Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Familjeåterförening, Dir. 2003:181
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2003-12-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall ta ställning till hur rådets direktiv
2003/86/EG av den 22 september 2003 om rätt till
familjeåterförening (EUT L 251, 03.10.2003, s. 12) skall
genomföras i Sverige. I uppdraget ingår också att utreda hur
förslagen i Anhörigkommitténs delbetänkande Vår anhöriginvandring
(SOU 2002:13) förhåller sig till bestämmelserna i direktivet.
Utredaren skall lägga fram förslag på de författningsändringar
som bedöms nödvändiga.
Utredaren skall slutligen göra en grundlig analys av vilka
kostnader som föreslagna författningsändringar och andra åtgärder
kan komma att medföra samt lämna förslag till finansiering.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 juli 2004.
Bakgrund
Nuvarande bestämmelser
I 2 kap. 4 § utlänningslagen (1989:529, UtlL) regleras i vilka
fall uppehållstillstånd får ges till en utlänning som är anhörig
till någon som är bosatt i Sverige eller har fått
uppehållstillstånd för bosättning här. Sedan den 1 januari 1997
är de anhöriga som omfattas enligt paragrafens första stycke 1-3
make/maka och sambo, minderåriga ogifta barn till
anknytningspersonen i Sverige, om de är eller har varit
hemmavarande hos anknytningspersonen samt annan anhörig som
ingått i samma hushåll som anknytningspersonen. Paragrafens
första stycke 4 föreskriver att tillstånd får ges till en
utlänning som på annat sätt har särskild anknytning till Sverige.
Uppehållstillstånd kan med stöd av den punkten ges bl.a. till
anhöriga som inte helt uppfyller kraven för tillstånd enligt de
föregående punkterna.
I propositionen Svensk migrationspolitik i globalt perspektiv
(prop. 1996/97:25) sägs att vissa anhöriga har en principiell
rätt till uppehållstillstånd. Bestämmelsen i 2 kap. 4 § UtlL är
emellertid utformad så att uppehållstillstånd får beviljas.
Undantag hade annars fått göras i lag, t.ex. genom möjlighet att
beakta särskilda skäl som talar emot tillstånd. I en rad
situationer är det inte alltid rimligt att ge uppehållstillstånd.
Hänsyn kan exempelvis behöva tas till rikets säkerhet. Undantag
har i praxis gjorts för situationer med månggifte och vid
äktenskap mellan minderåriga liksom när det framstår som
sannolikt att det rör sig om skenförhållanden. Uppehållstillstånd
ges inte heller när det är sannolikt att det uppgivna släktskapet
inte stämmer. I paragrafens fjärde stycke anges uttryckligen att
vid prövningen av en ansökan om uppehållstillstånd skall
ställning tas till om utlänningen kan förväntas föra en hederlig
vandel.
Att ett vuxet barn ingått i föräldrarnas hushåll i hemlandet kan
göra att uppehållstillstånd kan beviljas för ett sådant barn.
Motsvarande gäller för föräldrar som i hemlandet tagits om hand
av något barn. För de släktingar som kan komma i fråga för
uppehållstillstånd på grund av tidigare hushållsgemenskap krävs
dessutom att det finns någon form av beroendeförhållande, som gör
det svårt för släktingarna att leva åtskilda (prop. 1996/97:25
s. 113). För anhöriga är huvudregeln att permanent
uppehållstillstånd ges direkt. För nyligen etablerade förhållande
tillämpas en ordning med s.k. uppskjuten invandringsprövning (se
nedan). Homosexuella förhållanden är jämställda med
heterosexuella. Så kallade arrangerade äktenskap godtas, om de
har sin grund i ursprungslandets tradition och kulturmönster.
Den 1 juli 2000 trädde vissa lagändringar i kraft som rör fall
med anknytning genom make/maka eller sambo (prop. 1999/2000:43).
En utlänning som vill komma till Sverige för att ingå äktenskap
eller inleda ett samboförhållande utan att parterna tidigare
sammanlevt, kan beviljas uppehållstillstånd med stöd av 2 kap.
4 § andra stycket UtlL. Regleringen motsvarar vad som tidigare
gällt i praxis. En förutsättning för att tillstånd skall
beviljas på grund av anknytning genom make/ maka eller sambo i
ett förhållande som inte är etablerat sedan tidigare är att
förhållandet bedöms som seriöst och att särskilda skäl inte
talar emot att tillstånd ges. I dessa fall tillämpas en ordning
med s.k. uppskjuten invandringsprövning. En person som beviljas
uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning genom ett sådant
nytt förhållande skall, liksom personens barn under 18 år, ges
ett tidsbegränsat uppehållstillstånd. (2 kap. 4 d §). Det
tidsbegränsade uppehållstillståndet kan efter två år, eller
tidigare om det finns särskilda skäl, bli permanent (2 kap. 4 e §).
Det finns slutligen en möjlighet att bevilja en utlänning med s.k.
uppskjuten invandringsprövning uppehållstillstånd, trots att det
tillståndsgrundande förhållandet upphört, på grund av att
utlänningen - eller hans eller hennes barn - utsatts för våld
eller annan kränkning. När ett förhållande upphört får fortsatt
uppehållstillstånd ges också om andra starka skäl talar för detta
(2 kap. 4 e § tredje stycket 3).
EES-avtalet, som trädde i kraft den 1 januari 1994, innebär bl.a.
att särskilda regler för uppehållstillstånd gäller för
utlänningar som omfattas av avtalet (dvs. medborgare i en EU-stat,
Island, Liechtenstein eller Norge). Den fria rörligheten för
personer ger rätt för medborgare i en EES-stat att ta anställning,
starta egen verksamhet, tillhandahålla eller ta emot tjänster,
studera eller leva av egna medel i en annan EES-stat. För andra
EES-medborgare än nordbor krävs uppehållstillstånd för vistelse
längre än tre månader. En make eller maka till en utlänning som
fått ett sådant uppehållstillstånd i Sverige ges samma typ av
tillstånd som EES-medborgaren oavsett vilket medborgarskap maken
eller makan själv har. Detsamma gäller barn under 21 år och andra
familjemedlemmar under vissa villkor. Sedan den 1 juni 2001
gäller enligt ett avtal mellan Europeiska gemenskapen och dess
medlemsstater och Schweiz att personer som är medborgare i
Schweiz kan arbeta och vistas i Sverige under i allt väsentligt
samma förutsättningar som de som är medborgare i ett EES-land.
Direktivet om rätt till familjeåterförening
Europeiska unionens råd antog den 22 september 2003 direktivet
2003/86/EG om rätt till familjeåterförening (EUT L 251,
03.10.2003, s. 12). Direktivet skall vara genomfört i nationell
rätt senast den 3 oktober 2005. Det har följande huvudsakliga
innehåll.
Tillämpningsområde (artikel 3)
Direktivet är tillämpligt på tredjelandsmedborgare som har ett
uppehållstillstånd med en giltighetstid på minst ett år och har
välgrundade utsikter att få ett varaktigt uppehållstillstånd.
Vissa kategorier är undantagna från direktivets
tillämpningsområde bl.a. personer som fått tillfälligt skydd.
Minimiregler (artikel 3.5)
Direktivet innehåller endast minimiregler. Det gör det möjligt
för medlemsstaterna att införa eller behålla mer förmånliga
villkor när det gäller familjeåterförening.
Familjemedlemmar (artikel 4)
Skyldigheten att bevilja familjeåterförening omfattar endast
make/maka och minderåriga, ogifta barn. Två undantag finns från
huvudregeln om att barn under 18 år har en principiell rätt till
familjeåterförening. Det ena undantaget möjliggör för de stater
som redan har en sådan lagstiftning, att pröva om barnet
uppfyller ett integrationskrav då det fyllt tolv år. Detta
undantag gäller inte barn till flyktingar och inte om barnet
anländer tillsammans med föräldrarna. I dessa fall gäller 18 år.
Det andra undantaget tillåter att en stat kräver att ansökan om
familjeåterförening skall göras före 15 års ålder, om landets
lagstiftning redan möjliggör detta. Om ansökan görs efter 15 års
ålder skall dock uppehållstillstånd ges på andra grunder.
Föräldrar får beviljas uppehållstillstånd förutsatt att de är
beroende av den som bor i unionen för sin försörjning och att ett
familjemässigt stöd saknas i ursprungslandet. Ett myndigt, ogift
barn kan få uppehållstillstånd om det av hälsoskäl inte kan
försörja sig själv.
Medlemsstaterna får tillåta familjeåterförening för en ogift
partner eller registrerad partner. Medlemsstaterna får behandla
registrerade partner på samma sätt som makar.
Inlämnande och prövning av ansökan (artikel 5)
Medlemsstaterna skall själva bestämma om ansökan skall lämnas in
av personen som befinner sig i medlemsstaten eller av
familjemedlemmen. Enligt huvudregeln skall ansökan lämnas in när
familjemedlemmen befinner sig utanför medlemsstaten. Beslut i
ärendet skall delges sökanden senast nio månader efter det att
ansökan lämnats in, såvida inte synnerliga skäl föranleder en
längre handläggningstid. Vid prövningen av ansökan skall hänsyn
tas till barnets bästa.
Vandelsprövning (artikel 6)
Medlemsstaterna får avslå en ansökan om inresa och vistelse för
en familjemedlem eller återkalla ett uppehållstillstånd av hänsyn
till allmän ordning, allmän säkerhet eller allmän hälsa.
Försörjningskrav (artikel 7)
Medlemsstaterna får kräva bevis av den här bosatte personen om
att han eller hon förfogar över lämplig bostad, sjukförsäkring
och tillräckliga tillgångar. Medlemsstaterna får även kräva att
personen följer vissa integrationsåtgärder.
Krav på vistelsetid och hänsyn till medlemsstatens
mottagningskapacitet (artikel 8)
Medlemsstaterna får kräva att den här bosatte personen skall ha
vistats lagligen i landet under en period som inte får överstiga
två år innan han eller hon får återförenas med sin familj. Om en
medlemsstats befintliga lagstiftning beaktar
mottagningskapaciteten i landet får medlemsstaten ha en väntetid
på högst tre år.
Flyktingar (artikel 9-12)
När det gäller familjeåterförening för flyktingar skall särskilda
bestämmelser beaktas enligt direktivet. Flyktingars rätt till
familjeåterförening regleras av mer förmånliga villkor.
Medlemsstaterna får t.ex. enligt huvudregeln inte kräva att
flyktingen skall styrka att han eller hon uppfyller villkoren i
fråga om bostad, sjukförsäkring och tillräckliga tillgångar för
sig och sin make/maka eller minderåriga barn. En medlemsstat får
heller inte kräva att flyktingen skall ha vistats i landet under
en viss tid innan han eller hon får återförenas med sin familj.
Längden på uppehållstillståndet (artikel 13)
Den som har rätt till familjeåterförening skall få ett första
uppehållstillstånd som är giltigt minst ett år. Tillståndet skall
gå att förnya. En familjemedlems uppehållstillstånd skall i
princip inte ha längre giltighetstid än uppehållstillståndet för
den person som familjemedlemmen återförenar sig med.
Tillträde till arbetsmarknaden (artikel 14)
Den som beviljats uppehållstillstånd som anhörig skall ha samma
rätt som referenspersonen att få tillträde till utbildning,
anställning och vidareutbildning. Medlemsstaterna får begränsa
tillträde till arbetsmarknaden under högst ett år av hänsyn till
situationen på arbetsmarknaden.
"Självständigt" uppehållstillstånd (artikel 15)
Ett s.k. självständigt uppehållstillstånd, dvs. ett tillstånd som
är oberoende av referenspersonens tillstånd, skall beviljas
senast efter fem år förutsatt att familjebanden består.
Avslag och återkallelse (artikel 16)
Medlemsstaterna får avslå en ansökan om uppehållstillstånd eller
återkalla tillståndet bl.a. om detta erhållits genom förfalskning,
bedrägeri eller genom skenäktenskap eller skenadoption.
Humanitära hänsyn (artikel 17)
Innan en ansökan om familjeåterförening avslås eller tillståndet
återkallas eller beslut om utvisning fattas skall hänsyn tas till
familjeband, varaktigheten av vistelsen i medlemsstaten samt
anknytningen till ursprungslandet.
Rättslig prövning (artikel 18)
Ett beslut om att avslå en ansökan om familjeåterförening eller
återkalla ett tillstånd eller besluta om utvisning av en person
skall kunna prövas rättsligt.
Översynsklausul (artikel 19)
Denna bestämmelse har införts som en motvikt till de bestämmelser
som ännu ger en avsevärd flexibilitet till medlemsstaterna.
Kommissionen skall göra en översyn efter två år av i första hand
bestämmelserna i artiklarna 3, 4, 7, 8 och 13.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall ta ställning till hur rådets direktiv om rätt
till familjeåterförening skall genomföras i Sverige.
Familjemedlemmar
Enligt 2 kap. 4 § UtlL får uppehållstillstånd ges till make/maka,
sambo, ogifta barn under 18 år om de är eller har varit
hemmavarande, samt annan anhörig som ingått i samma hushåll som
anknytningspersonen. Direktivet föreskriver en skyldighet att
bevilja familjeåterförening för makar och minderåriga, ogifta
barn. Vidare får medlemsstaterna ge uppehållstillstånd till
föräldrar och myndiga, ogifta barn om de är beroende av den här
bosatte för sin försörjning. Direktivet ger slutligen möjlighet
att bevilja familjeåterförening för en ogift eller registrerad
partner. Utredaren skall ta ställning till vilka åtgärder som
behövs för att den svenska lagstiftningen skall vara förenlig med
direktivets bestämmelser.
Inlämnande och prövning av ansökan
Sverige tillämpar ordningen att den som önskar komma hit och
bosätta sig skall ansöka om uppehållstillstånd. Enligt
huvudregeln i 2 kap. 5 § UtlL skall tillståndet vara ordnat före
inresan i landet. De svenska reglerna torde överensstämma med
direktivets bestämmelser i denna del. I utlänningslagen finns
inga tidsfrister angivna när det gäller handläggning av ett
ärende. Enligt förvaltningslagen (1986:223) skall dock ett ärende
handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att
säkerheten eftersätts. Enligt direktivet skall beslut i ärendet
delges sökanden senast nio månader efter det att ansökan lämnats
in, såvida inte synnerliga skäl föranleder en längre
handläggningstid. Utredaren skall göra en bedömning av om det
finns något behov av regeländringar i detta avseende.
Enligt 1 kap. 1 UtlL skall i fall som rör ett barn särskilt
beaktas vad hänsynen till barnets hälsa och utveckling samt
barnets bästa i övrigt kräver. Den svenska lagstiftningen torde
uppfylla direktivets bestämmelse att hänsyn skall tas till
barnets bästa vid prövningen av ansökan om familjeåterförfening.
Detta behöver därför inte utredas närmare.
Vandelsprövning
Enligt 2 kap. 4 § fjärde stycket UtlL finns möjlighet att avslå
en ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning om
den berörde inte kan förväntas föra en hederlig vandel. Ett
uppehållstillstånd får återkallas om det finns allvarliga
anmärkningar mot personens levnadssätt enligt 2 kap. 11 § UtlL.
En sådan återkallelse får dock endast ske om personen har varit
bosatt i landet kortare tid än tre år. Direktivet anger att en
ansökan om familjeåterförening får avslås eller ett tillstånd
återkallas av hänsyn till allmän ordning, säkerhet och hälsa.
Utredaren skall ta ställning till om de svenska reglerna
överensstämmer med direktivet eller om det finns ett behov av
ändringar i regelverket.
Försörjningskrav
Enligt svensk lag uppställs inga krav på försörjning eller
integration för att en tredjelandsmedborgare som har permanent
uppehållstillstånd skall få återförenas med anhöriga. Direktivet
föreskriver att medlemsstaterna får begära att den här bosatte
personen har bostad, sjukförsäkring och försörjningen ordnad.
Medlemsstaterna får även kräva att personen följer vissa
integrationsåtgärder. Utredaren skall undersöka vilka möjligheter
det finns att införa försörjningskrav när det är fråga om
invandring av andra anhöriga än makar och sambor i etablerade
förhållanden samt minderåriga barn. Utredaren skall i detta
arbete särskilt beakta Anhörigkommitténs förslag i delbetänkandet
Vår anhöriginvandring (SOU 2002:13).
Krav på vistelsetid och hänsyn till medlemsstatens
mottagningskapacitet
Enligt direktivet får en medlemsstat föreskriva en väntetid innan
den här bosatte personen får återförenas med sin familj. I
Sverige tillämpas inte denna ordning varför utredaren inte
behöver uppehålla sig närmare vid denna frågeställning.
Flyktingar
Enligt utlänningslagen får uppehållstillstånd beviljas till
anhöriga till någon som är bosatt i Sverige oavsett av vilken
anledning den här bosatte fick sitt tillstånd. Regeringen
konstaterar i prop. 1996/97:25 att flyktingar och andra
skyddsbehövande i regel inte har möjlighet att besöka sitt
hemland. I undantagsfall, när det finns synnerliga skäl, bör det
därför finnas möjlighet för dem att få förena sig här i landet
med en nära anhörig som stått dem särskilt nära även om de inte
ingått i samma familjegemenskap (prop. 1996/97:25 s. 113 f.).
Direktivet föreskriver att särskilda, mer förmånliga villkor
skall gälla flyktingars rätt till familjeåterförening när det
gäller makar och minderåriga barn. Utredaren skall ta ställning
till om nuvarande regelverk uppfyller direktivets bestämmelser i
detta avseende.
Längden på uppehållstillståndet
När det är fråga om ett nytt förhållande, tillämpas en ordning
med s.k. uppskjuten invandringsprövning enligt 2 kap. 4 d § UtlL.
I dessa fall skall ett tidsbegränsat uppehållstillstånd ges om
förhållandet bedöms som seriöst och särskilda skäl inte talar
emot att tillstånd ges. Enligt praxis beviljas normalt ett
tillstånd på ett år i taget. Undantagsvis ges tillstånd för sex
månader. Direktivet föreskriver att den som har rätt till
familjeåterförening skall få ett uppehållstillstånd som är
giltigt minst ett år. Utredaren skall klarlägga hur svensk rätt
överensstämmer med direktivets krav.
Tillträde till arbetsmarknaden
En person som beviljas uppehållstillstånd i Sverige har i allt
väsentligt rätt till utbildning och tillträde till
arbetsmarknaden på samma sätt som andra bosatta i landet. Enligt
direktivet skall den som beviljats uppehållstillstånd ha samma
rätt som den härvarande att få tillträde till utbildning,
anställning och vidareutbildning. De svenska reglerna torde vara
förenliga med dessa krav. Utredaren skall dock bedöma om så är
fallet och annars presentera förslag till eventuella ändringar
eller förtydliganden som behöver göras för att genomföra
direktivet.
"Självständigt" uppehållstillstånd
I Sverige är huvudregeln att permanent uppehållstillstånd
beviljas direkt. Tidsbegränsade uppehållstillstånd beviljas dock
normalt under en två-årsperiod när det är fråga om nyligen
etablerade förhållanden. Enligt direktivet skall ett s.k.
självständigt uppehållstillstånd, dvs. ett tillstånd som är
oberoende av referenspersonens tillstånd, beviljas senast efter
fem år förutsatt att familjebanden kvarstår. Härmed uppfyller det
svenska regelverket direktivets krav varför frågan inte behöver
utredas närmare.
Avslag och återkallelse
Enligt 2 kap. 9 och 11 §§ UtlL får ett uppehållstillstånd
återkallas om utlänningen medvetet har lämnat oriktiga uppgifter
som varit av betydelse för att få tillståndet eller medvetet
förtigit omständigheter av sådan betydelse eller det finns
allvarliga anmärkningar mot dennes levnadssätt. Vidare skall ett
permanent uppehållstillstånd återkallas om bosättningen i Sverige
upphört (2 kap. 12 § UtlL). Direktivet föreskriver att en ansökan
om familjeåterförening får avslås eller ett tillstånd återkallas,
om vissa villkor inte längre är uppfyllda, såsom
försörjningskravet eller då tillståndet beviljats på felaktiga
grunder. Utredaren skall göra en bedömning av om ändringar
behöver göras i utlänningslagstiftningen för att genomföra
direktivet.
Humanitära hänsyn
Enligt 2 kap. 9 § tredje stycket UtlL skall vid bedömningen av om
ett uppehållstillstånd bör återkallas hänsyn tas till
utlänningens anknytning till det svenska samhället och till
humanitära skäl. I 4 kap. 3 § UtlL anges att en utlänning får
utvisas om utlänningen uppehåller sig här efter det att
uppehållstillståndet löpt ut eller återkallats. Direktivet anger
att när en medlemsstat överväger att avslå en ansökan om
familjeåterförening, återkalla tillståndet eller besluta om
utvisning av referenspersonen eller familjemedlemmarna skall
hänsyn tas till personens familjeband och varaktigheten av
vistelsen i medlemsstaten samt anknytning till ursprungslandet.
Utredaren skall ta ställning till hur de svenska bestämmelserna
förhåller sig till direktivets kriterier.
Rättslig prövning
Migrationsverkets beslut i fråga om avvisning eller utvisning
samt om avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller om
återkallelse av ett uppehållstillstånd får av utlänningen
överklagas till Utlänningsnämnden (7 kap. 3 § UtlL). Under vissa
förhållanden kan ärenden överlämnas till regeringen för avgörande
(7 kap. 11 § UtlL). Migrationsverket kan enligt samma bestämmelse
överlämna ärenden till Utlänningsnämnden under vissa
omständigheter. Det finns även bestämmelser om utvisning av
utlänningar i annan lagstiftning. Direktivet föreskriver att ett
avslagsbeslut eller återkallelse av ett uppehållstillstånd eller
beslut om utvisning skall kunna få en rättslig prövning.
Utredaren skall klargöra om de svenska reglerna stämmer överens
med direktivets bestämmelser. I detta ligger även att analysera
om bestämmelser om utvisning av utlänningar som finns i annan
lagstiftning omfattas av direktivets tillämpningsområde och, om
så är fallet, överväga om de uppfyller direktivets krav eller om
författningsändringar är nödvändiga.
Utredningsbehovet i övrigt
Utredningsbehovet omfattar direktivets konsekvenser och behovet
av regeländringar inte bara med avseende på
utlänningslagstiftningen utan även andra berörda regelverk.
Utredaren skall, utöver vad som ovan närmare beskrivits, ta
ställning till om det fordras några ytterligare åtgärder för
direktivets genomförande i den svenska ordningen. Utredaren skall
lägga fram förslag på de författningsändringar som bedöms
nödvändiga och andra åtgärder, t.ex. vad beträffar myndigheternas
handläggningsrutiner, som direktivet ger anledning till.
Anhörigkommitténs delbetänkande Vår anhöriginvandring
(SOU 2002:13)
Utredaren skall utreda hur förslagen i Anhörigkommitténs
delbetänkande Vår anhöriginvandring (SOU 2002:13) förhåller sig
till bestämmelserna i direktivet. Om Anhörigkommitténs förslag i
något eller några hänseenden inte är förenliga med direktivet
skall utredaren klargöra hur de kan bringas i överensstämmelse
med direktivet.
Kostnadsanalys
Utredaren skall slutligen göra en grundlig analys av vilka
kostnader som föreslagna författningsändringar och andra åtgärder
kan komma att medföra samt lämna förslag på finansiering i
enlighet med bestämmelserna i kommittéförordningen (1998:1474).
Utgångspunkten skall vara att förslag och författningsändringar
som utredaren föreslår, inte skall bidra till ökade kostnader på
aktuella utgiftsområden. Utredaren skall göra en särskild
kostnadsberäkning av Anhörigkommitténs förslag när det gäller
att utvidga kretsen av anhöriga som kan få uppehållstillstånd i
Sverige (SOU 2002:13). Kostnadsberäkningen skall täcka såväl
situationen där ett försörjningskrav ställs upp som ett
alternativ utan försörjningskrav. Utredaren bör tillkalla en
särskild expert för detta ändamål.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 juli 2004.
(Utrikesdepartementet)