Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Brottsförebyggande rådet, Dir. 2003:26
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-03-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 mars 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
Brottsförebyggande rådet (BRÅ). BRÅ:s verksamhet och organisation
skall analyseras. Utredaren skalllämna förslag till hur BRÅ:s
framtida verksamhet bör se ut, vilka ansvarsområden som
myndigheten bör ansvara för och hur verksamheten bör organiseras.
Förslag till en ny förordning med instruktion för BRÅ skall
lämnas.
Finner utredaren att det finns behov av en mer genomgripande
översyn när det gäller hela rättsväsendets forsknings- och
utvecklingsverksamhet, kan ett nytt uppdrag komma att ges.
Bakgrund
BRÅ inrättades 1974 efter det att Kommittén för kriminologisk
behandlingsforskning hade konstaterat att forskningen inom det
kriminalpolitiska området var starkt eftersatt i Sverige. BRÅ:s
huvudsakliga roll skulle därför vara att stärka den
kriminalpolitiska forskningen i Sverige. BRÅ har sedan dess
utretts flera gånger och myndighetens roll som kunskaps- och
informationsorgan har förstärkts. Verksamheten har över tid
förändrats i riktning mot att i allt större utsträckning bli
regeringens expertorgan i kriminalpolitiska frågor. Sedan 1994
har BRÅ även ansvaret för den officiella statistiken på området
Rättsväsendet.
Den senaste utredningen genomfördes 1997 och redovisades i Ds
1997:28 Forskning för rättsväsendet. Riksdagen beslutade i
samband med 1998 års budgetproposition i enlighet med regeringens,
och utredarens, förslag att forskningen inom Rikspolisstyrelsen
(RPS) skulle flyttas över till BRÅ, som skulle fungera som ett
centrum för forsknings- och utvecklingsverksamheten för
rättsväsendet. Vid BRÅ inrättades ett rådgivande organ
(referensgruppen) med företrädare för rättsväsendets myndigheter
och Justitiedepartementet. Referensgruppen lämnar förslag till
prioriteringar för forsknings- och utvecklingsverksamheten. Vid
BRÅ finns även en vetenskaplig nämnd som också fungerar som ett
rådgivande organ. Nämnden består av forskare och inrättades för
att säkerställa att en hög vetenskaplig kvalitet upprätthålls i
arbetet.
År 1996 fattade regeringen beslut om ett nationellt
brottsförebyggande program, "Allas vårt ansvar". I samband med
detta tillsattes Kommittén för brottsförebyggande arbete (KBA),
som fick i uppgift att stödja utvecklingen av det
brottsförebyggande arbetet. BRÅ tog 1998 över uppgiften att
stödja det lokala brottsförebyggande arbetet och fördela de av
regeringen särskilt avsatta medlen till denna verksamhet.
BRÅ tilldelades särskilda medel för att under åren 1998-2002
verka för att forskningen om ekonomisk brottslighet samt
miljöbrott utvecklades vid universitet och högskolor. I samband
med BRÅ:s årsredovisning för år 2001 presenterades ett förslag
till hur den fortsatta forskningen på detta område skulle kunna
organiseras.
Från och med 2003 har BRÅ även i uppgift att fördela
finansieringsbidrag om 18 miljoner kronor årligen till
medlingsverksamhet samt att svara för frågor om utbildning,
metodutveckling och kvalitetssäkring inom området.
BRÅ har idag en viktig samordnande roll och är ett centrum för
forsknings- och utvecklingsverksamhet för hela rättsväsendet. BRÅ
fungerar också som ett expertorgan i kriminalpolitiska frågor och
har utvecklats till att i allt högre grad vara ett stabsorgan
till regeringen.
Behovet av en översyn
Regeringen har i budgetpropositionen för 2003 (utgiftsområde 4,
Rättsväsendet) uttalat att en översyn av BRÅ bör äga rum.
Kriminalpolitiska frågor har under de senaste åren fått allt
större betydelse i samhällsdebatten, vilket flera
opinionsundersökningar också visar. BRÅ, som skall vara den
myndighet som står för en stor del av kunskapen på detta stora
och prioriterade politikområde, är en relativt liten myndighet
med begränsade resurser. Under årens lopp har BRÅ:s
ansvarsområden blivit allt fler och allt mer olikartade. Det
finns därför ett behov av att se över BRÅ:s verksamhet för att
analysera om myndighetens roll kan renodlas och tydliggöras.
Samtidigt som BRÅ skall fungera som ett oberoende centrum för
forskning och utveckling inom rättsväsendet, skall myndigheten
vara regeringens stabsorgan. I regleringsbrevet för 2003 har
regeringen tydliggjort myndighetens roll som stabsorgan. Det är
därför angeläget att BRÅ, inom befintliga ramar och med kort
varsel, har möjlighet att ta hand om uppgifter som regeringen har
behov av att få utförda.
Kriminalpolitiken berör flera olika politikområden. Under de
senaste åren har flera myndigheter, både inom och utom
rättsväsendet, visat stort intresse för att ta del av BRÅ:s
kunskap och att samarbeta med BRÅ. Samtidigt har regering och
myndigheter behov av att få olika reformer och annan typ av
verksamhet utvärderad av ett av verksamheten oberoende organ.
Dessa båda typer av ansvarsområden kan vara svåra att förena. Det
förekommer att BRÅ stödjer och bidrar med kunskap i andra
myndigheters verksamheter, och samtidigt har i uppdrag att
utvärdera verksamheten i fråga.
Myndigheten har under de senaste åren fått en rad resurskrävande
arbetsuppgifter, som att ge stöd och fördela bidrag till lokalt
brottsförebyggande arbete och till medlingsverksamhet. Det bör
övervägas om också andra liknande uppgifter skall ingå i BRÅ:s
verksamhet. BRÅ har sedan 1994 ansvaret för den officiella
statistiken inom området Rättsväsendet. Förändringen har inte
varit helt problemfri. Myndigheten har också övertagit själva
produktionen av statistiken. Samtidigt som det är en fördel för
hela myndighetens verksamhet att BRÅ har ansvar för
kriminalstatistiken, belastar produktionen av statistiken en stor
del av myndighetens resurser.
Det är angeläget att regeringen och rättsväsendets myndigheter
har kunskapsunderlag av hög kvalitet. Det statsfinansiella läget
gör emellertid att det för närvarande inte finns utrymme för
någon betydande förstärkning av resurserna. I stället måste
möjligheterna att använda redan befintliga resurser inom
rättsväsendet på ett effektivare sätt utredas.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av BRÅ. BRÅ:s
verksamhet, organisation och arbetsformer skall analyseras.
Utredaren skall lämna förslag till hur BRÅ:s framtida verksamhet
bör se ut, vilka ansvarsområden som myndigheten bör ansvara för
och hur verksamheten bör organiseras.
Följande frågor skall belysas särskilt:
-BRÅ:s ledningsstruktur (inklusive styrelse och rådgivande organ),
- BRÅ:s roll som stabsorgan,
- BRÅ:s forsknings- och utvecklingsverksamhet,
- former för och omfattning av stödet till det lokala
brottsförebyggande arbetet (inklusive stödet till
medlingsverksamheten),
- BRÅ:s informationsverksamhet, särskilt myndighetens webbplats,
- statistikverksamheten, särskilt produktionen av
kriminalstatistiken,
- möjligheten till effektivare resursutnyttjande i verksamheten.
Som grund för utredarens analys och förslag skall inledningsvis en
kartläggning göras av hur BRÅ för närvarande strukturerar sin
verksamhet och fördelar sina resurser.
För att kunna ta ställning till omfattningen av BRÅ:s forsknings-
och utvecklingsverksamhet behöver en översiktlig kartläggning
göras av vilket behov rättsväsendets myndigheter anser sig ha av
forsknings- och utvecklingsverksamhet på sina respektive områden.
Vid kartläggningen bör utredaren särskilt uppmärksamma frågan om
hur den framtida forskningen skall bedrivas beträffande ekonomisk
brottslighet och miljöbrott samt när det gäller kriminalvårdens
och polisens verksamhet.
Syftet med uppdraget är att ta fram en ny instruktion för BRÅ med
inriktning på en modern, effektiv och ändamålsenlig verksamhet
samt att få en översiktlig analys av hur behovet av forsknings-
och utvecklingsverksamheten inom rättsväsendet kan tillgodoses.
Utredaren skall lämna förslag till hur BRÅ:s framtida verksamhet
och struktur bör se ut. Olika förslag på lösningar och de
konsekvenser dessa kan medföra bör diskuteras och jämföras.
Vidare skall utredaren uppskatta de kostnader som förslaget kan
medföra. Förslag till en ny förordning med instruktion för BRÅ
skall därför lämnas av utredaren.
Om utredaren finner det lämpligt bör även ett nytt namn för
myndigheten övervägas.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 30 september 2003.
Bedömer utredaren att det finns behov av en fortsatt utökad
översyn när det gäller hela rättsväsendets forsknings- och
utvecklingsverksamhet skall detta tydliggöras. Det kan då komma
att beslutas om ett nytt uppdrag.
(Justitiedepartementet)