Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till PBL-kommittén (M 2002:05), Dir. 2003:172
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2003-12-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
PBL-kommittén skall utreda möjligheten att ställa krav på
fastighetsägare att inrätta utrymmen för källsortering.
I detta arbete skall kommittén samråda med bland annat Boverket,
Konsumentverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och
andra berörda myndigheter.
PBL-kommittén beviljas förlängd tid till den 31 mars 2004 för
redovisning av tänkbara alternativ för en framtida instansordning
för överklagande.
PBL-kommittén beviljas vidare förlängd tid för redovisning av
övriga frågor som rör effektivisering av beslutsprocessen till
den 31 december 2004. I denna del skall en lägesrapport lämnas
senast den 30 juni 2004.
PBL-kommittén skall samråda med Miljöbalkskommittén i den del av
uppdraget som avser principer för instansordningen och övrig
effektivisering av beslutsprocessen.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 27 juni 2002 att tillkalla en
parlamentariskt sammansatt kommitté med uppdrag att se över plan-
och bygglagstiftningen samt lämna förslag till de lagändringar
som behövs (dir. 2002:97). Kommittén har antagit namnet
PBL-kommittén (M 2002:05).
Utrymmen för källsortering
Producentansvar för förpackningar och returpapper infördes i
oktober 1994 med innebörden att producenterna fick ansvaret att
samla in och ta hand om de uttjänta produkterna. I april 2000
beslutade regeringen att tillkalla en särskild utredare för att
göra en bred översyn av producentansvaret med fokus på
förpackningsområdet (dir. 2000:28). I uppdraget ingick att
utredaren särskilt skulle utvärdera konsumenternas möjlighet till
och faktiska deltagande i systemet. Kommunen ansvarar för att
samla in och ta hand om övrigt hushållsavfall (inklusive
grovavfall och farligt avfall).
Utredningens betänkande Resurs i retur (SOU 2001:102) har
behandlats i propositionen Ett samhälle med giftfria och
resurssnåla kretslopp (prop. 2002/03:117). Där konstaterade
regeringen att det är viktigt att konsumenterna enkelt kan delta
i systemet. Konsumenterna måste också vara miljömässigt
motiverade att delta. Regeringen anser därför att producenternas
insamlingssystem måste byggas ut utifrån de lokala
förutsättningar som råder och företrädesvis genom fastighetsnära
insamling där så är lämpligt. Vid utbyggnaden bör producenterna
samråda med kommuner och fastighetsägare. Regeringen anser
vidare att det finns anledning för både kommunerna och
producenterna att gemensamt anpassa sina insamlingssystem för
hushållens avfall så att konsumenterna får tillgång till enkla
och lättillgängliga system.
Regeringen avser att i förordningen (1997:185) om producentansvar
för förpackningar samt i förordningen (1994:1205) om
producentansvar för returpapper ställa högre krav på
tillgänglighet i producenternas insamlingssystem än vad dagens
förordningstext gör. Regeringen avser även att i
avfallsförordningen (2001:1063) ställa tydligare krav på
kommunens insamling av hushållens farliga avfall. Av
förordningarna bör framgå att alla hushåll bör omfattas av en god
servicenivå.
Insamling och källsortering av hushållsavfall bör ske
fastighetsnära, dvs. på eller i anslutning till de enskilda
fastigheterna. Detta kommer för de flesta flerbostadshus, i vart
fall i tätortsområden, att kräva att nya eller utökade
avfallsutrymmen skapas inne i bostadsbyggnaderna eller i deras
omedelbara närhet, exempelvis i separata s.k. miljöstugor.
Gällande byggnadslagstiftning innebär dock att s.k. tekniska
egenskapskrav på byggnader i princip endast kan ställas vid
uppförandet av nya byggnader eller i samband med ändringar av
byggnader. För befintliga byggnader finns det endast vissa, i lag
särskilt angivna, möjligheter att ställa nya krav. Ett exempel på
sådana krav är de bestämmelser som finns om särskilda, skäligen
nödvändiga, anordningar till äldre byggnader för att åstadkomma
godtagbara arbetsförhållanden för dem som hämtar avfall från
byggnaderna. Krav på särskilda utrymmen och anordningar för
källsortering inne i eller i anslutning till befintliga byggnader
förutsätter således lagändring. Ekonomiska och andra konsekvenser
behöver därvid redovisas för att det skall gå att bedöma vilka
krav det är skäligt att ställa. Enligt regeringens uppfattning är
det angeläget att ett utredningsarbete med nu angiven inriktning
genomförs.
Effektivisering av beslutsprocessen
I PBL-kommitténs direktiv (dir. 2002:97) anges att
beslutsprocessens effektivitet är en central uppgift vid den
översyn av plan- och bygglagstiftningen som kommittén skall göra.
Enligt direktivet skall förslag till åtgärder som kan
effektivisera beslutsprocessen, inklusive instansordningen för
överklagande samt möjligheten att överklaga redovisas senast den
31 december 2003.
Miljöbalkskommittén skall enligt tilläggsdirektiv som beslutades
den 8 maj 2003 lämna förslag till ändringar i
prövningsorganisationen i miljöbalken. En fråga som särskilt
skall övervägas är om en framtida samordning av instansordningen
i ärenden enligt miljöbalken och ärenden enligt angränsande
lagstiftning, t.ex. plan- och bygglagen (1987:10), PBL, bör
eftersträvas. För- och nackdelar med en sådan samordning bör
analyseras. Miljöbalkskommittén skall i denna del samråda med
PBL-kommittén. Senast den 31 mars 2004 skall Miljöbalkskommittén
redovisa tänkbara alternativ för hur en framtida
prövningsorganisation kan se ut i stort. Regeringen avser att
efter remissbehandling av kommitténs överväganden återkomma med
direktiv för den slutliga behandlingen av denna fråga.
PBL-kommittén har i en skrivelse daterad den 15 oktober 2003
begärt dels förlängd tid till den 31 mars 2004 för redovisning av
principerna för instansordningen, dels förlängd tid till den 31
december 2004 med redovisning av övriga delar av uppdraget som
rör effektivisering av beslutsprocessen. Orsaken är bl.a. att
tilläggsdirektiven till Miljöbalkskommittén har ändrat
förutsättningarna för PBL-kommittén att redovisa frågan om ny
instansordning. PBL-kommittén och Miljöbalkskommittén ser en
möjlighet till samordning mellan plan- och bygglagstiftningen och
miljöbalken, särskilt i fråga om principer för en framtida
prövningsorganisation. Kommittéerna önskar ta fram ett gemensamt
delbetänkande i denna del. För att möjliggöra detta krävs en
tidsmässig samordning av kommittéernas redovisningar.
Regeringen anser att det är angeläget att en samordning kan ske
av de båda kommittéernas behandling av frågan om instansordningen
för prövning av överklaganden. Det finns också skäl att medge
PBL-kommitténs begäran om förlängd tid med redovisningen av
övriga frågor som rör en effektivisering av beslutsprocessen. Med
hänsyn till att de frågor som avser en effektivisering av
beslutsprocessen är mycket angelägna bör en lägesrapport lämnas i
denna del.
Uppdraget
Utrymmen för källsortering
PBL-kommittén ges i uppdrag att särskilt utreda möjligheten att
ställa krav på fastighetsägare att inrätta utrymmen för
källsortering.
Kommittén skall utreda vilka krav det är skäligt att ställa på
att särskilda utrymmen och anordningar för källsortering inne i
eller i anslutning till befintliga byggnader inrättas. Förslagen
skall beakta möjligheten för flera fastighetsägare att gemensamt
inrätta särskilda utrymmen för källsortering.
Med källsortering avses all form av sortering av avfall från
hushållen.
Kommittén skall lämna förslag till de lagändringar som behövs
samt utreda vilka samhällsekonomiska och andra konsekvenser som
sådana krav medför.
Arbetet skall ske utifrån uppsatta mål och strategier på
avfallsområdet och med beaktande av vad som anförts i
propositionen Ett samhälle med giftfria och resurssnåla kretslopp
(prop. 2002/03:117). Kommittén skall i sitt uppdrag särskilt
beakta brukar- och boendeaspekterna. Andra viktiga aspekter är
konkurrensaspekten, kulturmiljön och gestaltningen samt
konsekvenserna för olika slag av fastighetsägare.
Kommittén skall i sitt arbete samråda med Boverket,
Konsumentverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och
andra berörda myndigheter samt föra en dialog med relevanta
intresseorganisationer och andra samhällsaktörer.
Kommittén skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
Regelnämnd.
Effektivisering av beslutsprocessen
Uppdraget framgår av kommitténs direktiv (dir. 2002:97).
PBL-kommittén skall samråda med Miljöbalkskommittén i denna del
av uppdraget.
Kostnader
Vad som sägs om kostnader i kommitténs direktiv (dir. 2002:97)
gäller även fortsättningsvis.
Tidpunkt för redovisning av uppdrag
Senast den 31 mars 2004 skall kommittén redovisa tänkbara
alternativ för en framtida instansordning för överklaganden
enligt PBL. Regeringen avser att efter remissbehandling av
kommitténs överväganden återkomma med särskilda direktiv för den
slutliga behandlingen av denna fråga. Förslag i övriga frågor som
kommittén enligt detta eller tidigare direktiv skall behandla
skall redovisas senast den 31 december 2004. En lägesrapport
skall lämnas senast den 30 juni 2004 om de frågor som rör en
effektivisering av beslutsprocessen. Rapporten skall innehålla en
redogörelse för förslag till ändringar som därefter kan fördjupas
i slutbetänkandet.
(Miljödepartementet)