Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Alkoholreklam i tryckta skrifter, Dir. 2003:33
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-03-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 mars 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att föreslå begränsningar av
marknadsföringen till konsumenter i tryckta skrifter av
alkoholdrycker. Vid utformandet av sina förslag skall utredaren
utgå ifrån en hög hälsoskyddsnivå.
Bakgrund
Med anledning av Marknadsdomstolens dom (2003:5) den 5 februari
2003 i det s.k. Gourmetmålet har regeringen denna dag beslutat
att lägga fram förslag om viss ändring av förbudet i 4 kap. 11 §
alkohollagen (1994:1738) mot marknadsföring av alkoholdrycker
till konsumenter i tryckta skrifter, se propositionen Vissa
alkohol- och tobaksfrågor (prop. 2002/03:87). Regeringens förslag
innebär ett förbud mot marknadsföring i tryckta skrifter av
alkoholdrycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol. I
propositionen tillkännager regeringen också sin avsikt att
tillsätta en särskild utredare för att närmare se över vilka
ytterligare lagändringar som kan vidtas för att begränsa
möjligheterna att i tryckta skrifter marknadsföra alkoholdrycker
till konsumenter.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att föreslå begränsningar av
marknadsföring till konsumenter av alkoholdrycker i periodiska
skrifter eller andra skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen
är tillämplig och som med avseende på ordningen för utgivningen
är jämförbara med periodiska skrifter. Förslagets
överensstämmelse med EG-rätten och den tryckfrihetsrättsliga
regleringen skall beaktas. EG-rätten medger undantag från kravet
på fri rörlighet av varor och tjänster när det är motiverat av
bl.a. folkhälsoskäl. Utredaren skall i sitt arbete utgå från det
högsta möjliga skyddet för folkhälsan inom ramen för EG-rätten
och särskilt beakta skyddet för barn och unga. Utan att förekomma
resultatet av utredarens arbete vill regeringen peka på att
åtgärder som bör undersökas är t.ex. att införa särskilda krav på
utformningen eller innehållet i annonserna eller ytterligare
begränsningar i fråga om i vilka tidningar reklamen får förekomma,
exempelvis om den tillåtna reklamen kan begränsas till tidningar
vars huvudsakliga innehåll har anknytning till mat och dryck.
Utredaren skall inhämta upplysningar om begränsningar av
marknadsföringen av alkoholdrycker till konsumenter i andra
europeiska länder. Utredaren skall redovisa förslagens
konsekvenser för små företag. Det står utredaren fritt att ta upp
och föreslå även andra förändringar som har samband med uppdraget
att begränsa marknadsföringen av alkoholdrycker i tryckta
skrifter.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 juli 2003.
(Socialdepartementet)