Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vägtransporter och arbetstid, Dir. 2003:44
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-04-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 april 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga hur
Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/15/EG av den 11 mars
2002 om arbetstidens förläggning för personer som utför mobilt
arbete avseende vägtransporter (EGT L 80, 23.3.2002, s. 35, Celex
32002L0015) skall genomföras i svensk rätt.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsreglering som
övervägandena ger upphov till.
Nuvarande reglering
Inledning
Allmänna bestämmelser om arbetstid finns i arbetstidslagen
(1982:673). Den lagen är tillämplig även inom vägtransportsektorn.
I lagen finns bestämmelser om bl.a. ordinarie arbetstid, jourtid
och övertid.
Förutom de allmänna bestämmelserna om arbetstid i arbetstidslagen
finns det inom vägtransportområdet en rad författningar som
reglerar fordonsförares kör- och vilotider. De viktigaste av
dessa är
- rådets förordning (EEG) nr 3820/85 av den 20 december 1985 om
harmonisering av viss social lagstiftning om vägtransporter
(EGT L 370, 31.12.1985, s. 1, Celex 31985R3820),
- förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter m.m. i fråga om
kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter,
- förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid vissa
internationella vägtransporter, samt
- förordningen (1994:1297) om vilotider vid vissa vägtransporter
inom landet.
Rådets förordning (EEG) nr 3820/85 av den 20 december 1985 om
harmonisering av viss social lagstiftning om vägtransporter och
förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter m.m. i fråga om
kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter
Bestämmelserna i den rubricerade EG-förordningen skall tillämpas
på vägtransporter, dvs. all körning på en för allmän samfärdsel
upplåten väg med ett lastat eller olastat fordon som används för
transport av personer eller gods, som utförs inom gemenskapen
(artikel 1.1 och 2.1). I fråga om vissa transporter till eller
från eller i transit genom tredje länder skall dock i stället för
förordningens bestämmelser, bestämmelserna i den europeiska
överenskommelsen om arbetsförhållanden för fordonsbesättningar
vid internationella vägtransporter (AETR-överenskommelsen, se SÖ
1973:53, 1983:58 och 1992:40) tillämpas. AETR-överenskommelsen
beskrivs kortfattat nedan.
Genom artikel 4 i EG-förordningen undantas transporter med vissa
typer av fordon från förordningens tillämpningsområde. Det
viktigaste av dessa undantag innebär att varken gods- eller
persontransporter med personbil eller lätt lastbil omfattas av
förordningens tillämpningsområde. I 1995 års svenska förordning
anges ytterligare transporter som är undantagna från
EG-förordningens tillämpningsområde (4 §). Dessa undantag gäller
dock endast för vägtransporter inom Sverige.
EG-förordningen innehåller detaljerade och komplicerade
bestämmelser om körtider, raster och viloperioder.
Förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid vissa
internationella vägtransporter
Genom 1 § förordningen om arbetsförhållanden vid vissa
internationella vägtransporter görs vissa artiklar i
AETR-överenskommelsen tillämpliga i Sverige. Överenskommelsen
skall enligt 2 § förordningen tillämpas på internationella
vägtransporter i följande fall.
1. Till eller från eller i transit genom länder som tillträtt
AETR men som inte är parter i EES-avtalet, för hela färden då
transporten utförs med ett fordon som är registrerat i ett
AETR-land eller i en EES-stat.
2. Till eller från ett land som inte tillträtt AETR och som inte
heller är part i EES-avtalet, vid färd inom EES då transporten
utförs med fordon som är registrerat i ett sådant tredjeland.
AETR-överenskommelsen skall dock inte tillämpas på vissa i 4 §
förordningen angivna transporter. De viktigaste av dessa undantag
innebär att inte heller AETR-överenskommelsen skall tillämpas på
gods- och persontransporter med personbilar eller lätta lastbilar.
Även AETR-överenskommelsen innehåller bestämmelser om körtider,
raster och viloperioder. Dessa är identiska med dem som finns i
den ovan beskrivna EG-förordningen.
Förordningen (1994:1297) om arbetsförhållanden vid vissa
vägtransporter inom landet
Enligt 1 och 2 §§ förordningen om vilotider vid vissa
vägtransporter inom landet skall denna tillämpas på
vägtransporter av personer eller gods som utförs i
förvärvsverksamhet inom landet med i Sverige registrerade
fordon som
1. används för godstransporter, dock inte posttransporter, om
bilens högsta tillåtna vikt, inklusive släpvagn eller påhängsvagn,
inte överstiger 3,5 ton (dvs. personbilar och lätta lastbilar),
2. används i taxitrafik enligt yrkestrafiklagen (1998:490),
3. används för skolskjutsning enligt förordningen (1970:340) om
skolskjutsning om bilen på grund av sin konstruktion och
utrustning är lämplig för transport av högst nio personer,
inklusive föraren, och är avsedd för detta ändamål, eller
4. används för transport av mjölk från lantgårdar och för
återtransport av mjölkkärl eller mjölkprodukter eller för
utfodring av djur.
I 1994 års förordning finns bestämmelser om dygnsvila (3 §). Till
skillnad från den nämnda EG-förordningen och AETR-överenskommelsen
innehåller förordningen inga bestämmelser om körtider och raster.
Något om den EG-rättsliga regleringen av arbetstidens förläggning
På EG-rättslig nivå finns grundläggande bestämmelser om bl.a.
arbetstidens förläggning i rådets direktiv 93/104/EG av den 23
november 1993 om arbetstidens förläggning i vissa avseenden (EGT
L 307, 13.12.1993, s. 18, Celex 21993L0307), ändrat genom
Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/34/EG (EGT L 195,
1.8.2000, s. 41, Celex 32000L0034). För närvarande pågår arbete
med att ta fram en kodifierad version av direktivet (se KOM[2002]
336 slutlig). Enligt direktivets ursprungliga lydelse var arbete
inom vägtransportområdet helt undantaget från direktivets
tillämpningsområde (se artikel 1.3 i direktiv 93/104/EG). Genom
2000 års ändring av direktivet gjordes dess bestämmelser
emellertid tillämpliga även inom vägtransportområdet. Enligt den
nya artikel 17a skall dock vissa angivna artiklar inte gälla
mobila arbetstagare.
Av artikel 14 i direktivets lydelse enligt direktiv 2000/34/EG
följer att bestämmelserna i direktivet inte skall tillämpas när
andra gemenskapsinstrument innehåller särskilda mer detaljerade
föreskrifter om arbetstidens förläggning för vissa yrken eller
arbeten.
Sådana särskilda mer detaljerade bestämmelser har meddelats i
direktiv 2002/15/EG för personer som utför mobilt arbete inom
vägtransportområdet.
Närmare om det nya direktivet om arbetstidens förläggning för
personer som utför mobilt arbete avseende vägtransporter
Direktiv 2002/15/EG är ett s.k. minimidirektiv. Det innebär att
medlemsstaterna får tillämpa eller införa regler som bättre än
direktivets bestämmelser skyddar mobila arbetstagares säkerhet
och hälsa. Medlemsstaterna får även tillåta tillämpning av
kollektivavtal eller andra avtal mellan arbetsmarknadens parter
som bättre skyddar mobila arbetstagares säkerhet och hälsa
(artikel 10).
Bestämmelserna i direktivet skall från och med den 23 mars 2005
tillämpas på mobila arbetstagare som är anställda av företag
etablerade i en medlemsstat och som deltar i vägtransporter vilka
omfattas av förordning (EEG) nr 3820/85 eller, om så inte är
fallet, av AETR-överenskommelsen. Från och med den 29 mars 2009
skall direktivet dessutom tillämpas på förare som är
egenföretagare (artikel 2 och 14).
Med mobil arbetstagare avses enligt artikel 3 i direktivet varje
arbetstagare som ingår i den del av personalstyrkan som
förflyttar sig, inbegripet praktikanter och lärlingar, och som är
anställd av ett företag som utför person- eller varutransporter
på väg för andras eller egen räkning.
Förare som är egenföretagare definieras i samma artikel som en
person vars huvudsakliga yrkesverksamhet består i att utföra
person- eller varutransporter på väg mot ersättning, i den mening
som avses i gemenskapslagstiftningen, i enlighet med ett
gemenskapstillstånd eller annan yrkesmässig behörighet att utföra
sådana transporter, som har rätt att arbeta för egen räkning och
som inte är knuten till en arbetsgivare genom ett
anställningsavtal eller någon annan form av hierarkiskt
arbetsförhållande, som är fri att organisera den aktuella
verksamheten, vars inkomster är direkt beroende av den förtjänst
som görs och som är fri att, självständigt eller i samarbete
mellan egenföretagare, ha affärsförbindelser med flera kunder.
Direktivet innehåller bestämmelser om maximal veckoarbetstid
(artikel 4), raster (artikel 5), viloperioder (artikel 6) och
nattarbete (artikel 7). Enligt artikel 8 får bestämmelser om
undantag från bestämmelserna om veckoarbetstid i artikel 4 och
nattarbete i artikel 7 antas bl.a. genom kollektivavtal eller lag.
Slutligen innehåller direktivet bestämmelser om information till
arbetstagarna och registrering av arbetstiden (artikel 9) samt en
skyldighet för medlemsstaterna att fastställa ett sanktionssystem
för överträdelser av de bestämmelser som antas för att genomföra
direktivet (artikel 11).
På flera ställen i direktivet anges hur dess bestämmelser skall
tillämpas i förhållande till bestämmelserna i förordning (EEG)
3820/85 och i AETR-överenskommelsen. Som exempel kan nämnas att
det i artikel 2.4 anges att förordningens och
AETR-överenskommelsens bestämmelser skall ha företräde framför
bestämmelserna i direktivet.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att föreslå hur
direktiv 2002/15/EG skall genomföras i svensk rätt. Utredaren
skall överväga om det är lämpligt att använda den möjlighet som
ges i artikel 10 i direktivet att meddela bestämmelser som bättre
än direktivets grundregler skyddar mobila arbetstagares säkerhet
och hälsa. Vidare skall utredaren överväga om den möjlighet till
undantag från direktivets bestämmelser om maximal veckoarbetstid
och nattarbete som ges i artikel 8 i direktivet bör utnyttjas.
Vid sitt arbete skall utredaren särskilt beakta att de regler som
föreslås för genomförande av direktivet skall harmoniera väl med
de bestämmelser om fordonsförares kör- och vilotid som gäller i
dag. Utredaren skall vidare fästa avseende vid att efterlevnaden
av de regler som föreslås kan kontrolleras på ett effektivt sätt.
Utredaren skall dessutom överväga om direktivets bestämmelser
nationellt bör omfatta sådana transporter som är undantagna från
rådets förordning (EEG) nr 3820/85 och därmed även undantagna
från direktivets tillämpningsområde. I detta sammanhang måste
utredaren dock beakta att de mobila arbetstagare som utför sådana
transporter omfattas av vissa delar av direktiv 93/104/EG.
I sitt arbete skall utredaren analysera vilka konsekvenser
eventuella förslag kan få för arbetstagarna och arbetsgivarna.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma de kostnader som kan uppstå
för berörda företag.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsreglering som
övervägandena ger upphov till.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Kommittén för nya arbetstids- och
semesterregler (N 2000:12) och med arbetsmarknadens parter samt,
vad gäller redovisning av förslagets konsekvenser för små företag,
Näringslivets nämnd för regelgranskning (NNR).
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 december 2003.
(Näringsdepartementet)