Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Beredningen för rättsväsendets utveckling (Ju 2000:13), Dir. 2003:145
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-11-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 november 2003.
Sammanfattning av uppdraget
Beredningen för rättsväsendets utveckling (dir. 2000:90) ges i
uppdrag att göra en översyn av uppgifts- och ansvarfördelningen
mellan polis och åklagare. Vidareskall beredningen göra en
översyn av det regelverk som styr de brottsbekämpande
myndigheternas möjligheter att få tillgång till innehållet i
och uppgifter om elektronisk kommunikation.
Beredningen skall lämna de förslag till författningsändringar
och andra åtgärder som uppdraget kan ge anledning till.
Beredningens nuvarande uppdrag
Den 7 december 2000 beslutade regeringen att tillkalla en
beredning med uppgift att verka för rättsväsendets utveckling.
En huvuduppgift för beredningen är att undersöka möjligheterna
att med bibehållen rättssäkerhet öka effektiviteten och
kvaliteten i rättsväsendets arbete. När det gäller lagföringen
av brott skall beredningen särskilt undersöka möjligheterna att
förkorta den genomsnittliga genomströmningstiden från brottsanmälan
till dom och straffverkställighet. Beredningen skall också
särskilt överväga på vilket sätt brottsutredningsverksamheten
kan förbättras. I beredningens uppgift ingår även att överväga
frågor om utbildning, kompetensutveckling och personalrörlighet
inom rättsväsendet.
Beredningens överväganden bör kunna leda till förslag som kan
komma att omfatta allt från författningsändringar till ändringar
av såväl administrativ som organisatorisk karaktär.
Beredningens arbete skall ske i nära samverkan med berörda
myndigheter inom rättsväsendet och ta hänsyn till det
utvecklingsarbete som pågår där.
Delbetänkanden skall presenteras av beredningen efter hand som
olika frågor behandlas.
Beredningen skall senast den 31 december 2003 redovisa det
aktuella läget inom rättsväsendet för de frågor som ankommer på
beredningen och presentera en plan för det fortsatta arbetet.
Beredningens hittillsvarande arbete
Beredningen har hittills lagt fram fem delbetänkanden. I det
första, Snabbare lagföring 1 - Några förslag till förenklingar
(SOU 2001:59) föreslogs vissa åtgärder för att förkorta
genomströmningstiden i brottmål samt för att underlätta att
förhör under förundersökning kan komma till stånd. Förslagen
är genomförda. I det andra, Snabbare lagföring 2 - Förenklad
brottsutredning (SOU 2001:93), föreslogs att förenklad
brottsutredning skulle kunna användas i stället för
förundersökning i större utsträckning än hittills. I det tredje,
Snabbare lagföring 3 - Snatteribrott (SOU 2002:44) föreslogs
framför allt förenklingar i brottsutredningsförfarandet vad
gäller snatteribrott. I det fjärde, Snabbare lagföring 4 - Ett
snabbförfarande för brottmål (SOU 2002:45) föreslogs en
försöksverksamhet med snabbare brottmålsförfarande i
Stockholmsområdet. I det femte, Ökad effektivitet och rättssäkerhet
i brottsbekämpningen (SOU 2003:74), lämnades förslag om framför
allt nya regler för vissa av de brottsbekämpande myndigheternas
arbetsmetoder samt en utvidgning av möjligheterna att använda
strafföreläggande. Förslagen i betänkandena två till fyra har
remissbehandlats och övervägs nu i Regeringskansliet. Det femte
betänkandet har sänts ut på remiss.
Behovet av tilläggsdirektiv
Uppgifts- och ansvarsfördelning mellan polis och åklagare
Allmänna utgångspunkter
Regeringen bedömer liksom polisen och åklagarväsendet att det är
nödvändigt att vidta ytterligare åtgärder för att höja kvaliteten
och effektiviteten i brottsutredningsverksamheten. Frågan om
uppgifts- och ansvarsfördelningen mellan polis och åklagare har
en framträdande plats i det arbetet. I flera budgetpropositioner
har regeringen uttalat att det är angeläget att polisens och
åklagarnas roller i brottsutredningssystemet vidareutvecklas.
Regeringen har i det sammanhanget understrukit vikten av att
polisen betydligt oftare än i dag är förundersökningsledare i
brottmålsärenden av enkel och medelsvår karaktär (se
prop. 2002/03:1 s. 28 f. och prop. 2003/04:1 s. 28 f.).
Mot denna bakgrund har myndigheterna under flera år eftersträvat
att generellt införa en sådan ordning som skulle bidra till att
åklagarna i större utsträckning skulle kunna koncentrera sina
insatser på komplicerade brottmålsärenden och utöva aktiv
förundersökningsledning i dessa. Myndigheternas insatser har
dock hittills inte lett till några större förändringar i
uppgifts- och ansvarsfördelningen mellan dem.
När det gäller förhållandet mellan polismyndighet och åklagare
under genomförandet av en förundersökning i brottmål finns det
grundläggande bestämmelser i 23 kap. 3 § rättegångsbalken.
Därutöver har Riksåklagaren efter samråd med Rikspolisstyrelsen
utfärdat allmänna råd och föreskrifter om ledningen av
förundersökning m.m. (RÅFS 1997:12).
Granskning och utvecklingsarbete
Granskningskommissionen i anledning av brottsutredningen efter
mordet på statsminister Olof Palme har pekat på oklarheter i
roll- och ansvarsfördelningen mellan polis och åklagare.
Kommissionen understryker att såväl det reella som det formella
ansvaret för en förundersökning alltid ligger på
förundersökningsledaren (SOU 1999:88 s. 990 f.).
Rikspolisstyrelsen och Riksåklagaren har i sina remissyttranden
över betänkandet angett att det är nödvändigt att bl.a.
vidareutveckla polisens och åklagarnas roller i
brottsutredningsarbetet (dnr Ju1999/3196/PÅ).
Därutöver har Riksrevisionsverket i en rapport till regeringen
velat fästa regeringens uppmärksamhet på att det kan finnas
anledning att överväga vilka åtgärder som bör vidtas för att
klargöra ansvarsförhållandet mellan åklagare i egenskap av
förundersökningsledare och polisen som utredare. Enligt
Riksrevisionsverket ligger det ett dilemma inbyggt i det faktum
att åklagaren kan ge direktiv om vad som skall utföras, men inte
disponera över polisens resurser (Rapport 2003:15 s. 23).
Flera åtgärder i syfte att stärka förundersökningsledningen har
redan genomförts. Inom polisen har särskild utbildning av
förundersökningsledare anordnats. Uppgiften att vara polisiär
förundersökningsledare har renodlats. Åtgärderna har medfört att
det har skapats bättre förutsättningar för en kvalificerad
förundersökningsledning hos polisen. Inom åklagarväsendet har
man genomfört en satsning på specialiståklagare för
förundersökningsledning inom svårutredda brottsområden samt ett
utökat deltagande av åklagare i polisens brottsutredande
verksamhet, både i form av handledning och som
förundersökningsledare.
Genom inrättandet av Ekobrottsmyndigheten finns goda
förutsättningar för en vidareutveckling av arbetsmetoderna inom
ekobrottsbekämpningen. Myndigheten har ett nationellt
samordningsansvar för bekämpningen av ekonomisk brottslighet.
Vid myndigheten genomförs förundersökningar regelmässigt av
arbetsgrupper som består av åklagare, polismän, ekonomer och
andra specialister. Arbetet i grupperna sker under ledning av
åklagare.
Dessutom bedriver både polisen och åklagarväsendet ett omfattande
arbete för att förstärka och vidareutveckla det internationella
samarbetet inom brottsbekämpningen. Det ställs krav på att polis
och åklagare skall ha en god förmåga att effektivt och rättssäkert
kunna lämna bistånd till utländska brottsbekämpande myndigheter.
Mot bakgrund av denna verksamhetsutveckling anser
Rikspolisstyrelsen och Riksåklagaren att det nu finns ett behov
av att utreda hur den framtida uppgifts- och ansvarsfördelningen
bör vara mellan polis och åklagare när det gäller att utreda och
lagföra brott. Frågan om polisen i större utsträckning än
i dag skall kunna vara förundersökningsledare när det gäller
s.k. mängdbrottslighet har en framträdande plats i myndigheternas
utvecklingsarbete.
Enligt de ursprungliga direktiven kan beredningen vid övervägandena
som rör förbättringar i verksamheten med att uppdaga, utreda och
lagföra brott också överväga bl.a. frågor om rollfördelning. Det
finns dock behov av att ge beredningen vissa ytterligare riktlinjer
för det arbetet.
Elektronisk kommunikation
Nuvarande regelverk
Bestämmelser om hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning
finns i 27 kap. rättegångsbalken. Ett beslut om hemlig
teleavlyssning eller hemlig teleövervakning innebär att de
brottsutredande myndigheterna får rätt att avlyssna eller med
tekniskt hjälpmedel ta upp telemeddelanden eller uppgifter om
sådana meddelanden.
Den 25 juli 2003 trädde lagen (2003:389) om elektronisk
kommunikation i kraft och ersatte då telelagen (1993:597) och
lagen (1993:599) om radiokommunikation.
I 17 § telelagen fanns en bestämmelse om skyldighet för den som
hade tillstånd enligt telelagen att bedriva televerksamhet så att
hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning kunde verkställas
och så att verkställandet inte röjdes. Innehållet i och uppgifter
om de avlyssnade eller övervakade telemeddelandena skulle göras
tillgängliga så att informationen enkelt kunde tas om hand
(anpassningsskyldighet). Dessutom innehöll telelagen bestämmelser
som under vissa förutsättningar gav de brottsbekämpande
myndigheterna rätt att, utan domstolsprövning, få ut vissa
uppgifter om telemeddelanden från teleoperatörerna.
Lagen om elektronisk kommunikation har en annan terminologi och
delvis andra utgångspunkter än telelagen. Lagen om elektronisk
kommunikation innehåller emellertid bestämmelser om hemlig
teleavlyssning m.m. samt utlämnande av uppgifter till
brottsbekämpande myndigheter som är avsedda att så långt som
möjligt motsvara det regelverk som gällde enligt telelagen.
Den som i vissa fall tillhandahåller ett allmänt kommunikationsnät
eller tjänster inom ett sådant nät har enligt 6 kap. 19 § lagen
om elektronisk kommunikation en skyldighet att bedriva
verksamheten så att beslut om hemlig teleavlyssning och hemlig
teleövervakning kan verkställas och så att verkställandet inte
röjs. Enligt motiven till lagstiftningen är bestämmelsen
avsedd att så nära som möjligt täcka samma typer av verksamhet
för vilket anpassningsskyldighet gällt enligt 17 § telelagen
(prop. 2002/03:110 s. 269).
Därutöver innehåller lagen om elektronisk kommunikation
bestämmelser som ger de brottsutredande myndigheterna vissa
möjligheter att utan domstolsprövning hämta in uppgifter om
elektroniska meddelanden (6 kap. 20-23 §§). Enligt motiven till
lagstiftningen motsvarar dessa bestämmelser det som gällt enligt
45-47 samt 54 §§ telelagen (a. prop. s. 397).
Utgångspunkter
Lagen om elektronisk kommunikation bygger på de förslag som
e-komutredningen lämnade i delbetänkandet Lag om elektronisk
kommunikation (SOU 2002:60). När utredningens förslag
remitterades angavs i remisskrivelsen (dnr N2002/7230/ITFoU)
bl.a. följande. De föreslagna bestämmelserna har ett delvis
annat innehåll än de bestämmelser som gäller i dag. Vissa av de
frågor som utredningen tar upp och vissa av de förslag som
läggs fram har betydelse för de brottsbekämpande myndigheternas
brottsutredande verksamhet. Det finns också ytterligare frågor
av stor betydelse på området som inte behandlas i betänkandet.
En viktig fråga ur brottsbekämpningssynpunkt är vilka
verksamheter som bör omfattas av anpassningsskyldigheten och
denna skyldighets förhållande till rättegångsbalkens regler om
hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning. En annan
fråga är vilka trafikuppgifter som bör få lämnas ut till de
brottsbekämpande myndigheterna. Ytterligare en fråga är i vilken
utsträckning och under vilka förutsättningar som trafikuppgifter
bör bevaras hos operatörerna. Dessa frågor och andra frågor som
har ett samband med dessa finns det ett klart behov av att utreda
ytterligare. Detta kommer att ske i särskild ordning.
Att det finns ett behov av att utreda dessa frågor bekräftas av
regeringen i den proposition som ligger till grund för den nya
lagstiftningen. Regeringen anger att anpassningsskyldighetens
omfattning i förhållande till det nya regelverket på området
för elektronisk kommunikation är komplicerad och kräver en
fördjupad analys som inte kan göras inom ramen för det
lagstiftningsärendet. Regeringen förklarar att frågan i stället
kommer att behandlas i ett annat sammanhang där även närliggande
frågor kommer att utredas. Regeringen framhåller att begreppet
telemeddelande används i rättegångsbalken och att det även fanns
definierat i telelagen men att det däremot inte används i EG:s
regelverk för elektronisk kommunikation. I avvaktan på nämnda
utredning ansåg regeringen det vara lämpligt att, för att inte
skapa rättsosäkerhet i fråga om tillämpningen av de
författningar som innehåller begreppet telemeddelande, såsom en
övergångslösning använda begreppet telemeddelande såvitt avser
anpassningsskyldighet (prop. 2002/03:110 s. 269).
Även i propositionen 2002/03:74 Hemliga tvångsmedel - offentliga
ombud och en mer ändamålsenlig reglering gör regeringen
bedömningen att vissa frågor kräver ytterligare utredning. I det
lagstiftningsärendet föreslår regeringen vissa ändringar när det
gäller bestämmelserna om hemlig teleavlyssning, hemlig
teleövervakning och hemlig kameraövervakning. Regeringen anger att
när det bl.a. gäller frågan om att avskaffa möjligheten för
brottsutredande myndigheter att inhämta uppgifter om telemeddelande
direkt från teleoperatören, så kommer den att övervägas ytterligare
inom ramen för den kommande översynen av vissa frågor som rör
teleoperatörers anpassningsskyldighet m.m.
Beredningen har enligt sina ursprungliga direktiv till uppgift
att komma med förslag som kan förbättra den brottsutredande
verksamheten. I den uppgiften ingår att överväga frågor om de
brottsbekämpande myndigheternas arbetsmetoder, inklusive frågor
om tvångsmedel och möjligheten att utnyttja modern teknik i
arbetet. Det framstår därigenom som ändamålsenligt att beredningen
överväger även de frågor om elektronisk kommunikation som inte
behandlades i de nämnda lagstiftningsärendena. Även i denna del
finns det behov av att ge beredningen vissa riktlinjer för
arbetet.
Uppdraget
Uppgifts- och ansvarsfördelning mellan polis och åklagare
Som ett led i sitt arbete enligt de ursprungliga direktiven
skall beredningen särskilt överväga om förändringar i uppgifts-
och ansvarsfördelningen mellan polis och åklagare kan bidra till
att öka effektiviteten och kvaliteten i den verksamhet som syftar
till att uppdaga, utreda och lagföra brott. Dessa överväganden
skall utgå från att polisen och åklagarväsendet även i
fortsättningen skall vara skilda myndigheter. Inget hindrar dock
att beredningen överväger om en ökad administrativ eller annan
samverkan mellan myndigheterna kan ge fördelar för bl.a.
verksamheten med att uppdaga, utreda och lagföra brott.
Vid bedömningen av vilka uppgifter som bör tilldelas polisen
respektive åklagarna bör beredningen utgå från att
åklagarinsatserna skall intensifieras när det gäller den mer
kvalificerade brottsligheten och att åklagarna där skall
delta i brottsutredningarna mera aktivt och i större omfattning
än i dag. En utgångspunkt skall vara att åklagarna i sin roll
som förundersökningsledare skall ges bättre reella möjligheter
att påverka brottsutredningarnas förlopp och därigenom få ett
tydligare helhetsansvar för utredningarnas kvalitet och
resultat. Det kräver att åklagarna avsätter mer egna resurser
för det. För att det skall vara möjligt måste de avlastas från
andra uppgifter som är av sådan art att de inte kräver
åklagarinsats. Beredningen bör därför vid genomförandet
av uppdraget utgå från att polisen alltid skall vara
förundersökningsledare i utredningar som rör inte alltför
kvalificerad brottslighet. Det bör också övervägas i vilken
mån andra omständigheter än brottets svårhetsgrad bör kunna
vägas in vid bedömningen av hur ledarskapet för
förundersökningen skall fördelas.
Beredningen skall vidare överväga i vad mån det behövs
ytterligare åtgärder för att polisen skall kunna fullgöra
förundersökningsledning på ett effektivt sätt och med hög
kvalitet. En viktig fråga som beredningen skall överväga i det
sammanhanget är om det kan finnas ett behov av att tillföra
polisen ytterligare juridisk kompetens.
Beredningen skall också överväga om det kan finnas skäl att
förändra det nuvarande sättet att leda och styra över
tillgängliga utredningsresurser samt formerna för operativ
samverkan i brottsutredningsverksamheten. I det ligger att
beskriva och undersöka vad som behöver göras för att klarlägga
polisens och åklagarnas ansvar vid genomförandet av en
förundersökning. Dessa överväganden skall framför allt avse
polisens och åklagarnas bekämpning av omfattande eller
kvalificerad brottslighet, t.ex. sådan som är grov eller
gränsöverskridande. I anslutning till dessa överväganden skall
beredningen särskilt undersöka om brottsutredningsverksamheten
som gäller sådan brottslighet kan förbättras genom att arbetet
bedrivs i gemensamma utredningsgrupper med åklagare, poliser,
befattningshavare från andra brottsbekämpande myndigheter samt
andra experter. Beredningen skall i samband med det överväga hur
en effektiv styrnings- och ledningsfunktion för en sådan grupp
bör vara utformad. En annan central fråga som beredningen skall
överväga i det sammanhanget är om det finns anledning att
förändra åklagarnas uppgifter vid sådan brottsbekämpning, t.ex.
om det kan finnas behov av åklagarkompetens vid polisens
spanings- och kriminalunderrättelseverksamhet.
Beredningen bör mot bakgrund av vad den i övrigt kommer fram
till även överväga i vad mån det finns anledning att åklagare och
polis samlokaliseras helt eller delvis.
I uppdraget ingår alltså att beskriva och analysera den rättsliga
regleringen och ordningen som styr polisens och åklagarnas roller
och funktioner. Beredningen skall överväga om regleringen och
ordningen är ändamålsenligt utformad. En central fråga i det
avseendet är om det är nödvändigt med förändringar i nuvarande
uppgifts- och ansvarsfördelning mellan polis och åklagare.
Därutöver skall beredningen överväga om förbättringar av
brottsutredningsverksamheten kan åstadkommas genom att polisen
och åklagarväsendet i större utsträckning utfärdar gemensamma
föreskrifter och riktlinjer för hur det operativa
brottsutredningsarbetet bör bedrivas.
Beredningen bör även undersöka i vad mån den ordning som finns
för uppgifts- och ansvarsfördelning mellan polis och åklagare i
andra europeiska stater kan ligga till grund för beredningens
överväganden.
Beredningen skall vid genomförandet av uppdraget beakta de
särskilda förutsättningar som gäller för Ekobrottsmyndigheten,
bl.a. när det gäller organisation och arbetsformer.
Vid genomförandet av uppdraget skall beredningen också beakta
det arbete som bedrivs i olika internationella forum - framför
allt inom EU och Europarådet - för att vidareutveckla och
förstärka brottsbekämpningen. I det sammanhanget bör beredningen
- vid fördelningen av polisens och åklagarnas uppgifter och
ansvar - särskilt beakta att det internationella straffrättsliga
samarbetet (t.ex. utlämning, överlämnande och rättslig hjälp) är
ett samarbete mellan rättsliga myndigheter i de olika staterna,
dvs. i regel domstolar och åklagare.
Elektronisk kommunikation
Beredningen skall göra en översyn av det regelverk som styr de
brottsbekämpande myndigheternas möjligheter att få tillgång till
innehållet i och uppgifter om elektronisk kommunikation. I detta
ingår bl.a. en anpassning och modernisering av rättegångsbalkens
terminologi, översyn av vilka verksamheter som bör omfattas
av anpassningsskyldigheten och denna skyldighets förhållande
till rättegångsbalkens regler om hemlig teleavlyssning och hemlig
teleövervakning, vilka typer av trafikuppgifter som bör få lämnas
ut till de brottsbekämpande myndigheterna och om och i så fall
under vilka förutsättningar som trafikuppgifter skall bevaras hos
operatörerna. Beredningen bör särskilt analysera om utökade
möjligheter för de brottsbekämpande myndigheterna medför
ökade kostnader och hur dessa kostnader i så fall skall
finansieras. Beredningen bör i det sammanhanget göra en
avvägning mellan den nytta som de utökade möjligheterna ger i
förhållande till de kostnadsökningar som kan uppstå.
En utgångspunkt för uppdraget skall vara att inte fler uppgifter
bevaras för brottsbekämpande ändamål eller under längre tid än
vad som är nödvändigt. En annan utgångspunkt är att personuppgifter
som bevaras inte skall användas för något annat ändamål än
brottsbekämpning.
Det står beredningen fritt att ta upp sådana frågor inom ramen
för uppdraget som aktualiseras under utredningsarbetet.
Målsättningen för arbetet bör vara att skapa en enhetlig
reglering som, särskilt med hänsyn till den snabba tekniska
utvecklingen, kan stå sig över tiden.
Beredningen bör hålla sig underrättad om internationellt
förhandlingsarbete som kan ha betydelse för beredningens uppdrag
samt det arbete som pågår för att i svensk lagstiftning genomföra
internationella åtaganden.
Övrigt
Beredningen skall lämna de förslag till författningsändringar och
andra åtgärder som uppdraget kan ge anledning till.
I arbetet med att i brottsbekämpningen få tillgång till
elektronisk kommunikation skall beredningen ha tillgång till
en referensgrupp bestående av representanter för riksdagspartierna.
De nu berörda frågorna skall tas upp i beredningens plan för det
fortsatta arbetet. Därvid skall frågan om att i brottsbekämpningen
få tillgång till elektronisk kommunikation ges prioritet.
Beredningen skall redovisa uppdraget senast den 31 december 2005.
Det står beredningen fritt att redovisa uppdraget i
delbetänkanden.
(Justitiedepartementet)