Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Extraordinära smittskyddsåtgärder, Dir. 2003:12
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-01-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en översyn
av behovet av sådana extraordinära smittskyddsåtgärder som är
nödvändiga för att förhindra att en spridning av en allvarlig
smitta hos människor leder till en svår påfrestning på samhället
i fred. Med smittskyddsåtgärder avses åtgärder som riktar sig
till människor.
Utredaren skall bl.a.
- kartlägga och analysera behovet av extraordinära åtgärder inom
smittskyddet och inom andra områden med anknytning till
smittskyddet,
- föreslå åtgärder med utgångspunkt i den genomförda analysen och
uppmärksammade brister,
- överväga och föreslå förändringar av lagstiftningen,
- noggrant beakta de rättssäkerhetsfrågor som uppkommer under
utredningen, samt
- inhämta upplysningar om rättsliga regleringar av motsvarande
åtgärder och planerade förändringar i dessa i de övriga
nordiska länderna samt i något annat europeiskt land.
Bakgrund
Människors allt mer omfattande resande, den ökade invandringen
och handeln med livsmedel bidrar till att infektionssjukdomar som
blossar upp i en del av världen i dag har en mycket större
spridningspotential än tidigare. Nya allvarliga
infektionssjukdomar har också uppträtt eller kunnat identifieras.
Samtidigt har redan kända sjukdomar återuppstått, uppträtt i nya
regioner eller uppträtt på ett förändrat sätt. Risken för
terrorhandlingar i form av avsiktlig spridning av biologisk
smitta har aktualiserats, särskilt efter terrorhandlingarna i USA
den 11 september 2001. Sammantaget kan sägas att det skett en
ökning av biologiska hot och risker vilket medfört större krav på
samhällets förmåga att hantera kriser.
Samhällets smittskydd omfattar en mängd olika åtgärder som alla
syftar till att minska spridningen av smittsamma sjukdomar. De
bestämmelser som återfinns i smittskyddslagen (1988:1472) och i
annan lagstiftning av betydelse för människors skydd mot smitta
ger goda förutsättningar för samhället att i fredstid förebygga
och begränsa spridning av smittsamma sjukdomar med mycket hög
dödlighet. Ett utbrott av en allvarlig smittsam sjukdom i Sverige
eller i Sveriges omvärld kan dock vara så allvarligt eller så
omfattande att det inte kan hanteras inom samhällets normala
smittskydd. I en sådan extrem situation kan samhället vara i
behov av ett snabbt ingripande med extraordinära
smittskyddsåtgärder för att förhindra att spridningen av smittan
leder till en svår påfrestning på samhället i fred.
För att möta de nya kraven på samhällets förmåga att hantera
kriser har regeringen vidtagit en rad åtgärder. Redan i juni 2000
tillsatte regeringen en arbetsgrupp inför freds- och krigstida
hot inom området nukleära, biologiska och kemiska (NBC)
stridsmedel, med uppgift att lämna förslag till förbättrad
beredskap m.m. Arbetsgruppen överlämnade sin slutrapport den 13
januari 2003. Regeringen har också tillsatt 11 september-
utredningen (Ju 2001:13, dir. 2001:120) som har till uppgift att
kartlägga och analysera myndigheternas och de övriga offentliga
organens samlade beredskap och förmåga att förhindra, bekämpa och
i övrigt hantera omfattande terroristattentat och andra likartade
extraordinära händelser i Sverige.
Under år 2002 har regeringen i propositionen Samhällets säkerhet
och beredskap (prop. 2001/02:158) lämnat en redogörelse för hur
strukturen för krishanteringen i samhället skall förstärkas. För
att möjliggöra en effektiv planering hos myndigheterna av sådan
verksamhet som är särskilt viktig vid svåra påfrestningar på
samhället i fred respektive vid höjd beredskap har verksamheterna
delats in i sex samverkansområden. Samhällets
krishanteringsförmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred
bör dock ha sin utgångspunkt i myndigheternas reguljära
verksamhet.
Begreppet svår påfrestning på samhället i fred
Svåra påfrestningar på samhället i fred kan sägas utgöra olika
slag av extrema situationer med låg sannolikhet. En svår
påfrestning utgör inte en enskild händelse i sig utan är ett
tillstånd som kan uppstå när en eller flera händelser utvecklar
sig eller trappas upp till att omfatta flera delar av samhället.
Definitionsmässigt skall dessa vara av sådan omfattning att
allvarliga störningar uppstår i viktiga samhällsfunktioner eller
att grundläggande värden hotas och att samordnade insatser från
olika myndigheter och organ krävs för att kunna hantera
situationen och därmed begränsa konsekvenserna (Samhällets
säkerhet och beredskap, prop. 2001/02:158).
Ansvarsförhållanden
Ansvaret för att behövliga åtgärder vidtas inom smittskyddet
åvilar enligt smittskyddslagen landstingen. Undantag gäller dock
för åtgärder mot objekt som sprider eller misstänks sprida
smittsamma sjukdomar. För dessa har kommunen ansvar enligt
smittskyddslagen. Smittskyddsläkaren har det övergripande
ansvaret för smittskyddet inom det område där han eller hon
verkar. Ansvaret för att direkta smittskyddsåtgärder vidtas
ligger dock i de flesta fall på den behandlande läkaren eller
annan hälso- och sjukvårdspersonal.
Socialstyrelsen har tillsynsansvar över smittskyddet i landet och
meddelar föreskrifter och allmänna råd till ledning för arbetet i
landsting och kommuner.
Smittskyddsinstitutet, som är expertmyndighet, följer och
analyserar det epidemiologiska läget nationellt och
internationellt samt föreslår de åtgärder som krävs för att
smittskyddet skall fungera effektivt.
Socialstyrelsens och Smittskyddsinstitutets medverkan i
totalförsvaret regleras bl.a. i förordningen (2002:472) om
åtgärder för fredstida krishantering och höjd beredskap.
Därutöver finns ytterligare myndigheter med ansvar för att
antingen vidta åtgärder för att förhindra att smitta sprids till
människor eller med ansvar för andra frågor av betydelse för
smittskyddet bl.a. Statens jordbruksverk, Livsmedelsverket,
Läkemedelsverket och Krisberedskapsmyndigheten.
Pågående översyn av smittskyddslagstiftningen
De huvudsakliga bestämmelserna om åtgärder för att förhindra
spridning av smitta finns i smittskyddslagen och
smittskyddsförordningen (1989:301). Bestämmelser med anknytning
till smittskydd finns bl.a. i miljöbalken, hälso- och
sjukvårdslagen (1982:763), lagen (1952:270) om skyddsympning vid
krig eller krigsfara m.m., läkemedelslagen (1992:859),
zoonoslagen (1999:658) och sekretesslagen (1980:100).
En utvärdering av det svenska smittskyddet med tonvikt på
smittskyddslagen och övriga författningar har genomförts av en
parlamentarisk kommitté, 1996 års smittskyddskommitté. I
kommitténs slutbetänkande Smittskydd, samhälle och individ (SOU
1999:51) föreslås en ny smittskyddslag och en rad förändringar i
andra författningar som rör smittskyddet. I betänkandet görs bl.a.
en kartläggning och utvärdering av olika åtgärder för att
förhindra smittspridning samt en analys av frågor som rör den
enskildes rättssäkerhet. I betänkandet föreslås bl.a. att
regeringen skall bemyndigas att utfärda särskilda föreskrifter om
smittskyddet i fredstid om en epidemi av en allvarlig smittsam
sjukdom brutit ut eller hotar att bryta ut i landet.
Bemyndigandet föreslås inte omfatta begränsningar i medborgarnas
grundlagsfästa skydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp eller
frihetsberövande enligt 2 kap. 6, 8 och 12 §§ regeringsformen.
Betänkandet har remissbehandlats. På regeringens uppdrag har
Socialstyrelsen dessutom kompletterat vissa förslag i betänkandet.
I syfte att ytterligare förbättra smittskyddet i landet avser
regeringen att under innevarande år presentera en proposition med
förslag till ny smittskyddslag.
Särskilda beredskapsinsatser
För fem år sedan påbörjade Socialstyrelsen en samlad planering av
beredskapsinsatserna inom sitt sektorsområde. Arbetet har inom
smittskyddsområdet mynnat ut i ett kunskapscentrum för
mikrobiologisk beredskap. Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet,
Försvarets forskningsinstitut, Statens veterinärmedicinska
anstalt och Försvarsmakten ingår i centrumets styrgrupp. Inom
centrumet finns fyra verksamheter. Den första är en specialstyrka
vid Linköpings universitetssjukhus som har utrustning och
kunskaper att vårda och transportera patienter med höggradigt
smittsamma sjukdomar. Den andra verksamheten utgörs av
Smittskyddsinstitutets säkerhetslaboratorium för diagnostik av
smittämnen med hög dödlighet. Den tredje verksamheten utgörs av
uppbyggnaden av en fältepidemiologisk grupp som snabbt skall
kunna utvärdera och bekämpa epidemier av allvarlig smitta. Den
fjärde verksamheten är att påbörja bildandet av en epidemiologisk
databas med uppgifter om ovanliga infektioner och vilka
smittämnen som kan utgöra potentiella biologiska stridsmedel.
Socialstyrelsen har vidare genomfört en översyn av
beredskapslagringen av läkemedel och deras tillgänglighet med
hänsyn till den förändrade hotbilden. Dessutom pågår en översyn
av riktlinjer för såväl pandemi som bioterrorism. Denna översyn
beräknas vara slutförd under våren 2003.
Internationellt samarbete
Efter händelserna i USA den 11 september 2001 och de därpå
följande mjältbrandshoten har behovet av nationell och
internationell samverkan mot terrorism med biologiska stridsmedel
ökat, liksom behovet av beredskap mot sällsynta och farliga
smittämnen. Frågan har stått högt upp på dagordningen i ett stort
antal internationella forum. Exempelvis uppmanade Europeiska
rådet vid toppmötet i Gent den 19 oktober 2001 ministerrådet och
kommissionen att ta fram ett program med målet att förbättra
samarbetet mellan medlemsstaterna inom bioterrorismområdet. Inom
Norden ingicks, under år 2002, ett avtal om hälsovårdsberedskap.
Enligt avtalet skall de nordiska länderna samarbeta för att
öka sin samlade förmåga att hantera kriser och katastrofer, såsom
naturkatastrofer och händelser med bl.a. radioaktiv strålning,
biologiska och kemiska ämnen. Enligt avtalet åtar sig de nordiska
länderna dessutom att främja samarbetet och avlägsna hinder så
långt möjligt inom nationella lagar, föreskrifter och övriga
rättsregler. Även Världshälsoorganisationen (WHO), G 8-gruppen
med flera internationella organ har frågan om bioterrorism och
allvarlig smittspridning på sin dagordning och ett antal
utredningar pågår. Det främsta hotet nu anses vara
smittkoppsvirus som utvecklas till ett biologiskt stridsmedel.
Men även mjältbrand, pest och harpest nämns som smittämnen som
skulle kunna användas som biologiskt stridsmedel.
Behovet av utredning
Samhället skall ha en beredskap för att hantera alla typer av
händelser i fred. Den grundberedskap som finns inom smittskyddet
i landstingen och hos nationella myndigheter är i de flesta fall
tillräcklig för att hantera flertalet av de situationer som kan
uppkomma i fredstid. De bestämmelser som återfinns i
smittskyddslagen och i annan lagstiftning av betydelse för
människors skydd mot smitta ger goda förutsättningar för
samhället att förebygga och begränsa spridning av smittsamma
sjukdomar med mycket hög dödlighet. Vid ett utbrott av
en allvarlig smittsam sjukdom eller vid risk för att smitta av
sådan sjukdom sprids i landet, oavsett om smittan sprids
avsiktligt eller ej, skall nödvändiga smittskyddsåtgärder vidtas
snabbt och effektivt. Om den smittsamma sjukdomen är så allvarlig
att den inte kan hanteras inom samhällets normala smittskydd bör
möjlighet finnas att snabbt fatta beslut om särskilda
extraordinära smittskyddsåtgärder för att på så sätt undvika en
svår påfrestning på samhället i fred.
Mot denna bakgrund finns det skäl att utreda behovet av och lämna
förslag på sådana extraordinära smittskyddsåtgärder.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att kartlägga och
analysera behovet av sådana extraordinära smittskyddsåtgärder som
förhindrar att en spridning av en allvarlig smitta hos människor
leder till en svår påfrestning på samhället i fred. Med
smittskyddsåtgärder avses åtgärder som riktar sig till människor.
Utredaren skall med utgångspunkt i denna kartläggning och analys
föreslå extraordinära åtgärder på smittskyddsområdet eller på
områden med anknytning till smittskyddet.
Utredaren skall också undersöka om nuvarande lagstiftning och annan
rättslig reglering ger myndigheter och andra offentliga organ
möjlighet att snabbt och effektivt vidta de extraordinära
smittskyddsåtgärder som är nödvändiga för att förhindra spridning
av en allvarlig smitta i landet.
Med utgångspunkt i den genomförda analysen av nuvarande rättsliga
reglering skall utredaren överväga och föreslå nödvändiga
förändringar av lagstiftningen.
Utredaren skall noggrant beakta de rättssäkerhetsfrågor som
uppkommer under utredningen.
Till stöd för sina bedömningar skall utredaren inhämta
upplysningar om den rättsliga regleringen av motsvarande åtgärder
och planerade förändringar i dessa i de övriga nordiska länderna
samt i något annat europeiskt land.
Utredaren skall under utredningen beakta den redovisning som
lämnas av 11 september-utredningen under våren 2003 samt övriga
pågående och planerade åtgärder när det gäller beredskapen mot
svåra påfrestningar på samhället i fred.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 juli 2003.
(Socialdepartementet)