Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Unidroitkonvention om återlämnande av stulna och olagligt exporterade kulturföremål, Dir. 2003:178
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2003-12-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall föreslå den lagstiftning som krävs för
en svensk anslutning till 1995 års Unidroitkonvention om
återlämnande av stulna och olagligt exporterade kulturföremål.
Bakgrund
Inom Unesco antogs år 1970 konventionen om åtgärder för att
förbjuda och förhindra olovlig införsel, utförsel och överlåtelse
av äganderätten till kulturegendom (1970 års Unescokonvention).
Konventionen innebär bl.a. att staterna åtar sig att vidta vissa
åtgärder för att förhindra olovlig införsel och utförsel av vissa
kulturföremål. Sverige har tillträtt konventionen.
Inom den särskilda internationella organisationen Unidroit
(International Institute for the Unification of Private Law) har
en konvention antagits om återlämnande av stulna och olagligt
exporterade kulturföremål (1995 års Unidroitkonvention). Den 24
juni 1995 öppnades konventionen för undertecknande i Rom.
Konventionen har tillträtts av 21 stater, varav 11 stater har
ratificerat konventionen och 10 stater anslutit sig till
konventionen. Sverige har inte tillträtt konventionen.
Under de senaste årtiondena har den olagliga handeln med
kulturföremål ökat i oroväckande omfattning. I alla världsdelar
har värdefull kulturegendom stulits eller på annat sätt olagligt
förts bort. Ett ökat internationellt samarbete är nödvändigt om
den illegala hanteringen av kulturföremål skall kunna hejdas.
1970 års Unescokonvention är ett viktigt inslag i det
internationella samarbetet för att hindra den illegala handeln
med kulturföremål. Även 1995 års Unidroitkonvention, som
innehåller ett detaljerat regelverk för återlämnande av stulna
och olagligt exporterade kulturföremål, skulle kunna vara ett
effektivt verktyg mot den olagliga handeln. Mot denna bakgrund
bör Sverige ansluta sig till 1995 års Unidroitkonvention.
1995 års Unidroitkonvention
Med kulturföremål förstås enligt konventionen egendom som av
religiösa eller profana skäl är av betydelse för arkeologin,
förhistorien, historien, litteraturen, konsten eller vetenskapen
och som ingår i någon av de kategorier som räknas upp i en bilaga
till konventionen. Definitionen av kulturföremål är densamma som
i 1970 års Unescokonvention.
1995 års Unidroitkonvention består av två delar: den ena rör
stulna föremål och den andra olagligt exporterade föremål.
Konventionen avser endast krav av internationell karaktär. Det
torde innebära att ett stulet föremål måste ha passerat minst en
nationsgräns sedan stölden skedde.
Stulna föremål
Enligt konventionen skall innehavaren av ett stulet kulturföremål
återlämna det. Med stulna föremål jämställs föremål som blivit
olagligt utgrävda eller olagligen behållits efter en laglig
utgrävning.
Den som begär att få tillbaka ett stulet föremål skall göra det
inom tre år från det att han eller hon fick veta var och hos vem
föremålet fanns, eller i varje fall inom 50 år från stölden. För
föremål som är en del av ett minnesmärke eller fornlämningsområde
eller tillhör en offentlig samling och för vissa föremål som
tillhör och används av en folkstam eller en ursprungsbefolkning
gäller dock endast den treåriga preskriptionstiden. En
konventionsstat har emellertid möjlighet att förklara att
preskriptionstiden skall vara 75 år eller längre.
Innehavaren av ett föremål som skall återlämnas har rätt till
skälig ersättning om han eller hon varken kände till eller borde
ha känt till att föremålet var stulet.
Olagligt exporterade föremål
Olagligt exporterade kulturföremål skall återlämnas om den stat
som begär det visar att bortförandet av föremålet medfört skada i
vissa i konventionen angivna avseenden eller att föremålet är av
betydande kulturell vikt. Den stat som begär att få tillbaka ett
olagligt exporterat kulturföremål skall göra det inom tre år från
det att staten fick vetskap om var och hos vem föremålet fanns,
eller i varje fall inom 50 år från den olagliga exporten eller
från den dag föremålet skulle ha återställts efter temporär
utförsel.
Innehavaren av ett olagligt exporterat kulturföremål är
berättigad till skälig ersättning om han eller hon vid tidpunkten
för förvärvet varken kände till eller borde ha känt till att
föremålet exporterats olagligt. I stället för ersättning kan
innehavaren efter överenskommelse med den återkrävande staten
välja att behålla äganderätten till föremålet eller att överlåta
det mot eller utan betalning till en person i återkravsstaten.
Den stat som begär att föremålet skall återföras skall svara för
kostnaden för återförandet.
Skyldigheten att återlämna ett kulturföremål gäller inte om
exporten inte längre är olaglig vid tidpunkten för återkravet och
inte heller för ett föremål som har exporterats under dess
upphovsmans livstid eller inom 50 år från dennes död. Detta
gäller dock inte om föremålet förfärdigats inom en folkstam eller
urbefolkning för traditionellt eller rituellt bruk och föremålet
skall återlämnas till folkstammen eller urbefolkningen.
Stater som tillhör organisationer för t.ex. ekonomisk integration,
kan förklara att de i sina inbördes relationer kommer att
tillämpa interna regler i stället för konventionen.
Svensk rätt
Stulna och olagligt utgrävda föremål
Lagen (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre gäller förvärv i god
tro av rätt till lösöre. Den gäller dock inte sådana
godtrosförvärv av lösöre för vilka särskilda föreskrifter finns i
annan lag.
Äganderätt till egendom som frånhänts ägaren genom att någon
olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på
person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod
som trängande fara kan, efter ändringar i lagen som trätt i kraft
den 1 juli 2003 (prop. 2002/03:17, bet. 2002/03:LU11, rskr.
2002/03:122), inte förvärvas genom överlåtelse, även om köparen
är i god tro. Om ägaren inte kräver tillbaka egendomen från
förvärvaren inom sex månader från det att han fick eller måste
anses ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock
äganderätt till egendomen. Därefter saknar den tidigare ägaren
möjlighet att få tillbaka egendomen.
När det gäller föremål som blivit olagligt utgrävda eller
olagligen behållits efter en laglig utgrävning innebär lagen att
den som i god tro förvärvar sådan egendom från någon som inte har
rätt att förfoga över den och får den i sin besittning blir ägare
till föremålet. Den som på detta sätt förlorat äganderätten har
dock rätt att få tillbaka föremålet mot lösen. Sådant anspråk
måste framställas inom sex månader från det att han eller hon
fick eller måste anses ha fått kännedom om innehavet. Därefter
går rätten att återfå egendomen förlorad.
Den som under tio år med äganderättsanspråk i god tro innehaft
lösöre, som förvärvats från någon som varken var ägare till eller
behörig att förfoga över egendomen, förvärvar äganderätt till
egendomen på grund av hävd. Den som förlorat äganderätten till
sådan egendom har dock rätt att återfå den från innehavaren mot
lösen. Sådant anspråk måste framställas inom sex månader från det
att han eller hon fick eller måste anses ha fått kännedom om
innehavet.
Godtrosförvärvslagens regler om förvärv av äganderätt till
egendom genom överlåtelse är endast tillämpliga på överlåtelser
som ägt rum i Sverige. Frågan huruvida någon förvärvat äganderätt
till egendom genom en överlåtelse i ett annat land avgörs enligt
det landets lag. Har någon, som fått äganderätt till ett stulet
föremål genom att i god tro förvärva det i ett annat land, sedan
fört föremålet till Sverige, anses han eller hon som ägare till
föremålet även här. Lagens regler om förvärv av äganderätt till
lösöre på grund av hävd torde dock kunna tillämpas även på
egendom som förvärvats utomlands.
Godtrosförvärvslagens regler om rätt för den som bestulits eller
genom annans godtrosförvärv förlorat äganderätt till lösöre att,
mot lösen eller utan sådan, återfå egendomen torde uppfylla
konventionens krav på att stulna och olagligt utgrävda föremål
skall återlämnas. Inte heller lagens regler om förvärv av
äganderätt på grund av hävd utgör något hinder mot att den som
förlorat äganderätten återfår egendom mot lösen.
Godtrosförvärvslagen torde därmed i huvudsak uppfylla de krav som
1995 års Unidroitkonvention ställer upp när det gäller
återlämnande av stulna och olagligt utgrävda föremål. Vissa
konflikter kan dock finnas när det gäller tidsfrister för att
framställa anspråk.
Olagligt exporterade kulturföremål
I 5 kap. lagen (1988:950) om kulturminnen m.m. (KML) finns
bestämmelser om skydd mot utförsel av vissa äldre kulturföremål.
Den som från Sverige vill föra ut kulturföremål som anges där
skall ha tillstånd till utförseln. Tillstånd skall lämnas om
föremålet inte är av stor betydelse för det nationella
kulturarvet.
I 6 kap. KML har rådets direktiv 93/7/EEG av den 15 mars 1993 om
återlämnande av kulturföremål som olagligt förts bort från en
annan medlemsstats territorium genomförts i svensk lag.
Bestämmelserna gäller endast i förhållande till andra stater som
ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsrådet (EES). I jämförelse
med 1995 års Unidroitkonvention begränsas räckvidden av reglerna
i 6 kap. KML av värdegränser. Definitionen av begreppet
kulturföremål är inte heller densamma som i konventionen. 1995
års Unidrotikonvention innehåller emellertid en bestämmelse som
innebär att EES-staterna har möjlighet att sinsemellan tillämpa
EG-direktivet om återlämnande av kulturföremål i den utsträckning
som överensstämmer med konventionen.
I övrigt innehåller svensk rätt inte några regler om återlämnande
av egendom på den grunden att den olagligt förts från ett annat
land.
Uppdraget
Utredaren skall lämna förslag till den lagstiftning som krävs för
en svensk anslutning till 1995 års Unidroitkonvention om
återlämnande av stulna och olovligt exporterade kulturföremål. En
utgångspunkt är att en preskriptionsfrist om 75 år skall gälla
för föremål som stulits från bl.a. offentliga samlingar. En annan
utgångspunkt är att Sverige i förhållande till andra EES-stater
skall tillämpa direktivet om återlämnande av kulturföremål och
inte konventionens bestämmelser.
Arbetsformer och redovisning
Uppdraget skall redovisas senast den 1 september 2004. Utredaren
skall samråda med berörda myndigheter och institutioner.
(Kulturdepartementet)