Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samhällets insatser för att stödja ungdomar som varken studerar, arbetar eller söker arbete, Dir. 2003:19
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-02-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall
- kartlägga gruppen ungdomar i åldern 16-24 år som
inte studerar och inte heller återfinns inom
arbetskraften(1) eller har någon annan känd
sysselsättning,
- analysera samhällets insatser för att stödja de
ungdomar inom den kartlagda gruppen som är i behov
av särskilt stöd för att utbilda sig eller
etablera sig på arbetsmarknaden och vid behov lämna
förslag på konkreta åtgärder,
- lämna förslag till förbättringar när det gäller
statistik och annan kunskapsinsamling på området.
(1) Arbetskraften omfattar de personer som arbetar och
arbetslösa som är aktivt arbetssökande.
Bakgrund
De cirka 925 000 ungdomar i åldrarna 16-24 år som finns i
Sverige i dag utgör engeneration med möjligheter och goda
förutsättningar. För de flesta ungdomar sker övergången till
vuxenlivet utan några större problem. Andra ungdomar har
svårt att planera sin framtid och finna en inriktning på
sina strävanden. En mindre grupp ungdomar riskerar att hamna
i en utsatt situation, som gör att de kan få svårigheter att
försörja sig och att aktivt delta i samhällslivet.
Andelen elever som slutar grundskolan utan gymnasiebehörighet
har de senaste åren uppgått till drygt tio procent. Det senaste
året har andelen minskat något. Flickorna har i högre grad
gymnasiebehörighet än pojkarna. De elever som saknar behörighet
till gymnasiet börjar ofta på ett individuellt program (IV). Det
finns ett samband mellan elevernas val av studieväg och resultat
i gymnasieskolan å ena sidan och föräldrarnas utbildningsnivå å
andra sidan. Statistik visar att ju högre utbildning föräldrarna
till en elev i gymnasieskolan har, desto bättre betyg har eleven
generellt sett. Våren 2001 lämnade 76 procent av de elever, som
påbörjat sina gymnasiestudier på nationellt eller specialutformat
program tre år tidigare, gymnasieskolan med slutbetyg.
Bland eleverna med slutbetyg från gymnasieskolan har andelen med
grundläggande behörighet till högskolestudier varierat mellan 80
och 85 procent under de senaste åren. Flickorna har i något högre
grad behörighet för högskolestudier än pojkarna.
Andelen ungdomar som tar emot ekonomiskt bistånd enligt
socialtjänstlagen var högre 2001 jämfört med 1990. År 1990 hade
sju procent av ungdomar i åldern 18-24 år fått ekonomiskt bistånd
någon gång under året. Motsvarande siffra för 2001 var åtta
procent. De unga biståndstagarna tog också emot bistånd under
längre tid 2001 jämfört med 1990. Det genomsnittliga antal månader
som de unga biståndstagarna fått bistånd var 3,6 månader under
1990 jämfört med 4,9 månader under 2001. Ökningen av andelen
ungdomar som i dag får bistånd under en längre period kan tyda
på att det i gruppen finns andra problem än arbetslöshet.
I Statistiska centralbyråns redovisning av den huvudsakliga
sysselsättningen bland befolkningen (Arbetskraftsundersökningen
2001, AKU) görs en indelning i kategorierna "sysselsatta,
arbetslösa, studier, värnpliktstjänstgöring, arbete i eget
hushåll samt övrigt". Enligt redovisningen har andelen
studerande i åldern 16-24 år ökat kraftigt mellan 1990 och 2001,
både när det gäller kvinnor och män. Samtidigt har kategorin
övrigt, som alltså omfattar dem som varken är
sysselsatta, arbetslösa, studerar, gör värnplikten eller arbetar
i eget hushåll, ökat markant - från 29 000 eller tre procent av
befolkningen i åldern 16-24 1990 till 84 000 eller nio procent
2001. När de ungdomar som arbetar eller vistas utomlands samt
de ungdomar som är förtidspensionerade(2) eller sjuka utan arbete
räknas bort, kvarstår 55 200 eller sex procent av ungdomarna
2001. Denna grupp är relativt jämnt fördelad mellan könen. För
ungdomarna i åldern 16-19 år beror ökningen av gruppen "övrigt"
i stor utsträckning på att färre är sysselsatta på sommaren
(juni, juli och augusti). Bland ungdomarna i åldern 20-24 år är
det däremot färre som inte är sysselsatta under sommaren. Detta
innebär att den egentliga målgruppen för undersökningen 2001
utgörs av 26 700 ungdomar då sommarmånaderna exkluderas. Trenden
att en större andel av ungdomarna än tidigare varken studerar
eller arbetar bekräftas i departementspromemorian
Arbetskraftsutbudet och välfärden (Ds 2002:30).
(2) Fr.o.m. 1 januari 2003 gäller att ungdomar i åldern 19-29
år får aktivitetsersättning i stället för förtidspension
Att vara utan sysselsättning är en riskfaktor för den fysiska
och psykiska hälsan. Att som ung befinna sig utanför skola och
arbetsliv kan dock vara självvalt och kanske består den
situationen endast under en begränsad tid.
I dag saknas närmare kunskap om den ungdomsgrupp som inte
studerar och inte heller återfinns inom arbetskraften eller
har någon annan känd sysselsättning. Därför är det inte möjligt
att bedöma om de stödinsatser som i dag kan erbjudas från
samhällets sida är tillräckliga för att kunna hjälpa de
ungdomar i gruppen, som kan befaras riskera att ofrivilligt
och långvarigt hamna utanför arbetskraften. Ytterligare kunskap
behövs alltså om denna ungdomsgrupp.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en kartläggning av gruppen
ungdomar i åldrarna 16-24 år som inte studerar och inte heller
återfinns inom arbetskraften eller har någon annan känd
sysselsättning. Kartläggningen skall ge svar på vad ungdomarna
gör, hur de försörjer sig, vad de har för bakgrund, vilken social
situation de har, hur de upplever sin fysiska och psykiska hälsa,
om situationen är tillfällig, vilka regionala skillnader som
finns m.m.. I de delar av kartläggningen där det är möjligt skall
utredaren belysa hur lång tid invandrade ungdomar varit bosatta
i Sverige. I kartläggningsarbetet skall utredaren beakta
förslagen i Statens skolverks rapport "Det kommunala
uppföljningsansvaret - finns det?" angående vad de ungdomar gör
som tackar nej till en plats i gymnasieutbildning eller avbryter
en gymnasieutbildning (dnr 2002:2046) och förslagen i Skolverkets
rapport "Efter skolan" - angående vad som händer efter
genomgången gymnasieutbildning (dnr 2000:3153).
Utredaren skall också analysera samhällets insatser på såväl
statlig som kommunal nivå för att stödja de ungdomar inom den
kartlagda gruppen som kan anses ha behov av särskilt stöd för
att kunna studera eller etablera sig på arbetsmarknaden.
Utredaren skall också vid behov lämna förslag på åtgärder som
kan förbättra stödet för de ungdomar i den kartlagda gruppen som
inte får ett tillräckligt stöd i dag. I uppdraget ingår härvid
att överväga hur statens respektive kommunernas roll och ansvar
skall fördelas. De förslag som lämnas i slutbetänkandet från
Gymnasiekommittén 2000, Åtta vägar till kunskap - en ny
struktur för gymnasieskolan (SOU 2002:120), som syftar till
ett förtydligat kommunalt uppföljningsansvar, skall särskilt
beaktas.
Utredaren skall också lämna förslag till förbättringar när det
gäller statistik och annan kunskapsinsamling på området. I detta
arbete skall kunskapsläget inom svensk ungdomsforskning beaktas.
Hur kan statistik och kunskap byggas upp i framtiden? På vilket
sätt kan olika kunskapskällor komplettera varandra? Vid
insamlandet av denna statistik och kunskap, är det viktigt att
i den mån det är möjligt, hänsyn tas till att ungdomar inte är
en homogen grupp utan en heterogen grupp, där olika social,
etnisk och kulturell bakgrund medför olika förutsättningar och
villkor.
Vidare skall utredaren lämna de förslag till författningsändringar
och förändringar i övrigt som översynen kan ge anledning till.
Vid kunskapsinsamlingen är det viktigt att höra de berörda
ungdomarna själva. Hur beskriver de sin situation? Vilka är
orsakerna till eventuella problem? Vilka förväntningar har de
på sin framtid? Vilket stöd behöver de för sin fortsatta
utveckling? I sammanhanget är det viktigt att belysa såväl
flickors/unga kvinnors som pojkars/unga mäns situation.
En utgångspunkt för utredarens arbete skall vara de
ungdomspolitiska mål som riksdagen har fattat beslut om och
som anger inriktningen för den nationella ungdomspolitiken
(prop. 1998/99:115, bet. 1999/2000:KrU4, rskr. 1999/2000:53).
Utredaren skall i sitt arbete beakta regeringens övergripande
mål om jämställdhet mellan könen, såväl i kartläggningen som
i förslagen på konkreta åtgärder.
Arbetsformer
Utredaren skall bedriva arbetet i nära samarbete med de statliga
myndigheter som berörs av utredarens arbete, bl.a.
Arbetsmarknadsstyrelsen, Barnombudsmannen, Statens skolverk,
Socialstyrelsen, Statens folkhälsoinstitut, Statistiska
centralbyrån, Ungdomsstyrelsen, Integrationsverket och Institutet
för psykosocial medicin.
Utredaren skall samråda med andra viktiga aktörer, som t.ex.
Svenska kommunförbundet och företrädare för ett antal kommuner
som aktivt arbetar med den kartlagda gruppen.
Utredaren skall även ge berörda ungdomar möjlighet att lämna
synpunkter på utredningens innehåll.
Utredaren skall i sitt arbete beakta den diskussion som pågår
inom EU och i övrigt ta tillvara internationella erfarenheter.
Om utredningen lägger förslag till nya eller förändrade åtgärder,
skall dessa kostnadsberäknas och förslag till finansiering lämnas.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 31
oktober 2003.
(Utbildningsdepartementet)