Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Information till och samråd med arbetstagare, Dir. 2003:143
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-10-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera och redovisa
hur gällande svenska regler förhåller sig till Europaparlamentets
och rådets direktiv 2002/14/EG av den 11 mars 2002 om inrättandet
av en allmän ram för information till och samråd med arbetstagare
i Europeiska gemenskapen. Utredaren skall lämnade förslag till
författningsändringar och andra åtgärder som utredningen kan ge
anledning till.
Direktivet om information till och samråd med arbetstagare
I mars 2002 antog Europaparlamentet och rådet direktiv 2002/14/EG
av den 11 mars 2002 om inrättandet av en allmän ram för
information till och samråd med arbetstagare i Europeiska
gemenskapen, nedan kallat direktivet. Direktivet skall vara
genomfört senast den 23 mars 2005.
Syfte och principer
Direktivets huvudsakliga syfte är att inrätta en allmän ram med
minimikrav för arbetstagares rätt till information och samråd i
företag eller driftställen inom gemenskapen (artikel 1.1).
Formerna för information och samråd skall fastställas och
genomföras i enlighet med nationell lagstiftning och den praxis
som finns för relationerna mellan arbetsmarknadens parter och på
ett sådant sätt att ändamålet med informationen och samrådet
säkerställs (artikel 1.2). Direktivet innehåller en uppmaning
till arbetsgivaren och arbetstagarrepresentanterna att arbeta i
samförståndsanda med respekt för varandras ömsesidiga rättigheter
och skyldigheter samt med beaktande av såväl företagets eller
driftställets intressen som arbetstagarnas intressen (artikel
1.3).
Definitioner
Direktivet innehåller flera definitioner (artikel 2). I
direktivet definieras bland annat begreppen information och
samråd. Med information avses arbetsgivarens överlämnande av
uppgifter till arbetstagarrepresentanter vilket gör det möjligt
för dem att sätta sig in i den aktuella frågan och att granska
den (artikel 2 f). Med samråd avses diskussion och upprättande av
en dialog mellan arbetstagarrepresentanter och arbetsgivaren
(artikel 2 g).
Räckvidd
Medlemsstaterna kan vid genomförandet föreskriva att reglerna
skall gälla vid företag som sysselsätter minst 50 arbetstagare
eller vid driftsställen som sysselsätter minst 20 personer
(artikel 3.1). I fråga om företag eller driftställen som direkt
och huvudsakligen ägnar sig åt politik, yrkessammanslutningars
verksamhet, religiös verksamhet, välgörenhet, utbildning,
vetenskap, konst, information eller opinionsbildning får det
fastställas andra regler än de som föreskrivs i direktivet. En
förutsättning är dock att sådana regler redan finns när
direktivet träder i kraft (artikel 3.2). Undantag får vidare
göras för besättningar på fartyg som trafikerar öppet hav
(artikel 3.3).
Former för information och samråd m.m.
Direktivet innehåller grundläggande regler om information och
samråd (artikel 4).
Arbetsgivaren skall ge information om den senaste och den
förväntade utvecklingen av verksamheten samt dess ekonomiska
situation (artikel 4.2.a). Vidare skall information och samråd
ske om situationen, strukturen och den förväntade utvecklingen
när det gäller sysselsättningen hos arbetsgivaren, samt om
eventuella föregripande åtgärder som planeras, bland annat vid
hot mot sysselsättningen (artikel 4.2.b). Likaså skall
information och samråd ske om beslut som kan medföra väsentliga
förändringar i arbetsorganisationen eller anställningsavtalen
(artikel 4.2.c). Detta inkluderar även beslut om övergång av
verksamhet eller om kollektiva uppsägningar.
Informationen skall överlämnas vid ett sådant tillfälle, på ett
sådant sätt och med ett sådant innehåll som gör det möjligt för
särskilt arbetstagarrepresentanterna att granska informationen på
ett adekvat sätt och vid behov förbereda samråd (artikel 4.3).
När det gäller samråd så skall detta äga rum med säkerställande
av att tillfället, sättet, och innehållet är lämpligt (artikel
4.4.a). Samråd skall genomföras på den lednings- och
representationsnivå som är relevant med hänsyn till den fråga som
kommer att behandlas (artikel 4.4.b). Vidare skall samråd ske på
grundval av den information som arbetsgivaren lämnat och det
yttrande arbetstagarrepresentanterna har rätt att avge (artikel
4.4.c). Samrådet skall ske på ett sådant sätt att
arbetstagarrepresentanterna får möjlighet att sammanträda med
arbetsgivaren och kan få motiverade svar från arbetsgivaren på
eventuella yttranden som arbetstagarrepresentanten lämnat
tidigare (artikel 4.4.d). När samrådet föranletts av ett beslut
från arbetsgivarens sida som kan medföra väsentliga förändringar
i arbetsorganisationen eller anställningsavtalen skall samrådet
äga rum i syfte att uppnå en överenskommelse (artikel 4.4.e).
De regler som föreskrivs i artikel 4 om formerna för rätt till
information och samråd skall genomföras utan att det påverkar
tillämpningen av gällande bestämmelser eller praxis som är mer
gynnsamma för arbetstagarna (artikel 4.1).
Medlemsstaterna får också ge arbetsmarknadens parter tillåtelse
att på lämplig nivå, inbegripet företags- eller driftsställesnivå,
fastställa formerna för information och samråd (artikel 5).
Sådana avtal får på de villkor och med de begränsningar som
fastställs av medlemsstaterna avvika från direktivets regler om
formerna för information och samråd, förutsatt att de
överensstämmer med direktivets grundläggande syfte och principer.
Konfidentiell information
Direktivet innehåller även vissa bestämmelser om konfidentiell
information (artikel 6). Av bestämmelsen framgår att
medlemsstaterna skall fastställa de villkor och förutsättningar
som skall gälla för att information skall omfattas av sekretess
(artikel 6.1). Vidare framgår att medlemsstaten under vissa
förutsättningar kan tillåta att arbetstagarrepresentanter eller
någon som biträder dem får vidareförmedla känslig information.
Medlemsstaterna skall föreskriva att arbetsgivaren inte behöver
lämna ut information eller inleda samråd om det utifrån objektiva
kriterier skulle innebära att företaget skulle kunna skadas eller
leda till allvarligt förfång för verksamheten (artikel 6.2).
Medlemsstaterna skall vidare säkerställa att det finns tillgång
till rättsliga eller administrativa överklagningsförfaranden i de
fall arbetsgivaren hävdar att informationen är känslig eller
vägrar att lämna ut den. Medlemsstaterna får även införa
förfaranden som möjliggör att känslig information skall förbli
konfidentiell (artikel 6.3).
Skydd för arbetstagarrepresentanter
Arbetstagarrepresentanterna skall enligt direktivet tillförsäkras
tillräckligt skydd och tillräckliga garantier så att de på ett
adekvat sätt kan utföra sina uppgifter (artikel 7).
Övriga bestämmelser
Medlemsstaterna skall vidare föreskriva lämpliga åtgärder för det
fall bestämmelserna i direktivet inte följs, och de skall
särskilt se till att det finns administrativa eller rättsliga
förfaranden för att säkerställa att de skyldigheter som följer av
direktivet iakttas (artikel 8).
Direktivet skall inte påverka tillämpningen av de särskilda
förfaranden för information och samråd som gäller enligt
direktiven om övergång av verksamhet, kollektiva uppsägningar
och inrättandet av europeiska företagsråd. Direktivet skall inte
heller påverka övriga gällande rättigheter till information och
samråd samt medverkan på nationell nivå (artikel 9).
Vissa möjligheter till övergångsregler finns angivna i direktivet
(artikel 10).
Direktivet skall vara genomfört senast den 23 mars 2005.
Direktivet kan genomförs genom avtal mellan arbetsmarknadens
parter (artikel 11).
Övriga EG-direktiv
Ytterligare två direktiv som behandlar arbetstagares inflytande
har antagits. Det är rådets direktiv 2001/86/EG av den 8 oktober
2001 om komplettering av stadgan för europabolag vad gäller
arbetstagarinflytande och rådets direktiv 2003/72/EG av den 22
juli 2003 om komplettering av stadgan för europeiska kooperativa
föreningar med avseende på arbetstagarinflytande.
Regler om arbetstagarinflytande m.m.
Medbestämmande i arbetslivet och styrelserepresentation
Den huvudsakliga regleringen om arbetstagarinflytande i svensk
rätt återfinns i lagen (1976:580) om medbestämmanderätt i
arbetslivet, medbestämmandelagen. I lagen finns bl.a. regler om
föreningsrätt (7-9 §§), förhandlingsrätt (10-17 §§), rätt till
information och tystnadsplikt (18-22 §§), kollektivavtal
(23-31 a §§) samt slutligen bestämmelser om skadestånd (54-62 §§).
Lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de
privatanställda, styrelserepresentationslagen, ger anställda i
privata företag rätt till representation i företagets styrelse.
Lagen gäller företag med fler än 25 anställda och syftar till att
ge anställda insyn i och inflytande över företagets verksamhet
(4 §). Lagen är tillämplig på aktiebolag, banker,
hypoteksinstitut, försäkringsbolag och ekonomiska föreningar. En
motsvarighet på det statliga området finns i
personalföreträdarförordningen (1987:1101) och inom
försäkringskassans område i 18 kap. 8 § lagen (1962:381) om
allmän försäkring.
Facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen
I lagen (1974:358) om facklig förtroendemans ställning på
arbetsplatsen, förtroendemannalagen, finns ett antal
grundläggande regler om facklig verksamhet på arbetsplatserna.
Lagen gäller för fackliga förtroendemän som utsetts av
arbetstagarorganisationer som har en etablerad ställning på
arbetsplatsen genom att kollektivavtal gäller eller brukar gälla
mellan arbetsgivaren och arbetstagarorganisationen (1 §). Lagen
behandlar bl.a. frågor som rör facklig förtroendemans
arbetsförhållanden och anställningsvillkor, rätt till ledighet
från sitt arbete för att kunna fullgöra sina fackliga uppgifter
och rätt till bibehållna anställningsförmåner.
Behovet av en utredning
Direktivet förutsätter att medlemsländerna inrättar en allmän ram
med minimikrav när det gäller information till och samråd med
arbetstagare. De svenska bestämmelser som i dag behandlar
förhandlingsrätt och rätt till information mellan arbetstagare
och arbetsgivare överensstämmer i stora delar redan med kraven i
direktivet. Emellertid innehåller direktivet detaljerade
bestämmelser som behöver analyseras för att ställning skall kunna
tas till om svensk rätt uppfyller direktivets krav.
Av direktivet (artikel 3) framgår att medlemsstaterna får
begränsa den nationella regleringens räckvidd och
tillämpningsområde. Direktivet (artikel 2 och 4) innehåller
särskilda definitioner av begreppen samråd och information samt
detaljerade bestämmelser om vad samrådet och informationen skall
omfatta och när och hur samråd skall ske. I direktivet (artikel 5)
finns bestämmelser om att parterna i avtal kan fastställa formerna
för informationen och samrådet. Reglering som behandlar dessa
frågor finns i medbestämmandelagen. Fråga är om den fullt ut kan
anses motsvara direktivets reglering. Det finns därför ett behov
av att analysera om den svenska regleringen behöver ändras för
att uppfylla de krav som följer av direktivets bestämmelser.
I direktivet (artikel 6) finns också utförliga bestämmelser som
behandlar parternas hantering av konfidentiell information.
Medbestämmandelagen reglerar när parternas information kan bli
föremål för tystnadsplikt. Av lagen (1994:260) om offentlig
anställning framgår att dessa bestämmelser inte tillämpas vid
anställningsförhållanden enligt denna lag. I sekretesslagen
(1980:100) finns bestämmelser som rör facklig förhandling inom
den offentliga sektorn. Det är angeläget att se över om de
svenska reglernas utformning överensstämmer med de krav som
följer av direktivets bestämmelser.
Enligt direktivet (artikel 7) skall medlemsstaterna se till att
arbetstagarrepresentanterna får tillräckligt skydd och
tillräckliga garantier när de utför sina uppdrag så att de kan
utföra sina uppgifter. Både medbestämmandelagens bestämmelser som
rör föreningsrätten och förtroendemannalagens bestämmelser
innehåller grundläggande regler som har betydelse för när en
arbetstagarrepresentant utför sitt uppdrag. Även på denna punkt
finns det ett behov av att analysera om den svenska regleringen
uppfyller de krav som följer av direktivet.
Uppdraget
Utredaren skall analysera om gällande svenska regler om bl.a.
arbetstagarinflytande och skydd för arbetstagarrepresentanter
uppfyller de krav som framgår av direktivet. Om utredaren finner
att reglerna behöver ändras skall utredaren lämna förslag på
sådan reglering.
Av direktivet följer att det finns vissa möjligheter för
medlemsländerna att avgöra i vilken utsträckning som
bestämmelserna skall tillämpas. Vidare följer av direktivet att
formerna för informationen och samrådet skall fastställas i
enlighet med nationell lagstiftning och den praxis för
relationerna mellan arbetsmarknadens parter som finns i de
enskilda medlemsstaterna. Genomförandet av direktivet skall inte
heller utgöra skäl för tillbakagång i förhållande till den
nuvarande situationen i medlemsstaterna och i förhållande till
arbetstagarnas allmänna skyddsnivå på det område som omfattas av
direktivet. En utgångspunkt för utredarens analys och förslag
skall därför vara den särskilda ställning som
kollektivavtalsslutande parter har i Sverige.
Utredaren skall således analysera och redovisa hur direktivets
bestämmelser förhåller sig till svensk rätt samt i förekommande
fall lämna de förslag till författningsändringar och andra
åtgärder som utredningen kan ge anledning till.
Samråd och rapportering
Arbetet skall bedrivas i nära samarbete med arbetsmarknadens
parter. Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
regelnämnd.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2004.
(Näringsdepartementet)