Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén för översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning (U 2002:01), Dir. 2003:32
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-03-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 mars 2003.
Sammanfattning av nuvarande uppdrag
Med stöd av regeringens bemyndigande den 6 december 2001 har
chefen för Utbildningsdepartementet tillkallat en parlamentarisk
kommitté med uppdrag att se över utbildningen för barn, ungdomar
och vuxna med utvecklingsstörning. Utgångspunkterna för detta
arbete skall vara att utbildningen skall hålla en hög kvalitet
och att kontakterna och samverkan mellan elever med och utan
utvecklingsstörning skall öka.
Kommitténs övergripande uppdrag är att föreslå hur den framtida
utbildningen bör utformas t.ex. i fråga om mål, innehåll,
organisation och personalens kompetens. Kommittén skall arbeta
med två parallella alternativ, nämligen att särskolan och särvux
kvarstår alternativt upphör som egna skolformer.
Kommittén skall utifrån pedagogiska, sociala och ekonomiska
aspekter analysera för- och nackdelar med den föreslagna
utformningen inom respektive alternativ samt göra en samlad
bedömning och ta ställning för ett av alternativen. Kommittén
skall lämna författningsförslag beträffande båda alternativen.
Förändrat uppdrag
Kommitténs fortsatta arbete skall främst avse den del i uppdraget
som syftar till att förbättra kvaliteten i utbildningen för
elever med utvecklingsstörning i såväl särskolan och särvux som
övriga skolformer. Mot denna bakgrund skall författningsförslag
endast lämnas för det alternativ som innebär att särskolan och
särvux skall kvarstå som egna skolformer.
En viktig utgångspunkt för det fortsatta arbetet är att
kontakterna och samverkan mellan elever med och utan
utvecklingsstörning skall öka.
(Utbildningsdepartementet)