Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bilstöd till personer med funktionshinder, Dir. 2003:137
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-10-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av regler och tillämpning för bilstöd till personer med
funktionshinder samt lämna förslag till ett effektivare och
förbättrat system för bilstöd. Det nya stödet skall vara enkelt
att administrera. Vidare skall det möjliggöra god kontroll och
innehålla goda förutsättningar för ansvarig huvudman att styra
kostnaderna. I arbetets inledning skall utredaren genomföra en
fördjupad studie där kostnader för och nyttan av färdtjänst
respektive bilstöd jämförs och analyseras utifrån ett individ-
och samhällsperspektiv.
Utredaren skall därefter analysera och överväga,
- vilka personer som bör omfattas av stödet,
- om bilstödet skall ha någon koppling till förvärvsarbete
eller inte,
- om uppdelningen av bilstödet i grund-, anskaffnings- och
anpassningsbidrag är ändamålsenlig samt vilka möjligheter
den enskilde skall ha att välja fordon,
- hur ett system för behovsbedömning av bilanpassning skall
kunna upprättas, vilken kompetens som bör knytas till
detta, vem som bör vara huvudman och vem som skall utöva
tillsyn över verksamheten,
- förändringar i organisation och ansvarsfördelning för
verksamheten,
- om man kan effektivisera och förbättra administrationen
och tillämpningen av stödet genom att koncentrera
handläggning av bilstödsärenden till ett mindre antal
beslutsenheter samt
- övrig reglering av stödet.
Bakgrund
Bilstöd till personer med funktionshinder infördes i slutet av
1940-talet för att underlätta resor till och från arbetet samt i
samband med vissa yrkesinriktade studier.
Nu gällande bestämmelser om bilstödet infördes år 1988 och
regleras i lagen (1988:360) om handläggning av ärenden om
bilstöd, samt förordningen (1988:890) om bilstöd till handikappade.
Ett av syftena med 1988 års reglering var att utöka antalet
stödberättigande och att förenkla administrationen av stödet.
Stödet skall inte längre ses enbart som ett medel att försörja
sig, utan också möjliggöra ett självständigt och oberoende liv
med sociala kontakter, offentlig och kommersiell service etc.
I samband med den nya utformningen av bilstödet övertog
försäkringskassorna det administrativa ansvaret för stödet från
länsarbetsnämnderna, och Riksförsäkringsverket (RFV) fick ansvar
för tillsynen av verksamheten.
År 1993 tillsattes den s.k. Bilstödsutredningen vars huvuduppgift
var att göra en utvärdering och översyn av stödet samt att
föreslå eventuella förändringar. Översynen motiverades av
förekommande tolkningsproblem, olikheter i handläggningen m.m.
Utredningen presenterade en rad förslag som emellertid inte
föranledde några åtgärder (Rätten till ratten, SOU 1994:45).
I regleringsbrevet för år 1997 fick Riksförsäkringsverket (RFV) i
uppdrag att analysera utvecklingen av bilstödet under budgetåret
1997 och göra en jämförelse med utvecklingen under år 1990. I
rapporten (RFV redovisar 1998:6) redogörs för hur de som beviljats
bidrag eller fått avslag fördelar sig på kön, ålder m.m.
samt fördröjningen mellan beslut och utbetalning av bilstöd.
Resultatet av arbetet visade enligt RFV att beslut om stöd kan
generera utbetalningar många år framåt vilket bl.a. medför
svårigheter att prognostisera anslagsbehovet.
I november 1998 fick Riksrevisionsverket (RRV) i uppdrag att se
över bilstödet. Syftet med översynen var att ta fram underlag
för bedömning av det framtida stödbehovet, se över
anslagskonstruktionen och lämna förslag till andra åtgärder
för att få bilstödssystemet att fungera väl. I rapporten
(RRV 1999:24) konstaterade RRV att det råder alltför stora
brister i de statistiska underlagen för att kunna bedöma hur
intentionerna med bilstödet tillgodoses. RRV menade vidare att
det råder stor osäkerhet om stödet når de personer som är
berättigade till stödet och vilka effekter stödet har för
brukarna.
RRV konstaterade att bilstödet fortfarande i hög grad präglas
av det ursprungliga syftet att underlätta resor till och från
arbetet. Stödets utformning missgynnar på olika sätt personer
som inte deltar i arbetslivet. Rapporten pekade också på att
handläggningen av bilstödsärenden kräver teknisk kompetens om
fordon som försäkringskassorna haft svårt att bygga upp på egen
hand. Detta kan leda till att staten och i viss mån även den
funktionshindrade drabbas av onödiga kostnader och att
trafiksäkerhetskrav åsidosätts. För att komma till rätta med
dessa problem föreslog RRV bl.a. att Vägverket och landstingens
hjälpmedelscentraler skulle ges en mer framträdande roll samt
att kvaliteten på det arbete som utförs av anlitade bilverkstäder
skulle säkras.
I rapporten redovisade RRV beräkningar av kostnader för bilstöd
respektive kommunal färdtjänst. Resultatet av beräkningarna visar
att bilstöd i många fall medför lägre offentliga kostnader än
kommunal färdtjänst. Om man kan öka antalet personer som klarar
sitt behov av resor genom att använda bil så minskar det
sannolikt efterfrågan på den kommunala färdtjänsten.
En annan fråga som också behandlas i rapporten är vem som bör ha
huvudmannaskapet för bilstödet. Vid tiden för publiceringen av
rapporten föreslog RRV att frågan om en eventuell överföring av
huvudmannaskapet till landsting eller kommuner bör vänta i
avvaktan på regeringens ställningstagande till utredningen om
handikappolitiken inom transportområdet (skr. 1997/98:10).
Dessutom är organiseringen av trafikfrågor inom länen under
omvandling. I rapporten framfördes dock en rad fördelar med
att flytta över huvudmannaskapet till landstings- och/eller
primärkommunerna - bättre möjligheter till samordning med andra
offentligt finansierade persontransporter, minskad risk för s.k.
övervältringseffekter, ökad närhet till brukaren och hennes eller
hans närmiljö m.m.
Vid riksdagsbehandlingen av regeringens budgetproposition har
riksdagen givit regeringen tillkänna att regeringen snarast bör
vidta åtgärder för att effektivisera och förbättra tillämpningen
av bilstödet (bet. 2001/02:SoU1). Frågan om effektiviseringar och
förbättringar av tillämpningen av bilstödet har därefter varit
under beredning i Regeringskansliet.
Bilstödets nuvarande utformning
Bilstöd lämnas i form av bidrag (förordning 1988:890) för inköp
och anpassning av motorfordon:
- till handikappad som är under 65 år och är beroende av
ett fordon för att genom arbete få sin försörjning eller
ett väsentligt tillskott till sin försörjning eller för
att genomgå arbetslivsinriktad utbildning eller genomgå
rehabilitering under vilken han eller hon får
aktivitetsstöd,
- till handikappad som är under 65 år och, efter att ha
beviljats bidrag, har beviljats sjuk- eller
aktivitetsersättning enligt lagen om allmän försäkring,
- till annan handikappad än som avses ovan och som fyllt
18 år men inte 50 år,
- till handikappad förälder med barn under 18 år,
- till förälder till handikappat barn, under förutsättning
att föräldern sammanbor med barnet och har behov av ett
fordon för förflyttning tillsammans med barnet.
När det gäller de tre sista grupperna är en förutsättning för
bilstöd att den stödberättigade själv skall kunna bruka fordonet
som förare.
En av grundförutsättningarna för att bilstöd skall kunna lämnas
är att personen i fråga har ett varaktigt funktionshinder. Ett
annat villkor är att det är själva funktionshindret som ger
upphov till väsentliga förflyttningssvårigheter. Det kan bl.a.
gälla personer som vid förflyttning är beroende av olika
hjälpmedel, t.ex. rullstol, bockar eller käppar. Det kan finnas
väsentliga förflyttningssvårigheter även vid svåra astmatiska
besvär eller vid andra liknande allvarliga tillstånd.
Grundbidrag betalas ut till alla som beviljas bilstöd och är
högst 60 000 kr. Anskaffningsbidraget är inkomstprövat. Det är
maximalt 40 000 kr vid årsinkomster som understiger 88 000 kr
och sjunker därefter vid högre inkomster för att helt upphöra
vid inkomster över 159 999 kr. Utöver grundbidrag och
anskaffningsbidrag ges anpassningsbidrag till de ändringar som
behövs för att bilstödstagaren skall kunna bruka fordonet.
Anpassningsbidraget är obegränsat. Under mycket särskilda villkor
kan även bidrag till körkortsutbildning lämnas.
Grund- och anskaffningsbidrag kan enligt huvudregeln lämnas vart
sjunde år.
Av kostnaderna för bilstödet år 2002 gick 44 procent till
grundbidrag, 6 procent till anskaffningsbidrag, 50 procent till
anpassningsbidrag och resterande två procent till övriga kostnader
för t.ex. körkortsutbildning.
Mobilitetsservice
Berörda handikapporganisationer har bl.a. kritiserat hur
anpassningen av fordonen går till. Det kan vara svårt för brukaren
att veta vilken typ av bil och vilken anpassning han eller hon
behöver. Det saknas en opartisk instans att vända sig till för att
få saklig information om detta. Organisationerna anser
att det finns oseriösa anpassningsföretag som utnyttjar den
situationen.
Vägverket har framfört att det saknas kriterier för val av
anpassningsåtgärder. Verket påpekar också att det behövs en
översyn av hela processen med upphandling, ombyggnation och
kontroll av att ombyggnationen uppfyller ställda krav.
Sedan juni 1998 pågår projektet Mobilitetsservice med finansiellt
stöd från Vägverket, Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och ur
Allmänna arvsfonden. Projektet drivs i samverkan mellan
Neurologiskt Handikappades Riksförbund, Riksförbundet för
Trafik- och Polioskadade, Riksförbundet för Rörelsehindrade
Barn och Ungdomar, Reumatikerförbundet och De Handikappades
Riksförbund, Vägverket, Västra Götalands allmänna försäkringskassa
och Landstinget i Västra Götaland. Projektet syftar till att
bygga upp och pröva en modell för konsumentupplysning om bilval,
bilanpassning och körkortsinnehav för förare och passagerare med
funktionshinder.
Behovet av bilstöd
Under år 1989, som var det första helåret med nuvarande
bilstödsregler, beviljades 5 370 bilstöd. Detta var fler än
beräknat, förmodligen beroende på ett uppdämt behov. I och med
att nytt bilstöd normalt beviljas högst vart sjunde år så uppstår
en ökad efterfrågan vart sjunde år. Efterfrågan av stödet ökade
också år 1996 och förväntas att öka igen år 2003. Denna
puckeleffekt planar dock ut med tiden. I övrigt är behovet av
bilstöd relativt konstant.
Sedan år 1996 har bilstöd årligen betalas ut med följande belopp
och för följande antal fordon:
År Antalfordon Utbetalt belopp,
miljoner kronor
1996 2 688 256,8
1997 2 302 214,0
1998 2 207 211,7
1999 2 097 201,5
2000 2 108 208,9
2001 1 952 226,1
2002 1 821 211,5
Källa: RFV:s budgetunderlag för åren 2004-2006.
Enligt prognos från RFV så beräknas antalet beviljade bilstöd
för år 2003 bli ca 2 500 st.
Könsfördelningen bland bidragstagarna har varit relativit
konstant under åren. Mellan 45 - 48 procent av bidragstagarna
är kvinnor.
I november 1997 genomfördes en ändring i förordningen om bilstöd
som innebär att utbetalningarna av bilstödet begränsas så att de
ryms inom ramen för anslagna medel för respektive budgetår.
Syftet var bl.a. att få en jämnare belastning på anslaget över
tiden. Vidare förändrades reglerna så att den som beviljats
bilstöd måste använda stödet inom sex månader. Detta för att
förhindra allt för stor eftersläpning när det gäller utbetalning
av beviljat bilstöd.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av regler och tillämpning för bilstöd till personer med
funktionshinder samt lämna förslag till ett effektivare och
förbättrat system för bilstöd.
Regeringens bedömning är att det behövs en fördjupad analys av
sambanden mellan bilstöd och färdtjänst. I arbetets inledning
skall därför utredaren genomföra en fördjupad studie där kostnader
för och nyttan av färdtjänst respektive bilstöd jämförs och
analyseras utifrån individ- och samhälls perspektiv. Eventuella
skillnader mellan kvinnors och mäns förutsättningar eller nyttjande
av bilstöd respektive färdtjänst skall genomgående synliggöras och
analyseras. Utredaren skall i detta arbete analysera för- och
nackdelar för kommunerna att på frivillig bas bevilja bilstöd till
personer som har rätt till färdtjänst men som inte omfattas av
det statliga bilstödet som ett komplement till färdtjänst.
Utredaren skall därefter analysera och överväga,
- vilka personer som bör omfattas av stödet,
- om bilstödet skall ha någon koppling till förvärvsarbete
eller inte,
- om uppdelningen av bilstödet i grund-, anskaffnings- och
anpassningsbidrag är ändamålsenlig samt vilka möjligheter
den enskilde skall ha att välja fordon,
- hur ett system för behovsbedömning av bilanpassning skall
kunna upprättas, vilken kompetens som bör knytas till
detta, vem som bör vara huvudman och vem som skall utöva
tillsyn över verksamheten,
- förändringar i organisation och ansvarsfördelning för
verksamheten,
- om man kan effektivisera och förbättra administrationen
och tillämpningen av stödet genom att koncentrera
handläggning av bilstödsärenden till ett mindre antal
beslutsenheter samt
- övrig reglering av stödet.
Den nationella handlingsplanen för handikappolitiken skall utgöra
grunden för de förslag som utredaren lägger (prop.1999/2000:79).
Det nya stödet skall vara enkelt och överblickbart samt enkelt
att administrera. Vidare skall det möjliggöra god kontroll och
innebära goda förutsättningar för ansvarig huvudman att styra
kostnaderna.
En utgångspunkt skall vara att eventuella förslag till ändringar
i regelverket för bilstöd inte skall leda till ökade kostnader
för den offentliga sektorn. Förslagens konsekvenser skall
redovisas enligt vad som anges i 14 och 15 §§ kommittéförordningen
(1998:1474), varvid särskild vikt skall läggas vid att
redovisa förslag till finansiering i de delar förslagen innebär
ökade kostnader eller minskade intäkter för det allmänna. De
ekonomiska konsekvenserna för staten och kommunsektorn ska
särredovisas. Kostnadsberäkningarna skall även omfatta en separat
bedömning av förslagens konsekvenser för socialförsäkringens
administration.
Därutöver skall utredaren lämna fullständiga förslag till de
författningsändringar som följer av förslagen.
Utredaren skall under arbetet med att ta fram förslag till ett
nytt bilstöd samråda med Riksförsäkringsverket, Vägverket,
Projektet mobilitetsservice, Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundet och berörda handikapporganisationer.
Utredaren skall redovisa uppdraget i den del som rör jämförelsen
mellan färdtjänst och bilstöd senast den 31 maj 2004. Uppdraget
i övrigt skall redovisas till Socialdepartementet senast den
31 december 2004.
(Socialdepartementet)