Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Reformering av hyressättningssystemet, Dir. 2003:52
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-04-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 april 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall överväga om det bör införas särskilda
hyressättningsregler för lägenheter i nybyggda hus. Utredaren
skall också se över förutsättningarna för att i det befintliga
lägenhetsbeståndet bättre anpassa hyrorna efter bruksvärdet.
Utredaren skall belysa hur prövningen i hyressättningstvister går
till och överväga om det behövs förändringar för denna prövning.
Slutligen skall utredaren överväga om förutsättningarna för en
hyresgäst att göra olika slag av s.k. tillval och frånval bör
förändras.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som övervägandena
ger anledning till.
Behovet av en översyn
Allmänt om reformbehovet
Det fanns år 2001 cirka 4,3 miljoner lägenheter i landet. Av
dessa utgjorde 42 procent egna hem, 40 procent hyreslägenheter
och 18 procent bostadsrättslägenheter. Hyreslägenheterna utgör
alltså en betydelsefull del av det totala lägenhetsbeståndet. En
väl fungerande hyressektor är därmed en förutsättning för att
bostadsmarknaden som helhet skall fungera väl.
I 12 kap. jordabalken (hyreslagen) finns bestämmelser som
reglerar förhållandet mellan en hyresvärd och en hyresgäst.
Bestämmelserna utgår ifrån att hyresgästenhar en särskilt
skyddsvärd ställning. Hyresgästen har därför getts ett starkt
besittningsskydd. Det finns också bestämmelser om hur hyran skall
bestämmas om det uppstår tvist om hyrans storlek, det s.k.
bruksvärdessystemet.
Bruksvärdessystemet infördes år 1969. Syftet var att förhindra
att hyresvärdar tar ut oskäliga hyror och att stärka
hyresgästernas besittningsskydd.
Bruksvärdessystemet har setts över vid flera tillfällen. Senaste
översynen gjordes år 2000 av Utredningen om allmännyttan och
bruksvärdet. Vid denna översyn gjordes bl.a. en enkätundersökning
där ett stort antal hyresgäster tillfrågades om hur de värderar
olika faktorer i en boendemiljö och om hur dessa påverkar
hyresbetalningsviljan. Undersökningen visade att hyresgästerna
värdesätter främst säkerhet och trygghet i boendet, närhet till
affärer, en vacker fastighet med trevlig utemiljö och bra
kommunikationer. Utredningens sammanfattande bedömning var att
bruksvärdessystemet i stort har fungerat väl och resulterat i en
förhållandevis god måluppfyllelse (se SOU 2000:33).
Det finns samtidigt tecken på behov av vissa ändringar av
bruksvärdessystemet. För närvarande råder i flera regioner i
landet en brist på hyreslägenheter. Det har framförts olika
förklaringar till detta. En sådan är svårigheterna för
fastighetsägare att uppnå lönsamhet vid nybyggnation. Utredningen
om allmännyttan och bruksvärdet uppmärksammade detta och
övervägde också vissa förslag till ändringar av
bruksvärdessystemet. Dessa syftade till att främja nyproduktionen
av hyreslägenheter (se a.a. s. 127-132).
En annan fråga som också ofta diskuteras är om de hyresskillnader
som finns mellan olika lägenheter är rättvisa. Vissa anser att
attraktiva lägenheter i centrala lägen är underprissatta
samtidigt som andra menar att hyresgäster i mindre attraktiva
områden får betala högre hyror än vad som kan anses motiverat.
En central roll på hyresmarknaden spelar de tre organisationerna
Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna Sverige och SABO. Under år
2001 påbörjade de ett gemensamt arbete om hur hyresrätten kan
utvecklas och byggandet av hyreslägenheter öka. Inom ramen för
detta arbete träffade de i januari 2003 en överenskommelse om
reformerad bostadshyressättning. I överenskommelsen anges att
organisationerna är överens om
· att det skall finnas realistiska möjligheter att bygga och hyra
ut hyresbostäder,
· att det skall vara möjligt att beakta enskilda hyresgästers
varierande önskemål, både i det befintliga beståndet och vid
ny- och ombyggnad, samt
· att hyresskillnader mellan lägenheter med skilda egenskaper
skall upplevas som rättvisa och att detta innebär att
förändringar i den nuvarande hyressättningen måste göras på
flera orter.
Organisationerna förordar i överenskommelsen vissa lagändringar.
Dessa gäller hyran för nyproducerade lägenheter,
hyresanpassningar i det befintliga lägenhetsbeståndet,
hyresnämndens prövning av hyressättningsärenden samt
förutsättningarna för s.k. tillval och frånval.
Hyran för nyproducerade lägenheter
Bestämmelser om bruksvärdessystemet finns i 55 § hyreslagen. De
innebär att om hyresvärden och hyresgästen tvistar om hyrans
storlek skall hyran fastställas till skäligt belopp. Hyran är
inte att anse som skälig, om den är påtagligt högre än hyran för
lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. Vid
prövningen skall i första hand beaktas hyran för lägenheter i hus
som ägs och förvaltas av kommunala bostadsföretag.
I bruksvärdessystemet har alltså hyressättningen i det kommunala
beståndet fått en hyresnormerande funktion.
Hyran för en lägenhet kan bestämmas i ett vanligt hyresavtal. I
praktiken fastställs dock de flesta hyror i
förhandlingsöverenskommelser, som träffas mellan å ena sidan
hyresvärden eller hyresvärden och en organisation av
fastighetsägare, i vilken hyresvärden är medlem, och å andra
sidan en organisation av hyresgäster.
Såväl hyresvärden som hyresgästen kan begära att en hyra som har
fastställts i ett hyresavtal eller i en
förhandlingsöverenskommelse skall ändras. Om parterna inte kan
enas, kan hyresnämnden avgöra tvisten. Hyresnämndens beslut om
ändring av hyresvillkoren får dock normalt inte avse tiden innan
sex månader har förflutit efter det att de förut gällande
villkoren började att tillämpas.
Som nyss nämnts förklaras ibland den nuvarande bristen på
hyreslägenheter med svårigheter för fastighetsägare att uppnå
lönsamhet vid nybyggnation. Utredningen om allmännyttan och
bruksvärdet gjorde bedömningen att särskilt den låga
nyproduktionen av lägenheter inom den allmännyttiga sektorn
skapar problem för hyressättningen. Den leder bl.a. till
svårigheter att finna lämpliga jämförelselägenheter för
nyproducerade lägenheter (se SOU 2000:33 s. 119-132).
I den nyligen träffade överenskommelsen framhålls att en önskvärd
nyproduktion av hyresbostäder förutsätter möjlighet att ta ut en
hyra som gör en sådan investering ekonomiskt försvarbar. Enligt
den nuvarande lagstiftningen har en hyresgäst möjlighet att
begära att en hyra för en nybyggd lägenhet skall bruksvärdeprövas
efter sex månader. På många orter kan en sådan prövning leda till
en sänkning av den överenskomna hyran. Det kan göra att någon
nyproduktion av hyreslägenheter inte kommer i gång.
Organisationerna anser mot denna bakgrund att lagstiftningen bör
ändras. Enligt dem bör hyror som ligger på en skälig nivå med
hänsyn till produktionskostnaden accepteras för nybyggda hus.
Organisationerna är också överens om att hyror för nyproducerade
lägenheter som har godkänts av en hyresgästorganisation i regel
inte bör kunna ändras av hyresnämnden.
Vad som nu har sagts visar att det finns anledning att se över
hyressättningsbestämmelserna vad gäller lägenheter i nybyggda hus.
Det finns därvid anledning att överväga bl.a. hur hyran skall
bestämmas då nybyggda lägenheter hyrs ut och om hyresnämndens
möjlighet att ändra en avtalad hyra bör begränsas.
Hyresanpassningar i det befintliga beståndet
När bruksvärdessystemet infördes var en av grundtankarna att den
hyra som avtalas för en lägenhet skall motsvara lägenhetens
bruksvärde, dvs. vad lägenheten kan antas från hyresgästens sida
vara värd i förhållande till likvärdiga lägenheter. Likvärdiga
lägenheter skall alltså ha lika hyra och skillnader i hyra
förutsätts motsvara skillnader i bruksvärde.
Under de senaste åren har det allt oftare ifrågasatts om de
hyresskillnader som finns mellan olika lägenheter är rimliga från
bruksvärdessynpunkt. Framför allt har diskussionen gällt
hyresskillnaderna mellan lägenheter i attraktiva lägen och
lägenheter i mindre attraktiva områden samt produktionsårets
betydelse för hyran. I den överenskommelse som hyresmarknadens
parter har träffat, där frågan också har behandlats, görs
bedömningen att hyrorna på vissa orter på ett dåligt sätt svarar
mot hyresgästernas värderingar och att sådana brister nu bör
rättas till.
Det har på flera orter i landet bildats lokala hyreskommittéer
som har till uppgift att se över de lokala hyresstrukturerna.
Dessa hyreskommittéer består av representanter för parterna på
hyresmarknaden. Resultatet av deras arbete kan bli att parterna
enas om att hyrorna bör förändras för att dessa bättre skall
spegla hyresgästernas allmänna värderingar, bruksvärdehyror. För
att de ekonomiska konsekvenserna inte skall bli alltför
betungande för dem som bor i lägenheter vars hyror höjs har
Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna Sverige och SABO i
överenskommelsen förordat att bruksvärdeanpassningarna skall
genomföras successivt och att det skall vara möjligt att
differentiera hyrorna i bestånden. De som bor i underprissatta
lägenheter skall därigenom kunna få förhållandevis begränsade
årliga hyreshöjningar och under i vart fall en övergångstid
betala en lägre hyra än nyinflyttade hyresgäster.
En ordning som bygger på differentierade hyror för
underprissatta bestånd har dock vissa nackdelar. T.ex. finns det,
som påpekats av organisationerna, en risk att fastighetsägare som
inte omfattas av en överenskommelse om en sådan hyressättning
kommer att åberopa inflyttningshyrorna i dessa bestånd för att
höja sina egna hyror. Den skulle alltså kunna leda till att
samtliga hyresgäster i andra bestånd får kraftiga hyreshöjningar.
Mot bakgrund av intresset av att bruksvärdessystemet långsiktigt
skall fungera på ett tillfredsställande sätt, är det viktigt att
skillnader mellan olika hyror motsvaras av skillnader i
bruksvärde och att de därmed upplevs som rättvisa. Det finns
därför anledning att se över förutsättningarna för att genomföra
förändringar i hyresstrukturerna i det befintliga
lägenhetsbeståndet. Frågan om huruvida differentierade hyror för
likvärdiga lägenheter bör användas för att genomföra
bruksvärdeanpassningar bör därvid övervägas.
Prövningen hos hyresnämnden
Vid tvist om hyrans storlek skall hyran inte anses som skälig om
den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn
till bruksvärdet är likvärdiga (se 55 § hyreslagen). Om det vid
en hyressättningstvist åberopas lägenheter som bedöms som
likvärdiga med prövningslägenheten, skall alltså dessa ligga till
grund för bestämmandet av hyran för prövningslägenheten. Åberopas
inte några jämförbara lägenheter eller finner hyresnämnden att
det åberopade materialet inte är tillräckligt för att ligga till
grund för en jämförelseprövning, sätts hyran efter en allmän
skälighetsbedömning. Hyressättningen för icke direkt jämförbara
lägenheter kan vid denna användas som bakgrundsmaterial.
Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna Sverige och SABO har i
överenskommelsen anfört att det under många år har pågått en
utveckling mot att hyresnämnderna i allt större utsträckning
fastställer hyran efter en allmän skälighetsbedömning. Enligt
organisationerna är det förenat med vissa nackdelar att hyran
inte fastställs enligt huvudregeln, dvs. efter en jämförelse med
hyran för likvärdiga lägenheter. Organisationerna anser att s.k.
kvittning - dvs. att det förhållandet att en lägenhet är t.ex.
sämre än en annan lägenhet i ett visst avseende tillåts uppvägas
av att den är bättre i något annat avseende - bör användas i
större utsträckning för att jämföra lägenheter med skilda
egenskaper. De anser också att det sätt på vilket vissa av de
beslut som baseras på en allmän skälighetsbedömning formuleras
inte ger någon vägledning om vad nämnden har beaktat och att
nämnderna på ett tydligt sätt bör redovisa vilka faktorer som har
vägts in i bedömningen.
Det bör i detta sammanhang nämnas att bestämmelsen om skälig hyra
för lokaler nyligen ändrats sedan en utvärdering av den hade
visat att hyran sällan fastställdes enligt huvudregeln om
jämförelseprövning utan efter en allmän skälighetsbedömning (se
prop. 2001/02:41 s. 53 och 54).
Mot bakgrund av det organisationerna har uttalat om bestämmelsen
om skälig hyra för bostadslägenheter, finns det anledning att
undersöka hur bestämmelsen tillämpas och om den bör ändras. Det
finns också anledning att överväga beslutens utformning.
Tillval och frånval
Hyresgäster har olika smak och önskemål i fråga om sitt boende.
En del föredrar en särpräglad inredning och är villiga att betala
en hög hyra för att deras lägenhet skall förses med en sådan.
Andra föredrar en inredning som en bredare grupp av hyresgäster
uppskattar och är villiga att t.ex. utföra underhållsåtgärder som
hyresvärden normalt ansvarar för mot avdrag på hyran.
För att tillmötesgå enskilda hyresgästers önskemål brukar olika
slag av avtal träffas. Bl.a. brukar hyresvärdar och
hyresgästorganisationer träffa förhandlingsöverenskommelser som
innebär att hyresgästerna själva kan välja viss inredning eller
utrustning till sin lägenhet mot en separat hyreshöjning eller en
kontant engångsersättning, s.k. tillval. Särskilt i samband med
stambyten är det vanligt att hyresgästerna erbjuds olika
tillvalsmöjligheter, såsom ny köksinredning.
Det förekommer också att hyresgäster avstår från t.ex.
underhållsåtgärder som hyresvärden normalt ansvarar för mot
avdrag på hyran, s.k. frånval. Enligt hyreslagen (15 § andra
stycket 2) kan hyresvärden och hyresgästen avtala att hyresvärden
inte skall ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga
reparationer, om hyresavtalet innehåller en förhandlingsklausul
och saken har reglerats i en förhandlingsöverenskommelse (s.k.
hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll).
Ibland tillgodoses inte hyresgästers önskemål om olika slag av
tillval, t.ex. avseende fast inredning i lägenheten. Detta kan
bero på flera orsaker. En sådan kan vara osäkerheten om huruvida
den kostnad som åtgärden medför för hyresvärden går att
finansiera inom ramen för bruksvärdessystemet. Osäkerheten om en
hyreshöjning som har avtalats i samband med ett tillval kommer
att beaktas vid en bruksvärdeprövning, kan leda till att
hyresvärden avstår från att tillmötesgå hyresgästens önskemål. En
annan orsak kan vara risken att lägenheten inte går att hyra ut
för en sådan hyra som ger täckning för kostnaden för åtgärden, om
hyresgästen skulle flytta.
Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna Sverige och SABO har i
överenskommelsen betonat vikten av att enskilda hyresgästers
önskemål om avvikelser från ett "normalt" hyreskontrakt
tillgodoses så långt det är möjligt. Det kan enligt
organisationerna gälla olika slag av installationer i lägenheten,
service eller avstående från service eller underhåll för att
minska boendekostnaden. För att åstadkomma detta har de
föreslagit att det skall införas en möjlighet att ingå bindande
flerårsavtal om individuella anpassningar.
Det finns mot bakgrund av det anförda anledning att se över
förutsättningarna för en hyresgäst att göra olika slag av tillval
och frånval. Frågan om parterna bör kunna komma överens om ett
tillval eller ett frånval genom ett särskilt flerårigt avtal bör
därvid övervägas.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Utredaren skall se över de frågor som anges nedan. Om översynen
ger vid handen att det finns behov av författningsändringar,
skall utredaren lägga fram förslag till sådana.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor som har
anknytning till dem som anges nedan.
Utredaren skall särskilt beakta de synpunkter och förslag som
lämnats i den överenskommelse som hyresmarknadens parter har
träffat och söka finna lösningar som samtliga tre organisationer
står bakom.
Hyran för nyproducerade lägenheter
Utredaren skall ta ställning till om det bör införas särskilda
hyressättningsregler för lägenheter i nybyggda hus. Utredaren
skall överväga dels hur hyran för en nybyggd lägenhet bör
bestämmas första gången som lägenheten hyrs ut, dels hur hyran
bör kunna anpassas efter nya förhållanden.
Utredaren skall vid sina överväganden utgå ifrån att hyran, på
samma sätt som i dag, skall kunna fastställas i ett enskilt
hyresavtal eller i en förhandlingsöverenskommelse. Utredaren
skall också utgå ifrån att det skall finnas en möjlighet att
pröva avtalade hyresvillkors skälighet.
Utredaren skall beakta vilka effekter som olika slag av
tillfälliga investeringsstimulanser medför, exempelvis
investeringsbidrag enligt förordningen (2001:531) om statligt
investeringsbidrag för nybyggnad av bostäder som upplåts med
hyresrätt i områden med bostadsbrist. Även de förslag som lämnats
i propositionen 2002/03:98 Åtgärder för att främja visst
bostadsbyggande skall beaktas.
Utredaren skall vidare beakta vilka effekter som eventuella
förslag kan antas medföra för förvaltningen av det befintliga
byggnadsbeståndet.
Eventuella förslag får inte medföra att hyresnivån i det
befintliga lägenhetsbeståndet påverkas.
Hyresanpassningar i det befintliga beståndet
Utredaren skall se över förutsättningarna för att i det
befintliga lägenhetsbeståndet anpassa hyrorna efter bruksvärdet.
Om utredaren finner att det finns behov av mer effektiva eller
flexibla sätt för att genomföra sådana anpassningar än vad den
nuvarande lagstiftningen medger, skall olika tänkbara lösningar
övervägas.
Ett alternativ som skall övervägas - och som syftar till att
förändra hyror som understiger bruksvärdet - är om det bör vara
möjligt att i ett hus tillämpa olika hyresnivåer för nyinflyttade
hyresgäster respektive befintliga hyresgäster. Utredaren skall
därvid överväga vilka effekter för hyressättningen i andra hus
som en sådan ordning kan medföra och, om det finns behov av det,
hur det kan säkerställas att den inte medför oönskade
konsekvenser vid framtida hyressättning i huset eller vid
hyressättning i andra hus.
Prövningen hos hyresnämnden
Utredaren skall, med beaktande av de tidigare redovisade
synpunkterna från organisationerna, undersöka hur
jämförelseprövningen enligt 55 § hyreslagen i praktiken går till.
Om undersökningen ger skäl för det, skall utredaren överväga på
vad sätt bestämmelsen bör ändras. Ett alternativ som därvid skall
övervägas är om det bör finnas ett ökat utrymme för s.k.
kvittning för att jämföra lägenheter med skilda egenskaper.
Utredaren skall också överväga om det kan finnas skäl att meddela
närmare föreskrifter om utformningen av besluten i
hyressättningsärenden.
Tillval och frånval
Utredaren skall överväga i vilken utsträckning förutsättningarna
för en hyresgäst att göra olika slag av s.k. tillval eller
frånval, t.ex. avseende fast inredning, utrustning, underhåll
eller service, kan och bör ändras.
Utredaren skall bl.a. överväga om förutsättningarna för ett
tillval eller frånval bör kunna regleras i ett särskilt avtal
mellan hyresvärden och hyresgästen för vilket skall gälla
särskilda regler. Vid dessa överväganden skall särskilt beaktas
intresset av att avtalet innehåller godtagbara villkor sett från
hyresgästens synvinkel och att möjligheten att ingå ett sådant
avtal inte kan utnyttjas på ett otillbörligt sätt.
En utgångspunkt för övervägandena skall vara att en lägenhet
skall uppfylla lagens nuvarande krav på en lägsta godtagbara
standard.
Att beakta i övrigt
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
Utredaren skall beräkna de ekonomiska konsekvenserna av förslaget.
Om förslaget kan förväntas leda till kostnadsökningar för det
allmänna, skall utredaren föreslå hur dessa skall finansieras.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2004.
(Justitiedepartementet)