Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivisering av det konkurrensrättsliga regelverket för företagen m.m., Dir. 2003:2
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-01-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 januari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera frågor som
uppkommer med anledning av rådets beslut om en ny
tillämpningsförordning för genomförandet av konkurrensreglerna i
artiklarna 81 och 82 i EG-fördraget, det s.k.
moderniseringsarbetet. Utredaren skall föreslå de ändringar av
det svenska regelsystemet som bedöms motiverade.
I uppgiften ingår att pröva om det behövs och är lämpligt att
från förbudet i 6 § konkurrenslagen (1993:20) mot
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag införa ett
ständigt gällande generellt undantag för sådana avtal m.m. som
uppfyller de förutsättningar som anges i 8 § konkurrenslagen, ett
s.k. legalundantag. Vidare skall samma prövning göras av om
rätten för företag att ansöka och få beslut om
icke-ingripandebesked bör avskaffas. Utredaren skall även pröva
om det behövs och är lämpligt att förändra Konkurrensverkets
befogenheter motsvarande vad som föreslås för kommissionen i
fråga om strukturella förändringar och möjligheter att göra
åtaganden från företag bindande. Dessutom skall utredaren
överväga förändringar i de svenska processuella reglerna med
anledning av den nya tillämpningsförordningen om samarbete mellan
kommissionen och nationella domstolar och i annan lagstiftning.
Uppdraget innefattar vidare att analysera i vilken utsträckning
nuvarande regler i konkurrenslagen som gäller förfarandet samt
regler om undersökningar, sanktioner m.m. kan tillämpas och är
ändamålsenliga mot bakgrund av den nya tillämpningsförordningen.
Slutligen skall utredaren överväga om de regler om bistånd till
kommissionen i samband med undersökningar som finns i lagen
(1994:1845) om tillämpningen av Europeiska gemenskapernas
konkurrens- och statsstödsregler bör ändras.
Det står utredaren fritt att ta upp ytterligare frågor som har
samband med moderniseringsarbetet och som denne anser bör
övervägas inom ramen för uppdraget.
Ett annat uppdrag för utredaren är att göra en allsidig prövning
av om kretsen av skadeståndsberättigade enligt konkurrenslagen
bör utvidgas och, om det anses lämpligt, föreslå ändrad reglering.
Utredaren skall därutöver se över sättet att beräkna
konkurrensskadeavgift i koncernförhållanden samt
rättstillämpningen i samband med accessoriska begränsningar.
Utredaren får dessutom lämna förslag till ändringar även i andra
avseenden om det visar sig att det finns skillnader mellan
EG-rätten och den nationella rätten.
EG-rätten och den nya tillämpningsförordningen
EG-fördragets konkurrensregler för företag
Genom EG-fördraget har ett system skapats som syftar till att
förhindra att konkurrensen inom den gemensamma marknaden hindras,
begränsas eller snedvrids. De grundläggande konkurrensreglerna
för företag finns i artiklarna 81 och 82, som har direkt
tillämplighet och direkt effekt i medlemsstaterna. De skapar
därmed sådana rättigheter och skyldigheter för enskilda
rättssubjekt som kan åberopas vid nationella domstolar.
Artikel 81.1 innehåller ett generellt förbud mot sådana avtal
mellan företag, beslut av företagssammanslutningar och samordnade
förfaranden som dels kan påverka handeln mellan medlemsstater,
dels har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller
snedvrida konkurrensen inom den gemensamma marknaden.
Avtal eller beslut som är förbjudna enligt artikel 81.1 är
civilrättsligt ogiltiga enligt artikel 81.2. Av artikel 81.3
följer att bestämmelserna i artikel 81.1 kan förklaras icke
tillämpliga, om de negativa verkningarna av ett
konkurrensbegränsande förfarande under vissa förutsättningar som
anges i artikeln uppvägs i tillräcklig grad av vissa positiva
verkningar. Undantag ges i enskilda fall av kommissionen efter
anmälan dit. Dessutom har kommissionen bemyndigats av rådet att
utfärda förordningar om undantag för vissa grupper av avtal, s.k.
gruppundantag. Sådana förordningar finns på en rad områden.
Artikel 82 innehåller ett förbud mot vissa åtgärder som företag
med marknadsdominerande ställning vidtar på marknaden. För att
ett förfarande skall vara förbjudet krävs dels att det är fråga
om missbruk av marknadsdominans, dels att förfarandet kan påverka
handeln mellan medlemsstaterna. Artikeln medger ingen möjlighet
till undantag.
En ny tillämpningsförordning
EG-fördraget innehåller inga tillämpningsregler till artiklarna
81 och 82. Sådana regler har tillkommit genom särskilda
förordningar. Den grundläggande förordningen, som ersätts av den
nya tillämpningsförordningen, är rådets förordning nr 17 - första
förordningen om tillämpningen av fördragets artiklar 85 och 86
(förordning nr 17). I denna uttalas principen att alla
konkurrensbegränsande avtal, beslut, och samordnade förfaranden
som avses i artikel 81.1 och missbruk av dominerande ställning
som avses i artikel 82 är förbjudna, utan att det krävs något
föregående beslut om det. Kommissionen kan efter konstaterad
överträdelse av artikel 81 eller 82 ålägga de berörda företagen
att upphöra med överträdelsen. Om avtalen m.m. inte faller under
något gruppundantag, måste de i princip anmälas till kommissionen
och beviljas individuella undantag för att bli tillåtna. Enligt
förordning nr 17 ges också möjligheter att efter ansökan till
kommissionen få ett s.k. icke-ingripandebesked om att ett avtal
eller ett förfarande inte omfattas av förbuden i artiklarna 81
och 82. Förordningen innehåller vidare sanktionsregler enligt
vilka kommissionen bl.a. kan döma ut böter för överträdelse av
förbuden samt vid vite ålägga företag att upphöra med pågående
överträdelser.
Den 28 april 1999 antog kommissionen en vitbok om modernisering
av tillämpningsföreskrifterna för artikel 81 och artikel 82. I
denna föreslogs bl.a. att anmälningssystemet för individuella
undantag skall avskaffas. Vitboken har beretts med
medlemsstaterna och andra berörda. I det svenska yttrandet
uttalades att systembytet måste leda till återverkningar för de
nationella regelverken och att det med stor sannolikhet kommer
att leda till - i vart fall i Sverige - sådana verkningar på
lagstiftningsplanet. Vidare anfördes att nationella notifierings-
och undantagssystem enligt svensk uppfattning knappast torde
kunna behållas.
Kommissionen överlämnade den 27 september 2000 ett förslag till
en ny tillämpningsförordning till rådet. Efter att i två års tid
ha berett förslaget i en rådsarbetsgrupp för konkurrens beslutade
rådet den 26 november 2002 att anta den nya
tillämpningsförordningen, rådets förordning (EG) nr 1/2003 av den
16 december 2002 om tillämpningen av konkurrensreglerna i
artiklarna 81 och 82 i fördraget . Förordningen skall tillämpas
från och med den 1 maj 2004.
Nationella myndigheters tillämpning av EG-rätten m.m.
I den nya förordningen behålls principen att avtal m.m. som avses
i artikel 81.1 och missbruk av dominerande ställning som avses i
artikel 82 är förbjudna, utan att det krävs något föregående
beslut om det. Genom förordningen avskaffas det nu gällande
systemet med individuella undantag enligt artikel 81.3 från
förbudet i artikel 81.1. Systemet ersätts med att
undantagsreglerna gäller generellt utan särskilt beslut, dvs. ett
så kallat legalundantag. Även rätten för företagen att ansöka om
icke-ingripandebesked avskaffas. Kommissionen kan dock på eget
initiativ fatta beslut om artiklarna 81 och 82 inte är
tillämpliga. Vidare decentraliseras tillämpningen av artikel 81
och 82 till nationella myndigheter och domstolar vilka ges en med
kommissionen parallell behörighet. Dessa nationella organ kommer
att ta över tillämpningen i en rad fall som i dag handläggs av
kommissionen. Reformen har som övergripande syfte att frigöra
resurser som kan sättas in mot de allvarliga fallen, att
effektivisera tillämpningen och därmed stärka konkurrensen samt
att minska belastningen för företagen.
Reformen aktualiserar en rad ändringar i de nuvarande EG-reglerna
om förfarandet och sanktionerna m.m. Systemet med generella
regler om undantag för grupper av avtal i form av förordningar om
gruppundantag bibehålls dock.
Strukturella åtgärder och bindande åtaganden
Kommissionen har enligt bestämmelserna i artikel 3 i förordning
nr 17 rätt att ålägga företag att upphöra med en överträdelse.
Det kan vara fråga om att företaget skall upphöra att tillämpa
ett visst avtal, villkor eller annat förbjudet förfarande. Ett
åläggande kan även avse en annan åtgärd, t.ex. att sälja till ett
visst företag, att vidta rättelse eller att förändra priser.
Motsvarande bestämmelse återfinns den nya
tillämpningsförordningen med två förändringar. För det första
klargörs att kommissionen har befogenhet att fatta beslut där den
konstaterar att en överträdelse tidigare har förelegat. För det
andra ges kommissionen befogenhet att ålägga de berörda företagen
att vidta alla korrigerande åtgärder som är nödvändiga för att
effektivt bringa en överträdelse att upphöra. Detta innefattar
även strukturella åtgärder, dvs. avskiljande av en del av ett
företag eller avhändande av tillgångar.
I anslutning till denna bestämmelse införs ett nytt instrument
som saknar motsvarighet i förordning nr 17. I samband med ett
förfarande genom vilket kommissionen avser att fatta beslut om
att en påstådd överträdelse skall upphöra ges kommissionen en
befogenhet att fatta beslut om att godta ett företags åtaganden.
Mottagaren är bunden av beslutet med åtagandena. Beslutet är inte
bindande för nationella domstolar eller nationella
konkurrensmyndigheter utan dessa kan besluta om mer ingripande
åtgärder än vad kommissionen har gjort. I beslutet skall det
konstateras att det inte längre finns skäl för ingripande.
Endast under vissa särskilda omständigheter får kommissionen ta
upp förfarandet på nytt.
Samarbete med nationella domstolar
Genom den nya förordningen har det ansetts nödvändigt att inrätta
metoder för att förstärka samarbetet mellan kommissionen och de
nationella domstolarna för att främja en enhetlig tillämpning av
artiklarna 81 och 82.
Den ordning som hittills gällt för samarbetet mellan nationella
domstolar och kommissionen finns tillkännagiven i ett meddelande
från kommissionen. I meddelandet erbjuder kommissionen de
allmänna domstolarna en möjlighet att i en aktuell rättegång
begära yttrande av kommissionen i rättsfrågor. Vidare erbjuds
domstolarna en möjlighet att av kommissionen få information om
olika sakuppgifter, t.ex. statistik, marknadsundersökningar och
ekonomiska uppgifter.
Av artikel 15 i den nya förordningen följer att medlemsstaternas
domstolar vid tillämpningen av artiklarna 81 och 82 får begära
upplysningar eller yttranden från kommissionen när det gäller
tillämpningen av gemenskapens konkurrensregler. Vidare framgår
att medlemsstaterna till kommissionen skall sända en kopia av
avgöranden där artikel 81 eller 82 tillämpats. Medlemsstaternas
konkurrensmyndigheter och kommissionen får dessutom på eget
initiativ lämna skriftliga yttranden till en nationell domstol.
Efter domstolens tillåtelse får även muntliga yttranden lämnas.
För detta ändamål får medlemsstaternas konkurrensmyndigheter och
kommissionen begära att domstolen översänder alla handlingar som
är nödvändiga för bedömningen av målet.
Befogenheter vid utredningar
Enligt förordning nr 17 har kommissionen rätt att utföra
inspektioner i företagens lokaler och skriftligen begära in
information. Kommissionen kan bötfälla företag för överträdelser
av materiella regler och procedurregler samt förelägga viten. För
att säkerställa en effektivare tillämpning av artiklarna 81 och
82 innehåller den nya förordningen vissa förändringar, bl.a.
regleras möjligheterna att få ett domstolsbeslut på nationell
nivå för att stävja ett företags möjliga försök att motsätta sig
en inspektion. Även de befogenheter som ges till en
kommissionstjänsteman under inspektionerna regleras i
förordningen. Om det finns ett domstolsgodkännande skall
kommissionens tjänstemän vara bemyndigade att undersöka privata
utrymmen såsom bostäder, om misstanke finns att relevanta
affärshandlingar förvaras där. Kommissionens tjänstemän får även
befogenhet att försegla lokaler och affärshandlingar för att
säkerställa att dokument inte avlägsnas eller förstörs. De
bemyndigas även att ställa muntliga frågor som rör föremålet för
inspektionen. Nivån på böter för överträdelser av procedurregler
och viten höjs. Det nya systemet grundar sig på belopp uttryckta
som procent av företagens omsättning.
De svenska konkurrensreglerna
Den svenska konkurrenslagen är utformad med förbuden i artiklarna
81 och 82 i EG-fördraget som förebild. Konkurrensbegränsande
avtal mellan företag är såsom enligt EG-reglerna i princip
förbjudna enligt 6 § konkurrenslagen och missbruk av dominerande
ställning förbjuds i 19 § samma lag.
Konkurrensverket har enligt 8 § konkurrenslagen en möjlighet att
i särskilda fall besluta om undantag från förbudet i 6 § samma
lag. Bestämmelsen stämmer i sak överens med artikel 81.3 i
EG-fördraget bortsett från att denna artikel också innehåller
beslut om gruppundantag och inte anger vilken myndighet som
beslutar om undantag.
Av 20 § konkurrenslagen följer att Konkurrensverket efter ansökan
av ett företag får förklara att ett avtal eller förfarande inte
omfattas av något av förbuden i 6 eller 19 § enligt de uppgifter
som lämnats av företaget eller som annars är tillgängliga för
verket och att det därför inte finns anledning för verket att
ingripa enligt konkurrenslagen (icke-ingripandebesked).
Konkurrensverket fungerar som övervakande myndighet av de svenska
konkurrensreglerna och har särskilda befogenheter. I 23 §
konkurrenslagen ges Konkurrensverket en möjlighet att ålägga ett
företag att upphöra med överträdelser av förbuden i 6 och 19 §§.
Bestämmelsen motsvarar artikel 3 i förordning nr 17. Verket kan
föra talan vid domstol om konkurrensskadeavgift. Domstolsprövning
i mål och ärenden enligt konkurrenslagen sker vid Stockholms
tingsrätt och i Marknadsdomstolen.
Konkurrenslagens regler om uppgiftsskyldighet och undersökning
bygger på motsvarande bestämmelser inom EG-rätten.
Konkurrensverket får i likhet med kommissionen vid äventyr av
vite begära upplysningar från både fysiska och juridiska personer.
Verket har också möjlighet att kalla till förhör.
Även i lagen om tillämpningen av Europeiska gemenskapernas
konkurrens- och statsstödsregler finns vissa bestämmelser som har
relevans i sammanhanget. Där regleras bland annat vad svenska
myndigheter har att iaktta när kommissionen har beslutat om
undersökningar hos företag och företagssammanslutningar här i
landet. I Sverige är det Konkurrensverket som är behörig
nationell myndighet med de uppgifter som framgår av de gemensamma
konkurrensreglerna. Vidare framgår av lagen om tillämpningen av
Europeiska gemenskapernas konkurrens- och statsstödsregler att
Konkurrensverket sedan den 1 januari 2001 även får tillämpa
artikel 81 och 82 i EG-fördraget. Också Marknadsdomstolen och
Stockholms tingsrätt har en sådan behörighet. När artiklarna
tillämpas är reglerna i konkurrenslagen om undersökningar och
sanktioner m.m. tillämpliga.
Uppdraget med anledning av den nya tillämpningsförordningen
Vikten av rättslikhet mellan det gemenskapsrättsliga regelverket
och de svenska konkurrensreglerna har understrukits i flera
lagstiftningssammanhang (se prop. 1992/93:56, s. 19 och prop.
1998/99:144, s. 43 f.) Detta möjliggör för företag och andra
aktörer att arbeta med samma regler i sak, oavsett om det är
EG-rätten eller svensk rätt som är tillämplig.
Förordningen innebär en direkt reglering genom EG-rätten och får
därför inte införlivas. Den nya ordningen leder dock till
återverkningar för det svenska regelverket eftersom detta byggts
upp med EG-rätten som förebild. Det kan tänkas att förordningen i
flera avseenden förutsätter nationella regler som redan finns
eller som behöver skapas. Det kan i andra fall finnas avvikande
svenska regler som bör göras konforma för att de inte skall
behöva åsidosättas eller för att det i något annat avseende
bedöms lämpligt.
Reglerna i konkurrenslagen om individuella undantag har
tillkommit med EG-rätten som förebild. I den nya
tillämpningsförordningen föreskrivs ett ständigt gällande
legalundantag för avtal som uppfyller vissa angivna
förutsättningar. Motsvarande förändringar i den svenska
konkurrenslagen bör övervägas. Utredaren skall således pröva om
det behövs och är lämpligt att införa ett sådant legalundantag i
svensk lagstiftning.
Vidare innebär den nya tillämpningsförordningen att rätten för
företag att ansöka och erhålla beslut om icke-ingripandebesked
avskaffas. Även på denna punkt skall utredaren överväga
lämpligheten och behovet av motsvarande ordning i svensk rätt.
Konkurrensverket har i dag befogenheter i fråga om ålägganden som
motsvarar vad som hittills har gällt för kommissionen.
Förändringarna ger kommissionen vissa befogenheter att vid
tillämpningen av artiklarna 81 och 82 besluta om strukturella
förändringar och göra företagens åtaganden bindande. Utredaren
skall mot denna bakgrund bedöma om det behövs och är lämpligt att
förändra även Konkurrensverkets befogenheter i dessa avseenden.
Beslut om att göra åtaganden bindande utesluter enligt den nya
EG-förordningen i princip en utförligare beslutsmotivering då
beslutet inte kommer att innehålla någon analys av om en
överträdelse förelåg innan åtagandena lämnades eller om det
föreligger en överträdelse efter åtagandena. Vikten av att
utredarens analys innefattar rättssäkerhetsaspekter måste därför
understrykas. Sverige får bedömas inte ha någon förpliktelse att
inrätta samma ordning i fråga om beslutsmotivering.
Artikel 15 i förordningen reglerar kommissionens samarbete med
nationella domstolar. Bestämmelsen innebär att förändringar i de
svenska processuella reglerna på detta område måste övervägas.
Exempel på ändringar och tillägg som kan behövas är regler för
att göra aktuella yttranden till processmaterial, regler om
parters rätt att ta del av yttranden, regler för hur
kommissionens och den nationella konkurrensmyndighetens yttranden
skall behandlas vid en huvudförhandling, regler för information
om pågående processer samt regler för expediering av relevanta
avgöranden. En särskilt viktig aspekt är att överväga
bestämmelser som ger den nationella domstolen processuella
befogenheter att avvisa yttranden eller dylikt som vållar
olägenheter av viss betydelse i rättegången. Dessa kan yttra sig
i form av förseningar, ökade kostnader för parterna eller på
annat sätt. Utredaren skall analysera de frågor som kan uppkomma
med anledning av de föreslagna samarbetsformerna och överväga om
de svenska processuella reglerna behöver förändras samt i
förekommande fall föreslå nya eller ändrade regler.
Utredaren skall därutöver analysera i vilken utsträckning de
regler i konkurrenslagen som gäller förfarandet samt regler om
undersökningar, sanktioner m.m. kan tillämpas och är
ändamålsenliga mot bakgrund av den nya EG-förordningen. Vidare
skall utredaren pröva om de regler om bistånd till kommissionen i
samband med undersökningar som finns i lagen om tillämpningen av
Europeiska gemenskapernas konkurrens- och statsstödsregler bör
kompletteras eller ändras.
Det står utredaren fritt att ta upp de ytterligare frågor som
denne anser behöver övervägas inom ramen för uppdraget samt
föreslå de ändringar av regelsystemet som bedöms motiverade.
Skadestånd
Kretsen av skadeståndsberättigade enligt konkurrenslagen
Fråga om skadestånd på grund av överträdelse av artiklarna 81 och
82 i EG-fördraget prövas enligt medlemsstaternas nationella
lagstiftning.
Av 33 § första stycket konkurrenslagen följer att ett företag som
uppsåtligen eller av oaktsamhet överträder förbudet mot
konkurrensbegränsande avtal mellan företag eller missbruk av
dominerande ställning skall ersätta den skada som därigenom
uppkommer för ett annat företag eller en avtalspart.
Enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer har bara den som
kan sägas omfattas av lagens skyddsintresse rätt till skadestånd.
Hit hör enligt förarbetena till konkurrenslagen konkurrerande
företag men också företag i andra eller tidigare säljled som
berörs mer direkt av förfarandet. Även den som inte kan anses som
företag i lagens mening, men som träffat avtal med företag som
deltar i ett förbjudet samarbete, kan enligt förarbetena ha rätt
till ersättning för den skada som han drabbats av till följd av
det förbjudna samarbetet. Det gäller främst när det förbjudna
samarbetet är inriktat på en enskild avtalssituation, varvid en
förbjuden anbudskartell är ett tydligt exempel på detta.
Obestämda kretsar av konsumenter som indirekt berörs av ett
förbjudet samarbete har, enligt nämnda förarbeten, inte rätt till
skadestånd. Det uttalas vidare att även om ett syfte med lagen är
att främja det totala konsumentintresset kan dessa inte anses
ingå i lagens skyddsintresse med hänsyn till lagens inriktning på
förhållandena inom näringslivet. (Se prop. 1992/93:56 s. 96.)
Grupptalan
Den 1 januari 2003 trädde lagen (2002:599) om grupprättegång i
kraft. En ny taleform - grupptalan - infördes. Lagen infördes som
ett komplement till det vanliga rättegångsförfarandet. Syftet med
reformen är ytterst att förbättra genomslagskraften hos redan
gällande materiella rättsregler. Med grupptalan avses att någon
utan rättegångsfullmakt för talan för medlemmarna i en grupp.
Gruppmedlemmarna är inte parter i rättegången och behöver inte
medverka aktivt. En dom i processen gäller mot alla som ingår i
gruppen. En grupptalan kan väckas av enskilda fysiska och
juridiska personer (enskild grupptalan), organisationer
(organisationstalan) eller myndigheter (offentlig grupptalan).
Regeringen har beslutat att två myndigheter Konsumentombudsmannen
och Naturvårdsverket, får föra offentlig grupptalan.
Uppdraget i fråga om skadestånd
Skadeståndet inom svensk konkurrensrätt kan sägas ha både en
reparativ och en preventiv funktion. Skadeståndet och
skadeståndsprocessen kan bidra med en preventionsverkan som
kompletterar och förstärker de offentliga sanktionerna. I dag är
kretsen av skadeståndsberättigade enligt konkurrenslagen
begränsad och bestämmelsen gäller enligt förarbetena till
konkurrenslagen inte obestämda kretsar av konsumenter som mer
indirekt berörs av ett förbjudet samarbete.
Med grupptalaninstitutet kan en konsument som ingår i ett
kollektiv och endast har lidit en mindre skada lättare ta till
vara sin rätt. En utvidgning av kretsen skadeståndsberättigade
enligt konkurrenslagen skulle därför kunna få ett annat genomslag
med den nya lagstiftningen än vad som tidigare varit möjligt.
Aspekter som måste beaktas är dock konsumenternas möjligheter att
bevisa skadans storlek och orsakssambandet.
Effekterna av en ökning av kretsen skadeståndsberättigade enligt
konkurrenslagen är, även med det nya institutet grupptalan, svåra
att förutse. Dock kan positiva verkningar i form av ökad
reparativ effekt tänkas uppstå. Även den preventiva effekten kan
komma att öka eftersom företag som bryter mot konkurrenslagen
utöver att betala konkurrensskadeavgift riskerar att få betala
skadestånd till en bredare krets än nu. Effekterna av detta, även
med det nya institutet grupptalan, är dock svåra att förutse. Mot
denna bakgrund och de nya möjligheter institutet grupptalan
erbjuder finns det skäl att se över konkurrenslagens
skadeståndsbestämmelse i fråga om kretsen av
skadeståndsberättigade. Utredaren skall göra en allsidig prövning
av frågan och, om det anses lämpligt, föreslå ändrad reglering.
För det fall utredaren finner att gruppen av
skadeståndsberättigade bör utvidgas i fråga om konsumenter, skall
utredaren också pröva om det är lämpligt att Konkurrensverket ges
möjlighet att föra offentlig grupptalan enligt lagen om
grupprättegång.
Andra frågor
Bakgrund
Vikten av rättslikhet mellan det gemenskapsrättsliga regelverket
och de svenska konkurrensreglerna har understrukits i flera
lagstiftningssammanhang. I vissa avseenden stämmer dock inte den
svenska lagstiftningen med EG-rätten. Detta kan bero på medvetna
ställningstaganden eller på att EG-rättslig praxis ändrats på ett
sådant sätt att den svenska regleringen kan behöva omprövas.
Beräkning av böter respektive konkurrensskadeavgift i
koncernförhållanden
De grundläggande förutsättningarna för att döma ut böter enligt
EG-rätten respektive konkurrensskadeavgift enligt konkurrenslagen
torde vara desamma. Konkurrenslagens regler om storleken på
konkurrensskadeavgiften är i stort sett identiska med motsvarande
bestämmelser i EG-rätten. Det finns emellertid en skillnad.
Enligt förarbetena till konkurrenslagen (prop. 1992/93:56 s. 93)
skall endast det berörda företagets omsättning beaktas när
avgiften bestäms. Enligt EG-rättslig praxis kan däremot en hel
koncerns omsättning ligga till grund för beräkningen av böter. I
samband med att Konkurrensverket gavs rätt att tillämpa
artiklarna 81 och 82 i EG-fördraget gjorde regeringen den
bedömningen att konkurrenslagens nuvarande bestämmelser om
konkurrensskadeavgifter var tillräckligt verkningsfulla för att
kunna tillämpas på överträdelser av EG-rätten.
Prövning av accessoriska begränsningar i samband med
företagskoncentrationer
En företagskoncentration skall enligt 34 a § andra stycket
konkurrenslagen förbjudas om den har vissa negativa effekter på
konkurrensen. Enligt 34 b § andra stycket samma lag skall ett
beslut av Konkurrensverket att lämna en företagskoncentration
utan åtgärd även omfatta sådana begränsningar som har direkt
samband med och är nödvändiga för genomförandet av den anmälda
koncentrationen. Bestämmelsen infördes den 1 april 2000 i
samband med övergången till begreppet företagskoncentration och
motsvaras av artikel 8.2 i rådets förordning (EEG) nr 4064/89 av
den 21 december 1989 om kontroll av företagskoncentrationer.
Regeringen ansåg att det fanns starka skäl för att även när det
gäller accessoriska begränsningar införa en nationell ordning som
nära överensstämmer med gemenskapsrätten. Regeringen hänvisade
till att kommissionens dåvarande tillkännagivande om accessoriska
begränsningar borde ge värdefull vägledning också vid prövningen
av motsvarande frågor enligt konkurrenslagen och att regler borde
införas om att pröva accessoriska begränsningar inom ramen för
koncentrationsprövningen.
I linje med arbetet med den nya tillämpningsförordningen har
kommissionen nu antagit en ny policy för behandlingen av
accessoriska begränsningar. I fortsättningen avser kommissionen
att inte i sina beslut i koncentrationsärenden göra någon
bedömning av accessoriska begränsningar.
Uppdraget i övrigt
Vikten av rättslikhet mellan det gemenskapsrättsliga regelverket
och det svenska har understrukits i flera lagstiftningssammanhang
samtidigt som reglerna om hur konkurrensskadeavgiftens storlek
bestäms är betydelsefulla för sanktionernas effektivitet.
Utredaren skall därför överväga om det finns anledning till ett
annat ställningstagande än tidigare i fråga om sättet att beräkna
konkurrensskadeavgiften i koncernförhållanden.
De förändringar som skett i EG-rättslig praxis när det gäller
accessoriska begränsningar innebär att motsvarande förändringar
bör övervägas nationellt. I detta sammanhang blir det aktuellt
att se över om förändringar krävs i den svenska lagstiftningen.
Utredaren får föreslå ändringar av regelsystemet även i andra
avseenden om det visar sig att det finns skillnader mellan
EG-rätten och den nationella rätten.
Konsekvensbeskrivning
Utredaren skall belysa konsekvenserna av tillämpningsförordningen
och lämnade förslag för Konkurrensverkets, Stockholms tingsrätts
och Marknadsdomstolens verksamhet. Utredaren skall särskilt
uppmärksamma budgetära konsekvenser av sådana utbildningsinsatser
som kan behövas. Utredaren skall också uppmärksamma hur
förändringarna i övrigt påverkar ianspråktagandet av resurser
inom Konkurrensverket och de tillämpande domstolarna. För
eventuella budgetära konsekvenser skall utredaren föreslå
finansiering. Utredaren skall, vad gäller redovisning av
förslagets konsekvenser för små företag, samråda med
Näringslivets nämnd för regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag med anledning av en ny
tillämpningsförordning, där svenska regelförändringar bedöms
nödvändiga inför förordningens tillämpning, senast den 31 juli
2003 och i övrigt senast den 31 januari 2004.
(Näringsdepartementet)