Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utveckling av internationell militär test- och övningsverksamhet på svenskt territorium, Dir. 2003:127
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2003-12-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 2003.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall utreda och lämna förslag på hur den
internationella militära test- och övningsverksamheten på svenskt
territorium, främst på svensk mark och i svenskt luftrum i
Norrland, kan utvecklas. Utredaren skall basera arbetet på
den svenska säkerhetspolitiska linjen och utifrån denna väga in
försvars- och säkerhetspolitiska överväganden.
Förslagen skall prövas mot huvudmannaskapet och organisationen
för militär test- och övningsverksamhet och belysa de fördelar
som en samordning med övrig testverksamhet i övre Norrland skulle
kunna föra med sig.
De miljömässiga aspekterna samt de samhällsekonomiska
konsekvenserna skall särskilt belysas.
Bakgrund
I rapporten "Testverksamhet m.m. i övre Norrlands inland - en ny
basindustri, slutrapport bil- och komponenttestnäringen i övre
Norrlands inland (Ds 2003:18)", föreslås att en särskild
utredning tillsätts för att klarlägga förutsättningarna för
militär test- och vinterutbildning i övre Norrland.
Enligt utredningsmannens uppfattning talar mycket för att detta
är ett av de områden som har störst utvecklingspotential och att
en insats därför har ett stort strategiskt och ekonomiskt
intresse.
Den utländska militära verksamhet som hitintills bedrivits på
svenskt territorium kan översiktligt delas upp i två större
verksamhetsområden: försvarsmaterielorienterad verksamhet samt
utbildnings- och övningsorienterad verksamhet.
Den försvarsmaterielorienterade verksamheten omfattas i huvudsak
av samarbetsprojekt med myndigheter på försvarets område
och/eller svensk försvarsindustri och som genomförts på de
provplatser som försvaret främst Försvarets materielverk (FMV)
disponerar.
Det allt ökande samarbetet på materielområdet har också lett till
särskilda uppdrag och befogenheter för FMV då det gäller att
marknadsföra provplatserna internationellt. På senare tid
förekommer också utländsk testverksamhet på rent
marknadsekonomisk basis och utan att det specifikt gäller ett
samarbete med svensk försvarsmyndighet eller svensk
försvarsindustri. Utvecklingen av materielsamarbetet, inte minst
genom ingående av sexnationsavtalet (inkluderande Sverige), det
s.k. Letter Of Intent (LOI)-avtalet, har skapat ett ökat behov
att samarbeta bl.a. genom att erbjuda svenska testmöjligheter för
utländska avtalspartners och andra utländska intressenter.
Det andra området är den utbildnings- och övningsorienterade
verksamheten på främst Försvarsmaktens skjut- och övningsfält
eller i övriga övningsområden på svenskt territorium. Den här
typen av verksamhet har vid några tillfällen per år och då efter
en restriktiv prövning i varje enskilt fall tillåtits av
regeringen. Vägledande för regeringen har varit de försvars- och
säkerhetspolitiska skälen samt närvaron av en klar inriktning om
att verksamheten även skall bidra till Försvarsmaktens utveckling.
Samövningar med utländska enheter har tillåtits inför gemensamma
FN-insatser, för övningar inom ramen för Partnerskap för Fred
(PFF) och för övningar med motsvarande syfte som PFF-övningar
d v s att utveckla förmågan att delta i fredsfrämjande insatser.
Behovet av en särskild utredning
Ett svenskt deltagande i internationell övningsverksamhet är av
avgörande betydelse för utvecklingen av det militära försvarets
internationella och nationella förmåga. Sverige har därför under
lång tid deltagit i internationell övningsverksamhet. Sedan
1990-talet har övningsverksamhet med ett fredsfrämjande syfte
fått en alltmer dominerande roll eftersom en svensk medverkan i
internationell fredsfrämjande verksamhet utgör en viktig del av
vår säkerhets-, utrikes- och försvarspolitik. För att kunna delta
i internationella fredsfrämjande och humanitära insatser måste
Sverige ha en hög internationell samverkansförmåga, vilket främst
uppnås genom deltagande i den internationella övningsverksamheten.
Förändringar inom Nato och PFF samt EU:s utveckling av en
gemensam krishanteringsförmåga innebär att även övningsmönstren
förändras. Det är då viktigt att våra förband kan delta
regelbundet i internationell övningsverksamhet för att utveckla
förmågan att delta i internationella krishanteringsinsatser.
Faktorer som kan hindra eller begränsa dessa övningar behöver
identifieras. En sådan faktor kan vara tillgången på
kvalificerade övningar och kvalificerade övningsområden såväl på
som utanför svenskt territorium.
En till PFF kompletterande övningsverksamhet på främst bilateral
basis har under senare år fått en allt ökande betydelse eftersom
fredsfrämjandemomenten fått ett mer kvalificerat och utvecklat
innehåll.
Det har också bidragit till att de svenska förbanden som anmälts
till olika styrkeregister snabbare nått de uppställda målen.
Övningarna har genomförts såväl i Sverige som i de länder man
haft övningsutbyte med.
Övningsverksamheten har också inneburit en värdering av svensk
förmåga och därmed en högre trovärdighet för anmälda bidrag till
framtida internationella insatser.
En god tillgång på övningsområden och övningsplatser är en
förutsättning för att man ska kunna genomföra tillräckligt
kvalificerade övningar för att svenska och internationella
förband ska kunna utveckla sin samarbetsförmåga.
Ett svenskt eftersträvat deltagande i den övningsverksamhet som
kommer att finnas framgent kommer att följas av krav från andra
länder på att även få öva på svenskt territorium. Det här är
tydligt inom det nordiska samarbetet, i EU-kretsen samt för många
av PFF-nationerna.
Under arbetet att utveckla EU:s militära kapacitet har flera
länder anmält intresse för möjligheterna att öva på svenska
övningsfält och flygövningsområden. Bristen på övningsområden i
Centraleuropa med eftersträvade förutsättningar gällande mörker
och kyla har inneburit ett ökande intresse för de svenska
anläggningarna.
Från Försvarsmakten finns ett stort intresse av kostnads- och
effektivitetsskäl för en utökad möjlighet till ytterligare
internationell övningsverksamhet i Sverige. Den kan också
innebära stöd för underhåll och utveckling av de svenska övnings-
och skjutfälten med tillhörande kvalificerade tekniska utrustning
exempelvis simulatorer.
Hitintills har övningsverksamheten i Sverige skett i begränsad
form. Säkerhetspolitiska men även miljömässiga överväganden har
vägts in i beslut om övningsverksamhet. Det finns skäl att nu se
över förutsättningarna för internationell militär
övningsverksamhet på svenskt territorium och då särskilt i övre
Norrland.
En utveckling av en sådan verksamhet kan bli ett viktigt
komplement till den övriga testverksamhet som på ett positivt
sätt utvecklats i regionen.
Uppdraget
Utredaren skall utreda och lämna förslag på hur den
internationella militära test- och övningsverksamheten på svenskt
territorium, främst på svensk mark och i svenskt luftrum, kan
utvecklas. Utredaren skall basera arbetet på den svenska
säkerhetspolitiska linjen och utifrån denna väga in försvars- och
säkerhetspolitiska överväganden.
Arbetet skall grundas på den studie som genomförts inom
utredningen "Testverksamhet m.m. i övre Norrlands inland - en ny
basindustri, slutrapport bil- och komponenttestnäringen i övre
Norrlands inland (Ds 2003:18)."
Vidare skall huvudmannaskap och organisation för militär övnings-
och testverksamhet prövas i syfte att klarlägga huruvida den
organisatoriska hemvisten för internationell militär
övningsverksamhet innehåller tillräcklig grad av samordning
inklusive ekonomisk styrning. Utredaren skall i detta sammanhang
belysa de fördelar som en samordning med övrig testverksamhet i
övre Norrland t.ex. marknadsföringsinsatser, affärs- och
teknikutveckling skulle föra med sig.
Utredaren skall också belysa de miljömässiga aspekterna och
därvid särskilt beakta de av riksdagen beslutade
miljökvalitetsmålen (prop. 1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183 samt
prop. 2000/01:130, bet. 2001/02:MJU3, rskr. 2001/02:36).
Slutligen skall utredaren belysa de samhällsekonomiska och
tillväxtpolitiska konsekvenserna samt föreslå den reglering av
författning om bedöms nödvändig.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer samt med regeringens kontaktman avseende bil- och
komponenttestverksamheten i övre Norrlands inland.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2004
till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet). En rapportering
av arbetsläget skall göras den 1 april 2004.
(Försvarsdepartementet)