Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rattfylleri och sjöfylleri, Dir. 2003:174
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-12-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att i fråga om trafiknykterhet
- utvärdera de reformer som vidtagits i fråga om rattfylleribrottet
och påföljdssystemet under 1990-talet och i det sammanhanget beakta
brotts- och olycksfallsutveckling samt analysera hur bestämmelserna
har kommit att tillämpas,
- utvärdera hur bestämmelserna om vållande till annans död och
vållande till kroppsskada eller sjukdom har tillämpats när brotten
har begåtts i samband med rattfylleri,
- undersöka på vilket sätt brottsoffrens intressen och perspektiv
kan tas till vara ytterligare,
- överväga frågan om s.k. eftersupning,
- överväga om möjligheterna för polisen att ta och ta del av
blodprov för att utreda misstänkta rattfylleribrott skall utvidgas,
- överväga en sekretessbrytande regel för hälso- och sjukvården
samt socialtjänsten som tar sikte på förhindrande av förestående
eller pågående rattfylleribrott,
- göra förnyade överväganden av frågan om införande av en
promillegräns för sjöfylleri som inte är grovt och även överväga
andra metoder för att förbättra sjösäkerheten genom att minska
antalet alkoholrelaterade olyckor till sjöss samt
- lämna förslag på lagstiftningsreformer och andra åtgärder.
Bakgrund
Inledning
Rattfylleriet utgör i dag en av de största riskfaktorerna i
trafiken och ett av de största hindren för att uppnå den av
riksdagen antagna nollvisionen för dödade och allvarligt skadade
i trafiken. Inte bara vägtrafiken utan även sjötrafiken ställer
stora krav på nykterhet för en säker trafik.
För att motverka alkoholens negativa effekter för folkhälsan
beslutade riksdagen den 21 februari 2001 en nationell handlingsplan
för att förebygga alkoholskador (prop. 2000/01:20). I handlingsplanen
redovisas mål och delmål föralkoholpolitiken samt ett antal områden
där insatser behöver vidtas fram till år 2005. Som ett särskilt
prioriterat delmål nämns att alkohol inte skall förekomma i
trafiken och att insatserna för att reducera de alkoholrelaterade
olyckorna i trafiken och minska antalet rattfylleribrott behöver
förstärkas. Vidare nämns också att åtgärder behöver vidtas för att
minska sjöfylleriet. Syftet med handlingsplanen är att lägga fast
grundvalarna för en alkoholpolitik som leder till minskad
alkoholkonsumtion och begränsar alkoholskadorna.
Trafikutskottet har i sitt betänkande 2002/03:TU4 Trafiksäkerhet
efterfrågat en samlad redovisning från regeringen av vilka åtgärder
som är erforderliga för att de av riksdagen fastlagda målen för
trafiksäkerheten skall uppnås. Utskottet har bl.a. efterfrågat
vilka åtgärder som bör vidtas för att kraftigt minska antalet
alkohol- och drogrelaterade olyckor. Regeringen avser att under
våren 2004 lämna den efterfrågade redovisningen till riksdagen.
I augusti 2002 togs från regeringens sida initiativ till en
nationell samling för att öka trafiksäkerheten, bl.a. genom en
förhöjd trafiknykterhet. Ett flertal myndigheter, företag och
organisationer är involverade i detta arbete.
Kampen mot trafikonykterheten måste ske på bred front. En viktig
utgångspunkt är självfallet att minska alkoholkonsumtionen i
samhället. En annan är att genom olika åtgärder stärka
trafiksäkerheten. Den för området relevanta strafflagstiftningen
är ytterligare en viktig byggsten. Dessa direktiv tar sikte
framför allt på frågor som rör den straffrättsliga och
straffprocessuella regleringen. Dessa frågor utgör emellertid
endast en del av arbetet och måste övervägas i samsyn med
samhällets samlade åtgärder på området.
Rattfylleribrottet m.m.
Samhällets acceptans för att den som framför ett fordon är påverkad
av alkohol eller droger har successivt minskat sedan de första
självständiga straffbestämmelserna för trafiknykterhetsbrott
infördes på 1920-talet. I takt med att trafikintensiteten har ökat
har allt högre krav ställts på förarnas uppmärksamhet och
reaktionsförmåga.
Dagens bestämmelser om rattfylleri i 4 och 4 a §§ lagen (1951:649)
om straff för vissa trafik brott (trafikbrottslagen) är resultatet
av återkommande lagstiftningsreformer under 1990-talet.
Den 1 januari 1990 sänktes straffbarhetsgränsen för
rattfylleribrottet från 0,5 till 0,2 promille alkohol i blodet och
trafiknykterhetsbrotten delades in i svårhetsgraderna rattfylleri
och grovt rattfylleri. Genom de förändringar som genomfördes den
1 januari 1994 skärptes även lagstiftningen för grovt rattfylleri.
Gränsvärdet sänktes från 1,5 till 1,0 promille och
maximistraffet höjdes från ett till två års fängelse. Den 1 juli
1999 ändrades lagstiftningen för s.k. drograttfylleri genom att
det infördes en nollgräns för narkotika i trafiken. Motsvarande
ändring gjordes i järnvägssäkerhetslagen (1990:1157).
Även bestämmelserna om vållande till annans död och vållande till
kroppsskada eller sjukdom i 3 kap. 7 och 8 §§ brottsbalken
ändrades den 1 januari 1994. Straffmaximum för grovt brott höjdes
till sex års fängelse för vållande till annans död och till fyra
års fängelse för vållande till kroppsskada eller sjukdom.
Ändringen innebar även att, om någon vid förande av motorfordon
gjort sig skyldig till vållande till annans död under påverkan av
alkohol eller något annat medel, skall detta särskilt beaktas vid
bedömande av om brottet är grovt. Motsvarande gäller vid brottet
vållande till kroppsskada eller sjukdom. Genom lagändring den 1
juli 2001 fick kriterierna för när sådana vållandebrott skulle
anses som grova en mer generell utformning, dock utan någon ändring
i sak i förhållande till 1994 års reform.
Brotts- och olycksfallsutveckling rörande rattfylleribrott
Brottsförebyggande rådet har analyserat brottsutvecklingen
beträffande rattfylleri i två rapporter. I utvärderingen av
1994 års reform av trafiknykterhetslagstiftningen (BRÅ-rapport
1998:7) anförs att analyserna tyder på en nedgång både vad avser
antalet trafikolyckor med svår personskada och dödlig utgång samt
antalet rattfylleribrott efter reformen.
I BRÅ:s rapport 2001:10 (Brottsutvecklingen i Sverige 1998-2000)
analyseras den relativt kraftiga uppgången i antalet anmälda
rattfylleribrott som skedde under åren 1999 och 2000. Enligt
rapporten kan inte faktorer som att en nollgräns införts för
narkotika och ett ökat antal riktade poliskontroller förklara
hela ökningen, varför en faktisk ökning av rattfylleribrottsligheten
inte kan uteslutas. Antalet anmälda rattfylleribrott har därefter
fortsatt att öka under åren 2001 och 2002.
Vägverket har nyligen presenterat statistik om andelen
alkoholpåverkade förare vid dödsolyckor. Statistiken tyder på att
andelen alkoholpåverkade bland de dödade personbilsförarna följer
samma utvecklingstendens som antalet anmälda rattfylleribrott.
Ett liknande samband föreligger i förhållande till andelen
misstänkt alkoholpåverkade motorfordonsförare och mopedister som
rapporterats av polisen vid vägtrafikolyckor med personskada.
Efter en nedgång under de två första tredjedelarna av 1990-talet
har det, i detta hänseende, skett en ökning under de sista åren
av decenniet och de första åren på 2000-talet.
Även med beaktande av de osäkerhetsfaktorer och felkällor som
kan föreligga finns det anledning att befara att det under
senare år har skett en faktisk ökning av rattfylleribrottsligheten.
Påföljdssystemet
Under det senaste decenniet har påföljdssystemet utvecklats och
reformerats vid ett flertal tillfällen. Genom olika lagändringar
har det införts flera alternativ till främst kortare fängelsestraff
och verkställighet av kortare fängelsestraff. De nya påföljds- och
verkställighetsalternativen har i betydande utsträckning kommit att
tillämpas på grovt rattfylleri.
Den 1 januari 1990 infördes på försök i vissa delar av landet
möjligheten att kombinera skyddstillsyn med föreskrift om
samhällstjänst. År 1993 utvidgades försöksverksamheten till att
avse hela landet och år 1996 förlängdes försöket till utgången av
år 1998. Kombinationsmöjligheten skyddstillsyn med föreskrift
om samhällstjänst blev permanent den 1 januari 1999. Då infördes
även påföljdsalternativet villkorlig dom med föreskrift om
samhällstjänst som ett alternativ till främst kortare
fängelsestraff.
Den 1 augusti 1994 infördes på försök möjligheten till
verkställighet av kortare fängelse genom intensivövervakning med
elektronisk kontroll, s.k. fotboja. År 1997 utvidgades försöket
till att avse hela landet och kom att omfatta fängelsestraff på
högst tre månader. Den 1 januari 1999 blev verkställighetsformen
ett permanent inslag i straffsystemet.
Sjöfylleri
Enligt 20 kap. 4 § sjölagen (1994:1009) gäller att den som framför
ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av
väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss, och då är så
påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att
det kan antas att han eller hon inte på ett betryggande
sätt kan utföra sina uppgifter, döms för sjöfylleri till böter
eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, skall enligt
20 kap. 5 § sjölagen straffet vara fängelse i högst två år. Vid
bedömande av om brottet är grovt skall rätten särskilt beakta bl.a.
om gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till
minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i
utandningsluften.
Promilleregeln för grovt sjöfylleri infördes den 1 juli 1999.
Behovet av en översyn
En översyn av lagstiftningen som har samband med rattfylleri
bör göras
Alkoholkonsumtionen i befolkningen har ökat med 25 procent sedan
1996. Detta är den största ökningen av alkoholkonsumtionen i
Sverige under hela efterkrigstiden. Situationen i Sverige kan
dessutom komma att förvärras än mer som ett resultat av kraftiga
alkoholskattesänkningar i vår omvärld. Rattfylleribrottsligheten
är nära kopplad till alkoholkonsumtionen i samhället. Det finns
också som nämnts indikationer på att rattfylleribrottsligheten har
ökat under senare år. Dessa omständigheter kan påkalla ytterligare
åtgärder för att bryta den negativa utvecklingen.
Under den senaste tiden har ett flertal reformer gjorts för att
motverka rattfylleribrottsligheten. De påföljdsreformer som
gjorts under 1990-talet har också haft betydelse vid
påföljdsvalet för grovt rattfylleri. Efter en tioårsperiod av
viktiga reformer finns det nu anledning att göra en samlad
översyn av tillämpningen och effekterna av dessa förändringar.
Brottsoffrens ställning har kommit mer i fokus under senare år.
Det finns skäl att överväga om ytterligare insatser kan göras för
de personer som drabbas av rattfylleribrottsligheten.
Dessutom finns skäl att se över vissa frågor som har samband med
polisens möjligheter att säkra bevis i fråga om utredningar rörande
rattfylleribrottslighet.
Drograttfylleri
Den 1 juli 1999 infördes en nollgräns för narkotika i trafiken.
Av BRÅ:s rapport om brottsutvecklingen i Sverige 1998-2000 framgår
att andelen anmälda rattfylleribrott som utgörs av drograttfylleri
har ökat markant sedan nollgränsen infördes. Det kan nu finnas
anledning att göra en första utvärdering av denna
lagstiftningsreform för att utröna vilka trafiksäkerhetsmässiga
konsekvenser den medfört och överväga vilka ytterligare åtgärder
som kan anses påkallade.
Vad gäller det undantag från nollgränsen som gäller för intag av
narkotikaklassade medel som skett i enlighet med behörig
receptutfärdares ordination uttalade regeringen då nollgränsen
infördes att den avsåg att noggrant följa utvecklingen och, om
det i framtiden visar sig möjligt, återkomma med ett förslag till
en snävare avgränsning av undantaget (prop. 1998/99:43, s. 31).
I detta sammanhang bör nu analyseras om undantaget är lämpligt
avgränsat.
Påföljdsvalet och straffverkställighet vid rattfylleribrott
Det finns anledning att utvärdera hur de olika påföljds- och
verkställighetsalternativen har tillgodosett de krav som
rattfylleribrottet ställer på påföljdssystemet.
En betydande andel av de personer som gör sig skyldiga till grovt
rattfylleri har alkoholproblem eller åtminstone ett utvecklat
riskbeteende och skulle vara betjänta av någon form av insatser
som kan förändra deras alkoholbeteende och förhindra dem från att
återfalla i trafiknykterhetsbrott. Aktuell forskning talar också
för att riskfyllda och skadliga alkoholvanor är vanliga även bland
förare med låga promillehalter i blodet. Beroende på vilka
alkoholproblem personen har och på vilken påföljd som väljs kan
olika typer av vårdinsatser eller påverkansprogram bli
aktuella.
Domstolen skall i sitt påföljdsval beakta den omständigheten att
den tilltalade har alkoholproblem både som en faktor som kan tala
för skyddstillsyn och som en faktor som kan utesluta villkorlig
dom. Domstolens beslutsunderlag utgörs normalt sett av den
personutredning som gjorts av den lokala kriminalvårdsmyndigheten
och de uppgifter som framkommer under huvudförhandlingen. Det kan
inte uteslutas att den tilltalades missbruksproblem och vårdbehov
inte alltid tydliggörs på ett adekvat sätt under domstolsprocessen
och då inte ges tillräcklig vikt vid påföljdsvalet. Av betydelse
är här den tilltalades vilja att medverka i en utredning.
Med anledning av den stora vikt man måste fästa vid individuella
insatser och vård för att hindra återfall i rattfylleri, finns
det skäl att överväga om inte vård- och andra insatser för att
påverka den dömde på något sätt skall bli ett obligatoriskt
inslag i verkställigheten, oavsett vilken påföljd som väljs för
grovt rattfylleri. Det kan heller inte uteslutas att frivårdens
instrument för att identifiera vårdbehov och utforma adekvata
påföljdsförslag bör förstärkas.
I det sammanhanget bör det nämnas att arbete med en allmän
översyn av påföljdssystemet inletts inom Regeringskansliet.
Verkställigheten av en påföljd sker ofta ett flertal månader efter
brottet. Detta kan innebära att vårdinsatserna inte kommer i gång
förrän då. Genom den s.k. Skellefteåmodellen har rutiner utvecklats
som gör det möjligt att sätta in vårdinsatser i ett betydligt
tidigare skede. Modellen prövas nu som en försöksverksamhet i
Stockholms län. Av intresse är att vårdinsatserna även träffar
personer som framfört fordonet med alkoholhalt under gränsen för
grovt rattfylleri. Dessa projekt skall belysas i denna översyn.
Ur dessa projekt kan det också finnas lärdomar att dra när det
gäller möjligheterna till individuell påverkan genom påföljdsval
och verkställighet.
Vållande till annans död och vållande till kroppsskada i
samband med rattfylleri
Med anledning av en riksdagsmotion under det förra riksdagsåret
förordade justitieutskottet ett tillkännagivande att den kommande
utvärderingen av rattfyllerilagstiftningen också skulle omfatta
vållande till annans död i samband med rattfylleri (bet.
2002/03:JuU10). Riksdagen biföll utskottets hemställan
(rskr. 2002/03:149).
Det finns anledning att se mycket allvarligt på brott som innebär
att någon som är påverkad av alkohol eller andra medel vid
framförande av motorfordon orsakar andra människors död,
kroppsskada eller sjukdom. Lagändringarna år 1994 innebar
att den omständigheten att gärningsmannen samtidigt gjort sig
skyldig till rattfylleri särskilt skulle beaktas vid bedömande av
om brotten vållande till annans död eller vållande till kroppsskada
eller sjukdom var grova. Straffmaximum höjdes för båda brotten.
Det finns anledning att nu utvärdera vilket genomslag
lagändringarna har fått i rättstillämpningen och överväga om
det finns något behov av förändringar.
Bestämmelserna om grovt vållande till annans död och grovt
vållande till kroppsskada eller sjukdom gäller emellertid långt
ifrån bara sådant vållande som sker i samband med rattfylleri,
vilket måste beaktas.
I detta sammanhang bör också understrykas att det som huvudregel
finns grundläggande skillnader i straffvärde mellan uppsåtliga
och oaktsamma brott. Det är i första hand graden av likgiltighet
som gärningsmannen visar inför andra människors liv och hälsa
samt inför andra skyddsvärda intressen som gör att rättsordningen
typiskt sett ser allvarligare på uppsåtliga än oaktsamma gärningar.
Därtill har det ansetts av betydelse att effekten av olika
oaktsamma handlingar, som i sig uppvisar samma grad av risktagande,
inträder i någon mån slumpvis. Det finns anledning att upprätthålla
detta synsätt, inte minst för att inte förringa det särskilt
allvarliga i att avsiktligen tillfoga någon skada eller beröva någon
livet. Därtill är det viktigt att de olika brottens straffskalor
är avvägda mot varandra.
Brottsofferperspektivet
Varje år dödas och skadas ett stort antal personer i trafiken av
rattfyllerister. Brottsoffrens - såväl de som själva skadats som
anhöriga till skadade och dödade - intressen och perspektiv måste
beaktas när samhället vidtar åtgärder mot rattfylleri. Det finns
anledning att nu överväga vad som ytterligare kan göras för att
hjälpa och stödja dessa brottsoffer.
Ett sätt att lyfta fram brottsofferperspektivet kan vara att ta
till vara drabbade personers erfarenheter i arbetet med att
minska rattfylleribrottsligheten. Olika former av möten mellan
rattfyllerister och brottsoffer har kommit att användas både i
Sverige och internationellt. I USA används i stor utsträckning
s.k. Victim Impact Panels, där rattfyllerister åläggs av domstol
att lyssna på föredrag från brottsoffer. Ett liknande projekt,
den s.k. Kalmarmodellen, genomförs för närvarande av den lokala
kriminalvårdsmyndigheten i Kalmar. Personer som verkställer
skyddstillsyn eller fängelse genom intensivövervakning med
elektronisk kontroll får som en del av programverksamheten möta
offer för rattfyllerister.
Erfarenheter från sådana projekt bör studeras och utvärderas.
Eftersupning
Ansvar för rattfylleri förutsätter att föraren har förtärt
alkohol eller annat påverkansmedel innan han eller hon slutat
framföra fordonet. Att förtära alkohol efter färden är inte
förbjudet. Något sådant förbud kan heller inte motiveras
utifrån trafiksäkerhetsaspekter. Falska påståenden om s.k.
eftersupning kan emellertid utgöra ett problem vid utredningar
av misstänkta rattfylleribrott. Det har i riksdagen vid ett
flertal tillfällen framförts krav på att eftersupning skall
kriminaliseras. Frågan har också, utan att leda till någon
lagstiftning, behandlats i flera utredningar och
lagstiftningsärenden.
Det finns anledning att utreda i vilken omfattning falska
påstående om eftersupning framförs och om dessa utan svårigheter
kan motbevisas. I detta sammanhang bör undersökas i vilken
utsträckning nya metoder för utredning och bevissäkring kan
bidra till att sådana invändningar om eftersupning kan motbevisas.
Om det visar sig att falska påståenden om eftersupning utgör ett
beaktansvärt hinder vid lagföring av misstänkta rattfyllerister kan
detta tala för att en kriminalisering bör införas. En sådan
kriminalisering måste stå i överensstämmelse med de allmänna regler
för nykriminalisering som riksdagen ställt sig bakom (jfr prop.
1994/95:23, s 52-55). Dessa innebär bl.a. att rättsväsendet inte
bör belastas med sådant som har ringa eller inget
straffvärde.
Möjligheterna att ta och ta del av blodprov m.m
Ett blodprov eller alkoholutandningsprov utgör i de flesta fall en
förutsättning för att kunna styrka ett rattfylleribrott.
Kroppsbesiktning i form av tagande av blodprov får enligt
rättegångsbalken endast ske i fråga om den som är skäligen
misstänkt för ett brott med fängelse i straffskalan (28 kap. 12 §
rättegångsbalken). Även om skälig misstanke inte föreligger får
polisen, med stöd av lagen (1976:1090) om alkoholutandningsprov,
göra ett sådant alkoholutandningsprov som anger om
alkoholkoncentrationen överstiger ett visst gränsvärde, s.k.
sållningsprov. På grundval av sållningsprovet kan skälig misstanke
uppstå, varpå ett blodprov eller ett alkoholutandningsprov i
bevissyfte kan tas. Vägrar den som skall lämna alkoholutandningsprov
att medverka till detta, oavsett om det är fråga om ett
sållningsprov eller ett bevisprov, får blodprov tas även om det
inte finns förutsättningar för det enligt 28 kap. 12 §
rättegångsbalken.
Det finns emellertid situationer då det nu angivna regelsystemet
kan vara svårt att tillämpa. Det gäller till exempel när en
förare skadats i samband med en trafikolycka på sådant sätt att
han eller hon inte kan genomgå ett sållningsprov. Detsamma gäller
i de fall föraren redan förts till sjukhus när polis anländer
till olycksplatsen.
Att föraren befinner sig på sjukhus är en sådan uppgift som kan
omfattas av sekretess i enlighet med 7 kap. 1 § sekretesslagen
(1980:100). Sekretess hindrar emellertid inte att en uppgift
lämnas till en annan myndighet om uppgiftsskyldighet följer av
lag eller förordning (14 kap. 1 §). En uppgift om huruvida någon
vistas på en sjukvårdsinrättning skall enligt skall enligt 2 kap.
11 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens
område lämnas ut till bl.a. åklagarmyndighet eller polismyndighet
om dessa myndigheter i ett särskit fall begär det. Även med
beaktande av detta kan förarens sjukhusvistelse utgöra ett
hinder mot polisens möjligheter att genomföra bevissäkring; bl.a.
om ett s.k. sållningsprov är nödvändigt för att uppnå skälig
misstanke.
Sådana blodprov som tas inom sjukvården med anledning av att en
trafikskadad förare vårdas, skulle i sig kunna utgöra bevis för
att föraren hade en otillåten promillehalt vid framförande av
fordonet och därigenom gjorde sig skyldig till rattfylleri.
Även provresultatet omfattas emellertid av sekretess enligt 7 kap.
1 § sekretesslagen. Av 14 kap. 2 § samma lag framgår att hälso-
och sjukvårdssekretessen inte hindrar att en uppgift som angår
misstanke om ett brott lämnas till polis- eller åklagarmyndighet,
såvitt gäller t.ex. misstanke om brott för vilket inte är
föreskrivet lindrigare straff än fängelse två år. Undantaget är
således inte tillämpligt på rattfylleribrott. Blodprov tas
dessutom bara om det är medicinskt motiverat, vilket innebär att
alla förare som skadats i trafikolyckor inte blir föremål för
blodprovstagning.
Från ett brottsbekämpningsperspektiv kan det givetvis anses
otillfredsställande att polisens möjligheter att utreda om ett
rattfylleribrott har begåtts i samband med en trafikolycka är
begränsade. Det gäller särskilt som det i många fall inte
föreligger några praktiska hinder för att säkerställa bevisningen.
Mot detta måste ställas det intresse av att skydda den enskildes
integritet och de etiska aspekter som ligger till grund för
utformningen av det nuvarande regelsystemet. Även behovet av
att värna om förtroendet mellan patient och vårdpersonal inom
sjukvården måste beaktas i detta sammanhang.
Nuvarande lagstiftning ger uttryck för en avvägning mellan dessa
olika intressen. Mot bakgrund av att man kan befara att
rattfylleribrottsligheten har ökat under senare år, finns det
emellertid anledning att överväga om möjligheterna att få fram
bevis om alkoholpåverkan bör utvidgas. De integritetsaspekter
och de etiska aspekter som aktualiseras i detta sammanhang
måste givetvis beaktas och värnas vid dessa överväganden.
En eventuell förändring får inte leda till att uppgifter får
lämnas under en förundersökning i större omfattning än vid
vittnesförhör inför domstol. Den kan heller inte uteslutas att,
för det fall en förändring görs, att omständigheterna vid
blodprovstagningen måste klarläggas vid ett vittnesförhör. Det
s.k. frågeförbudet i 36 kap. 5 § rättegångsbalken bör därför
övervägas i detta sammanhang.
En annan, i sammanhanget närliggande fråga, är hälso- och
sjukvårdspersonalens möjligheter att avvärja pågående eller
förestående rattfylleribrott. De flesta myndigheter kan, när
det gäller möjligheten att avvärja förestående brott, åberopa
den s.k. generalklausulen i 14 kap. 3 § första stycket
sekretesslagen (prop. 1983/84:142 sid. 32). Enligt denna
bestämmelse får en sekretessbelagd uppgift lämnas till myndighet
om det är uppenbart att uppgiften lämnas har företräde framför
det intresse sekretessen skall skydda. Generalklausulen är
dock inte tillämplig på bl.a. hälso- och sjukvårdssekretessen
(14 kap. 3 § andra stycket).
Om personalen t.ex. i en vårdsituation uppmärksammar att en person
är berusad och att samma person därefter avser att sätta sig i en
bil och köra därifrån torde personalen på grund av hälso- och
sjukvårdssekretessen vara förhindrad att larma polisen, med de
faror detta innebär för den berusade själv och allmänheten runt
omkring. Mot bakgrund härav finns det anledning att, med beaktande
av de skäl som ligger till grund för hälso- och
sjukvårdssekretessen, överväga om det finns anledning att införa
en sekretessbrytande bestämmelse som tar sikte på förhindrande av
förestående eller pågående rattfylleribrott. I den mån
rattfylleribrott hinner begås innan polisen hinner fram bör
övervägandena även omfatta det s.k. frågeförbudet i 36 kap. 5 §
rättegångsbalken. De integritetsaspekter och de etiska aspekter
som aktualiseras även i detta sammanhang måste givetvis beaktas
och värnas vid dessa överväganden. Detsamma gäller behovet av att
värna om förtroendet mellan patient och vårdpersonal inom
sjukvården, särskilt avseende missbruksvården.
Liknande situationer kan uppkomma inom socialtjänstens verksamhet.
I samma utsträckning som inom hälso- och sjukvården gäller enligt
bl.a. 7 kap. 4 § sekretesslagen sekretess för uppgifter om
enskildas personliga förhållanden. Motsvarande överväganden, med
beaktande av de förtroende- integritets- och etiska aspekter som
aktualiseras i sammanhanget, bör därför göras beträffande
socialtjänstsekretessen.
Fortsatta överväganden beträffande sjöfylleri bör göras
I enlighet med vad som sagts då promilleregeln för grovt sjöfylleri
infördes (prop. 1998/99:43, s. 42) tillsatte regeringen i november
1999 en utredning för att utreda frågan om en promillegräns för
sjöfylleri som inte är grovt (jfr bet. 1998/99:LU2y och
1998/99:JuU15).
I april 2001 överlämnade Sjöfylleriutredningen sitt betänkande
Sjöfylleri (SOU 2001:30). Utredningen föreslog bl.a. att en
promillegräns om 0,2 promille i blodet för sjöfylleri som inte är
grovt skulle införas. Enligt förslaget skulle promillegränsen avse
alla slags fartyg men avgränsas till vissa farvatten; kanaler,
slussar, allmänna farleder och allmänna hamnar. Utredningen
föreslog vidare att promilleregeln endast skulle avse den som
framför fartyget och inte den som i övrigt på fartyget fullgör en
uppgift av väsentlig betydelse.
Förslaget möttes av allvarlig kritik under remissbehandlingen
beträffande det sätt på vilket promilleregelns tillämplighet
hade avgränsats. Kritikerna riktade bl.a. in sig på att
avgränsningen inte var ändamålsenlig, att den brast i fråga
om tydlighet och förutsägbarhet samt att den skulle medföra
betydande tillämpningsproblem.
Den kritik som har framförts mot utredningens förslag när det
gäller avgränsningen är av sådan tyngd att förslaget enligt
regeringens mening inte utgör någon framkomlig väg.
Sjöfyllerilagstiftningen bör därför utredas vidare.
Inom sjötrafiken råder särpräglade och mycket varierande
förhållanden. Sjölagens regler omfattar allt från segelbrädor
och kanoter till oceangående fartyg. Också bland fritidsfartygen
finns det betydande skillnader i storlek och motorstyrka.
Lagregleringen omfattar vidare farvatten av högst skiftande
karaktär när det gäller trafikintensitet och svårighetsgrad för
den som framför fartyget. Ytterligare faktorer som måste beaktas
är att vissa fartyg används uteslutande för fritidsändamål och
att fartyg ibland även utgör bostad för användaren.
En promilleregel som bara beivras i enstaka fall kommer inte att
få önskad effekt när det gäller ökad nykterhet till sjöss. Det
är därför av central betydelse att bestämmelserna utformas på så
sätt att efterlevnaden kan bli föremål för effektiv kontroll.
En fortsatt utredning av frågan om en promillegräns för sjöfylleri
bör ske i ett brett perspektiv. Brottsutvecklingen gällande
sjöfylleri och den alkoholrelaterade olycksfallsstatistiken har
också betydelse vid bedömningen av vilka lagstiftningsåtgärder
som bör vidtas. Också frågor om polisens och Kustbevakningens
kontrollmetoder är här av betydelse. Sjöfylleriutredningen har
övervägt och tagit ställning till frågan om utvidgade möjligheter
att företa alkoholutandningsprov i enlighet med lagen (1976:1090)
om alkoholutandningsprov. Sjöfylleriutredningen föreslog en
möjlighet för polisen att genomföra rutinmässiga
alkoholutandningsprov i kanal, sluss, allmän farled och allmän
hamn. Utredningen föreslog vidare att kustbevakningstjänsteman
skulle ges samma rätt som polisman att genomföra
alkoholutandningsprov. Förslagen, i denna del, vann gehör i
remissomgången. Frågan om avgränsningen av en eventuell
promilleregel för sjöfylleri som inte är grovt får självfallet
betydelse för utformningen av bestämmelser om rutinmässiga
alkoholutandningsprov till sjöss.
Alternativa metoder bör också övervägas för att förbättra
sjösäkerheten genom att minska antalet alkoholrelaterade olyckor
till sjöss.
Enligt direktiven till Sjöfylleriutredningen skulle utredaren ta
ställning till om den då nyligen införda nollgränsen för
drograttfylleri för vägtrafiken borde inverka på utformningen av
bestämmelsen om sjöfylleri. Utredningen föreslog att en utvärdering
av reglerna på vägtrafikens område borde göras innan liknande
regler till sjöss övervägs. En sådan utvärdering skall nu göras
för vägtrafiken. Ytterligare överväganden gällande sjötrafiken bör
därför i denna del anstå.
Internationell utblick
Inom Europeiska unionen bedrivs arbete med att bekämpa rattfylleri.
Ett exempel är det av kommissionen stödda projektet Analysis of
Driver Rehabilitation Programmes (ANDREA), vilket genomförts i
flera medlemsstater. Projektet, som har rapporterats uppvisa mycket
goda resultat, har avsett gruppsamtal med dömda rattfyllerister
för att ändra deras attityder och beteenden. Dessa och andra
projekt inom EU och Norden kan det finnas anledning att studera.
I de fall reformer övervägs för väg- eller sjötrafikens del kan
det finnas anledning att studera hur några jämförbara länder har
behandlat motsvarande problem.
Uppdraget
Utredaren skall, mot bakgrund av vad som anförts i det föregående
avsnittet, göra en utvärdering och översyn av
rattfyllerilagstiftningen, sådana påföljdsfrågor som har
anknytning till rattfylleribrottet samt vissa andra frågor som
har betydelse vid utredning och lagföring av
rattfylleribrottslighet. Uppdraget omfattar även att i de
avseenden som framgår av dessa direktiv fortsätta
Sjöfylleriutredningens arbete med översynen av
sjöfyllerilagstiftningen.
Utredaren skall således
- med beaktande av brotts- och olycksfallsutvecklingen utvärdera
de reformer som vidtagits i fråga om rattfylleribrottet och
påföljdssystemet under 1990-talet och särskilt analysera hur
bestämmelser om påföljdsval och frågor om vårdbehov
har tillämpats och behandlats,
- utvärdera reformernas effekt på trafiksäkerhetsområdet,
- analysera om det undantag som finns för receptutskrivna
narkotikaklassade läkemedel är lämpligt avgränsat samt
- peka på de behov av reformer som utvärderingen och analyserna
kan påvisa.
Utredaren skall vidare
- utvärdera hur bestämmelserna om vållande till annans död och
vållande till kroppsskada eller sjukdom har tillämpats när brotten
begåtts i samband med rattfylleri och överväga om det finns
några reformbehov.
Därutöver skall utredaren
- undersöka om det behövs ytterligare åtgärder för att stödja
brottsoffer samt överväga på vilket sätt brottsoffrens
erfarenheter kan tas till vara i arbetet mot rattfylleribrottslighet.
Utredaren skall även
- kartlägga frågan om s.k. eftersupning och bedöma om det finns
behov av några lagstiftningsreformer eller andra åtgärder,
- med beaktande av de skäl som ligger till grund för hälso- och
sjukvårdssekretessen överväga om möjligheterna för polisen att ta
och ta del av blodprov för att utreda misstänkta rattfylleribrott
skall utvidgas och med anledning av detta även överväga det s.k.
frågeförbudet i 36 kap. 5 § rättegångsbalken.
- med beaktande av de skäl som ligger till grund för hälso- och
sjukvårdssekretessen samt socialtjänstsekretessen överväga om det
finns anledning att införa en sekretessbrytande bestämmelse som
tar sikte på förhindrande av förestående eller pågående
rattfylleribrott och i den mån rattfylleribrott hinner begås
innan polisen hinner fram även överväga det s.k. frågeförbudet i
36 kap. 5 § rättegångsbalken.
Utredaren skall dessutom
- med beaktande av Sjöfylleriutredningens betänkande och vad som
i övrigt bör tillföras för ett ställningstagande överväga om en
promillegräns för sjöfylleri som inte är grovt bör införas,
föreslå hur en sådan gräns i så fall skall utformas och
avgränsas samt utifrån detta även ta ställning till och lämna
förslag om polisens och Kustbevakningens möjligheter att ta
rutinmässiga alkoholutandningsprov. Utredaren skall vidare överväga
andra metoder för att förbättra sjösäkerheten genom att minska
antalet alkoholrelaterade olyckor till sjöss.
Utredaren skall slutligen
- studera projekt inom EU och i Norden gällande rattfylleri och
sjöfylleri samt utländsk rätt i den mån det behövs.
Utredaren skall inte lägga generella förslag till förändringar
av påföljdssystemet men är oförhindrad att lägga fram förslag
till enskilda förbättringar eller förändringar inom ramen för
det nuvarande systemet. I så fall skall fullständiga lagförslag
utarbetas. Även i övrigt skall fullständiga lagförslag utarbetas
då reformer föreslås. Det står också utredaren fritt att ta
upp andra frågor inom ramen för uppdraget som aktualiseras under
utredningsarbetet.
Arbetsformer m.m.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, särskilt
Rikspolisstyrelsen, Riksåklagaren, Vägverket, Kriminalvårdsstyrelsen,
Brottsförebyggande rådet, Rättsmedicinalverket, Socialstyrelsen,
Kustbevakningen och Sjöfartsverket.
Som anges ovan har det inom Regeringskansliet initierats ett
arbete med att utvärdera och se över påföljdssystemet. Utredaren
skall hålla sig underrättad om detta arbete.
En parlamentariskt sammansatt utredning, Kriminalvårdskommittén,
arbetar för närvarande med förslag till en ny kriminalvårdslag,
som skall reglera verkställigheten av samtliga
kriminalvårdspåföljder (dir. 2002:90, En ny kriminalvårdslag).
Ungdomsbrottsutredningen gör en översyn av påföljdssystemet
för unga lagöverträdare (dir. 2002:95, Översyn av det allmännas
ingripanden vid ungdomsbrott). Utredaren skall hålla sig
underrättad om och samråda med dessa utredningar.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474). Särskild vikt
skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de
delar utredningens förslag innebär ökade kostnader eller
minskade intäkter för det allmänna och vid att redovisa
förslagens betydelse för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet samt för sysselsättning och service i olika delar av
landet.
Uppdraget skall slutredovisas senast den 16 december 2005.
Frågorna om drograttfylleri, bevissäkring i form av utvidgade
möjligheter för polisen att ta och ta del av blodprov,
sekretessbrytande regel för hälso- och sjukvården och
socialtjänsten samt om sjöfylleri är av sådan beskaffenhet att de
kan, om utredaren bedömer det lämpligt, särredovisas i ett
delbetänkande senast den 17 december 2004.
(Justitiedepartementet)