Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utländska kvinnors rätt att få abort i Sverige, Dir. 2003:134
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-10-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för och
konsekvenserna av att utländska kvinnor, som inte är bosatta i
Sverige och som inte är asylsökande, får rätt att göra abort i
Sverige under förutsättning att de självastår för kostnaderna.
Utredaren skall belysa de konsekvenser av olika slag som en
sådan möjlighet skulle kunna innebära.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar som
han finner påkallade.
Bakgrund
Det har i olika sammanhang under det senaste året framhållits att
den svenska abortlagen borde ändras så att kvinnor som inte är
svenska medborgare har möjlighet att få abort i Sverige. Enligt
abortlagen (1974:595) får abort endast utföras på en kvinna som
är svensk medborgare eller bosatt i Sverige. När det gäller annan
vård och behandling kan sådan däremot under vissa premisser
erbjudas medborgare från andra länder. Det har framförts att abort
bör vara likställt med annan vård och behandling.
De flesta andra länder har en mer restriktiv abortlagstiftning än
Sverige. I somliga länder är abort helt förbjudet. I debatten har
det framförts som angeläget att vi från svensk sida visar kvinnor
från andra länder medkänsla och möjliggör för dem att få abort i
Sverige. Här kan det vara skäl att påminna om svenska kvinnors
möjlighet att under 60-talet få abort i Polen.
Frågan har tagits upp i tre motioner under 2002/03 års riksmöte.
I dessa har motionärerna yrkat att riksdagen beslutar om rätt till
abort för utländska medborgare under förutsättning att de själva
står för kostnaderna. Socialutskottet har avslagit motionerna med
hänvisning till att Socialdepartementet överväger frågan.
Rättslig reglering
Sverige
Enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) skall landstinget
erbjuda hälso- och sjukvård, förutom åt dem som är bosatta inom
landstinget, även åt dem som stadigvarande vistas inom landstinget
och som omfattas av begreppet "kvarskriven" i 16 §
folkbokföringslagen. Landstinget skall erbjuda hälso- och
sjukvård även till dem som, utan att vara bosatta i Sverige, har
rätt till vårdförmåner i Sverige vid sjukdom och moderskap enligt
vad som följer av rådets förordning (EEG) nr 1408/71 om
tillämpningen av systemen för social trygghet när anställd,
egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom
gemenskapen. Vård av utländska patienter i Sverige i andra fall
faller när det gäller den icke akuta hälso- och sjukvården
utanför landstingens vårdskyldighet enligt hälso- och
sjukvårdslagen. Ett landsting kan dock på frivillig väg
tillhandahålla sådan icke akut vård men detta kan bara ske när
det finns överkapacitet. Genom lagen (2001:151) om kommunal
tjänsteexport och kommunalt internationellt bistånd finns ett
särskilt lagstöd för landstingskommunal export av tjänster
inom hälso- och sjukvården.
Abort regleras i en speciallag, abortlagen (1974:595), och där
anges förutsättningarna för att ett ingrepp skall få utföras.
Enligt abortlagen får abort utföras endast om kvinnan är svensk
medborgare eller utländsk medborgare och bosatt här i riket eller
om Socialstyrelsen i annat fall av särskilda skäl lämnar
kvinnan tillstånd.
Enligt Socialstyrelsens allmänna råd om tillämpning av abortlagen
(SOSFS 1989:6) har den bestämmelsen i abortlagen tillkommit för
att motverka att kvinnor från andra länder med mera restriktiv
lagstiftning söker sig hit enbart för att få abort. I de allmänna
råden konstateras vidare att det har skett en avsevärd invandring
till Sverige sedan abortlagen stiftades. Till allra största delen
har andelen aborter bland utländska medborgare utförts på dessa
invandrade kvinnor. Ytterst få kommer hit enbart för att genomgå
abort. Av de allmänna råden framgår att styrelsen tillstyrker
ansökningar om abort från kvinnor som har sökt uppehållstillstånd
i Sverige och som väntar på myndigheternas besked om
uppehållstillstånd. Om det är frågan om en medicinskt akut
situation för kvinnan har hon självfallet möjlighet att få abort
i Sverige. För närvarande gör Socialstyrelsen en översyn av
föreskrifterna.
Vård och behandling av medborgare från andra EU-länder
När EES-avtalet trädde i kraft den 1 januari 1994 medförde det
bl.a. att nya regler började gälla för människors rätt till vård
inom EU/EES.
Akut vård ersätts av den allmänna försäkringen när det gäller
personer som är försäkrade i andra EU/EES-länder. Patienten
betalar själv samma vårdavgift som bosatta inom landstinget.
En medborgare som är bosatt i ett annat EU/EES-land kan begära
av sin behöriga institution/försäkringskassa att planerad vård
genomförs i exempelvis Sverige och finansieras av hemlandets
sjukförsäkring. Patienten betalar själv samma vårdavgift som
bosatta i det landsting där vården ges. Oftast tas en direkt
kontakt med en svensk vårdgivare av patienten själv, berörd
vårdgivare i hemlandet eller patientens behöriga
institution/försäkringskassa.
Vård och behandling av medborgare från länder utanför EU
Patienter som är utländska medborgare och som är bosatta i
länder utanför EU/EES-området med vilka Sverige saknar
sjukvårdskonventioner har inte någon rätt till subventionerad
vård av landstingen. Detta betyder att dessa patienter själva
får betala den verkliga kostnaden för såväl akut som planerad vård.
Vård och behandling av asylsökande
Hälso- och sjukvård för asylsökande är numera så långt möjligt
organiserad på samma sätt som för befolkningen i övrigt. Av en
överenskommelse mellan staten och Landstingsförbundet framgår
att landstingens åtagande innebär att personer över 18 år bl.a.
får omedelbar sjukvård enligt 4 § hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763), tandvård enligt 6§ tandvårdslagen (1985:125) samt
sjukvård och tandvård som inte kan anstå,
preventivmedelsrådgivning, mödrahälsovård, förlossningsvård,
vård vid abort samt vård och åtgärder enligt smittskyddslagen
(1998:1472). Landstingens åtagande innebär även hälsoundersökning
eller hälsosamtal. Barn under 18 år skall erbjudas hälso- och
sjukvård och tandvård på lika villkor som barn bosatta i Sverige.
I den omfattning som landstingen ger vård enligt överenskommelsen
lämnas ersättning till landstingen enligt förordningen (1996:1357)
om statlig ersättning för hälso- och sjukvård till asylsökande.
Kostnader
Hälso- och sjukvårdens kostnader för en s.k. medicinsk abort
(abortpiller) är ca 1 600 kr. Kostnaden för en tidig kirurgisk
abort är ca 4 500 kr och för en sen kirurgisk abort betydligt
mer eftersom det då också handlar om vård på sjukhus.
Förhållandet i några andra länder
I England kan icke-engelska medborgare få abort om de själva
står för kostnaden.
Under år 2002 utfördes abort på ca 10 000 kvinnor som inte var
engelska medborgare. Av dessa kom ca 1 600 från Nordirland och
ca 6 700 från Irländska republiken.
I Danmark kan en kvinna som inte är bosatt i landet få abort om
hon har särskild anknytning till Danmark. Det gäller t.ex. danska
medborgare som bor i utlandet. En ändring av abortlagstiftningen
förbereds för närvarande. För att få abort utförd kostnadsfritt
skall det även i fortsättningen krävas att kvinnan är bosatt i
landet, men kvinnor från andra länder skall mot betalning kunna få
aborten utförd i Danmark.
Uppdraget
Det har framhållits i debatten att abort bör likställas med annan
vård och behandling. När det gäller all annan sjukvård i Sverige
finns, pekar man på, möjligheten att ta emot människor från andra
länder under förutsättning att de själva står för kostnaderna.
När medborgare från något annat land får vård eller behandling i
Sverige är det oftast hemlandets hälso- och sjukvård som står
för kostnaderna. Man får emellertid förmoda att en kvinna från
ett land med en mer restriktiv abortlagstiftning än den svenska
inte skulle få ingreppet betalt av sitt hemlands hälso- och
sjukvård.
Det förekommer även att utländska medborgare som får vård eller
behandling här själva står för kostnaderna. Enligt uppgift från
Landstingsförbundet är omfattningen av denna planerade vård av
utländska medborgare mycket liten.
Utredaren skall utreda om utländska kvinnor, som inte är bosatta
i landet och som inte är asylsökande, skall ges rätt att få
abort i Sverige under förutsättning att de själva står för
kostnaderna.
Samtidigt som det kan finnas en önskan att visa kvinnor från
andra länder medkänsla och ge dem möjlighet att få abort i
Sverige står det helt klart att det här rör sig om en rad
komplexa frågor där konsekvenser av olika slag behöver belysas.
Att andra länder har en mer restriktiv abortlagstiftning har i
många fall sin grund i kulturella och religiösa betingelser. I
vissa länder har detta resulterat i att abort är en brottslig
gärning. Som underlag för sina ställningstaganden skall utredaren
redovisa vilka regler, bl.a. straffrättsliga, som gäller i andra
länder samt mot vilken kulturell och religiös bakgrund dessa
regler har kommit till. Utredaren ska belysa de konsekvenser
andra länders mer restriktiva abortlagstiftning kan få på
kvinnors reproduktiva hälsa. Utredaren skall också redovisa i
vilken mån frågan om abort tas upp inom EU.
En annan konsekvens som skall belysas är de straffrättsliga. De
stater som kriminaliserat abort kan komma att begära rättsligt
bistånd från Sverige, t.ex. hjälp med husrannsakan och beslag.
Sverige har i flera internationella instrument åtagit sig,
särskilt i förhållande till EU:s medlemsstater, att lämna
sådant bistånd.
I uppdraget ingår också att belysa frågan ur ett historiskt
perspektiv. Hur såg man på frågan på 1960-talet när vi ännu
inte hade den liberala abortlagstiftning vi har i dag och svenska
kvinnor reste till Polen för att få abort där? Vilken omfattning
hade detta och vad krävdes för att en kvinna skulle kunna göra så?
Utredaren skall också överväga hur opinionen i andra länder skulle
kunna påverkas om utländska kvinnor ges möjlighet att få abort i
Sverige. Skulle det bidra till att påskynda en ändring av andra
länders abortlagstiftning eller skulle det kunna ha en
konserverande inverkan på utvecklingen?
Vidare skall utredaren redovisa en uppskattning av de kostnader
av olika slag som skulle drabba en kvinna från ett annat land om
hon skulle få en abort utförd i Sverige.
Som underlag för sitt ställningstagande skall utredaren närmare
redovisa och analysera de regler som gäller för annan vård och
behandling av utländska medborgare i Sverige samt belysa
omfattningen av denna. Utredaren skall också överväga och bedöma
om abortingrepp kan sägas skilja sig från annan vård och
behandling och vilka konsekvenser detta i så fall skulle kunna ha.
När annan planerad vård och behandling i dag ges i Sverige till
utländska medborgare inom den offentliga vården bedöms det i varje
enskilt fall om landstinget har kapacitet och möjlighet att ge
sådan vård. Motsvarande förhållande finns inte inom privat
verksamhet. Utredaren skall analysera och överväga vilka
konsekvenserna skulle bli för den svenska hälso- och sjukvården
om det öppnas möjlighet för utländska kvinnor att få abort i
Sverige. Denna analys skall göras även mot bakgrund av de
kommunalrättsliga bestämmelser som finns. En fråga i sammanhanget
är om det kan finnas risk att privat verksamhet expanderar på ett
sådant sätt att det får konsekvenser för tillgången på personal
inom den offentliga vården.
En komplikation som måste beaktas här är att en abort inte kan
vänta. Om en abort skall göras är det av flera skäl angeläget att
det sker så tidigt som möjligt i graviditeten. Det finns också en
bortre gräns för när en abort kan och får utföras, något som i
många fall skiljer abort från annan vård och behandling.
Om utredaren finner att abort skall kunna ges till utländska
kvinnor som inte är bosatta i landet och som inte är asylsökande,
skall utredaren lämna förslag till nödvändiga författningsändringar.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2004. Utredaren
skall utarbeta förslag till de författningsändringar som föranleds
av uppdraget. Förslagen skall kostnadsberäknas och finansiering
redovisas för de föreslagna åtgärderna.
(Socialdepartementet)