Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den officiella kontrollen av utsäde i Sverige, Dir. 2003:160
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2003-12-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att överväga och föreslå en
lämplig organisation av den officiella kontrollen av utsäde.
Utgångspunkten för utredaren skall vara att bedöma vilka
uppgifter som måste eller bör förbli statliga angelägenheter.
Utredaren skall i sitt uppdrag ta hänsyn till de regelverk som är
av betydelse för verksamheten samt analysera utvecklingen på
utsädesmarknaden.
Bakgrund
Utsädeskontrollens nuvarande organisation
Utsädeskontrollens organisation har utretts ett flertal gånger
och senast i ett uppdrag till Statskontoret inför vårt medlemskap
i EU. Statskontorets rapport resulterade inte i någon
genomgripande förändring utan organisationen behölls i stort sett
intakt. I syfte att förbättra konkurrensförhållandena gavs dock
de privata aktörerna en mer fristående ställning och möjlighet
att verka i hela Sverige.
Ansvariga för den officiella obligatoriska kontrollen av utsäde
är Statens utsädeskontroll (SUK) och Frökontrollen i
Mellansverige AB (FMAB), ett privat ackrediterat organ. FMAB har
givits en begränsad rätt att certifiera. Bolaget får certifiera
allt utsäde av fröburna växtslag utom stamutsäde. Stamutsäde är
den första länken i en uppförökningskedja vars sista länk är
utsäde som används i odlingen (bruksutsäde). Certifiering av
potatis liksom märkning som standardutsäde av köksväxter hanteras
endast av SUK.
SUK:s verksamhet finansieras såväl med anslag som med avgifter.
Av den totala omsättningen på ca 32 miljoner kronor finansieras
ca 2,5 procent via anslag. Anslaget till SUK täcker främst
myndighetens internationella verksamhet. SUK deltar bl.a. i
Internationella frökontrollorganisationen (ISTA) och i OECD:s
verksamhet på utsädesområdet. ISTA:s arbete syftar till att
förbättra och utveckla nya metoder för att undersöka utsäde och
OECD:s till att utveckla enhetliga riktlinjer för sortbedömning
och sortidentifikation. Båda organisationerna verkar för att
förenkla internationell handel med utsäde.
Statens växtsortnämnd (SVN) och SUK har kopplingar till varandra
på en rad områden. Det är SVN som prövar ansökningar om
växtförädlarrätt och som har ansvar för intagningen av växtsorter
på en nationell sortlista. En sort kan godkännas om den har visat
sig vara särskiljbar, stabil och enhetlig samt beträffande
lantbruksväxter har ett tillfredställande odlings- och bruksvärde.
Statens jordbruksverk har ansvar för utfärdandet av föreskrifter
om utsäde och om intagning av sorter på sortlistan m.m. Verket
utövar vidare tillsyn över FMAB:s verksamhet samt över
försöksverksamheten med egenkontroll.
SUK har som huvuduppgift att utföra en sort- och
kvalitetskontroll (certifiering) av utsäde som skall saluföras.
Som grundvillkor gäller att endastgodkända sorter får certifieras.
Certifieringens olika delmoment är kontrollodling, fältbesiktning,
provtagning, kvalitetsanalys (inklusive sundhet) och
certifieringsbeslut. SUK har därutöver ansvar för tillsynen av
att certifieringssystemets regler efterlevs samt ansvar för
stickprovskontrollen av egenkontroll. Kontrollodlingar och
fältbesiktning är viktiga instrument i utsädeskontrollen.
Kontrollodlingarna ligger helt under SUK:s ansvar även i de fall
certifieringen utförs av FMAB. SUK utfärdar också OECD- och
ISTA-certifikat. SUK disponerar laboratorier i Landskrona och i
Svalöv. Till följd av att produktionen av utsädespotatis även
omfattas av växtskyddslagstiftningen (direktiv 2001/29/EG) har
SUK även ansvar för kontrollen av utsädespotatis enligt denna
lagstiftning.
SUK fastställer i samråd med Ekonomistyrningsverket avgifterna
för den obligatoriska certifieringen. FMAB får i sitt
avgiftsuttag inte göra något avsteg från den fastställda
avgiftsnivån. Vid sidan av den obligatoriska certifieringen
bedriver SUK också avgiftsfinansierad uppdragsverksamhet. Det är
dock från den obligatoriska certifieringen som SUK får huvuddelen
av sina avgiftsintäkter.
SUK utför också andra uppgifter med koppling till certifieringen
av utsäde. På uppdrag av SVN utför SUK en del av den tekniska
provning som är nödvändig innan en ny sort kan godkännas på den
svenska sortlistan. Den s.k. odlingsvärdeprovningen av sorten
utförs av Sveriges lantbruksuniversitet. SUK utför vidare på
uppdrag av EG:s växtsortmyndighet (CPVO) provodlingar av nya
sorter för europeisk växtförädlarrätt samt är officiell
teststation för allt förädlingsmaterial av sockerbetor inom EU
åt CPVO.
SUK har nyligen också fått ansvar för att kontrollera förekomsten
av inblandningar av genmodifierade organismer i konventionellt
odlat utsäde. Kontrollen som är anslagsfinansierad omfattar
utsäde producerat såväl inom EU som i tredje land.
Justitiekanslerns yttrande
Under samma tid som diskussionerna om organisationen av
utsädeskontrollen pågick före vårt EU-medlemskap minskade SUK sin
verksamhet eftersom kontrollkapaciteten var överdimensionerad i
förhållande till efterfrågan. SUK koncentrerade också sin
verksamhet till Svalöv och hyr från och med år 1994 lokaler av
Svalöf Weibull AB i Svalöv. SUK har förutom hyresavtalet även
tecknat avtal med Svalöf Weibull AB om produktionsanalysering m.m.
JK kritiserade i ett yttrande (Jo2001/2908) år 2001
produktionsavtalets lämplighet och menade att SUK:s opartiskhet i
alla fall i allmänhetens ögon skulle kunna sättas i fråga.
Egenkontroll inom EU
Utvecklingen inom EU går generellt mot ökad egenkontroll på en
rad områden. I samband med inrättandet av en europeisk myndighet
för livsmedelssäkerhet år 2002 tydliggjordes återigen principen
att det är företagarna som har ansvaret för att utforma system
för att garantera säkra livsmedel m.m.
EG-lagstiftningen på utsädesområdet har också förändrats i
riktning mot ökade möjligheter för medlemsstaterna att införa
system med egenkontroll. Av betydelse i detta sammanhang är EG:s
utsädeslagstiftnings definition av begreppet officiella åtgärder.
Med officiell åtgärd avses åtgärder som vidtas av statlig
myndighet, av juridisk person som agerar under statligt ansvar
oavsett om denna person lyder under offentligrättslig eller
privaträttslig lagstiftning samt under vissa villkor av fysisk
person. Om de officiella åtgärderna vidtagits av andra än
statliga myndigheter får den som vidtagit åtgärden inte dra några
egna fördelar av åtgärdens resultat. Efter en period av
försöksverksamhet infördes år 1998 ett permanent system för
inofficiella fältbesiktningar. Under förutsättning att det sker
en officiell tillsyn genom stickprov m.m. kan detta moment i
certifieringen utföras av personal som har auktoriserats för
ändamålet av den officiella certifieringsmyndigheten. Avsikten
med systemet är att förenkla förfarandet vid den officiella
certifieringen av utsädet. Beslutet om certifiering tas i dessa
fall av SUK. I samma syfte och i stort sett under samma villkor
pågår sedan år 1998 en försöksverksamhet med ett system där
kravet på officiella provtagningar och analyser av utsäde på
samma sätt frångås. Försöket har nyligen förlängts t.o.m. den 31
juli 2004 och kommer därefter att utvärderas. Medlemsstaterna
deltar frivilligt i den omfattning de önskar och Sverige har valt
att delta i försöket endast för analysering av bruksutsäde av
stråsäd, ett system som vi för övrigt redan hade byggt upp före
vårt EU-inträde. Svensk utsädeshandel har hittills inte visat
något intresse för att utöka området för försöksverksamheten.
Utsädespotatis och utsäde av köksväxter omfattas inte av försöket
med egenkontroll.
Utvecklingstendenser
Medlemsstaterna har hittills visat olika grad av intresse för att
införa egenkontroll. EG-reglerna torde redan nu ge ett
tillräckligt stort utrymme för olika nationella lösningar. Det är
rimligt att anta att flera medlemsstater kommer att vilja göra
det pågående EG-försöket med provtagningar och analyser permanent
år 2004 men att medlemsstaterna även i fortsättningen kommer att
kunna välja den form av kontroll som passar dem bäst. Danmark
införde i enlighet med EG-försöket år 2000 ett system med
inofficiella provtagningar och analyser i sin
certifieringsprocess. Finland har däremot valt att inte delta i
försöket eftersom de bedömt att deras utsädessektor är för liten
för att det skall löna sig att auktorisera privata laboratorier
m.m. Finland har därför ett officiellt organ som utför alla delar
av utsädeskontrollen.
Den egenkontroll som hittills prövats inom EU ställer krav på
certifieringsorganen att utöva tillsyn över verksamheten genom
stickprov. Utvecklingen mot en egenkontroll där
certifieringsorganen i stället för att kontrollera företagens
egen tillsyn skall certifiera företagens kvalitetssystem har
hittills inte varit aktuellt, i vart fall inte inom ramen för EU.
Samarbetet inom EU med den tekniska provning som krävs för att
sorter skall tas in på de nationella sortlistorna och för
beviljande av växtförädlarrätter, såväl nationella som för
EU-gemensamma, har utvecklats på senare år. Eftersom denna
verksamhet är kostsam var det en av de rationaliseringsvinster
för EU som helhet som man räknade med vid införandet av
gemenskapens växtförädlarrätt år 1995. Frankrike och Tyskland,
länder med likartade odlingsförhållanden, har nyligen kommit
överens om en kostnadsbesparande arbetsfördelning. Med beaktande
av alla nya medlemsstater som snart kommer in i unionen kommer
möjligheterna till samarbete att öka ytterligare.
Den gentekniska utvecklingen har redan påverkat och kommer i allt
högre grad att påverka de nuvarande tekniska provningarna som
görs för intagning av sorter på sortlista och för godkännande av
växtförädlarrätter. Det finns vidare anledning att förvänta sig
att molekylärbiologiska tekniker kommer att få allt större
betydelse som analytiska verktyg över hela fältet. Detta gäller
framför allt inom sortidentifiering, sortkarakteristik,
inblandningar av genetiskt modifierade organismer samt
identifiering av utsädesbundna patogener (sjukdomsframkallande
mikroorganismer). En komplikation i sammanhanget gäller de
genmodifierade sorter som har fått nya inre egenskaper som inte
syns utanpå. I sortprovningen har man hittills utgått från att
den nya sorten skall vara särskiljbar från tidigare sorter genom
fysiska skillnader. Någon analys på genetisk nivå har hittills
inte varit regel. Frågan om hur gentekniken skall hanteras
diskuteras för närvarande i berörda internationella organ och
kommer på sikt att behöva inordnas i de befintliga regelsystemen
på område.
Utredningsuppdraget
Mot bakgrund av de beskrivna förhållandena finns det behov av att
tillkalla en särskild utredare för att överväga och föreslå en
lämplig organisation av den officiella kontrollen av utsäde.
Viktiga utgångspunkter
Utgångspunkten för utredaren skall vara att bedöma vilka
uppgifter inom utsädeskontrollen som bör förbli statliga
angelägenheter och vilka uppgifter som t.ex. näringen skulle
kunna hantera genom utökad egenkontroll. I enlighet med de
principer för statlig styrning som på senare år kommit till
uttryck på en rad områden bör i första hand statlig verksamhet
inriktas på sådant som marknaden inte kan sköta själv. Utredaren
skall dock beakta att på vissa områden och för vissa verksamheter
kan det av andra skäl finnas behov av ett statligt engagemang.
En renodling av statlig verksamhet syftar i princip till att öka
effektiviteten och ändamålsenligheten i förvaltningen och till
att främja konkurrensneutraliteten på marknaden men har också en
koppling till frågor som legitimitet och opartiskhet i
myndighetsutövningen. Kopplat till denna fråga är frågan om SUK:s
nära lokalisering till Svalöf Weibull AB. Utredaren skall i sitt
arbete utgå från att arrangemang av detta slag av principiella
skäl inte är lämpliga.
Utredaren skall vidare belysa hur förslagen till åtgärder
förhåller sig till nationell lagstiftning inom utsädesområdet och
angränsande lagstiftning, EG-bestämmelserna samt internationella
åtaganden relevanta i sammanhanget. Vidare skall utredaren
redogöra för och väga in i bedömningen hur den svenska
utsädesmarknaden är strukturerad och vilka behov och
utvecklingstendenser som kan förutses samt med samma utgångspunkt
analysera behovet av kompetensförsörjning och laboratorieresurser
på området. Vidare skall organisationsstrukturen och
ansvarsfördelningen mellan olika berörda myndigheter analyseras,
i såväl det nationella som det internationella samarbetet på
utsädesområdet. Utredaren bör också analysera möjligheten till
samarbete med andra medlemsländer och deras certifierings- och
kontrollorgan.
Utredaren skall vid behov inhämta erfarenhet från andra länder.
Uppdraget skall utföras i dialog med berörda myndigheter och
marknadsaktörer. Det står slutligen utredaren fritt att lämna
förslag i andra närliggande frågor inom ramen för uppdraget.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Samtliga förslag skall kostnadsberäknas och finansiering skall
redovisas för föreslagna åtgärder.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2004.
(Jordbruksdepartementet)