Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inrättande av en sammanhållen statlig myndighet för socialförsäkringsområdet, Dir. 2003:170
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-12-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall förbereda och genomföra bildandet av
en sammanhållen statlig myndighet för socialförsäkringsområdet.
Riksförsäkringsverket (RFV) och de allmänna försäkringskassorna
skall inordnas i myndigheten.
Utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för att den nya
myndigheten skall kunna inrättas den 1 januari 2005.
Bakgrund
Utredningen om socialförsäkringsadministrationen (ANSA) föreslår
i ett delbetänkande i juni 2003 (SOU 2003:63) att RFV och de
allmänna försäkringskassorna inordnas i en ny sammanhållen
statlig myndighet ledd av en styrelse med fullt ansvar. Syftet
med förändringen är i första hand att tydliggöra ansvar i
lednings- och styrfrågor. En hearing om förslagen i betänkandet
har genomförts med berörda myndigheter och organisationer.
Regeringen har därefter i budgetpropositionen för år 2004 (prop.
2003/04:1) framhållit att frågan om att inordna RFV och
försäkringskassorna i en ny sammanhållen statlig myndighet
skyndsamt skall övervägas.
ANSA lämnade sitt slutbetänkande (SOU 2003:106) den 18 november
2003. I betänkandet behandlas vissa frågor som inte utvecklats
närmare i delbetänkandet.Det gäller bl.a. inriktningen av vad som
bör göras i fråga om pensionsverksamheten och
tillsynsverksamheten samt åtgärder som rör genomförandet av den
nya organisationen. En djupare analys har även skett av vilka
uppgifter som bör ligga på förtroendemän i den nya myndigheten.
Slutbetänkandet har remitterats till berörda myndigheter och
organisationer. Remisstiden löper ut den 2 februari 2004.
Regeringen finner att den utveckling och fördjupning som sker av
vissa frågor i slutbetänkandet inte ändrar delbetänkandets
förslag om att inordna RFV och försäkringskassorna i en ny
sammanhållen statlig myndighet. Frågan är redan beredd med
berörda myndigheter och organisationer och det är angeläget att
socialförsäkringens administration förändras så snart som möjligt.
Regeringen bedömer därför att förändringsarbetet måste påbörjas
snarast möjligt. Inriktningen är att den nya myndigheten skall
inrättas den 1 januari 2005. Samtidigt avvecklas RFV och de
allmänna försäkringskassorna.
Regeringen avser att under februari respektive maj månad 2004 i
propositioner redovisa de lagförändringar som erfordras för
inrättandet av den nya myndigheten. En särskild utredare för
förändringsarbetet tillkallas snarast möjligt.
Uppdraget
Utredaren skall, under förutsättning av att erforderliga beslut
fattas av riksdagen och regeringen, vidta de åtgärder som krävs
för inordnande av RFV och försäkringskassorna i en ny
sammanhållen statlig myndighet för administration av
socialförsäkringen.
Utredaren skall med utgångspunkt i ANSA-utredningens förslag och
med beaktande av vad som framgår av de ovan nämnda
propositionerna beskriva ansvars- och uppgiftsfördelningen mellan
styrelsen, myndighetschefen och förtroendemannaorganisationen och
lämna förslag till instruktion för myndigheten.
Utredaren skall besluta om och vidta åtgärder för att
genomförandet av den nya myndigheten skall ske så smidigt som
möjligt. Därvid skall gälla att den nya myndigheten skall
bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet i
6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Utredaren skall utöva
arbetsgivarens befogenheter och fullgöra de åtgärder som krävs
enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.
Personalen skall ha sin anställning i den nya myndigheten. En
utgångspunkt vid utformningen av myndighetens organisation skall
vara socialförsäkringsadministrationens nuvarande indelning i län
liksom personalens knytning till organisationen i länet.
Utredaren skall också genomföra de ändringar som bedöms lämpliga
i fråga om organisation och rutiner för att säkerställa en
fungerande ledning och styrning mellan de centrala, regionala och
lokala nivåerna i den nya organisationen.
Vidare skall utredaren tillsammans med nuvarande ledningar arbeta
för att upprätthålla en god produktionsnivå under
förändringsarbetet och etablerandet av den nya myndigheten.
Utredaren skall också säkerställa att alla åtgärder vidtas som
krävs för att försäkringskasseorganisationen fullt ut övergår
till vad som gäller för statliga myndigheter i fråga om ekonomisk
redovisning, personaladministration eller andra administrativa
områden där särregler och särrutiner hittills tillämpats.
Utredaren skall vidare träffa nya avtal respektive verka för att
befintliga avtal ändras i sådana fall där detta bedöms nödvändigt
för att den nya myndigheten skall kunna fungera fr.o.m. den
1 januari 2005.
Utredaren bör också undersöka vilka uppgifter som nu ombesörjs av
Försäkringskassornas Förbund för försäkringskassornas räkning och
som lämpligen bör överföras till den nya myndigheten.
Utgångspunkter för åtgärderna
I direktiven (2002:166) för ANSA-utredningen redovisade
regeringen vilka krav som skulle ställas på den framtida
socialförsäkringsorganisationen. Dessa krav handlar bl.a. om
tydligt ledarskap, gemensamma förhållningssätt och gemensam
personalpolitik. De kraven har ANSA haft som grund för sina
förslag och även i genomförandearbetet skall dessa krav vara
utgångspunkten. En annan utgångspunkt skall vara de allmänna
principer och mål som riksdag och regering slagit fast för
styrning av statlig förvaltning.
I ANSA-utredningens delbetänkande nämns bl.a. att som
förutsättning för att "lika fall ska behandlas lika" oberoende
av var handläggningen sker krävs en jämn resurstillgång inom
förvaltningen och rätt kompetens hos personalen. Åtgärderna vid
genomförandet bör utformas så att de förutsättningar som
utredningen nämner beaktas liksom möjligheterna att med ökad
flexibilitet inom myndigheten organisera verksamheten på ett
effektivt sätt samtidigt som en god tillgänglighet för de
försäkrade till information och tjänster skapas. Vid fördelningen
av uppgifter och ansvar mellan de olika nivåerna i organisationen
bör såväl delegering av ansvar som decentralisering av
arbetsuppgifter efterstävas.
I ANSA-utredningens slutbetänkande finns rekommendationer som rör
ansvarsfördelningen inom myndigheten och arbetsgivarpolitik samt
principer för IT-styrningen. Dessutom redovisas erfarenheter och
synpunkter som rör förändringsarbete av den art som det här är
fråga om. Även dessa synpunkter och rekommendationer bör vägas in
vid förändringsarbetet.
Samråd m.m.
Förändringsarbetet skall bedrivas med stor öppenhet.
Utredaren skall samråda med RFV, försäkringskassorna,
Försäkringskassornas förbund, Arbetsgivarverket samt
länsstyrelserna och övriga berörda myndigheter och organisationer.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter. Utredaren skall också löpande ge de anställda
information om förändringsarbetet.
Tidsplan
Utredaren skall
- senast den 17 maj 2004 lämna förslag till eventuella
justeringar i budgetunderlag för år 2005 och
verksamhetsplaneringen
- senast den 15 oktober 2004 lämna förslag till instruktion för
myndigheten och eventuella övriga förslag till
författningsreglering samt förslag till verksamhetsmål och
regleringsbrev för år 2005
- senast den 17 december 2004 lämna en slutrapport om
genomförandearbetet. Därvid skall också eventuella förslag
eller synpunkter lämnas som utredaren bedömer är av intresse
för regeringens arbete med 2005 års ekonomiska vårproposition.
(Socialdepartementet)