Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fortsatt utveckling av el- och naturgasmarknaderna, Dir. 2003:22
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-02-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- följa det pågående arbetet inom EU med att utforma
gemensamma regler förden inre marknaden för el och naturgas och
lämna förslag till lagstiftning och regelverk i övrigt som krävs
för att genomföra Europeiska gemenskapens reviderade el- och
gasmarknadsdirektiv samt överväga och i förekommande fall lämna
förslag till ändringar som föranleds av förordningen om
gränsöverskridande handel med el,
- föreslå hur de rapporteringar som krävs i direktiven skall
genomföras,
- analysera om det finns tänkbara förbättringar att göra på
elmarknaden och naturgasmarknaden och om så är fallet föreslå
åtgärder för detta,
- utvärdera hur strukturförändringarna har påverkat konkurrensen
på elmarknaden och belysa konkurrensen på elmarknaden ur ett
nordiskt och europeiskt perspektiv,
- analysera hur specifika krav på elleverantören lämpligen bör
utformas,
- utreda behovet av sanktionssystem mot nätföretag som inte
följer ellagens föreskrifter om leverantörsbyten,
- analysera möjligheter till effektivare tillsyn av
anslutningsavgifter,
- göra en kompletterande analys av frågan om skärpning av
kravet på åtskillnad mellan elnätsverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet,
- utreda behovet av offentlig upphandling av anvisad
elleverantör,
- kartlägga konsekvenserna av att bestämmelsen om att de
småskaliga elproducenterna endast skall betala för den del av
nättariffen som motsvarar årlig kostnad för mätning och
rapportering tas bort,
- bedöma konsekvenserna för resursbehovet för tillsynen av el-
och naturgasmarknaderna av de förslag som läggs fram.
Uppdraget skall delredovisas senast den 31 oktober 2003 och
slutredovisas senast den 14 september 2004.
Bakgrund
Förutsättningarna på el- och naturgasmarknaderna skiljer sig åt
i flera väsentliga avseenden. Detta gäller framför allt
tillgången till infrastrukturen och antalet aktörer på marknaden.
Avregleringen på el- och naturgasmarknaderna i Sverige har kommit
olika långt. Elmarknaden avreglerades 1996 och alla elkunder kan
i dag fritt välja elleverantör. Avregleringen av naturgasmarknaden
påbörjades år 2000 då alla naturgaskunder med en förbrukning över
25 miljoner normalkubikmeter per år fick möjlighet att välja
naturgasleverantör.
Elmarknaden
Den 1 januari 1996 trädde ett nytt regelverk i kraft på den
svenska elmarknaden (prop. 1994/95:222, bet. 1995/96:NU1, rskr.
1995/96:2). Fri konkurrens infördes i princip för all elproduktion
och handel med el. Även i våra nordiska grannländer har
elmarknaderna avreglerats. Handeln med el över Sveriges
gränser har ökat i betydelse och i dag har vi en till stora delar
integrerad avreglerad nordisk elmarknad.
Den 1 november 1999 utvecklades reformen genom att
schablonberäkning infördes (prop. 1998/99:137, bet. 1999/2000:NU4,
rskr. 1999/2000:1). I korthet innebär det nya regelverket att en
övervägande del av alla elkunder enkelt och kostnadsfritt kan
byta elleverantör, vilket har ökat bl.a. hushållskundernas
valfrihet och rörlighet på marknaden.
Elnätsverksamheten bedrivs fortfarande som monopol.
Monopolverksamheten är reglerad och övervakas av nätmyndigheten. I
ellagstiftningen ställs krav på att nätverksamheten skall bedrivas
skild från elhandel och elproduktion i olika juridiska personer,
samt att nätverksamheten skall redovisas skild från all annan
verksamhet.
Syftet med reformeringen av elmarknaden var att öka effektiviteten
i produktions- och försäljningsledet genom att skapa valfrihet för
elanvändarna. Konkurrensen i handeln med el skulle skapa
förutsättningar för en ökad pris- och kostnadspress inom
elförsörjningen.
Konkurrenssituationen på elmarknaden
Den ökade konkurrensen och den nya regleringen på elmarknaden
har inneburit stora strukturförändringar både bland elnätsföretagen
och elhandelsföretagen. Den svenska elmarknaden integreras allt
mer med övriga nordiska länders elmarknader och arbetet inom EU
lägger också grunden för en ökad integration med elmarknaderna
på kontinenten.
En ökad marknadskoncentration, ökat korsvist ägande och ökat
utländskt ägande har karaktäriserat marknadsutvecklingen. År
1996, det första året med avreglerad elmarknad, stod sju företag
för drygt 90 procent av den svenska elproduktionen. Genom
fusioner har dessa företag därefter reducerats till fem stycken.
I dag finns ca 130 elhandlare varav de tre största står för ca
70 procent av slutkundsmarknaden i Sverige.
I september 2001 tillsatte regeringen en utredning som fick i
uppgift att studera konkurrensen och prisbildningen på elmarknaden
och lämna förslag på åtgärder för att tillförsäkra att en väl
fungerande konkurrens upprätthålls (dir. 2001:69). I
slutbetänkandet Konkurrensen på elmarknaden (SOU 2002:7)
redovisade utredaren ett antal övergripande slutsatser och
lämnade förslag till konkreta åtgärder. Utredaren bekräftar att
antalet elproducenter och elhandelsföretag blir allt färre men
menar att de än så länge är tillräckligt många för att
konkurrensen skall kunna upprätthållas. Det är dock enligt
utredaren viktigt att bevaka utvecklingen.
Elmarknadens funktion och kundernas rörlighet
Utifrån utredarens förslag till åtgärder för att öka kundernas
rörlighet på marknaden lämnade regeringen sin bedömning i
propositionen Samverkan för en trygg, effektiv och miljövänlig
energiförsörjning (prop. 2001/02:143). Regeringen uttalade där
att marknadens aktörer, framförallt konsumenterna, av olika
anledningar ännu inte har tillräcklig kunskap om energimarknaderna
och att ökade insatser för att underlätta för konsumenterna på
marknaden därför är nödvändiga. Regeringen gjorde bedömningen att
vissa frågor bör utredas vidare. Denna bedömning rör bl. a.
frågor såsom utformningen av specifika krav på elleverantören och
av eventuella sanktionssystem mot nätföretag som inte följer
ellagens föreskrifter om leverantörsbyten.
I samma proposition berörde regeringen även frågan om behovet
av offentlig upphandling av anvisad elleverantör. Det finns
ingen skyldighet för nätkoncessionshavaren att teckna kontrakt
med de elleverantörer som erbjuder kunderna lägsta möjliga pris
eller andra speciella villkor. Om nätkoncessionshavaren har en
närstående elleverantör går i praktiken tjänsten som anvisad
elleverantör ofta till denne. Ett sätt att stärka konsumentens
ställning i denna situation är att kräva att tjänsten som anvisad
elleverantör upphandlas i konkurrens. Regeringen pekade dock på
att ett flertal frågor behöver lösas för att ett system med krav
på konkurrensupphandling av anvisad elleverantör skall fungera.
I nämnda proposition presenterade regeringen också sin bedömning
att gällande bestämmelse om att de småskaliga elproducenterna
endast skall betala för den del av nättariffen som motsvarar
årlig kostnad för mätning och rapportering får vissa effekter som
inte är önskvärda och att den därför bör tas bort eller ändras.
Det saknades dock ett tillräckligt väl underbyggt underlag för att
bedöma vilka konsekvenser det kan få för den småskaliga
elproduktionen. Det har också påtalats från flera remissinstanser
att man i detta sammanhang måste beakta och se över övriga
bestämmelser för dessa elproducenter.
Elnätsföretagen har en viktig roll på elmarknaden. Som följd av
elnätsföretagets centrala roll och monopolsituation är en
fungerande tillsyn viktig för att marknaden skall fungera som
det är tänkt. Nätmyndighetens tillsyn över nätavgifterna har
förenklats genom den ändring av ellagen som trädde i kraft
den 1 juli 2002. Anslutningsavgifter prövas dock fortfarande av
myndigheten efter ansökan. Detta har resulterat i att nätföretagen
ändrar sina avgifter efter beslut i de enskilda fallen och inte
efter de principer nätmyndigheten tar fram.
I propositionen Energimarknader i utveckling - bättre regler och
tillsyn (prop. 2001/02:56) föreslog regeringen bl.a. en skärpning
av kravet på åtskillnad mellan elnätsverksamhet och
konkurrensutsatt verksamhet genom att ställa upp förbud mot
gemensam VD och gemensam styrelsemajoritet i nätföretag och
elhandels- eller elproduktionsföretag. Syftet med förslaget var
att göra det svårare att vältra över kostnader mellan
monopolverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet. Riksdagen
avslog dock regeringens förslag i denna del (bet. 2001/02:NU9,
rskr. 2001/02:180). Riksdagen anmodade regeringen att göra en
förnyad prövning av frågan och återkomma till riksdagen med ett
nytt förslag.
Naturgas
Den svenska naturgasmarknaden är liten med en årlig total
förbrukning på ca 10 TWh naturgas, som uteslutande importeras
från Danmark. Naturgasen används i kraft- och värmeproduktion
(ca 40 procent), som energikälla för industrin och direkt i
industriella processer (ca 40 procent). Resterande 20 procent
används i huvudsak för hushållsändamål med en mindre andel som
fordonsbränsle.
Det svenska naturgasnätet sträcker sig längs västkusten från
Trelleborg upp till Göteborg med förgreningar in i landet. Nätet
berör ett 30-tal kommuner där naturgasen svarar för ca 20 procent
av energianvändningen. Utslaget på nationell nivå motsvarar
användningen av naturgas ca 2 procent av den totala
energianvändningen, med totalt ca 55 000 naturgasanvändare.
Marknadsaktörerna uppgår till ett tiotal. I huvudsak är det
fråga om traditionella energiföretag som också bedriver annan
energirelaterad verksamhet.
På naturgasmarknaden har rörligheten, på grund av den begränsade
marknadsöppningen, varit mycket liten. Bland strukturförändringar
kan nämnas att Vattenfall den 1 juli 2001 sålde sin majoritetsandel
av stamnätsföretaget, nuvarande Nova Naturgas AB, till de övriga
delägarna Ruhrgas, Statoil, Fortum och DONG. Företaget bedriver
renodlad verksamhet med handel och överföring av naturgas.
Den 1 augusti 2000 trädde en ny naturgaslag i kraft. Lagen utgör
en anpassning till rådets direktiv 98/30/EG av den 22 juni 1998
(EGT L 204) om gemensamma regler för den inre marknaden för
naturgas.
Enligt direktivet skall slutkundsmarknaden öppnas gradvis för
konkurrens och naturgaslagen medger från den 1 augusti 2003 att
naturgasföretag, kraftproducenter samt kunder med en årlig
förbrukning på mer än 15 miljoner normalkubikmeter naturgas
fritt får välja leverantör (se prop. 2001/02:143).
Naturgaslagens innehåll och struktur har i mycket hämtats från
ellagstiftningen. Den innehåller motsvarande bestämmelser om
tillstånd att bygga och använda naturgasledningar, särredovisning
och ledningsägarens skyldigheter i övrigt samt tillsyn, men det
finns också vissa viktiga skillnader.
Naturgassystemet skiljer sig från elsystemet genom att det inte
finns samma behov av att upprätthålla momentan balans mellan
inmatning och uttag. Naturgasen kan lagras och även
rörledningssystemen på högtrycksnivå, s.k. line-pack, kan
utnyttjas för att balansera systemet. Det har inte inrättats
något systemansvarigt organ som svarar för den tekniska
balanseringen av systemet och inte heller någon balanstjänst.
Dessa funktioner utövas för närvarande av
innehavaren av stamledningen och av aktörerna själva på
avtalsrättslig grund. En arbetsgrupp i Svenska gasföreningens
regi har tagit fram förslag till gemensam avtalsreglering av
balans- och systemansvarsfunktionen.
Som framgått ovan är naturgasnätet i Sverige utbyggt endast
i begränsad omfattning. På distributionsnivå byggs nätet ut
efter hand som naturgasföretagen träffar överenskommelse om
naturgasleveranser. Koncession krävs endast för
högtrycksledningar. Det saknas således motsvarighet till den
områdeskoncession som tillämpas på elmarknaden. Den tillsyn som
bedrivs omfattar inte all överföring utan är begränsad till
sådan överföring som sker för annans räkning, vilket i
naturgaslagen definieras som transport.
Konkurrenssituationen
Enligt Statens energimyndighets rapport Utvecklingen på
naturgasmarknaden (dnr N/2001/10979/ESB) finns det för
närvarande sju slutförbrukare som är berättigade kunder.
Tillsammans med kraftvärmeproducenterna svarar de för ca
50 procent av förbrukningen. I rapporten framhålls att det
endast finns en tillförselledning till Sverige samt att
innehavaren av stamledningen de facto har ett
importmonopol. Enligt vad regeringen har inhämtat har
marknadsöppningen hittills föranlett att en slutkund har
bytt leverantör.
Även naturgasföretag kan enligt regelverket fritt välja
leverantör, men här hindras rörligheten av befintliga avtal.
Flertalet av dessa avtal löper ut under åren 2005 och 2009.
Statens energimyndighet har genomfört en översyn av den
nuvarande naturgaslagen för att i syfte att föreslå förbättringar
av förutsättningarna för en fungerande marknad. Myndigheten
redovisade resultatet av översynen tillsammans med vissa
förslag i december 2002 i rapporten Översyn av naturgaslagen
(dnr N2002/12473/ESB).
Inre marknadspaketet
Den 13 mars 2001 presenterade Europeiska gemenskapernas
kommission sitt förslag till Europaparlamentets och rådets
direktiv om ändring av direktiv EG/96/92 av den 19 december
1996 (EGT L 027) om gemensamma regler för den inre marknaden
för el och direktiv EG/98/30 av den 22 juni 1998 (EGT L 204)
om gemensamma regler för den inre marknaden för naturgas samt
förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om
villkoren för tillträde till näten för gränsöverskridande
utbyte på elområdet (förordningen).
Förslagen syftar till att skapa likvärdiga konkurrens- och
marknadsvillkor inom el- och naturgassektorn och härigenom
stärka konkurrenskraften för näringslivet som helhet.
Förslagen till ändringar i el- och naturgasmarknadsdirektiven
innehåller dels "kvantitativa ändringar", som en ökad
marknadsöppning och för gas ett utvidgat tillämpningsområde,
dels "kvalitativa ändringar" om rättslig åtskillnad för
systemoperatörer för transmission och distribution, krav på
särredovisning, regler för nättillträde samt inrättande av
en självständig tillsynsmyndighet som i förväg godkänner
åtminstone metoderna för tariffsättning. Därutöver innehåller
direktiven också vissa nyheter som gäller allmännyttiga tjänster,
märkning av el, försörjningstrygghet, upphandling av ny kapacitet
och av el för att täcka nätförluster, rapportering samt handel
med tredje land.
Förslaget till förordning om gränsöverskridande handel med el
innehåller övergripande bestämmelser om kompensation för
transitflöden, harmonisering av nationella nättariffer,
flaskhalshantering och sanktionssystem. Dessa
övergripande bestämmelser kompletteras med riktlinjer.
Direktiven och förordningen innehåller, förutom de här angivna
huvudpunkterna, ett omfattande och detaljerat regelverk.
Beredningsläget
Vid rådsmötet (transport, telekommunikation och energi) den
25 november 2002 träffades en politisk överenskommelse om
hela inre marknadspaketet. Den fulla marknadsöppning då även
hushållskunder får välja leverantör fastställdes till
den 1 juli 2007. Distributionsföretag medges möjlighet att
avvakta med att genomföra rättslig åtskillnad, likaså till den
1 juli 2007. Företagskunder kommer att kunna välja leverantör
redan från den 1 juli 2004.
Innan direktiven kan träda i kraft skall de antas genom en
gemensam ståndpunkt och godkännas av Europaparlamentet i en
andra behandling. Ikraftträdandet beräknas till våren 2003.
Genomförande
Direktiven skall genomföras inom tolv månader efter att de
har trätt i kraft, vilket sker 20 dagar efter att de har
offentliggjorts i Europeiska gemenskapens officiella tidning.
Medlemsstaterna skall omedelbart efter direktivens genomförande
informera kommissionen om vilka åtgärder som vidtagits för att
tillhandahålla allmännyttiga tjänster och därefter vartannat år
underrätta kommissionen om eventuella ändringar av dessa
åtgärder. Kommissionen skall årligen rapportera till
Europaparlamentet om hur direktiven tillämpas.
Uppdraget
Elmarknaden
En särskild utredare skall se över behovet av ytterligare
förändringar av lagstiftningen på el- och naturgasmarknaderna.
Uppdraget består av två delar. Den första delen innehåller
förslag till lagstiftning och regelverk i övrigt som krävs för
att genomföra Europeiska gemenskapens reviderade el- och
gasmarknadsdirektiv. Dessutom skall utredaren överväga och i
förekommande fall lämna förslag till ändringar som föranleds
av förordningen om gränsöverskridande handel med el. I den
första delen ingår även frågan om skärpning av kravet på
åtskillnad mellan elnätsverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet. Den andra delen innehåller en analys av eventuella
förbättringar av de svenska el- och naturgasmarknaderna samt
vissa frågor om elmarknadens funktion.
Ellagstiftningen har förändrats efter avregleringen.
Övergångssystemet med leveranskoncession har avskaffats, kravet
på timvis mätning för byte av elleverantör har tagits bort och
ersatts av ett system som baseras på att elförbrukningen
fördelas över tiden enligt en schablonkurva som baseras på
förbrukningen i ett nätområde, den s.k. schablonberäkningsreformen
(prop. 1998/99:137 Införande av schablonberäkning på elmarknaden
m.m.).
Sedan avregleringen har även omfattande strukturförändringar
skett på elmarknaden. Antalet elleverantörer har minskat och
flera av de aktörer som vid avregleringen gav sig in på
marknaden har lämnat den igen. Utredaren skall utvärdera
elmarknadens funktionssätt med huvudinriktning på hur
strukturförändringarna har påverkat konkurrensen på elmarknaden
och även belysa konkurrensen på elmarknaden ur ett nordiskt
och europeiskt perspektiv. Utredaren skall även föreslå metoder
för hur konkurrensen på elmarknaden skall följas upp. I uppdraget
ingår också att kartlägga hur konkurrensen på elmarknaden övervakas
i andra länder.
Det finns även ett behov av uppföljning av den konkurrensutsatta
delen av elmarknaden i syfte att förbättra elmarknadens
funktionssätt och underlätta för konsumenterna på marknaden.
Utredaren skall analysera om ytterligare krav bör ställas på
elleverantörerna och om detta anses nödvändigt föreslå hur sådana
krav bör utformas. Exempel kan vara krav på speciella IT-system för
informationsutbyte eller krav på att elleverantörer skall
offentliggöra vissa elprisuppgifter. Utredaren skall i detta
sammanhang beakta vad som föreslås i betänkandet Konkurrensen
på elmarknaden (SOU 2002:7).
Utredaren skall vidare utreda behovet av ett sanktionssystem
riktat mot nätföretag som inte följer ellagens regler om
leverantörsbyten. Om utredaren finner att det behövs skall
utredaren föreslå formerna för ett sådant system. Utredaren
skall även beakta möjligheten att på frivillig väg eller på annat
sätt se till att kunden får en skälig ersättning för den
olägenhet som det uteblivna leverantörsbytet orsakat. Utredaren
skall härvid beakta vad som framkommit i betänkandet Konkurrensen
på elmarknaden. Utredaren skall i detta sammanhang även se över
behovet av sanktioner riktat mot nätägare som inte följer ellagens
regler om avläsning av elmätare. Om utredaren finner att behov
finns skall utredaren föreslå formerna för ett sådant system.
Som följd av elnätsföretagets centrala roll och monopolsituation
är en fungerande tillsyn viktig för att marknaden skall
fungera som det är tänkt. Idag prövas anslutningsavgifter och
andra anslutningsvillkor efter ansökan, och avgifterna justeras
endast i de enskilda fallen efter nätmyndighetens beslut.
Utredaren skall utreda om nuvarande regler för tillsynen av
villkor för anslutning är ändamålsenliga och eventuellt föreslå
åtgärder för att effektivisera tillsynen inom detta område.
Som redovisats ovan avslog riksdagen regeringens förslag om
en skärpning av kravet på åtskillnad mellan elnätsverksamhet och
konkurrensutsatt verksamhet (bet. 2001/02:NU9, rskr. 2001/02:180).
Riksdagen anmodade regeringen att göra en förnyad prövning av
frågan och återkomma till riksdagen med ett nytt förslag. Mot
denna bakgrund skall utredaren närmare analysera förslaget till
en skärpning av kravet på åtskillnad mellan elnätsverksamhet och
konkurrensutsatt verksamhet genom att uppställa förbud mot
gemensam VD och gemensam styrelsemajoritet i nätföretag och
elhandels- eller elproduktionsföretag. Även andra skärpningar
i kravet på åtskillnad kan övervägas. Särskilt skall
konsekvenserna av förslaget för de mindre företagen med både
elnätsverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet beaktas.
Utredaren skall här beakta vad som anges i elmarknadsdirektivet.
Enligt ellagen skall en elanvändare som saknar elleverantör av
berörd innehavare av nätkoncession anvisas en elleverantör, som
gentemot nätkoncessionshavaren har åtagit sig att leverera el
till sådana användare. Det finns dock ingen skyldighet för
koncessionshavaren att teckna kontrakt med den elleverantör som
erbjuder kunderna det mest fördelaktiga priset eller andra
villkor. Utredaren skall bedöma behovet av offentlig upphandling
av anvisad elleverantör och om det behövs föreslå utformningen
av ett system där tjänsten som anvisad elleverantör upphandlas
i konkurrens. I detta sammanhang bör även utredaren analysera
behovet av regler för skyldigheter som anvisad elleverantör
samt flexiblare möjligheter att byta elleverantör vid annan
tid än månadsskifte. Utredaren bör även beakta de erfarenheter
som finns från tillfällen då systemet med anvisad elleverantör
har använts.
I propositionen Samverkan för en trygg, effektiv och miljövänlig
energiförsörjning (prop. 2001/02:143) presenterade regeringen
sin bedömning att gällande bestämmelse om att de småskaliga
elproducenterna endast skall betala för den del av nättariffen
som motsvarar årlig kostnad för mätning och rapportering får
vissa effekter som inte är önskvärda och att den därför bör
tas bort eller ändras. Det saknades dock ett tillräckligt väl
underbyggt underlag för att bedöma vilka konsekvenser det kan
få för den småskaliga elproduktionen. Utredaren skall kartlägga
konsekvenserna av att ta bort gällande bestämmelse. Utredaren
skall även föreslå alternativ till att ta bort bestämmelsen.
Naturgas
Utredaren skall utvärdera naturgasmarknadens funktionssätt och
analysera om det finns tänkbara förbättringar att göra och om
så är fallet föreslå åtgärder för detta. Utredaren skall i detta
sammanhang ta ställning till de bedömningar Statens
energimyndighet redovisat i rapporten Översyn av naturgaslagen
(dnr N2002/12473/ESB). Utredaren skall särskilt beakta behovet
av koncession för distributionsledningar samt frågan om
systemansvar.
Inre marknadspaketet
Utredaren skall följa det pågående arbetet inom EU med att
utforma gemensamma regler för den inre marknaden för el och
naturgas och lämna förslag till lagstiftning och regelverk i
övrigt som kan behövas för att genomföra de nya direktiven.
Dessutom skall utredaren överväga och i förekommande fall lämna
förslag till ändringar som föranleds av förordningen om
gränsöverskridande handel med el.
Utöver detta skall utredaren föreslå hur de rapporteringar som
krävs i direktiven skall genomföras.
Konsekvensbeskrivning
Om utredaren föreslår åtgärder som kräver finansiering skall
förslag till sådan lämnas. Utredaren skall även bedöma vilken
miljöpåverkan som förslagen får om de genomförs. Utredaren
skall, när det gäller redovisning av förslagens konsekvenser
för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning. Dessutom skall utredaren bedöma konsekvenser
för resursbehovet för tillsynen av el- och naturgasmarknaderna
av de förslag som läggs fram.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
I fråga om resursbehov skall utredaren samråda med Statskontoret
som har regeringens uppdrag att göra en översyn av
verksamhetsinriktning m.m. för Statens energimyndighet
(dnr N2002/8516/ESB). Utredaren skall i fråga om skärpning av
kraven på åtskillnad mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet samråda med utredningen Fjärrvärme på värmemarknaden
(dir. 2002:160). Utredaren skall också ta ställning till de
bedömningar Statens energimyndighet redovisat i rapporten
Översyn av naturgaslagen (dnr N2002/12473/ESB). Utredaren
skall även beakta vad som framkommit i utredningen Konkurrensen
på elmarknaden (SOU 2002:7). Utredaren skall även beakta hur
frågorna i uppdraget behandlas i övriga nordiska länder.
Uppdraget skall, i den del som avser genomförandet av el- och
gasmarknadsdirektiven och frågan om skärpning av kravet på
åtskillnad mellan elnätsverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet, redovisas senast den 31 oktober 2003.
Övriga frågor skall redovisas senast den 14 september 2004.
(Näringsdepartementet)