Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kartläggning och utvärdering av skolans ledningsstruktur, Dir. 2003:36
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-04-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 april 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att göra en kartläggning och
utvärdering av skolans ledningsstruktur. Utredningen skall utgå
från bredden i rektors uppdrag. Samband som kan finnas mellan
ledarskap, ledningsstruktur och skolans måluppfyllelse skall
belysas.
Syftet med uppdraget är att resultatet skall kunna utgöra
underlag för fortsatt utveckling av skolans ledningsstruktur och
rektors förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag.
Bakgrund
Rektorsuppdraget
Rektors uppdrag och arbetssituation förändrades då det
detaljerade statliga regelverket byttes ut mot ett målstyrt
system med resultatansvar till följd av förändringen av
ansvarsfördelningen mellan stat och kommun år 1991. Förutom
decentralisering av ansvar och befogenheter har förändringarna
inneburit att rektor skall fullgöra sitt nationella uppdrag i ett
vidare kommunalt sammanhang än tidigare.
Utvecklingen har inneburit förändringar avseende innehåll i
arbetet och funktion för rektorer. Förutom förändringar i
styrsystemen har också ansvaret för förhandlingar om lärares
löner och arbetsvillkor lagts på rektor. Rektor har ansvar såväl
för elevernas resultat, skolutvecklingen i sin helhet med fokus
på undervisning, arbetsorganisation och kvalitetsfrågorna som för
administration och den löpande driften av skolan.
Rektor arbetar i ett spänningsfält mellan statens krav på
verksamheten uttryckt i läroplanen och förordningar, den
kommunala uppdragsgivarens målprioriteringar och tilldelade
resurser för den operativa verksamheten, personalens krav på en
kompetent och tillgänglig chef och inte minst elevers, föräldrars
och arbetslivets krav på en utbildningsverksamhet präglad av hög
kvalitet. Dessa krav blir oförenliga om inte rektor som grund för
sitt ledarskap har ett stöd i en modern arbetsorganisation och
effektiv ledningsstruktur.
Lärande ledare
Statens skolverk granskade rektors roll i en decentraliserad
skolorganisation 1999. Enligt granskningen ges rektor inte
tillräckligt goda förutsättningar för att genomföra uppdraget i
en mål- och resultatstyrd skola och för att leda det pedagogiska
arbetet. Granskningsrapporten konstaterar bl.a. att organisationen
för mål- och resultatstyrningen behöver utvecklas på både kommun-
och skolnivå och att det behövs en mer genomtänkt, funktionell
ansvarsfördelning för dagens skola.
Den administrativa bördan på skolnivån är enligt rapporten för
stor, och förvaltningens och styrelsens stöd till rektorn ger
inte rektor tillräckliga möjligheter att utveckla skolan.
Expertgruppen för skolledarfrågor gjorde i rapporten Lärande
ledare - Ledarskap för dagens och framtidens skola (2001) den
bedömningen att rektor i större utsträckning bör arbeta med
skolans resultat, kvalitetsfrågorna och kvalitetssäkringsarbetet.
Förtroendevalda och förvaltningsledning måste vara tydlig när det
gäller såväl synen på ledarskapet och kraven på förändring och
utveckling av skolans verksamhet som stödet till rektorerna och
skolorna. Expertgruppen anser att det lokala stödet relaterat
till uppdraget bör öka.
Ett ledarskap för kvalitet
Förutsättningarna för rektor att kunna fullgöra sitt uppdrag
varierar mellan olika huvudmän liksom inom en och samma huvudmans
ansvarsområde, t.ex. beroende av skolans storlek, skolform och
skolans omgivande samhälle. En ledningsorganisation som ger de
bästa villkor för rektor behöver anpassas till varje enskild
skolas förutsättningar och behov.
Forskning och erfarenheter visar att rektorer är olika
framgångsrika trots att arbetssituationen åtminstone till det
yttre ter sig likartad. Detta innebär att det inte enbart är
omfattningen av ledningsresursen som är avgörande utan hur den
används. En gemensam målsättning med arbetet som omfattas av alla
i skolan, tydligt ledarskap och engagemang är också viktiga
faktorer som påverkar resultatet. Samtidigt som undersökningar
visar att rektorerna inte haft möjlighet att fullt ut ta sitt
ledningsansvar, visar forskning att deras insatser är väsentliga
för att skolutveckling och förbättring skall äga rum.
Det är kommunernas sak att ta ansvar för utveckling av skolans
arbetsorganisation för att skapa bästa möjliga förutsättningar
för rektorer och andra i skolan att fullgöra sina respektive
uppdrag. Frågan om rektors förutsättningar för ett modernt
ledarskap och möjligheterna att aktivt driva ett systematiskt
kvalitetsarbete är mycket aktuell och ett utvecklingsarbete pågår
i många kommuner. Det saknas emellertid en samlad bild av
utvecklingen och vilka skillnader som finns mellan olika kommuner.
Särskilt gäller detta frågan om hur ledningsorganisation och
arbetsorganisation som stöd för rektors ledarskap utvecklats.
Mot denna bakgrund bör skolans ledningsstruktur kartläggas och
utvärderas. I detta sammanhang bör även studeras vilket samband
som kan finnas mellan ledarskap, ledningsstruktur och skolans
måluppfyllelse.
Uppdraget
Utredaren skall kartlägga och utvärdera skolans ledningsstruktur
i ett representativt urval av kommuner och skolor. Uppdraget
gäller grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Både
kommunala och fristående skolor skall omfattas. Studien skall
även omfatta förskolan i den mån förskolan och skolan har
gemensam ledningsorganisation.
Studien skall redovisa omfattning och organisation av olika
ansvarsområden inom skolan, hur ledning och styrning har
utformats för dessa ansvarsområden och vad detta innebär för
rektors möjligheter att utöva sitt ledarskap. I samband härmed
skall utredaren belysa vilken betydelse en skolas storlek har för
hur en väl fungerande ledningsfunktion kan organiseras.
Utredaren skall studera och redovisa olika exempel på
ledningsstrukturer i skolan. Utredaren skall visa om och hur
olika faktorer och förutsättningar för rektors ledarskap påverkar
skolans resultat och måluppfyllelse. Studien skall även redovisa
hur rektor hanterar dessa olika faktorer och förutsättningar i
sitt ledarskap. En jämförande studie av resultat i skolor med
olika ledningsstruktur men i övrigt likartade förutsättningar
skall utföras. Därvid skall beaktas att olika förutsättningar
gäller för de olika skolformerna.
Utredaren skall studera vilket stöd rektor har i sitt ledarskap.
Studien skall också belysa betydelsen av den övergripande
ledningsstrukturen i kommunen för skolan, ansvarsfördelning,
delegering och kommunikationsvägars betydelse för rektors
möjlighet att fullgöra sitt uppdrag.
Utredaren skall vidare studera och redovisa olika exempel på hur
skolor och kommuner arbetar med utveckling av ledningsfunktionen,
exempelvis när det gäller organisation, stöd till ledningsgrupper,
kompetensuppbyggnad etc. Lärande exempel bör här lyftas fram.
Jämförelser av ledarskap inom andra arbetsmarknadssektorer skall
göras. Relevanta erfarenheter och kunskaper om hur ledarskap är
organiserat och fungerar på andra delar av arbetsmarknaden bör
tas till vara i utredarens arbete. Det gäller även ledarskap i
andra politiskt styrda organisationer. Aktuell forskning om
ledarskap bör också vara av intresse att utnyttja i detta
sammanhang.
Både Skolverkets tidigare nämnda granskningsrapport om
rektorsrollen och rapporten Lärande ledare aktualiserar behovet
av utbildning i ledarskap för rektorer. Utredaren skall därför
redovisa sin bedömning av behovet av ledarskapsutbildning, såväl
i statlig, kommunal som i annan regi, för rektorer och andra
skolledare.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med olika intressenter och organisationer
som berörs av utredningen eller har särskild kompetens eller
erfarenhet av ledarskap och organisationsfrågor. Här avses t.ex.
den privata arbetsmarknaden, offentlig förvaltning, forskare,
Svenska Kommunförbundet, lärarnas och skolledarnas fackliga
organisationer samt elevernas intresseorganisationer.
Uppdraget skall redovisas till Utbildningsdepartementet senast
den 30 juni 2004.
(Utbildningsdepartementet)