Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Radio- och TV-lagstiftningen (Ku 2000:01), Dir. 2003:30
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2003-03-27
Beslut vid regeringssammanträde den 13 mars 2003
Sammanfattning av uppdraget
Radio- och TV-lagsutredningen skall överväga vissa ytterligare
frågor och föreslå de lagändringar som föranleds av övervägandena.
De nya frågor som skall utredas är
· Digital-TV-kommitténs förslag om ett fristående operatörsföretag,
tillståndsgivning genom myndighet och tillståndstidens längd,
· TV-programmens tillgänglighet för funktionshindrade,
· skyldighet att vidarebefordra vissa TV-program,
· vissa interaktiva rundradiotjänster,
· elektroniska företagsskyltar i sportsändningar i TV
· den tillåtna annonstiden under en timme,
· upprepade överträdelser av innehållsvillkor samt
· vissa ytterligare TV-avgiftsfrågor.
Uppdraget omfattar inte förslag till grundlagsändringar.
Utredarens överväganden om den tillåtna annonstiden under en
timme skall redovisas före utgången av juni 2003. Den del av
uppdraget som avser tillgång till TV-program för dem som bor i
fastigheter som är anslutna till kabel-TV-nät efter det att de
analoga marksändningarna har upphört skall redovisas före
utgången av november 2003. Övriga delar av uppdraget skall
redovisas före utgången av 2004.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 8 juni 2000 att bemyndiga chefen för
Kulturdepartementet att tillkalla en särskild utredare med
uppdrag att analyseraoch överväga behovet av ändringar i framför
allt radio- och TV-lagen (1996:844) och lagen (1989:41) om
TV-avgift samt föreslå de lagändringar som föranleds av
övervägandena (dir. 2000:43).
Den 1 februari 2001 beslutade regeringen om tilläggsdirektiv till
utredaren (dir. 2001:11).
Utredningen, som har antagit namnet Radio- och TV-lagsutredningen,
lämnade i oktober 2001 delbetänkandet Skydd av barn mot olämpligt
programinnehåll i TV (SOU 2001:84).
Sedan utredarens arbete påbörjades har vissa nya frågor
aktualiserats. Utredarens uppdrag utvidgas därför.
Digital-TV-kommitténs förslag
Utgångspunkter
Digital-TV-kommittén (Ku 1997:06) avgav i november 2001 sitt
slutbetänkande Digital TV - modernisering av marknätet
(SOU 2001:90).
I betänkandet föreslår kommittén att en extern aktör, ett
"operatörsföretag", får tillstånd att förfoga över en del av den
totala överföringskapaciteten i det digitala marknätet.
Operatörsföretagets utbud bör i princip uppfylla samma riktlinjer
och villkor som i dag gäller för urval och tillståndsgivning. De
programföretag som föreslås ingå i detta utbud bör godkännas och
få sändningstillstånd av en myndighet.
Digital-TV-kommittén föreslår vidare att tillståndsgivning för
marksänd digital-TV i framtiden bör delegeras till en myndighet.
Myndigheten bör kunna ge tillstånd både till enskilda
programföretag och till operatörer som själva sätter ihop ett
programutbud. I valet av myndighet bör hänsyn tas till
konvergensen mellan IT-, telekommunikations- och mediesektorerna.
En myndighetsmodell kräver tydliga regler och kriterier för
tillståndsgivningen, bl.a. för att kunna garantera största
möjliga yttrandefrihet och mångfald.
Kommittén föreslår också att de digitala sändningstillstånden i
marknätet under nästa period skall gälla i tio år.
Vissa remissinstanser tillstyrker förslaget att en extern aktör
skall förfoga över en del av den totala överföringskapaciteten
medan andra anser att frågan behöver utredas ytterligare. Radio-
och TV-verket avstyrker dock förslaget med hänsyn till att ett
antal komplicerade frågor inte hade behandlats i betänkandet.
De flesta remissinstanser som berör frågan instämmer i att
tillståndsgivningen bör delegeras till en myndighet. Radio- och
TV-verket betonar vikten av att urvalsprocessen styrs av klara,
tydliga och förutsägbara regler.
Flera remissinstanser tillstyrker att tillståndstiden skall vara
tio år. Post- och telestyrelsen pekar på att tillståndsvillkoren
kan gälla under en kortare tid än sändningstillståndet.
Uppdraget
Utredaren skall överväga Digital-TV-kommitténs förslag i nämnda
delar och vilka författningsändringar som behövs för att
genomföra dem. När det gäller förslaget om ett operatörsföretag
skall utredaren studera erfarenheterna i Sverige och andra länder.
Frågor om ägande samt relationen mellan operatörsföretaget och
programföretagen skall behandlas.
TV-programmens tillgänglighet för funktionshindrade
Utgångspunkter
Enligt 3 kap. 2 § 5 radio- och TV-lagen får villkor för
sändningstillstånd som meddelas av regeringen avse skyldighet att
utforma sändningarna på ett sådant sätt att de blir tillgängliga
för funktionshindrade. För TV-sändningar som inte kräver
tillstånd av regeringen, dvs. sändningar via satellit eller kabel,
finns ingen motsvarande bestämmelse.
Tillståndsvillkor med innebörden att TV-program skall göras
tillgängliga för funktionshindrade gäller för Sveriges Television AB
(SVT), Sveriges Utbildningsradio AB (UR) och TV 4 AB. För övriga
programföretag med tillstånd att sända marksänd TV med digital
teknik finns inga sådana villkor.
Handikappombudsmannen har i en skrivelse till Kulturdepartementet
uttryckt uppfattningen att de förbättringar som har skett inte
har varit tillräckliga för att göra TV-programmen tillgängliga
för personer med funktionshinder. Han anser att en översyn av
radio- och TV-lagen bör inbegripa frågan om TV-programs
tillgänglighet för funktionshindrade.
Uppdraget
Utredaren skall överväga behovet av lagändringar för att förbättra
tillgängligheten till TV-program för personer med funktionshinder.
Skyldighet att vidarebefordra vissa TV-program
Utgångspunkter
I 8 kap. radio- och TV-lagen finns bestämmelser om skyldighet för
innehavare av kabel-TV-nät att vidarebefordra vissa TV-program
till de boende. De aktuella nätinnehavarna är skyldiga dels att
sända ut vissa program som sänds med tillstånd av regeringen och
som är avsedda att tas emot i området utan villkor om särskild
betalning, dels att i varje kommun kostnadsfritt tillhandahålla
ett särskilt bestämt utrymme för sändningar av TV-program från
ett eller flera lokala kabelsändarföretag. Med lokalt
kabelsändarföretag avses en juridisk person som har bildats för
att bedriva lokala kabelsändningar och som kan väntas låta olika
intressen och meningsriktningar komma till tals i sin verksamhet.
Lokala kabelsändarföretag får inte sända reklam. På vissa orter
används beteckningen Öppna kanalen för sändningarna.
Till grund för de angivna föreskrifterna ligger 3 kap. 1 § 2
stycket yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), enligt vilken det får
föreskrivas skyldighet för nätinnehavare att ge utrymme för vissa
program i den utsträckning det behövs med hänsyn till
allmänhetens intresse av tillgång till allsidig upplysning. Sedan
den 1 januari 2003 är det också tillåtet att föreskriva
skyldighet för nätinnehavare att ge utrymme för överföringar i
den utsträckning det behövs med hänsyn till intresset av
konkurrens beträffande sådana överföringar i nätet eller
allmänhetens intresse av tillgång till sådana överföringar. Det
kan också föreskrivas skyldighet för nätinnehavare att vidta
åtgärder för att tillförsäkra mottagarkretsen inflytande över
programvalet.
Digital-TV-kommittén bedömer i sitt slutbetänkande att de analoga
marksändningarna kan avvecklas år 2007. Kommittén behandlar inte
frågan om vidaresändningsplikt.
I sitt delbetänkande Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60)
konstaterar Utredningen om elektronisk kommunikation att
konvergensutvecklingen och digitaliseringen av TV-sändningarna i
marknätet aktualiserar en rad frågeställningar som rör
vidaresändningsskyldigheten. En sådan frågeställning är vilket
eller vilka nät som skyldigheten skall gälla för om en bostad är
ansluten till flera olika trådnät där TV-program kan sändas
vidare till allmänheten, t.ex. ett vanligt kabel-TV-nät och ett
fiberbaserat "bredbandsnät". Utredningen föreslår att frågor som
rör skyldighet att vidarebefordra TV-program utreds vidare i
annat sammanhang där ansvarsfrågor, omfattningen av skyldigheten
m.m. analyseras.
I promemorian Abonnentinflytande i kabel-TV-nät (Ds 2001:52)
analyseras behovet av lagregler för att stärka abonnenternas
inflytande över programutbudet i kabel-TV-nät. Enligt promemorian
bör det utredas om kabelnäten skulle kunna öppnas för konkurrens
mellan olika innehållsleverantörer genom någon form av
samtrafikskyldighet.
Vid ett seminarium om lokal icke-kommersiell TV som genomfördes
på regeringens initiativ i maj 2002 anfördes att nätägarens
ansvar för att de lokala kabelsändarföretagens program förs fram
till kabelnätet borde ökas. Vidare framkom att det finns ett
missnöje med den nuvarande beteckningen "lokalt kabelsändarföretag".
Bl.a. ansågs denna inte avspegla att verksamheten drivs av
föreningar och att det handlar om en verksamhet som är öppen för
alla som är intresserade.
Uppdraget
Utredaren skall överväga vilka författningsändringar som behövs
för att säkerställa att de som bor i kabelanslutna fastigheter
har tillgång till ett grundläggande utbud av TV-program även
efter det att de analoga marksändningarna har upphört.
Utredaren skall vidare överväga om det är lämpligt och möjligt
att genom lagstiftning skapa förutsättningar för konkurrens
mellan olika innehållsleverantörer i kabel-TV-näten. Hänsyn skall
tas till det regelverk om elektronisk kommunikation som beslutats
inom EG och som bl.a. ligger till grund för delbetänkandet från
Utredningen om elektronisk kommunikation.
Slutligen skall utredaren analysera hur de lokala icke-kommersiella
TV-sändningarna påverkas av digitaliseringen och om
förutsättningarna för sådana sändningar kan förbättras genom
lagstiftning. I det sammanhanget bör frågan om verksamhetens
benämning övervägas.
Vissa interaktiva rundradiotjänster
Utgångspunkter
Förutom för vanlig television gäller radio- och TV-lagen också
för sökbar text-TV. Med sökbar text-TV menas text som sänds ut
fortlöpande tillsammans med en TV-sändning och som den mottagande
kan ta del av efter eget val. I analoga sändningar omfattar
sökbar text-TV ett begränsat antal uttrycksmedel i form av text
och enkla figurer med ett fåtal färger. I digitala sändningar
finns däremot stora möjligheter att med liknande teknik som
sökbar text-TV sända interaktiva tjänster av många olika slag.
TV-tittarens samverkan med dessa tjänster kallas ibland för
skenbar eller lokal interaktivitet.
Radio- och TV-lagens regler för sökbar text-TV skiljer sig i
vissa avseenden från de regler som gäller för övriga sändningar.
Bl.a. gäller inte bestämmelserna om sändningstid för och
placering av annonser för sökbar text-TV. För sändningar av
sökbar text-TV krävs inte tillstånd om det sänds andra
tillståndspliktiga sändningar från sändaren.
Granskningsnämnden för radio och TV har granskat sändningarna i
programtjänsten e-TV, som vid sidan av vanliga
televisionssändningar innehöll navigerbara informations- eller
försäljningssystem för bl.a. väder, resor och musik, vilka sändes
på i princip samma sätt som sökbar text-TV (beslut 2001-10-17, SB
398/01). I beslutet uttryckte Granskningsnämnden uppfattningen
att de svårigheter som uppkommer för att tillämpa de vanliga
reglerna för annonser m.m. på sökbar text-TV också gäller i fråga
om de interaktiva tjänster som var aktuella i granskningsärendet.
Granskningsnämnden har vidare i sitt remissyttrande över
delbetänkandet Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60)
anfört att elektroniska programguider i vissa fall kan vara att
bedöma som sökbar text-TV men att i andra fall frågan om
tillståndsplikt etc. skall bedömas enligt andra regler.
En särskild fråga är vad som skall gälla när TV-tittaren kan få
tillgång till en interaktiv tjänst genom att klicka på en ikon i
det vanliga TV-programmet. I det fall då ett program som inte
utgör reklam innehåller länkar till reklam tillämpas i
Storbritannien en "tvåklicksregel" som innebär att det inte är
tillåtet att direkt länka interaktiva reklamtjänster till vanliga
program. Motivet är att tittaren i sådana fall inte anses vänta
sig att direkt få del av ett reklammeddelande.
Uppdraget
Utredaren skall överväga behovet av särskilda regler för
elektroniska programguider och andra interaktiva tjänster som
ingår i digitala radio- och TV-sändningar. Uppdraget omfattar
såväl frågan om i vilka avseenden reglerna för interaktiva
tjänster skall skilja sig från de allmänna reglerna som
gränsdragningen mellan interaktiva tjänster och de sändningar för
vilka allmänna regler skall gälla. Med hänsyn till den utveckling
mot konvergens mellan olika slag av nät och tjänster som pågår
inom området för elektronisk kommunikation bör utredaren göra
jämförelser med vad som gäller för likartade interaktiva tjänster
inom andra områden.
Elektroniska företagsskyltar i sportsändningar i TV
Utgångspunkter
I 7 kap. radio- och TV-lagen finns regler om reklam och annan
annonsering. Huvudregeln är att annonser skall vara tydligt
åtskilda från övriga sändningar genom en särskild signatur som
sänds före och efter varje sändning av annonser. Denna regel går
tillbaka på artikel 10.1 i rådets direktiv 89/552/EEG av den 3
oktober 1989 om samordning av vissa bestämmelser som fastställts
i medlemsstaternas lagar och andra författningar om utförandet av
sändningsverksamhet för television (TV-direktivet). TV-direktivet
har ändrats genom direktiv 97/36/EG. I direktivet anges att
TV-reklam och köp-TV skall vara lätta att känna igen som sådana
och hållas klart åtskilda från andra delar av programtjänsten med
optiska och/eller akustiska medel.
Bestämmelserna om sändning av TV-reklam avser normalt inte
reklamskyltar och liknande som finns i den verklighet som
avbildas i ett TV-program. Genom modern teknik är det emellertid
möjligt att lägga in reklamskyltar och annat innehåll som inte
finns i verkligheten, exempelvis företagsskyltar i samband med
elektronisk resultatrapportering vid idrottsevenemang.
I flera beslut har Granskningsnämnden för radio och TV funnit att
sändning av elektroniska företagsskyltar i samband med
idrottsevenemang har stått i strid med lagbestämmelser eller
tillståndsvillkor om TV-reklam.
I ett ärende som avsåg sändning av elektroniska företagsskyltar i
anslutning till matchuret i en sportsändning (beslut 2000-02-02,
SB 37/00) anförde nämnden följande i fråga om gränsdragningen
mellan TV-reklam och reklambudskap som finns avbildade i
verkligheten.
Att programföretaget flyktigt avbildar ett reklambudskap ditsatt
av någon annan, såsom en reklamskylt placerad av en annonsör
eller arenaägaren i anslutning till en fotbollsmatch eller en
affärsskylt i bakgrunden till en gatubild bör t.ex. inte
betraktas som TV-reklam. Ett reklammeddelande anpassat för
TV-sändningen och särskilt infogat i programmet måste dock
normalt anses utgöra reklam i televisionen.
Nämnden fann att sändningen stred mot det reklamförbud som gäller
för programföretaget.
Granskningsnämnden för radio och TV har också granskat sändning
av elektroniska företagsskyltar i en textremsa med löpande
resultatrapportering vid idrottsevenemang (beslut 2002-11-27,
SB 745/02). Även i detta fall fann nämnden att sändningarna stred
mot bestämmelserna om annonsmarkering och annonsplacering.
Nämnden har funnit att det saknar betydelse om reklammeddelandena
har infogats i programmet av programföretaget, av ett annat
programföretag eller av ett produktionsbolag.
Europeiska radiounionen (EBU) har utfärdat en rekommendation av
hur namnen på företag som handhar tidmätning och databehandling
vid idrottsevenemang som sänds ut genom Eurovisionen skall få
visas i sändningen.
TV 4 AB har i skrivelse till Kulturdepartementet anfört att de
svenska TV-företagen saknar möjlighet att påverka innehållet i
sändningar av internationella idrottsevenemang.
Uppdraget
Utredaren skall överväga om reglerna om annonser i televisionen
är lämpligt utformade i förhållande till elektroniska
företagsskyltar i TV-sändningar av internationella
idrottsevenemang.
Den tillåtna annonstiden under en timme
Utgångspunkter
Enligt 7 kap. 5 § första stycket radio- och TV-lagen får annonser
sändas högst åtta minuter under en timme mellan hela klockslag. I
TV-sändning får denna tid dels under sändningstiden mellan
klockan 19.00 och 24.00, dels i rena undantagsfall, utsträckas
till högst tio minuter.
I samband med sin behandling av förslagen i proposition 2001/02:82
Ändrade regler om annonser i TV-sändningar har riksdagen som sin
mening gett till känna för regeringen vad konstitutionsutskottet
anfört om en skyndsam översyn av den aktuella bestämmelsen (bet.
2001/02:KU16, rskr. 2001/02:187).
Utskottet anser att bestämmelsen kan få verkningar som inte ter
sig rimliga när en sändning av dagshändelser, t.ex. en
idrottstävling, drar ut på tiden så att ett klockslag mellan två
timmar överskrids. Den reklam som skulle ha sänts om programmet
slutat innan den nya timmen inträtt kan i sådana fall behöva
uteslutas och placeras senare i en programtablå, något som kan
medföra nackdelar för den som bedriver sändningsverksamheten.
Enligt utskottets mening bör regleringen därför skyndsamt ses
över i syfte att kortare överträdelser skall kunna godtas om de
varit oförutsedda eller tillfälliga.
Uppdraget
Utredaren skall lägga fram förslag till lagändringar som innebär
att kortare överskridanden av den tillåtna annonstiden per timme
kan godtas om de har varit oförutsedda eller tillfälliga.
Upprepade överträdelser av innehållsvillkor
Utgångspunkter
Radio- och TV-lagen ger möjlighet till olika slag av sanktioner
om ett programföretag åsidosätter bestämmelserna i lagen eller
villkor som har beslutats med stöd av lagen. I vissa fall kan
programföretaget bli skyldigt att betala en särskild avgift. I
andra fall kan företaget föreläggas att följa bestämmelserna.
Föreläggandet får förenas med vite. I fråga om de flesta av de
villkor som kan beslutas med stöd av lagen finns emellertid ingen
annan reaktion vid överträdelser än att Granskningsnämnden för
radio och TV beslutar att företaget på lämpligt sätt skall
offentliggöra nämndens beslut (10 kap. 8 § radio- och TV-lagen).
Detta gäller t.ex. för ett villkor som avser skyldighet att ta
hänsyn till ljudradions och televisionens särskilda
genomslagskraft när det gäller programmens ämnen och utformning
samt tiden för sändning av programmen (3 kap. 2 § 9 radio- och
TV-lagen). Bestämmelsen tillämpas bl.a. vid bedömning av program
som behandlar eller innehåller våld. När det gäller
våldsskildringar tillämpar Granskningsnämnden för radio och TV en
strängare bedömningsnorm för program eller inslag som sänds före
kl. 21.00 än för sändningar efter detta klockslag.
Granskningsnämnden har underrättat regeringen om att nämnden
under de två senaste åren har fällt samma programföretag vid åtta
olika tillfällen för att ha sänt program med våldsskildringar
under eftermiddagstid eller tidig kvällstid. Bl.a. har nämnden
vid fyra tillfällen funnit att program i samma serie som innehöll
våldsinslag, har sänts i strid mot bestämmelsen.
Uppdraget
Utredaren skall föreslå mer kraftfulla åtgärder om ett
programföretag vid upprepade tillfällen och på liknande sätt
bryter mot villkor för innehållet i sändningarna.
Vissa ytterligare TV-avgiftsfrågor
Utgångspunkter
Enligt tidigare direktiv skall utredaren se över reglerna för
avgiftspliktiga TV-mottagare i syfte att anpassa dem till den
utveckling som har skett när det gäller TV-distribution och
mottagare. Utredaren skall vidare överväga frågan om skyldighet
att betala TV-avgift vid dödsfall.
SVT, Sveriges Radio AB (SR) och UR samt Radiotjänst i Kiruna AB
(RIKAB) har i en skrivelse till regeringen anfört att det kan
finnas behov av ytterligare lagändringar för att stärka
TV-avgiftssystemet och minska avgiftsskolket. I skrivelsen
hänvisas till att Boende- och avgiftsutredningen i betänkandet Bo
tryggt - Betala rätt (SOU 1999:33) föreslog att enskilt
TV-innehav skall behandlas lika oavsett om man bor i ordinärt
boende eller i särskild boendeform samt att Utredningen om radio
och TV i allmänhetens tjänst i betänkandet Radio och TV i
allmänhetens tjänst, ett beredningsunderlag (SOU 2000:55)
föreslagit ett förenklat påföljdsförfarande för den som har en
avgiftspliktig TV-mottagare utan att betala TV-avgift samt att
reglerna för juridiska personers avgiftsskyldighet ändras så att
de betalar en TV-avgift för var femte TV-mottagare.
I skrivelsen föreslås även ett antal åtgärder som skall
underlätta för RIKAB att få kännedom om TV-innehav och tillgång
till andra uppgifter som har betydelse för bedömning av om någon
är skyldig att betala TV-avgift.
Uppdraget
Utredaren skall överväga de förslag som har lagts fram i den
ovannämnda skrivelsen och särskilt beakta integritetsfrågor.
Ingen ändring skall föreslås när det gäller avgiftsskyldigheten
för TV-mottagare som är avsedda att användas av personer som får
vård på sjukhus, vårdanstalter eller inrättningar av liknande
slag.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall överväga de frågor som anges i tidigare direktiv
till utredaren och de nya frågor som anges i detta
tilläggsdirektiv. Utredaren skall föreslå de lagändringar som
föranleds av övervägandena. Utredaren kan även föreslå andra
ändringar med hänsyn till utvecklingen i Sverige eller
internationellt, särskilt inom Europeiska unionen. Med hänsyn
till det stora antalet olika frågor skall utredaren, med ändring
av de tidigare direktiven, kunna lämna förslag som innebär mer
omfattande ändringar i lagarnas tillämpningsområde, terminologi
eller systematik. Uppdraget omfattar dock inte förslag till
grundlagsändringar.
Arbetsformer och redovisning
Utredaren skall följa det fortsatta arbetet med ny lagstiftning
och myndighetsorganisation inom området elektronisk kommunikation
och elektroniska kommunikationstjänster och beakta de beslut som
kommer att fattas. Utredaren skall också följa det fortsatta
arbetet i Digitalradiokommittén (Ku 2001:03).
Utredarens överväganden avseende den tillåtna annonstiden under
en timme skall redovisas före utgången av juni 2003. Den del av
uppdraget som avser tillgång till TV-program för dem som bor i
fastigheter som är anslutna till kabel-TV-nät efter det att de
analoga marksändningarna har upphört skall redovisas före
utgången av november 2003. Övriga delar av uppdraget skall
redovisas före utgången av 2004.
(Kulturdepartementet)