Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av EG-direktivet om byggnaders energiprestanda, Dir. 2003:139
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-11-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 november 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag
till hur Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/91/EG om
byggnaders energiprestanda skall genomföras i Sverige. Utredaren
skall utarbeta förslag till lämplig organisation och de
författningsändringar som behövs för att genomföra direktivet.
Utredaren skall även lämna förslag till lämplig uppföljning av
direktivets genomförande och eventuellt kompletterande åtgärder
för att underlätta genomförandet. Utredaren skall redovisa
uppdraget senast den 1 november 2004.
Bakgrund
Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/91/EG av den 16
december 2002 om byggnaders energiprestanda, m.m.
Den Europeiska kommissionen lämnade i maj 2001 ett förslag till
Europaparlamentets och rådets direktiv om byggnaders
energiprestanda (KOM 2001(226) slutlig (EGT C 213E/2001 s. 266).
Direktivet antogs slutligt av rådet och Europaparlamentet i
november 2002 och trädde i kraft den 4 januari 2003 (Celex
32002L0091). Direktivet skall vara genomfört i medlemsstaterna
senast den 4 januari 2006. Om medlemsstaterna har bristande
tillgång på kvalificerade experter för att uppfylla kraven vad
gäller energicertifiering, värmepannor och
luftkonditioneringssystem i artiklarna 7, 8 och 9 får tiden
utsträckas med ytterligare tre år för att fullt ut tillämpa
bestämmelserna.
EG-direktivet 2002/91/EG om byggnaders energiprestanda syftar
till att minska energianvändningen i bebyggelsen och därmed bidra
till att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser samt minska
EU:s importberoende av energi. Eftersom byggnadssektorn svarar
för ca 40 % av den totala slutliga energianvändningen är det
angeläget att vidta åtgärder för att effektivisera
energianvändningen inom denna sektor. Även rådets direktiv
93/76/EEG av den 13 september 1993 om begränsning av
koldioxidutsläpp genom en förbättring av energieffektiviteten
(SAVE) innehåller krav på medlemsstaterna att bl.a. utveckla,
genomföra och rapportera om program inom området
energieffektivitet i byggnadssektorn. EG-direktivet om byggnaders
energiprestanda är emellertid ett kompletterande rättsligt
instrument för genomförandet av mer konkreta åtgärder för att
förverkliga potentialen till ökad energieffektivitet i
byggnadssektorn.
EG-direktivet 2002/91/EG om byggnaders energiprestanda
fastställer krav i fråga om
- beräkningsmetodik för byggnaders integrerande
energiprestanda,
- minimikrav avseende energiprestanda för nya byggnader och
byggnader som genomgår större renovering,
- energicertifiering av byggnader,
- regelbundna kontroller, och alternativt rådgivningsinsatser
avseende värmepannor samt
- regelbundna kontroller av luftkonditioneringssystem.
Direktivets krav innebär för svenskt vidkommande en mängd
tillkommande krav, främst avseende införandet av krav på
energicertifiering av byggnader vid försäljning, uthyrning och
nybyggnation, samt kontroll av luftkonditioneringssystem. Vidare
innebär kraven avseende beräkningsmetodik och minimikrav avseende
byggnaders energiprestanda att en översyn av nuvarande byggregler
behöver göras. Utifrån de ramar som fastställs i direktivet är
det angeläget att närmare utreda hur dessa krav bäst anpassas för
svenska förhållanden. Samtidigt bör genomförandearbetet inom
övriga EU beaktas.
Åtgärder för att effektivisera energianvändningen i bebyggelsen i
Sverige
Energipolitiken skall skapa villkoren för en effektiv och hållbar
energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning
med låg negativ inverkan på hälsa, miljö och klimat samt
underlätta omställningen till ett ekologiskt uthålligt samhälle.
I 2002 års energipolitiska riksdagsbeslut (prop. 2001/02:143,
bet. 2001/02:NU 17, rskr. 2001/02:317) anges att de statliga
insatserna skall inriktas på att stödja den effektivisering som
sker spontant i samhället och som en följd av olika styrmedel.
Åtgärderna bör även vara anpassade till marknadens mekanismer.
Syftet med sådana åtgärder är att stimulera användningen av
befintlig energieffektiv teknik och att främja introduktion av ny
energieffektiv teknik. Detta görs huvudsakligen genom information
och kunskapsspridning, i samarbete mellan kommunal, regional och
central nivå, samt genom att stimulera till miljöanpassad
produktutveckling, främst inom ramen för 2002 års energipolitiska
program. För dessa ändamål ges särskilda bidrag för bl.a.
kommunal energirådgivning, teknikupphandling och
marknadsintroduktion av energieffektiv teknik samt stöd till
information och utbildning. Åtgärderna administreras
huvudsakligen av Statens energimyndighet (Energimyndigheten) samt
i vissa delar av Konsumentverket.
I den nämnda propositionen uttalades även att det finns brister
vad gäller tillgång och kvalitet på statistik över bebyggelsens
energianvändning och att uppdateringar och kompletteringar är
nödvändiga. I syfte att påbörja en uppdatering av
kunskapsunderlaget redovisade Energimyndigheten i april 2003 i en
förstudie - Energistatistik i byggnader - översiktligt
möjligheterna att förbättra den befintliga energistatistiken i
fråga om bebyggelsen (dnr N2003/3380/ESB). Regeringen uppdrog mot
denna bakgrund den 28 maj 2003 åt Energimyndigheten att närmare
utreda och bedöma möjligheterna att förbättra statistik- och
kunskapsunderlaget om bebyggelsens energianvändning. Behoven med
anledning av EG-direktivet om byggnaders energiprestanda skall
särskilt uppmärksammas. Uppdraget skall redovisas till
Näringsdepartementet senast den 1 december 2003.
Inomhusmiljö och energianvändning i byggnader hör nära samman.
Inomhusklimatet i en byggnad påverkas av bl.a. byggnadens
isoleregenskaper och dess installationer, t.ex.
ventilationssystemen. Riksdagen har beslutat om ett delmål
angående energianvändningen i bostäder och lokaler (prop.
2000/2001:130, bet. 2001/02:MJU3, rskr. 2001/02:36). Av detta
framgår att miljöbelastningen från energianvändningen i bostäder
och lokaler skall minska och vara lägre 2010 än 1995. Detta skall
ske bl.a. genom att den totala energianvändningen effektiviseras
för att på sikt minska. Regeringen har i propositionen beskrivit
vilka åtgärder som behöver vidtas för att nå det av riksdagen
fastställda målet. Genomförandet av EG-direktivet 2002/91/EG om
byggnaders energiprestanda ger möjlighet att genomföra och följa
upp delmålet.
På regeringens uppdrag startade 1999 ett s.k. dialogprojekt,
Bygga, bo och förvalta för framtiden, i syfte att nå frivilliga
överenskommelser om åtaganden för en hållbar utveckling. Arbetet
har fokuserats på en effektiv energianvändning, en hälsosam
inomhusmiljö och en effektiv resursanvändning. En överenskommelse
mellan regeringen och ett antal privata och offentliga aktörer
inom bygg- och fastighetssektorn har undertecknats under 2003.
Regler för energihushållning i bebyggelsen
I plan- och bygglagen (1987:10) anges i 2 kap. 2 och 3 §§ att
planläggning skall ske med beaktande av bl.a. att långsiktigt god
hushållning med energi skall främjas och att bebyggelse och
anläggningar som för sin funktion kräver tillförsel av energi
skall lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
energiförsörjningen och energihushållningen. Vidare anges i 2 §
lagen (1994:847) om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m.,
att energihushållning och värmeisolering är sådana väsentliga
tekniska egenskapskrav som skall uppfyllas för byggnadsverk som
uppförs eller ändras. I 8 § förordningen (1994:1215) om tekniska
egenskapskrav på byggnadsverk, m.m. anges även att byggnadsverk
och deras installationer för uppvärmning, kylning och ventilation
skall vara projekterade och utförda på ett sådant sätt att den
mängd energi som med hänsyn till klimatförhållandena på platsen
behövs för användandet är liten och värmekomforten för brukarna
är tillfredsställande. Boverket får enligt förordningen även
meddela föreskrifter om sådana krav på energihushållning och
värmeisolering som skall uppfyllas av anordningar för
rumsuppvärmning eller varmvattenförsörjning i andra byggnader än
industribyggnader. I Boverkets byggregler (BBR) finns närmare
föreskrifter om krav på bl.a. energihushållning.
Det är angeläget att kraven i EG-direktivet avvägs på ett
ändamålsenligt sätt mot såväl andra tekniska egenskapskrav på
byggnader som övriga krav i plan- och bygglagstiftningen. Även
möjligheterna att samordna kraven med befintliga
kontrollförfaranden bör prövas och samordnas med PBL-kommittén
(M2002:05) och utredningen Frågor om byggnadsdeklarationer,
byggnadsregister och byggfelsförsäkringar (M2002:06).
Åtgärder för genomförandet av direktivet 2002/91/EG om byggnaders
energiprestanda i Sverige
Regeringen uppdrog den 4 april 2002 åt Statens energimyndighet
att i samarbete med Boverket och efter samråd med Konsumentverket
och Styrelsen för teknisk ackreditering och kontroll (SWEDAC)
analysera hur det föreslagna direktivet om byggnaders
energiprestanda skall genomföras i Sverige (dnr 2002/3613/ESB). I
uppdraget ingick även att uppskatta kostnaderna för att uppfylla
de krav som anges i direktivförslaget samt studera hur kravet på
energicertifiering kan samordnas med andra deklarationssystem.
Uppdraget redovisades den 14 februari 2003. Rapporten har
remissbehandlats (dnr N2002/3613/ESB). Remissinstanserna delar i
stort sett myndigheternas förslag till hur EG-direktivet bör
genomföras. Åtskilliga remissinstanser konstaterar emellertid att
EG-direktivet innebär ökade kostnader för samhället,
fastighetsägarna och de boende. I detta sammanhang framhålls
vikten av att incitament skapas för att få till stånd
genomförande av energieffektiviseringsåtgärder för att kunna
motivera införandet av bl.a. ett system för energicertifiering.
Flertalet remissinstanser påpekar också att det är viktigt att
det fortsatta arbetet med genomförandet sker i samverkan med bygg-
och fatighetsbranschen och övriga berörda aktörer så att det blir
så effektivt som möjligt.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag
till hur Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/91/EG om
byggnaders energiprestanda skall genomföras i Sverige. Utredaren
skall utarbeta förslag till lämplig organisation och de
författningsändringar som behövs för att genomföra EG-direktivet.
Utredaren skall även lämna förslag till lämplig uppföljning av
EG-direktivets genomförande och eventuellt kompletterande
åtgärder för att underlätta genomförandet, t.ex. inom ramen för
de energipolitiska programmen. Behoven av utbildning och
information för de berörda aktörerna skall särskilt beaktas.
Utredaren skall också uppmärksamma behovet av särskilda sådana
insatser under införandet av regelverket och övergångsperioden
innan kraven tillämpas fullt ut.
Utredaren skall analysera alternativa sätt att genomföra
direktivets krav med beaktande av syftet med direktivet och
behovet av att skapa ett kostnadseffektivt system för de berörda
aktörerna. Intresset av att begränsa de administrativa bördorna
för aktörerna, för såväl tillsynsmyndigheter, certifieringsorgan,
fastighetsägare som hyrestagare, skall beaktas. Utredaren skall i
samråd med branschen utvärdera möjligheterna att genomföra vissa
delar genom frivilliga initiativ och, om det bedöms lämpligt,
lämna sådana förslag. Arbetet inom dialogprojektet Bygga, bo och
förvalta för framtiden bör i detta sammanhang studeras. Strävan
skall vara att de frivilliga initiativen skall utformas på ett så
konkurrensneutralt sätt som möjligt så att etablering av nya
tekniska lösningar möjliggörs. Utredaren skall även göra
samhällsekonomiska bedömningar och analysera konsekvenserna av
olika sätt att genomföra direktivet och olika ambitionsnivåer för
arbetet. En bedömning av kostnaderna för de berörda aktörerna och
möjliga åtgärder för att förbättra energiprestandan skall också
göras. Utredaren skall även bedöma vilka ekonomiska konsekvenser
som genomförandet av direktivet får för slutkonsumenterna, bl.a.
de boende. Behovet av eventuella kompletterande åtgärder för att
få till stånd energieffektiviseringsåtgärder skall uppmärksammas.
Utredaren skall även studera hur befintliga krav på
energihushållning och värmeisolering tillämpas och vid behov
lämna förslag till åtgärder.
Utredaren skall vidare utvärdera möjligheterna att samordna de
kontroll- och certifieringsförfaranden som föreskrivs i
EG-direktivet med befintliga sådana och, om det bedöms lämpligt,
lämna förslag till hur samordningen skall ske. När det gäller
kraven som gäller värmepannor skall utredaren i första hand
analysera alternativet med information och rådgivning till
brukarna och särskilt beakta formerna för hur uppföljningen skall
gå till. Utredaren skall även beakta såväl andra tekniska
egenskapskrav på byggnader som övriga krav i plan- och
bygglagstiftningen.
Arbetets genomförande, samråd, tidsplan m.m.
Utredaren skall beakta arbetet i den föreskrivande kommitté som
inrättats enligt artikel 14 i EG-direktivet. Kommittén biträder
EG-kommissionen i arbetet med att utvärdera EG-direktivet och
skall vid behov lägga fram förslag till kompletterande åtgärder.
Utredaren skall även följa och redovisa arbetet med att genomföra
EG-direktivet inom EU:s övriga medlemsstater. Eventuella övriga
EU-initiativ som berör genomförandet skall också beaktas.
Utredaren skall samråda med PBL-kommittén (M2002:05), utredningen
Frågor om byggnadsdeklarationer, byggnadsregister och
byggfelsförsäkringar (M2002:06), samt Energimyndigheten, Boverket,
Statens fastighetsverk och Styrelsen för ackreditering och
teknisk kontroll (SWEDAC). Utredaren skall även beakta
Energimyndighetens arbete med att förbättra statistik- och
kunskapsunderlaget i fråga om bebyggelsens energianvändning.
Utredaren skall även samråda med företrädare för berörda delar av
näringslivet samt, när det gäller redovisning av förslagens
konsekvenser för små företag, med Näringslivets Regelnämnd (NNR).
Konsekvenser för små företag skall redovisas i enlighet med
förordningen (1998:1820) om särskild konsekvensanalys av reglers
effekter för små företags villkor.
Om utredaren föreslår åtgärder som kräver finansiering skall
förslag till sådan lämnas.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 november 2004.
(Näringsdepartementet)