Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny associationsrätt för försäkringsföretag, Dir. 2003:125
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2003-10-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall
· göra en kartläggning av regleringen av olika associationsformer
på försäkringsområdet - inbegripet tjänstepensionsmarknaden - i
några med Sverige jämförbara länder och utvärdera denna
reglering
· göra en genomgripande översyn av nu gällande bestämmelser med
inriktning på att skapa en modern och tydlig
associationsrättslig reglering av försäkringsverksamhet och då
särskilt
- granska de för- och nackdelar som finns med olika
associationsformer och i det sammanhanget särskilt analysera
förutsättningarna för en effektiv ägarstyrning
- analysera frågor om fördelning av överskott mellan olika
grupper som bidrar med riskkapital i de olika
associationsformerna
- överväga hur försäkringstagarna kan ges ett ökat inflytande
över styrningen i företag där de bidrar med riskkapital och i
vilka former ett sådant inflytande bör utövas
· beakta följande vägledande principer
- en tydlig gränsdragning mellan försäkringstagarnas och
aktieägarnas intressen
- en effektiv ägarstyrning som minskar risken för
intressekonflikter
· lämna förslag på en framtida reglering av rörelsereglerna för
understödsföreningar
· genomföra en författningsteknisk översyn och föreslå en ny
försäkringsrörelselag, omfattande såväl bestämmelser om
försäkringsrörelsens bedrivande som sådana
associationsrättsliga särregler som skall finnas i förhållande
till den allmänna lagstiftningen på det associationsrättsliga
området
· analysera behovet av en särreglering för små ömsesidiga
försäkringsbolag och små understödsföreningar och lämna förslag
på en framtida reglering
· lämna förslag på hur Europaparlamentets och rådets direktiv
2003/41/EG av den 3 juni 2003 om verksamhet i och tillsyn över
tjänstepensionsinstitut bör genomföras i svensk lagstiftning.
Bakgrund
Försäkringsverksamhet i olika associationsformer
Försäkringsrörelse kan i Sverige bedrivas i försäkringsbolag och
försäkringsföreningar (understödsföreningar). Försäkringsbolag
kan associationsrättsligt vara av två slag, försäkringsaktiebolag
och ömsesidiga försäkringsbolag.
I ett försäkringsaktiebolag är aktieägarna inte personligen
ansvariga för bolagets åtaganden och förpliktelser.
Aktiekapitalet tillsammans med övrigt eget kapital fungerar, på
samma sätt som i ett allmänt aktiebolag, som en garanti för
borgenärsintressena. Försäkringsaktiebolag kan bedrivas antingen
som vinstutdelande bolag eller enligt ömsesidiga principer.
Reglerna för ett vinstutdelande försäkringsaktiebolag innebär att
aktieägarna - enligt allmänna bolagsrättsliga principer - svarar
för riskkapitalet i bolaget. I dessa bolag finns en tydlig
gränsdragning mellan försäkringstagarnas medel och aktieägarnas
kapital eftersom det av bolagsordningen skall framgå hur vinst
och förlust skall fördelas mellan dem.
De livförsäkringsaktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer
kan dock inte jämställas med aktiebolag i vanlig mening.
Ömsesidighetsprincipen innebär nämligen att det överskott som
uppstår i rörelsen skall tillfalla försäkringstagarna. Att
aktieägarna därmed inte kan förvänta sig någon avkastning på sitt
aktiekapital, får till konsekvens att det i huvudsak är
försäkringstagarna som bidrar med riskkapitalet. Trots detta har
aktieägarna i praktiken ett i det närmaste oinskränkt inflytande
över hur verksamheten bedrivs.
Grunden för företagsformen ömsesidiga försäkringsbolag och dess
struktur är delägarnas, dvs. försäkringstagarnas
intressegemenskap. Försäkringstagarna är både delägare och
fordringsägare i bolaget. De har möjlighet att styra bolaget
antingen genom direkt utövande av rösträtt på bolagsstämma eller
genom de delegerade, om sådana valts på lokala stämmor. Under
vissa förutsättningar kan försäkringstagarna i ett ömsesidigt
skadeförsäkringsbolag bli ansvariga för bolagets förpliktelser.
Ett sådant bolag kan nämligen i bolagsordningen föreskriva att en
delägare skall täcka skulder, avsättningar och förluster genom
att göra kapitaltillskott till bolaget (s.k. uttaxering). Ett
ömsesidigt försäkringsbolag är, i likhet med en förening, en
sammanslutning av ett inte på förhand bestämt antal personer.
Dess medlemsantal kan således variera utan att avtalet mellan
delägarna, dvs. bolagsordningen, behöver ändras.
En understödsförening är i princip uppbyggd som en ekonomisk
förening. Föreningarna skall som huvudregel vara slutna i den
bemärkelsen att de huvudsakligen är avsedda för anställda i ett
visst eller vissa företag, personer tillhörande en viss
yrkesgrupp eller liknande.
En understödsförening kan - utan vinstintresse - meddela
pensionsförsäkring, kapitalförsäkring eller sjukförsäkring.
Understödsföreningar indelas vanligen i pensionskassor,
sjukkassor, begravningskassor samt sjuk- och begravningskassor.
I gruppen pensionskassor ingår tjänstepensionskassor, vilkas
verksamhet huvudsakligen avser pensionsförsäkringar på grund av
anställning.
Försäkringsmarknaden i Sverige
Vid utgången av 2002 fanns det ungefär 450 försäkringsbolag
etablerade på den svenska marknaden - en marknad som dock
domineras av ett fåtal stora aktörer. Utländska försäkringsbolags
verksamhet är generellt av begränsad omfattning. Det är främst
genom uppköp av svenska försäkringsbolag som utländska aktörer
etablerat sig här i landet.
Försäkringsmarknaden indelas vanligtvis i marknaderna för liv-
respektive skadeförsäkring.
Livförsäkringsmarknaden består av fondförsäkring och traditionell
livförsäkring. Fondförsäkring bedrivs uteslutande i
vinstutdelande aktiebolag - traditionell livförsäkring däremot i
form av vinstutdelande aktiebolag, aktiebolag som drivs enligt
ömsesidiga principer, ömsesidiga bolag och understödsföreningar.
Förutom ett par stora ömsesidiga bolag domineras marknaden för
traditionell livförsäkring av aktiebolag som drivs enligt
ömsesidiga principer. Understödsföreningarna har en liten del av
den totala livförsäkringsmarknaden. Tjänstepensionskassorna intar
dock en särställning och är den grupp av föreningar som har den
största betydelsen från såväl allmän som enskild synpunkt.
Skadeförsäkringsmarknaden består av en mängd olika delmarknader
och graden av koncentration skiljer sig åt mellan dem. I huvudsak
domineras dock de olika marknaderna av ett litet antal stora
försäkringsbolag som antingen drivs i form av vinstutdelande
aktiebolag eller ömsesidiga bolag. På denna marknad finns även
ett flertal större och mindre lokala ömsesidiga bolag.
Allmänt om regleringen av försäkringsverksamhet
De svenska försäkringsbolagens verksamhet regleras i
försäkringsrörelselagen (1982:713, FRL). Lagen innehåller både
associationsrättsliga och näringsrättsliga regler för bolagen.
De associationsrättsliga reglerna har utformats med
bestämmelserna i aktiebolagslagen (1975:1385, ABL) som förebild.
Reglerna har dock modifierats med hänsyn till den verksamhet
försäkringsbolagen bedriver och till de ömsesidiga
försäkringsbolagens karaktär. ABL har under 1990-talet genomgått
en omfattande omarbetning med grund i Aktiebolagskommitténs
arbete - en kommitté som avlämnade sitt slutbetänkande Ny
Aktiebolagslag (SOU 2001:1) i januari 2001. Motsvarande regler i
FRL har endast delvis reformerats. Under nästkommande år avser
regeringen att lämna förslag till en lagtekniskt helt ny,
komplett ABL, där även hänsyn skall tas till resterande förslag
från kommittén. Detta innebär ändringar i regleringen av bl.a.
bolagsbildning, ökning och nedsättning av aktiekapitalet,
vinstutdelning, tvångsinlösen av minoritetsaktier och
ansvarsfrågor.
De näringsrättsliga reglerna för försäkringsbolag har relativt
nyligen moderniserats. Tyngdpunkten för reformen är lagd på
bestämmelserna om livförsäkringsbolag. Förändringarna syftar till
att ge större frihet åt försäkringstagarna och försäkringsbolagen
att själva komma överens om försäkringsavtalens villkor och
därigenom underlätta produktutveckling och stimulera konkurrens.
Genom reformen stärktes även försäkringstagarnas ställning genom
hårdare krav på information och en tydligare gränsdragning mellan
aktieägarnas och försäkringstagarnas kapital. Lagstiftningen
trädde i kraft den 1 januari 2000 (se prop. 1998/99:87).
Parallellt med denna reform påbörjades en översyn av den
associationsrättsliga lagstiftningen för försäkringsbolag och
bankaktiebolag. I en promemoria om ny associationsrätt för
bankaktiebolag och försäkringsbolag (dnr Fi 98/476) föreslås
ändringar i den associationsrättsliga regleringen för dessa bolag.
Promemorian har resulterat i ny lagstiftning för bankaktiebolag
(prop. 1997/98:166) innebärande att bankaktiebolagslagen
avskaffades och att ABL i stället utgör den associationsrättsliga
grunden för bankaktiebolagen. Bankrörelselagen innehåller dock
vissa särbestämmelser för bankaktiebolag.
Den verksamhet som bedrivs i understödsföreningar omfattas av
lagen (1972:262) om understödsföreningar (UFL). De
associationsrättsliga bestämmelserna i UFL bygger i stor
utsträckning på regelverket i den numera ersatta 1951 års lag om
ekonomiska föreningar. UFL innehåller också näringsrättsliga
regler.
Även lagstiftningen för understödsföreningar har varit föremål
för utredning under senare år. Understödsutredningens betänkande
Försäkringsföreningar (SOU 1990:101) har följts av ett betänkande
från Försäkringsföreningsutredningen, Försäkringsföreningar - ett
reformerat regelsystem (SOU 1998:82). Det sistnämnda betänkandet
innehåller såväl en översyn av de associationsrättsliga som de
näringsrättsliga reglerna för understödsföreningar. Inte något av
betänkandena har lett till lagstiftning.
De utländska försäkringsbolagens verksamhet regleras i lagen
(1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige.
I lagen finns bestämmelser som är gemensamma för alla utländska
försäkringsgivare med verksamhet här i landet, men även regler
som varierar beroende på om försäkringsgivaren finns inom eller
utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES.
Redovisningsregler för såväl försäkringsbolag som
understödsföreningar finns i lagen (1995:1560) om årsredovisning
i försäkringsföretag.
De civilrättsliga bestämmelserna om avtalsförhållandet mellan
försäkringsgivare och försäkringstagare finns i lagen (1927:77)
om försäkringsavtal och i konsumentförsäkringslagen (1980:38). I
maj 2003 beslutade regeringen en lagrådsremiss om ny
försäkringsavtalslag. Remissen innehåller förslag till en ny lag
som omfattar hela försäkringsavtalsrätten.
Både nationellt (Placeringsutredningens betänkanden SOU 2003:14
och SOU 2003:84) och inom EU (det s.k. solvens II-projektet)
pågår arbeten som syftar till att reformera nuvarande
tillsynsregler för försäkringsföretag. Till detta kommer det inom
EU bedrivna arbetet med inriktning på att införa nya
redovisningsstandarder. Resultatet av dessa översyner kommer inom
några år sannolikt att innebära en avsevärt förändrad och mer
europeiskt harmoniserad reglering av försäkringsföretagens
rörelse och redovisning.
Försäkringsdirektiven och direktivet om tjänstepensionsinstitut
EG-arbetet med att genomföra etablerings- och tjänstefrihet
avseende direkt försäkringsverksamhet har skett i etapper. Först
i och med den s.k. tredje generationens direktiv, det tredje
skadeförsäkringsdirektivet och det tredje
livförsäkringsdirektivet (92/49/EEG respektive 92/96/EEG),
genomfördes den inre marknaden på försäkringsområdet. Denna
bygger på principerna om en enda auktorisation, hemlandstillsyn,
minimiharmonisering av viktigare regler för försäkringsverksamhet
och om ömsesidigt erkännande av nationella regler för denna
verksamhet.
Försäkringsdirektiven har för försäkringsbolagen genomförts i
svensk rätt genom ändringar i FRL och genom moderniserade regler
för utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige.
Motsvarande har dock inte skett beträffande
understödsföreningarna. Försäkringsföreningsutredningen
konstaterade att gällande regler för understödsföreningar endast
i begränsad omfattning uppfyller de minimikrav som följer av
dessa direktiv. Enligt de överväganden som gjordes av utredningen
är det emellertid endast ett fåtal understödsföreningar som
omfattas av dem (se SOU 1998:82 s. 94-96).
Regleringen av understödsföreningarna har fått förnyad aktualitet
i och med det nyligen antagna tjänstepensionsdirektivet,
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/41/EG av den 3 juni
2003 om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut.
Direktivet skall vara genomfört i nationell lagstiftning senast
den 23 september 2005. Med direktivet avses att skapa en inre
marknad för tjänstepensionsinstitut och det syftar ytterst till
att möjliggöra en effektiv förvaltning av tjänstepensionskapital
samtidigt som pensionstagarnas trygghet garanteras.
Med tjänstepensionsinstitut avses institut som, oavsett dess
rättsliga form, förvaltar fonderade medel i syfte att
tillhandahålla pensionsförmåner i samband med yrkesutövning.
Direktivet är avsett att reglera sådana institut som inte redan
omfattas av gemenskapslagstiftning.
För Sveriges del är direktivet direkt tillämpligt på
understödsföreningar som förvaltar tjänstepensioner, s.k.
tjänstepensionskassor. Därutöver faller pensionsstiftelser, som
regleras i lagen (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse
m.m. (tryggandelagen), inom direktivets tillämpningsområde.
Oavsett att ändamålet med dessa stiftelser endast är att trygga
arbetsgivarens utfästelse om pension till arbetstagare och deras
efterlevande, dvs. utgöra säkerhet för att utfästelsen kan
fullgöras, uppfyller stiftelserna direktivets krav på att
instituten i fråga skall förvalta tjänstepensionsmedel utifrån
syftet att tillhandahålla pensionsförmåner.
I direktivet ges dessutom en valmöjlighet för medlemsstaterna att
tillämpa flertalet av direktivets regler på
livförsäkringsbolagens tjänstepensionsverksamhet. I Sverige får
direktivet främst betydelse för de institut som agerar på
marknaden för kollektivavtalsgrundade tjänstepensionsplaner.
Förvaltande institut för dessa planer är i huvudsak
försäkringsföretag.
Direktivet ger även medlemsstaterna en möjlighet att från dess
tillämpning undanta institut som förvaltar pensionsplaner som
sammanlagt har färre än 100 medlemmar. Dessa institut skall dock
ha rätt att på frivillig grund tillämpa direktivets regler.
Direktivet innehåller minimiregler om villkoren för att bedriva
verksamhet och om hur den löpande tillsynen över instituten skall
vara anordnad. Uppställda placeringsregler är av i huvudsak
kvalitativ karaktär i enlighet med den s.k. aktsamhetsprincipen,
med vissa möjligheter för medlemsstaterna att införa kvantitativa
regler. Direktivet öppnar, som nämnts, för gränsöverskridande
verksamhet, dvs. ger tjänstepensionsinstitut etablerade i en
medlemsstat rätt att med stöd av sin auktorisation i hemlandet
erbjuda sina tjänster till uppdragsgivare i en annan medlemsstat
och omvänt. Som ett utflöde av principen om en enda auktorisation
skall tillsynen över instituten i princip koncentreras till
hemlandsmyndigheten. Ett avsteg görs dock vad gäller tillsynen
över institutens efterlevnad av tillämpliga arbetsmarknads- och
socialrättsliga regler, vilka värdlandsmyndigheterna skall svara
för.
Behovet av en utredning och utgångspunkter för denna
Behovet av och principerna för en översyn av reglerna för
försäkringsföretag
Den associationsrättsliga regleringen av försäkringsbolag och
understödsföreningar är till stora delar föråldrad och
svåröverskådlig. Det finns därför ett behov av en övergripande -
även språklig och författningsteknisk - modernisering och en
anpassning till den allmänna associationsrättsliga regleringen i
ABL och lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar (EFL).
Regeringen har redan tidigare slagit fast att försäkringsbolag
bör lyda under samma associationsrättsliga regler som allmänna
företag, om inte avvikelser är motiverade med hänsyn till
verksamhetens inriktning, de ömsesidiga bolagens särart, skyddet
för försäkringstagarnas och andra ersättningsberättigades
intressen eller hänsynen till EG:s rättsregler (prop. 1998/99:87
s. 146-152). Motsvarande resonemang bör i princip även omfatta
nya associationsrättsliga regler för understödsföreningar.
Förutsättningarna för att bedriva försäkringsverksamhet har
påtagligt förändrats under det senaste decenniet. Harmoniseringen
av rörelsereglerna till det europeiska regelverket, produkt- och
avtalsfrihet i försäkringsrörelsereformens spår, ökade krav på
den externa redovisningen samt den snabba tillväxten på de
finansiella marknaderna är alla bidragande faktorer till detta.
Denna utveckling har emellertid synliggjort vissa påtagliga
brister i främst det associationsrättsliga regelverket för de
olika företagsformer som förekommer på området. Detta förhållande
accentuerar behovet av en fortsatt översyn av regleringen av
försäkringsföretag i linje med intentionerna bakom
försäkringsrörelsereformen.
Bristerna har varit särskilt märkbara när det gäller regleringen
av livförsäkringsaktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer
(se regeringens uppdrag den 20 mars 2003 till Finansinspektionen
att granska livförsäkringsbolagens verksamhet, dnr Fi 2003/760
och 1265 samt Finansinspektionens rapport Intressekonflikter i
livbolagen, 2003:2).
Ett grundläggande problem är att försäkringstagarna har
begränsade möjligheter till insyn i och inflytande över
styrningen av verksamheten i dessa bolag trots att de bidrar med
i stort sett hela riskkapitalet. I stället är det aktieägarna -
vilka endast bidrar med en mindre del av detta kapital - som har
allt inflytande över bolagens verksamhet. Denna rollfördelning
kan komma att påverka bolagens styrning i negativ riktning för
försäkringstagarna. Den kan även medföra svåra överväganden när
det gäller bl.a. livförsäkringsbolagens överskottshantering och
tillsynen av denna (se delbetänkandet från Placeringsutredningen
SOU 2003:14 s. 39). Att dessa bolag inte får dela ut vinst till
sina aktieägare kan dessutom innebära en ovillighet från ägarnas
sida att satsa ytterligare kapital i rörelsen. Möjligheten att
anskaffa riskkapital är således begränsad, vilket särskilt i en
krissituation kan skapa problem för dessa bolag.
Även de bestämmelser som styr de ömsesidiga bolagen innebär
svårigheter vad gäller bolagens möjlighet att anskaffa kapital
och fördela överskott. I vissa fall kan det även i denna
associationsform finnas risk för att intressekonflikter får
genomslag på bolagets styrning eftersom försäkringstagare har små
möjligheter att bidra till en effektiv ägarstyrning - ett
förhållande som i praktiken ger företagsledningen stor frihet och
ökar risken att verksamheten inte bedrivs i ägarnas intresse.
Till detta kommer att understödsföreningarna regleras på ett
otidsenligt sätt - både ur ett associations- och näringsrättsligt
perspektiv. Som nämnts har försäkringsdirektiven inte genomförts
för dessa föreningar samtidigt som regleringen av dem fått
förnyad aktualitet i och med tjänstepensionsdirektivet.
Mot denna bakgrund finns det således ett stort behov av en
modernisering av det associationsrättsliga regelverket för olika
verksamhetsformer på försäkringsområdet. Behovet av en sådan
reform understryks även av de harmoniseringssträvanden som finns
inom EU beträffande regleringen av försäkringsföretagens rörelse
och redovisning. Reglerna bör främja en aktiv styrning från
företagets ägare samt ge goda förutsättningar för olika
associationer att säkerställa sin kapitalförsörjning och fördela
eventuella överskott. De bör också bidra till att
försäkringstagarnas ställning stärks antingen genom att det görs
en tydlig åtskillnad mellan försäkringstagarnas medel och
bolagets riskkapital eller genom att de intressenter som bidrar
med riskkapital får inflytande över bolagets styrning.
Under den tid UFL varit i kraft har omfattande förändringar skett
i lagstiftningen för försäkringsbolag, inte minst till följd av
Sveriges medlemskap i EU. Även produkter och struktur på
försäkringsmarknaden har förändrats avsevärt under denna tid. Det
är således uppenbart att rörelsereglerna för understödsföreningar
är föråldrade. I syfte att öka konkurrensen bör dessa regler vara
neutrala i förhållande till gällande regelsystem för andra
associationsformer på försäkringsmarknaden och de bör främja
samma skyddsintressen och principer som legat till grund för nya
rörelseregler för försäkringsbolag (se prop. 1998/99:87 s. 144).
Associationsformen bör således inte styra vilka slag av
försäkringar eller på vilka marknader försäkringar får meddelas.
Det är därför lämpligt att understödsföreningar ges samma
möjligheter och incitament som försäkringsbolag att utveckla och
samordna sina verksamheter som ett komplement till samhällets
grundförsäkringar.
Sammanfattningsvis bör det övergripande syftet med utredarens
förslag vara att för framtiden lägga fast moderna regler för
försäkringsföretag, såväl i ett nationellt som i ett
internationellt perspektiv. Regleringen bör utformas så att den
stärker försäkringstagarnas ställning samtidigt som den
underlättar produktutveckling och stimulerar konkurrens.
En framtida lagstruktur
ABL skall utgöra den associationsrättsliga grunden för
försäkringsaktiebolag. De associationsrättsliga särregler som bör
finnas för dessa bolag bör integreras med de näringsrättsliga
reglerna. En sådan regelstruktur har systematiska och
redaktionella fördelar. Samtidigt underlättas utvecklingen av
associationsrätten för försäkringsaktiebolagen genom att de
förändringar som beslutas inom den allmänna bolagsrätten blir
gällande för dessa bolag, om inte avvikelser krävs.
Av bl.a. historiska skäl regleras de ömsesidiga bolagen i dag
genom en kombination av bolags- och föreningsrättsliga regler.
Även för dessa bolag bör en lagstruktur väljas som främjar en
utveckling i takt med förändringarna i den associationsrättsliga
lagstiftningen för företag i allmänhet. Oavsett om utredaren
föreslår att ABL eller EFL - eller en kombination av dessa
regler - skall utgöra den associationsrättsliga grunden för de
ömsesidiga bolagen, bör de särregler som bedöms nödvändiga samlas
i en lag som är gemensam för försäkringsbolagen.
För understödsföreningar bör regleringen i EFL ligga till grund i
associationsrättsligt hänseende. När rörelsereglerna för dessa
föreningar nu skall moderniseras och göras mer neutrala i
förhållande till försäkringsbolagen är det lämpligt att samtliga
försäkringsföretag omfattas av samma rörelselag. En sådan lösning
har uppenbara systematiska och redaktionella fördelar.
I en ny försäkringsrörelselag bör således samlas alla
rörelseregler för försäkringsföretag och de associationsrättsliga
särregler som anses motiverade med hänsyn till respektive
företagskategoris särart.
Nya regler för tjänstepensionsinstitut
Utredaren skall lämna ett heltäckande förslag på hur
tjänstepensionsdirektivet bör genomföras i svensk lagstiftning.
Utredaren skall därvid göra en kartläggning av den svenska
tjänstepensionsmarknaden och göra en utvärdering av denna.
Resultatet av utvärderingen bör ligga till grund för det förslag
som lämnas. Utredaren skall särskilt analysera om Sverige bör
tillämpa valmöjligheten för medlemsstaterna att tillämpa vissa av
direktivets regler på livförsäkringsbolagens
tjänstepensionsverksamhet. Av konkurrensneutralitetsskäl bör
utgångspunkten för denna analys vara att reglerna skall tillämpas
på denna verksamhet. Utredaren skall vidare särskilt överväga om
Sverige bör tillämpa valmöjligheten för medlemsstaterna att
undanta sådana institut som förvaltar pensionsplaner som har
färre än 100 medlemmar. En annan särskild fråga för utredaren är
att lämna förslag på hur reglerna för pensionsstiftelserna skall
samordnas med den försäkringsrättsliga regleringen. Hit hör t.ex.
att på lämpligt sätt anpassa de bestämmelser om bl.a. placering
och tillsyn som nu finns i tryggandelagen till de nya regler som
tjänstepensionsdirektivet kan föranleda. Utredaren skall vidare
lämna förslag på en reglering av tjänstepensionskassor, i ljuset
av de förslag som lämnas beträffande ny associations- och
rörelsereglering för försäkringsföreningar.
Direktivet är tillämpligt på alla tjänstepensionsinstitut,
oavsett rättslig form. Utredarens förslag till ny lagstiftning på
detta område skall därför bygga på en analys av hur
lagstiftningen bör vara utformad för att inte hindra uppkomsten
av nya former av tjänstepensionsinstitut.
Direktivet kommer sannolikt att innebära att den internationella
konkurrensen på tjänstepensionsområdet ökar. Det är viktigt att
svenska aktörer ges möjlighet att konkurrera på samma villkor som
sina europeiska motsvarigheter. Utredarens förslag till
lagstiftning skall därför bygga på en analys av hur
lagstiftningen bör vara utformad för att främja sådan
konkurrensneutralitet.
Med utgångspunkt i analysen av tjänstepensionsmarknaden bör
utredaren även överväga behovet av andra ändringar i gällande
reglering för sådana institut som omfattas av
tjänstepensionsdirektivet än sådana som är direkt föranledda av
direktivet.
De regeländringar som föreslås till följd av direktivet skall
vara samordnade med de regeländringar som föreslås inom ramen för
det övriga utredningsarbetet.
En internationell utblick
På en alltmer harmoniserad europeisk försäkringsmarknad är det
viktigt att den svenska regleringen inte utan särskilda skäl
avviker från motsvarande regelverk i andra medlemsländer. En
avvikande svensk reglering kan leda till hämmad konkurrens och
dålig produktutveckling. Utredaren skall därför i ljuset av
internationella jämförelser kartlägga regleringen av olika
associationsformer på försäkringsområdet - inbegripet
tjänstepensionsmarknaden - och göra en utvärdering av denna.
Närmare om utredningsuppdraget
Modern associationsrättslig lagstiftning
Den associationsrättsliga översynen skall omfatta samtliga
associationsrättsliga bestämmelser i FRL och UFL. Flertalet av
dessa regler har i dag sin motsvarighet i ABL eller i EFL. I
uppdraget bör ingå att jämföra bestämmelserna i
försäkringslagarna med regleringen i den allmänna
associationsrätten och för varje bestämmelse bedöma behovet av
associationsrättslig särreglering för de olika formerna av
försäkringsföretag. I sitt arbete skall utredaren beakta nu
pågående arbete inom den allmänna associationsrätten.
Utredaren skall särskilt granska de för- och nackdelar som finns
med verksamhetsformen ömsesidiga försäkringsbolag jämfört med
övriga associationsformer på området och utifrån denna analys
lämna förslag på en framtida reglering av dessa bolag.
Oavsett vilken associationsrättslig grund utredaren finner
lämplig bör de ömsesidiga försäkringsbolagen ges möjlighet att på
ett enkelt och smidigt sätt ombildas till försäkringsaktiebolag
eller moderniserade försäkringsföreningar. Utredaren bör därför
överväga om det bör skapas särskilda ombildningsregler för dessa
bolag.
Vissa särskilda associationsrättsliga frågor
I varje associationsform uppkommer frågan om hur hanteringen av
överskott i verksamheten bör regleras. I dessa sammanhang finns
olika och ibland motstående intressen som måste vägas mot
varandra. För att någon skall vara villig att bidra med
riskkapital bör denne även ha rätt till avkastning på insatt
kapital. Detta gäller givetvis aktieägare och andra delägare, men
i svensk traditionell livförsäkring bidrar även
försäkringstagarna via sina premier med sådant kapital. Med denna
utgångspunkt har såväl försäkringstagarna som aktieägarna rätt
till avkastning i relation till deras respektive
riskkapitalbidrag.
Frågorna om fördelning av överskott mellan olika grupper som
bidrar med riskkapital i de olika associationsformerna bör därför
särskilt uppmärksammas av utredaren. I det sammanhanget bör
beaktas att regleringen av förhållandet mellan kategorier inom en
association måste fungera väl med motsvarande reglering av
förhållandet mellan associationen och tredje man. Regelverket får
således inte utformas på ett sätt som försvårar anskaffandet av
externt kapital och regleringen får inte heller vara sådan att
associationens åtaganden upplevs som osäkra eller otydliga.
Det resonemang som nu förts gäller även rätten till inflytande i
ett försäkringsföretag. Utredaren skall därför även överväga hur
försäkringstagarna kan ges ökat inflytande över styrningen i
företag där dessa bidrar med riskkapital och i vilka former ett
sådant inflytande bör utövas.
Livförsäkringsaktiebolag tillämpar i princip samma regler som
skadeförsäkringsaktiebolag i fråga om avsättningar till - och
nedsättning av - överkursfond. Endast vinstutdelande
livförsäkringsbolag omfattas dock av regler om reservfond.
Livförsäkringsbolag som inte får dela ut vinst skall i stället
inrätta en särskild fond för överskott som får användas för
förlusttäckning, en konsolideringsfond. Fondens primära syfte är
att fungera som konsolideringsbuffert och innebär att
försäkringstagarna bidrar till bolagets riskkapital. Eftersom det
har kunnat ifrågasättas om det är möjligt att utforma
bestämmelser som kan trygga försäkringstagarnas intressen med en
konsolideringsfond i vinstutdelande bolag, har inrättandet av en
sådan fond inte medgetts för den typen av bolag (se prop.
1998/99:87 s. 208 f). Utredaren bör särskilt överväga de
nuvarande reglerna om konsolideringsfond.
Utredaren bör i detta sammanhang även överväga möjligheten att
tillåta andra finansieringsformer i ett vinstutdelande bolag som
möjliggör för försäkringstagarna att bidra till bolagets
riskkapital utan att deras intressen hotas. Utredaren bör
analysera om ombildningsreglerna till vinstutdelande bolag
behöver ändras som en konsekvens av ett sådant förslag.
Genom försäkringsrörelsereformen infördes möjligheter för
försäkringsaktiebolag att använda vissa nya upplåningsformer i
syfte att underlätta anskaffande av riskkapital.
Skadeförsäkringsaktiebolag och vinstutdelande
livförsäkringsaktiebolag har nu möjlighet att med vissa
begränsningar ta upp lån mot konvertibla skuldebrev eller
skuldebrev med optionsrätt till nyteckning. Sådana
livförsäkringsaktiebolag får även ge ut vissa former av
vinstandelsbevis.
För ömsesidiga försäkringsbolag har det dock inte föreslagits
några ändrade regler om upplåning. Vid reformen hänvisade
regeringen i stället till att det fanns anledning att återkomma
till frågan i samband med en associationsrättslig översyn (se
prop. 1998/99:87 s. 269). Det är uppenbart att nuvarande regler
för dessa bolag innebär bristande möjligheter att anskaffa
externt riskkapital, detta trots möjligheter att anskaffa kapital
genom förlagslån och genom tillskott av garantikapital under
rörelsens gång. Utredaren skall därför analysera och föreslå
lämpliga former för anskaffning av externt riskkapital i
ömsesidiga försäkringsbolag.
Ändrade rörelseregler för understödsföreningar
Utredaren skall göra en fullständig översyn av rörelsereglerna
för understödsföreningar. Detta innebär främst frågor om
förutsättningar för tillstånd, omfattningen av tillåten
försäkringsrörelse, skuldtäckning, riskspridning, matchning,
buffertkapital, riskkontroll och tillsyn. Utredaren bör i sitt
arbete särskilt beakta att understödsföreningarna är mycket olika
i storlek, karaktär och inriktning. En särskild fråga är därför
att utreda tillämpningsområdet för den nya regleringen och
behovet av eventuella övergångsregler.
Behov av en särreglering för små försäkringsföretag
Fram till 1982 var små ömsesidiga försäkringsbolag, s.k.
sockenbolag, undantagna från tillämpningen av då gällande
försäkringsrörelselag. Husdjurssockenbolagen var undantagna
direkt, medan övriga sockenbolag hade möjlighet att få dispens.
I nu gällande FRL, som i princip omfattar alla sockenbolag,
kvarstår dispensmöjligheterna. Dispensregeln motiveras med att
dessa bolags verksamhet i allmänhet är okomplicerad och att vissa
bestämmelser i FRL därför är onödiga och tyngande för dem. I
samband med den senaste rörelsereformen uttalade regeringen att
den - i avvaktan på en senare översyn - inte var beredd att
föreslå att små lokala bolag skulle undantas från den
försäkringsrättsliga särregleringen.
Även i UFL finns en dispensregel med stöd av vilken
inansinspektionen har beslutat att vissa små understödsföreningar
skall stå under begränsad tillsyn. I
Försäkringsföreningsutredningens betänkande föreslås att även de
små föreningarna - efter en längre övergångstid - skall anpassa
sin verksamhet till de nya strängare krav som ställs enligt
utredningens lagförslag, eller annars upphöra med verksamheten.
Som nämnts innehåller tjänstepensionsdirektivet en möjlighet till
särreglering av små tjänstepensionsinstitut.
Sammantaget finns det således skäl att nu samlat se över
regleringen för små försäkringsföretag och understödsföreningar.
Utredaren bör analysera behovet av särreglering för dessa olika
former av mindre omfattande verksamhet och lämna förslag på en
framtida reglering. Utredaren bör särskilt undersöka möjligheten
att skapa ett självständigt regelverk för små försäkringsföretag
som tar hänsyn till dessa företags särart.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter och
pågående utredningar som har relevans för detta utredningsuppdrag.
Utredaren skall också, vad gäller redovisningen av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
regelnämnd.
Utredarens uppdrag skall redovisas senast den 31 augusti 2005.
Delbetänkande skall lämnas senast den 30 september 2004 i den del
som gäller genomförandet i svensk lagstiftning av
tjänstepensionsdirektivet.
(Finansdepartementet)