkerhetspolitiken samt
samhällets krishantering bör omfatta,
· framtida beställare och utförare,
· vem som bör få till uppgift att verka för samordning av
informationen, och
· hur samhället skall kunna nå fram med information till de
grupper som bland annat i mycket ringa omfattning deltar i
pliktutbildningen eller har begränsade kunskaper i det svenska
språket eller som genom funktionshinder av olika slag har
begränsade möjligheter att delta i samhällets aktiviteter.
När det gäller frågan om beställare skall utredaren beakta att
varje myndighet även skall ha utrymme för "egna"
informationsinsatser som den genom instruktion och regleringsbrev
m.m. är ålagd att svara för.
Utredaren skall redovisa förslag på hur åtgärderna kan
finansieras.
Samråd
Utredaren skall samråda med Försvarsmakten,
Krisberedskapsmyndigheten, Skolverket, Statens räddningsverk,
Styrelsen psykologiskt försvar, Totalförsvarets pliktverk,
Totalförsvarets forskningsinstitut, Socialstyrelsen, Svenska
Kommunförbundet, Landstingsförbundet, Civilpliktsrådet,
Värnpliktsrådet och berörda organisationer. Utredaren skall även
ha samråd med grupper som är mottagare av informationen.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 mars 2004.
(Försvarsdepartementet)