Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen angående vissa frågor om informationssäkerheten i samhället (Fö 2002:06), Dir. 2003:29
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2003-02-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 februari 2003
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen angående vissa frågor om informationssäkerheten i
samhället skall lämna förslag till hur den nationella strategin
för informationssäkerhetsarbetetbör utvecklas samt hur Sveriges
engagemang i det internationella arbetet inom
informationssäkerhetsområdet skall utformas. I propositionen
Samhällets säkerhet och beredskap (prop. 2001/02:158 s. 105)
anmälde regeringen sin avsikt att göra en utvärdering av de
bedömningar som regeringen gjorde inom
informationssäkerhetsområdet. Utredaren skall följa
myndigheternas uppbyggnad av den informationssäkerhetsverksamhet
som regeringen har givit myndigheterna i uppgift enligt
propositionen. Utredaren skall vidare lämna förslag till hur
OECD:s riktlinjer om nät- och informationssäkerhet kan genomföras.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 11 juli 2002 (dir.
2002:103) tillkallade chefen för Försvarsdepartementet en
särskild utredare med uppdrag att föreslå hur
signalskyddsverksamheten i samhället skall utformas. Utredaren
skall enligt direktiven lämna en delrapport avseende detta
uppdrag den 28 februari 2003. Regeringen angav i direktiven att
den avsåg att återkomma med tilläggsdirektiv angående uppdrag att
lämna förslag till hur den nationella strategin för
informationssäkerhetsarbetet bör utvecklas och till hur Sveriges
engagemang i det internationella arbetet inom
informationssäkerhetsområdet bör utformas i framtiden.
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development)
antog den 25 juli 2002 en rekommendation om nya riktlinjer för
nät- och informationssäkerhet (OECD Guidelines for the Security
of Information Systems and Networks: Towards a Culture of
Security). Riktlinjerna syftar till att stödja utvecklingen av en
säkerhetskultur i samhället genom att främja säkerhetstänkande
vid utveckling och användning av nät och informationssystem.
Riktlinjerna innehåller mål och principer för utvecklingen av nya
nät och informationssystem.
Uppdraget
En utvecklad svensk informationssäkerhetsstrategi
Utredaren skall i det fortsatta arbetet, utöver det tidigare
lämnade uppdraget, även lämna förslag till hur den nationella
strategin för informationssäkerhetsarbetet bör utvecklas. Den i
prop. 2001/02:158 s. 103 redovisade strategin för
informationssäkerhetsarbetet skall utgöra grunden.
Utredaren skall göra jämförelser med hur andra länder har
hanterat informationssäkerhetsfrågan när det gäller strategi,
organisation och andra förhållanden som kan vara relevanta.
I sitt arbete skall utredaren beakta OECD:s riktlinjer för nät-
och informationssäkerhet och lämna förslag till hur riktlinjerna
kan genomföras i utredarens förslag.
Följande frågor skall besvaras.
- Hur bör den nationella strategin för informationssäkerhet
vidareutvecklas?
- Hur säkerställs att den nationella strategin för
informationssäkerhet möter de krav som ställs via det
multinationella samarbete Sverige deltar i, främst EU?
- Utifrån en nationell strategi behöver den nuvarande
samordningen av Sveriges engagemang i det internationella
arbetet inom informationssäkerhetsområdet förändras?
- Inom vilka delar av informationssäkerhetsområdet bör staten ha
ett särskilt ansvar?
- Hur skall informationssäkerhetsarbetet finansieras?
Utvärdering förutskickad i prop. 2001/02:158
I propositionen Samhällets säkerhet och beredskap (prop.
2001/02:158 s. 105) redovisade regeringen att de nya uppgifterna
på informationssäkerhetsområdet skulle fördelas på de myndigheter
som redan hade närliggande verksamhet. Regeringen anmälde också
att man hade för avsikt att göra en utvärdering av denna
fördelning av uppgifterna inom informationssäkerhetsområdet.
Regeringen uteslöt inte att det skulle kunna finnas andra
organisatoriska lösningar eller andra verksamheter inom
informationssäkerhetsområdet som skulle kunna behövas ses över.
Som en förberedelse inför denna utvärdering skall utredaren skapa
sig en god uppfattning av det ändamålsenliga i propositionens
bedömningar att dela upp de nya uppgifterna genom att följa
uppbyggnaden av verksamheten inom informationssäkerhetsområdet
vid Krisberedskapsmyndigheten, Försvarets radioanstalt, Förvarets
materielverk och Post- och telestyrelsen, inklusive den
sistnämnda myndighetens uppdrag att inrätta en rikscentral för
IT-incidentrapportering. Regeringen avser att återkomma till
frågan om utvärderingen.
Författningsfrågor
Om utredaren finner att det finns ett behov av att föreslå
författningsändringar skall utredaren lämna lagtekniskt
genomarbetade förslag vid varje rapporteringstillfälle.
I detta arbete skall gränsdragningsfrågor särskilt beaktas
gentemot den översyn av de rättsliga aspekterna, inklusive de
internationella, på området för informationssäkerhet som
Justitiedepartementet avser att låta genomföra (jfr. prop.
2001/02:158 s. 106).
I den mån det uppkommer frågor som rör behandling av
personuppgifter skall de bestämmelser om skydd för den personliga
integriteten vid behandling av sådana uppgifter som bl.a. finns i
personuppgiftslagen (1998:204) och EG-direktivet om
personuppgifter (95/46/EG) beaktas.
Utredningsarbetet
I sitt arbete skall utredningen ta hänsyn till OECD:s riktlinjer
för nät- och informationssäkerhet.
Utredningen skall bedriva arbetet i nära samarbete med
Rikspolisstyrelsen, Säkerhetspolisen, Datainspektionen,
Statskontoret, Försvarsmakten, Försvarets radioanstalt,
Försvarets materielverk, Krisberedskapsmyndigheten,
Totalförsvarets forskningsinstitut och Post- och telestyrelsen.
Utredningen skall också ta de kontakter som behövs med viktiga
IT-användare och andra intressenter, både inom den offentliga
sektorn och i näringslivet, för att få en bild av vilka roller de
spelar i informationssäkerhetsarbetet, deras behov och önskemål.
Utredningen skall utöver det som angavs i direktiven (2002:103)
om att slutrapport skall lämnas senast 6 maj 2005 också lämna en
delrapport angående uppdragen i detta tilläggsdirektiv senast den
1 mars 2004.
(Försvarsdepartementet)