Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa frågor avseende radio och TV i allmänhetens tjänst, Dir. 2003:120
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2003-10-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att ta fram ett underlag
beträffande vissa frågor om finansieringen av verksamheten inom
radio och TV i allmänhetens tjänst. Utredaren skall främst
behandla frågor om avgiftsskyldighet och uppbörd av TV-avgiften,
medelstilldelning till programföretagen samt skatteplikt enligt
mervärdesskattelagen (1994:200).
Uppdraget skall utföras i samverkan med Sveriges Radio AB (SR),
Sveriges Television AB (SVT) och Sveriges Utbildningsradio AB (UR)
samt Radiotjänst i Kiruna AB (RIKAB). Utredaren skall samråda med
Radio- och TV-lagsutredningen (Ku2000:01), Digitalradiokommittén
(Ku2001:03) samt följa den parallella parlamentariska kommitténs
arbete (Ku2003:01).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag före utgången av augusti
2004.
Utgångspunkter
En viktig skillnad mellan public service-företag och kommersiell
radio och TV är de ekonomiska förutsättningarna. Genom att vara
garanterade en viss på förhand känd resursnivå är public
service-företagen inte beroende av att maximera antalet tittare
och lyssnare för att generera intäkter. I stället har public
service-företagen ett uppdrag att verka i allmänhetens tjänst och
erbjuda alla tittare och lyssnare ett mångsidigt och oberoende
utbud av hög kvalitet.
Finansieringssystemet för radio och TV i allmänhetens tjänst bör
uppfylla vissa grundläggande krav. En stark radio och TV i
allmänhetens tjänst kräver att programföretagen ges tillräckliga
resurser för att kunna utföra sina uppdrag. Samtidigt får
finansieringssättet inte begränsa företagens oberoende eller på
annat sätt påverka programverksamheten i strid med uppdraget. I
allmänhet har programföretagen små möjligheter att genom egna
åtgärder påverka sina intäkter. Det är därför viktigt att
företagen kan överblicka de ekonomiska förutsättningarna för en
så lång tidsperiod som möjligt. Systemet för finansiering bör
även vara överskådligt och enkelt att hantera samt gynna en
effektiv och sund hushållning med tilldelade resurser.
Det sätt som radio och TV i allmänhetens tjänst finansieras på är
avgörande för möjligheten till bibehållet oberoende och för en
fortsatt stark förankring hos allmänheten. Verksamhetens
icke-kommersiella karaktär är grundläggande för ett programutbud
präglat av integritet, mångfald och hög kvalitet inom alla genrer.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall ta fram ett underlag beträffande vissa frågor
gällande finansieringen av verksamheten inom radio och TV i
allmänhetens tjänst. Följande frågor skall behandlas.
Erfarenheter från andra länder bör beaktas i den utsträckning det
är motiverat. I de fall utredaren lämnar förslag som har
ekonomiska konsekvenser skall kostnadsberäkningar redovisas.
Regeringen har denna dag bemyndigat chefen för
Kulturdepartementet att tillkalla en kommitté med parlamentarisk
sammansättning som får i uppdrag att utifrån en bred
omvärldsanalys ta fram ett underlag beträffande de villkor som
skall gälla för radio och TV i allmänhetens tjänst. Den kommittén
skall främst behandla frågor som rör programföretagens uppdrag
och organisation.
Avgiftsskyldighet
I dag finansieras verksamheten inom radio och TV i allmänhetens
tjänst i princip uteslutande via TV-avgiften. SVT har därutöver
en mycket begränsad möjlighet att sända sponsrade program medan
UR har rätt att i vissa fall ta emot allmänna medel för
utbildningsinsatser. SVT redovisade för år 2002 en intäkt från
sponsring som uppgick till 43,3 miljoner kronor vilket motsvarade
drygt en procent av intäkterna från avgiftsmedel. UR hade under
samma period fem miljoner kronor i intäkter från allmänna medel
för programproduktion avseende fortbildningsinsatser för lärare,
vilket motsvarade knappt två procent av intäkterna från
avgiftsmedel samma år.
Modellen för finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
är en viktig del av programföretagens självständiga ställning
gentemot såväl staten som privata intressen.
Radiotjänst i Kiruna AB (RIKAB) svarar för uppbörden och
kontrollen av TV-avgiften. Sedan år 1998 har RIKAB också ansvaret
för förvaltningen av rundradiomedlen. RIKAB ägs sedan den 1
januari 1994 gemensamt av de tre programföretagen.
Under innevarande tillståndsperiod har riksdag och regering
ställt krav på programbolagen att minska skolket från TV-avgiften,
vilket hittills har gett mycket goda resultat. Under
tillståndsperiodens första år, 2002, redovisar RIKAB och
programbolagen att skolket minskat och avgiftsintäkterna ökat med
55 miljoner kronor jämfört med år 2000. Resultatet överträffar
regeringens krav på en minskning av skolket med 25 miljoner
kronor om året. Under samma period har det genomsnittliga antalet
TV-avgifter ökat med 33 000 till totalt 3 383 000 registrerade
avgifter. Uppskattningsvis betalar ca 90 procent av de
avgiftsskyldiga hushållen sin TV-avgift
Utifrån dagens tekniska utveckling finns det skäl att analysera
hur TV-avgiften i framtiden skall se ut för att finansiera en
oberoende radio och TV i allmänhetens tjänst. Det är således inte
aktuellt att vidta åtgärder som exempelvis skulle innebära att
programföretagen säljs eller finansieras genom reklamintäkter.
Inte heller finns det några skäl för att införa ett system som
skulle innebära att public service-företagen övergår till att
finansieras över statsbudgeten.
Förändringar har emellertid skett sedan lagen (1989:41) om
TV-avgift trädde i kraft. Enligt lagen skall den som innehar en
TV-mottagare betala TV-avgift för mottagaren. I förarbetena (prop.
1988/89:18 s. 43 ff) anges vad som avses med begreppet
TV-mottagare. I propositionen konstateras att även andra
apparater än de som i dagligt tal benämns TV-mottagare kan vara
avgiftspliktiga mottagare. Det gäller t.ex. vissa
videobandspelare och vissa mottagare för satellitsändningar.
Enligt 4 och 5 §§ lagen om TV-avgift omfattar skyldigheten att
betala TV-avgift inte sådana TV-mottagare som på grund av sin
konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna
sändningar, och inte heller för TV-mottagare i anläggningar eller
lokaler för annat än bostadsanläggningar eller i
fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt
vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program.
Motivet för att TV-mottagare som inte kan användas för att ta
emot markbundna sändningar skall vara undantagna från avgift är
att de avgiftsfinansierade sändningarna uteslutande sker från
marksändare. Om SVT skulle börja sända från satellit skulle man
enligt propositionen få överväga att ta upp frågan till förnyad
prövning.
Regeringen medgav den 13 november 1997 att SVT får inleda
sändningar över satellit för mottagning i Sverige. Det motiv som
ursprungligen anfördes för undantaget för TV-mottagare som inte
kan ta emot markbundna sändningar är därför inte längre för
handen.
Det är vidare möjligt att på olika sätt använda persondatorer för
att ta emot TV-sändningar. Med ett s.k. TV-kort kan datorn redan
nu användas för att ta emot vanliga TV-sändningar. I en skrivelse
till Kulturdepartementet har Radiotjänst i Kiruna AB (RIKAB)
begärt en översyn av reglerna om undantag från avgiftsskyldighet.
Behovet av en översyn beror enligt bolaget dels på att Sveriges
Television sedan den 1 april 1999 sänder SVT1, SVT2 och andra
digitala kanaler över satellit, dels på att möjligheten att ta
emot rörliga bilder över telenäten genom s.k. bredbandstjänster
gör att en dator uppkopplad till Internet kan betraktas som en
TV-mottagare.
Den 28 maj 2003 beslutade riksdagen (prop. 2002/03:72, bet.
2002/03:KU33, rskr. 2002/03:196) att de digitala TV-sändningarna
skall byggas ut och att de analoga TV-sändningarna skall upphöra
efter en övergångsperiod. Från februari 2008 kommer det därför
inte längre vara möjligt att ta emot marksänd TV med enbart en
analog TV-mottagare.
Uppdraget i fråga om TV-avgiften
Utredaren skall utifrån ett brett perspektiv analysera nuvarande
och alternativa sätt att inbringa TV-avgiften.
Utredaren skall även se över reglerna för avgiftsskyldighet i
syfte att anpassa dem till den tekniska utveckling som har skett
samt analysera om övergången till digitala marksändningar medför
några konsekvenser för lagen om TV-avgift.
Ett grundläggande krav på förslagen är att systemet för
finansieringen av en radio och TV i allmänhetens tjänst
garanterar en oberoende programverksamhet.
Medelstilldelningen
Riksdagen beslutar varje år hur mycket pengar programbolagen
skall tilldelas. Riksdagen fastställer även TV-avgiftens storlek.
Intäkterna från TV-avgiften förvaltas av RIKAB som har statens
uppdrag att uppbära TV-avgiften och bedriva avgiftskontroll.
Medlen placeras på det s.k. rundradiokontot i Riksgäldskontoret.
I betänkandet Radio och TV i allmänhetens tjänst - ett
beredningsunderlag (SOU 2000:55) föreslog den särskilde utredaren
en modell där intäkterna från TV-avgiften skulle tillfalla
programföretagen direkt. Denna modell innebär att rundradiokontot
i Riksgäldskontoret avskaffas. TV-avgifterna, som även i
fortsättningen skulle uppbäras av RIKAB, skulle utbetalas direkt
till företagen.
Fördelningen av medlen mellan programföretagen föreslogs även med
denna modell kunna ske med hjälp av den fördelningsnyckel som nu
tillämpas. Företagen skulle således själva få ett fullständigt
och direkt ansvar för sin likviditetsplanering. Modellen skulle
vidare innebära att riksdagen inte längre skulle anslå medlen
till programföretagen. Riksdagen föreslogs ändå behålla ansvaret
för TV-avgiftens storlek.
En direktfinansieringsmodell, där avgifterna tillfaller
programbolagen direkt, utan att först placeras på rundradiokontot,
kan innebära ett enklare, renare och mer transparent
finansieringssätt och därigenom öka legitimiteten i systemet.
Regeringen har tidigare framfört att den i princip delar
uppfattningen att ett system med direktfinansiering bör införas.
I samband med frågan om direktfinansiering bör också övervägas om
det är möjligt och lämpligt att införa skatteplikt enligt
mervärdesskattelagen av programföretagens verksamhet för
produktion och utsändning av radio- och TV-program. Public
service-företagens icke-kommersiella verksamhet, dvs. uppdraget i
allmänhetens tjänst, är för närvarande undantagen från
skatteplikt enligt 3 kap. 20 § mervärdesskattelagen. Detta
innebär att det - i enlighet med vad som normalt gäller för
verksamhet som är undantagen från mervärdesskatt - saknas rätt
till avdrag för ingående mervärdesskatt, vilken istället blir en
kostnad i verksamheten.
Uppdraget i fråga om medelstilldelningen
Utredaren skall analysera olika tänkbara modeller för
direktfinansiering och lämna förslag till en sådan modell. En
utförlig konsekvensanalys avseende skattemässiga följder och
konsekvenser för rundradiorörelsen skall göras.
Om utredaren finner det möjligt och lämpligt att införa
skatteplikt enligt mervärdesskattelagen för programföretagen,
skall förslag lämnas om hur det skall kunna göras. Samtidigt
skall ekonomiska, organisatoriska och administrativa
konsekvenser för programföretagen - liksom konsekvenser för
public service-uppdraget som sådant - av ett införande av
mervärdesskatteplikt analyseras. Även de EG-rättsliga aspekterna
av mervärdesskatteplikt samt förslagets påverkan på
konkurrenssituationen i branschen skall belysas.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samverka med Sveriges Radio AB, Sveriges
Television AB, Sveriges Utbildningsradio AB samt Radiotjänst i
Kiruna AB. Utredaren skall fortlöpande samråda med Radio- och
TV-lagsutredningen (Ku2000:01), Digitalradiokommittén
(Ku2001:03) samt följa den parallella parlamentariska kommitténs
arbete (Ku2003:01).
Utredaren skall i sitt arbete noga följa arbetet inom andra
områden som rör verksamheten inom en radio och TV i allmänhetens
tjänst. Uppdraget skall redovisas före utgången av augusti 2004.
(Kulturdepartementet)