Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om den könssegregerade svenska arbetsmarknaden, Dir. 2003:18
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-02-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda
könssegregeringen på den svenska arbetsmarknaden. Främst skall
utredaren öka kunskapen om vad som vidmakthåller
könssegregeringen på arbetsmarknaden och var hindren för
integrering finns. Utredaren skall även analysera effekterna av
de mer betydandeåtgärder som vidtagits under senare tid för att
minska könssegregeringen samt granska hur den har utvecklats
under 1990-talet. Eftersom könssegregering inte är ett unikt
svenskt fenomen utan även ett globalt problem skall utredningen
dessutom anlägga ett internationellt perspektiv.
Bakgrund
Könssegregeringen på arbetsmarknaden
Uppgiften att bryta könssegregeringen på arbetsmarknaden och att
bidra till ökad jämställdhet mellan kvinnor och män har under
lång tid varit prioriterad i den svenska arbetsmarknadspolitiken.
Sverige kan, ur ett EU-perspektiv, sägas ha lyckats relativt väl
med att uppfylla både de mål för arbetsmarknaden och för
jämställdheten som EU satt upp. Ministerrådet har dock, i de
rekommendationer som beslutas om inom ramen för det europeiska
syssselsättningssamarbetet, vid upprepade tillfällen framhållit
att Sverige bör fortsätta initiativen för att ta itu med den
nuvarande obalansen mellan kvinnor och män inom olika yrken och
sektorer. Sverige har sedan länge och på olika sätt arbetat för
att minska könssegregeringen på arbetsmarknaden, men trots det
återstår fortfarande mycket innan arbetsmarknaden är jämställd.
Från 1960 och framåt har kvinnornas andel av arbetskraften ökat
kraftigt. Detta har i sig inneburit ett stort steg mot ökad
jämställdhet. Men kvinnor och män har valt olika yrkesinriktning,
vilket har resulterat i att vi fått en könssegregerad
arbetsmarknad. Trots att antalet kvinnor på arbetsmarknaden
numera är ungefär lika stort som antalet män består
könssegregeringen. En beskrivning av yrken, sektorer, branscher
och näringar såsom "typiskt kvinnliga" eller "typiskt manliga"
överensstämmer väl med verkligheten.
Segregering - vilken form?
De två mest uppmärksammade formerna av könssegregering på
arbetsmarknaden är den horisontella och den vertikala. Med den
förra avses den segregering som uppstår på grund av att kvinnor
och män arbetar inom olika yrken. Vertikal segregering innebär
att kvinnor och män återfinns på olika nivåer i en organisation
eller ett företag. Utöver dessa två kan en tredje, men mindre
omtalad, form nämnas, nämligen den interna segregeringen. Med den
avses de fall då kvinnor och män visserligen är utbildade för
samma yrke, (läkare, ekonom, lärare, tjänsteman etc.) men där
inriktningen, eller specialiteten, skiljer sig åt mellan könen.
Alla dessa faktorer bidrar till att den svenska arbetsmarknaden
fortfarande är starkt könssegregerad. Om båda könen får samma
möjligheter och kan se och ta de chanser som finns på
arbetsmarknaden, leder detta till större spridning av kunskap och
kompetens samt till att den personliga utvecklingen befrämjas.
Att ur ett arbetsgivarperspektiv också förstå de mekanismer som
kan hindra eller bidra till att bryta traditionella
handlingsmönster är viktigt. Detta skulle i sin tur bidra till
att skapa ett mer dynamiskt arbetsliv. Vid strukturomvandlingar
och konjukturförändringar måste hela arbetskraften kunna vara med
och konkurrera om de nya arbetstillfällena, för att inte
ytterligare snedfördelning skall uppstå. Könsuppdelningen
förhindrar rörligheten på arbetsmarknaden både horisontellt och
vertikalt, vilket troligen är en orsak till att kvinnors och mäns
insatser har värderats olika. Det innebär i sin tur ett dåligt
utnyttjande av arbetskraftens totala kompetens och därmed lägre
tillväxt. Det finns således starka skäl för att minska
könssegregeringen på arbetsmarknaden.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda
könssegregeringen på den svenska arbetsmarknaden. Främst skall
utredaren öka kunskapen om vad som vidmakthåller
könssegregeringen på arbetsmarknaden och var hindren för
integrering finns.
Utredaren skall särskilt göra följande:
- Analysera vad som påverkar kvinnors och mäns yrkesval. Eftersom
könssegregeringen på arbetsmarknaden är en återspegling av
tidigare utbildnings- och yrkesval är det av värde att få mer
kunskap om vad som egentligen styrt individens tidiga val av
yrkesinriktning. Redovisningen skall omfatta både de hinder som
kan finnas hos individen själv i form av exempelvis fördomar
och de som kan finnas hos utbildningsanordnare och arbetsgivare
i könssegregerade sektorer.
- Analysera vad det är som påverkar kvinnors och mäns
karriärvägar i förvärvslivet. Utredaren skall i detta
sammanhang särskilt analysera jämställdheten när det gäller
chefer, specialister och andra kategorier av anställda inom
yrken- och delarbetsmarknader där man har uppnått en jämnare
könsfördelning.
- Analysera vilka faktorer som styr att könssegregering finns på
arbetsplatser.
- Undersöka om personer av det kön som är starkt
underrepresenterat på en sektor av arbetsmarknaden är mer
benägna att yrkesväxla och vilka faktorer som i så fall styr
detta.
Utredaren skall även göra följande:
- Översiktligt redogöra för de mer betydande åtgärder som har
genomförts under senare tid för att bryta könssegregeringen på
arbetsmarknaden samt översiktligt analysera de effekter
åtgärderna har haft. Arbetsgivares åtgärder som särskilt
tydligt bidragit till att antingen hindra förändringar av
traditionella handlingsmönster eller till att bryta dessa skall
kartläggas.
- Granska hur könssegregeringen på den svenska arbetsmarknaden
förändrades under 1990-talet. Särskild uppmärksamhet skall
läggas vid hur könssegregeringen påverkades av att
sysselsättningen föll och arbetslösheten steg kraftigt under
den ekonomiska recessionen på 1990-talet.
- Belysa könssegregeringen på den svenska arbetsmarknaden i ett
internationellt perspektiv.
- Belysa hur den könssegregerade arbetsmarknaden påverkar
invandrade kvinnors och mäns ställning och deltagande i
arbetslivet.
Allmänna krav för uppdraget
Utredaren skall i sitt arbete beakta EG:s direktiv om lika
behandling genom artikel 13 i Amsterdamsfördraget och
jämställdhetsintegrering i enlighet med artiklarna 2 och 3 i
Fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen.
Utredaren skall i sitt arbete ta hänsyn till de generella
direktiv och riktlinjer som gäller för kommittéväsendet.
Samråd
Utredaren skall samråda med Utredningen (N 2002:08) om kvinnor på
ledande poster i näringslivet. Utredaren skall i sitt arbete
också samråda med såväl berörda myndigheter och andra
arbetsgivare som arbetstagarorganisationer.
Redovisning
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 mars 2004.
(Näringsdepartementet)