Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av vissa regelreformerade marknader, Dir. 2003:151
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-12-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall, utifrån de utvärderingar som gjorts
av regelreformeringar inom tele-, el-, post-, inrikesflyg-, taxi-
och järnvägsmarknaden, utvärdera de långsiktiga effekterna för
konsumenterna, näringslivet, arbetsmarknaden och samhällsekonomin.
Utredaren skall även, utifrån de genomförda utvärderingarna,
föreslå de åtgärder som kan behövas för att ytterligare förbättra
marknadernas funktion.
Bakgrund
Regelreformeringen i Sverige påbörjades redan under 1970- och
80-talen, men tog först fart under 1990-talet då el-, flyg-,
post-, tele- och järnvägsmarknaderna helt eller delvis öppnades
för konkurrens. Tyngdpunkten har legat på att öppna marknader för
konkurrens för att på så sätt uppnå ökad effektivitet, mångfald
och produktkvalitet. Internationaliseringen och behovet av ökad
konkurrens som ett medel för att främja tillväxt och
konsumentnytta har inneburit att allt flermarknader öppnats för
fler aktörer. Regelreformeringarna har dock sällan inneburit att
antalet regler har minskat utan nya regler har införts för att
främja en sund konkurrens, t.ex. regler för att alla aktörer
kall få utnyttja infrastrukturen på området på lika villkor.
Strävandena att öppna fler marknader för konkurrens är en viktig
del i EU:s arbete med att förverkliga den inre marknaden och att
skapa ett mer konkurrenskraftigt Europa. Bland medlemsländerna i
EU har Sverige under de senaste tio åren legat i täten när det
gäller att öppna marknader för konkurrens. Konkurrenssituationen
för de svenska marknaderna kan i sin tur påverkas av i vilken
grad de andra länderna har öppnat sina marknader för konkurrens.
Öppna marknader främjar handeln över gränserna och skapar därmed
förutsättningar för nya affärsmöjligheter och fler
arbetstillfällen.
Förändrade spelregler har samtidigt givit upphov till att
förhållandet och samspelet mellan offentlig och privat verksamhet
har förändrats, bl.a. i fråga om tekniskt framåtskridande samt
forskning och utveckling. Normalt sett är det offentliga en
fortsatt stark aktör på de regelreformerade marknaderna.
Innovationskraften förändras när sektorerna omregleras. Detta
ställer nya krav på statens roll i dessa sammanhang. Kungliga
Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) bedriver för närvarande ett
projekt som bl.a. innefattar analyser av teknikutveckling,
företagsutveckling och statlig styrning. Projektet syftar till
att dra lärdomar av hur innovationskraften har förändrats i
omreglerade sektorer och om hur Sverige kan behålla en fortsatt
stark teknikindustri och säkra en fortsatt god tillväxt.
Resultatet av de regelreformeringar som genomförs bör
kontinuerligt följas upp och utvärderas bl.a. för att se om
förväntade effekter uppnåtts och för att möjliggöra förbättringar.
Järnvägsutredningen har t.ex. haft regeringens uppdrag att göra
en översyn av sektorns organisation och lagstiftning där en
viktig del varit att analysera effekterna av en fortsatt
utveckling av konkurrensen i sektorn. Myndigheter,
intresseorganisationer, fackliga organisationer, forskare m.fl.
har successivt analyserat effekterna av regelreformeringarna,
bl.a. inom elmarknaden, inrikesflyget och järnvägstrafiken.
Studierna visar på både positiva och negativa effekter. De har
även visat att regelreformeringar kan behöva genomföras på
särskilda sätt för att effekterna skall komma konsumenterna till
del och för att utveckling i alla delar av landet skall främjas.
Regeringen arbetar fortlöpande med att fånga upp effekterna av
genomförda regelreformeringar och med att skapa lämpliga
instrument för att vårda marknader som öppnats för konkurrens.
Denna utredning skall vara en del av detta arbete.
Uppdraget
Utredaren skall utifrån de regelreformeringar som gjorts inom
tele-, el-, post-, inrikesflyg-, taxi- och järnvägsmarknaderna
göra en samlad analys av de långsiktiga effekterna för
konsumenterna, näringslivet, arbetsmarknaden och samhällsekonomin
i olika delar av Sverige. Utvärderingen skall bl.a. belysa
konkurrens-, pris- och kvalitetsutveckling samt medborgarservice.
Utredaren bör genomföra uppdraget huvudsakligen genom en analys
av redan gjorda utvärderingar samt genom att belysa
frågeställningar i övrigt som kan ha betydelse för uppdraget.
Utredaren skall även föreslå åtgärder som kan öka de positiva
effekterna av genomförda regelreformeringar. En ökad konkurrens
har bl.a. inneburit ändrade förutsättningar för samverkan mellan
offentlig och privat sektor. Utredaren skall analysera
möjligheten att främja tekniskt framåtskridadande, forskning och
utveckling genom nya samverkansmodeller. Förslagens olika
förväntade effekter skall också redovisas.
Förslagen skall beakta EU:s regelverk samt den pågående
utvecklingen inom EU för berörda sektorer. Möjligheterna att
utnyttja effekterna av internationaliseringen och EU:s inre
marknad skall beaktas.
Uppdraget avser marknaderna tele, el, post, inrikesflyg, taxi och
järnvägstrafik.
Utredaren skall i sitt arbete och inför framtagandet av
eventuella förslag på postområdet samråda med Post- och
kassaserviceutredningen (N2003:09).
Utredaren skall, vad gäller redovisning av eventuella förslags
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
regelnämnd.
Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS) skall hjälpa
utredaren i dennes arbete.
Utredaren skall informera berörda myndigheter och andra aktörer
om arbetet och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 november 2004.
(Näringsdepartementet)