Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Radio och TV i allmänhetens tjänst, Dir. 2003:119
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2003-10-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté ges i uppdrag att utifrån en bred
omvärldsanalys ta fram ett underlag om de villkor som skall gälla
för radio och TV i allmänhetens tjänst. Kommittén skall främst
behandla frågor som rör programföretagens uppdragoch organisation.
Den parlamentariska kommittén skall redovisa sitt uppdrag före
utgången av september 2004.
Regeringen avser att ge en särskild utredare i uppdrag att
samtidigt med den parlamentariska kommittén ta fram ett underlag
om vissa frågor som främst rör finansieringen och
medelstilldelningen av radio och TV i allmänhetens tjänst.
Bakgrund
Sändningstillstånden för Sveriges Radio AB (SR), Sveriges
Television AB (SVT) och Sveriges Utbildningsradio AB (UR) gäller
till utgången av år 2005. Den 1 januari 2006 inleds således en
ny tillståndsperiod.
Riksdagens beslut (prop. 2000/01:94, bet. 2000/01:KrU8, rskr.
2000/01:268) om riktlinjer för radio och TV i allmänhetens
tjänst 2002-2005 innebar ett förtydligande på en rad punkter
när det gäller uppdraget till radio och TV i allmänhetens
tjänst. Det gäller bl.a. företagens kulturansvar, krav
på decentraliserad organisation och programproduktion utanför
Stockholm samt insatserna för funktionshindrade och språkliga och
etniska minoriteter. Vidare renodlades uppdraget till UR. Kraven
när det gäller mångfald i programutbudet och definitionerna av
olika verksamhetstyper inom företagen förtydligades. Vidare
skärptes kraven på redovisning och revision.
Utgångspunkter för kommitténs arbete
Det är av avgörande betydelse i en demokrati att det finns fria
och självständiga medier som bidrar till mångfald i
nyhetsförmedling och opinionsbildning. Radio och TV utgör en
central del av de flesta människors liv och är viktiga språk-
och kulturbärare. Det särskilda uppdraget till radio och TV i
allmänhetens tjänst har sin bakgrund i detta.
Under de senaste femton åren har det svenska medielandskapet
genomgått stora förändringar, bl.a. som en följd av
distributionsteknikens utveckling framför allt vad gäller
televisionen. Konkurrensen på både radio- och TV-området har
ökat kraftigt liksom utbudet. Trots det behåller radio- och
TV-kanalerna i allmänhetens tjänst en stark ställning hos
publiken. Att televisionen i allmänhetens tjänst har ett brett
stöd framgår bl.a. av att drygt 40 procent av det samlade
TV-tittandet ägnas åt dessa sändningar trots att utbudet av
kommersiella TV-kanaler som sänder till den svenska publiken är
mycket omfattande. Radion i allmänhetens tjänst har drygt 50
procent dagligt lyssnande hos befolkningen.
Riksdagen beslutade den 28 maj 2003 att godkänna regeringens
förslag i propositionen Digitala TV-sändningar (prop. 2002/03:72)
att den marksända televisionen skall övergå till digital teknik
samt, med ändring i fråga om slutdatum, om tidpunkt för övergången
till digital teknik (bet. 2002/03:KU33, rskr. 2002/03:196).
Samtidigt tillkännagav riksdagen för regeringen att den bör
återkomma till riksdagen med förslag som ger en god överblick och
utgör ett erforderligt underlag för att på nytt bedöma frågan om
utbyggnaden av det digitala marknätet och därmed sammanhängande
frågor.
En parlamentarisk kommitté har regeringens uppdrag att utreda
förutsättningarna för digital radio (Ku2001:03). Kommittén skall
slutredovisa sitt arbete senast den 31 december 2003.
Den tekniska utvecklingen av distribution och produktion berör
alla aktörer på mediemarknaden, inte minst radio och TV i
allmänhetens tjänst. Företagen ställs inför nya krav och
verksamheten ges fler möjligheter. Trots ett allt större
utbud på radio- och TV-området spelar utbudet från radio och
TV i allmänhetens tjänst fortfarande en mycket viktig och
betydelsefull roll för mångfalden i medieutbudet.
Uppgifterna för radio och TV i allmänhetens tjänst kan beskrivas
som att ge alla tillgång till ett allsidigt och oberoende
programutbud av hög kvalitet fritt från reklambudskap. Detta
innebär bl.a. att sändningarna skall kunna tas emot i hela
landet och att programverksamheten skall vara så sammansatt och
varierad att den rör sig från det breda anslaget till det mera
särpräglade, samtidigt som medborgarna får chansen till nya och
oväntade val av program och genrer. Det innebär också att
sändningarna skall präglas av det demokratiska statsskickets
grundidéer samt uppfylla krav på opartiskhet, saklighet,
självständighet och oberoende av såväl staten som privata
intressen. Programutbudet skall som helhet kännetecknas av hög
kvalitet och präglas av en strävan att i olika programgenrer
förmedla kunskap och bidra till allmänbildning. En viktig aspekt
är att programverksamheten skall spegla hela landet och att
programproduktion skall ske i olika delar av Sverige. Radio och
TV i allmänhetens tjänst är också genom sin särställning bland
medieföretagen en av landets viktigaste kulturskapare och
kulturförmedlare. Public service-företagen bidrar dessutom i hög
grad till att berika det svenska kulturlivet genom de
uttrycksformer som är specifika för radion och televisionen.
Utgångspunkten för kommitténs arbete skall vara att
programföretagens verksamhet även fortsättningsvis skall ha
denna inriktning.
Utredningsuppdraget
Den parlamentariska kommittén skall ta fram ett underlag om de
villkor som skall gälla för verksamheten inom radio och TV i
allmänhetens tjänst. Regeringen avser att låta en särskild
utredare se över vissa frågor som bl.a. berör finansieringen av
och medelstilldelningen för public service-företagen. De frågor
som berörs i den utredningen skall inte ingå i kommitténs uppdrag.
Frågor som anges i det följande skall behandlas och där det är
lämpligt skall olika alternativ utformas. Erfarenheter från andra
länder skall beaktas i den utsträckning det är motiverat. I de fall
kommittén lämnar förslag som har ekonomiska konsekvenser skall
kostnadsberäkningar redovisas Även relevanta EG-bestämmelser skall
beaktas.
I Radio- och TV-lagsutredningen (Ku2000:01) hanteras vissa frågor
kring radio och TV i allmänhetens tjänst och som inte heller skall
ingå i kommitténs uppdrag.
Omvärldsanalys
Radio och TV i allmänhetens tjänst spelar en stor och viktig roll
på mediemarknaden. Det är därför angeläget att public
serviceföretagen har resurser och förmåga att utvecklas så att det
blir möjligt att även i framtiden bedriva en livskraftig
programverksamhet. Den pågående konvergensutvecklingen
påverkar även public service-företagens villkor. Fram tills nu
har utvecklingen främst inneburit att bolagen bedriver
kompletterande verksamhet i andra medier än radio och TV, t.ex.
på Internet.
Kommittén skall göra en bred och djupgående analys av omvärlden
för radio och TV i allmänhetens tjänst.
Kommittén skall undersöka och redogöra för hur uppdraget för
public service i andra jämförbara länder säkerställs i en ny och
föränderlig mediesituation, särskilt med avseende på
konvergensutvecklingen. Arbetet bör i övrigt bedrivas med
utgångspunkt i den allmänna utvecklingen inom mediesektorn.
Nyheter i Sveriges Television AB
Nyhetsuppdraget är en central del av uppdraget till en radio och
TV i allmänhetens tjänst. Nyhetsverksamheten inom SVT har
genomgått en organisationsförändring. År 2001 togs kravet på två
självständiga nyhetsredaktioner bort och SVT:s nyhetsverksamhet
skall i stället bedrivas så att de olika självständiga
redaktionerna inom företaget oberoende av varandra kan fatta
beslut med skilda perspektiv. Regeringen har gett
Granskningsnämnden för radio och TV i uppdrag att följa och
utvärdera hur de gjorda förändringarna påverkat mångfalden i
nyhetsutbudet. En delrapport lämnades till regeringen i
december 2002. Uppdraget kommer att slutredovisas i maj 2004.
Den parlamentariska kommittén skall mot bakgrund av bl.a.
Granskningsnämndens arbete bedöma om SVT:s uppdrag utifrån ett
mångfaldsperspektiv på nyhetsverksamheten behöver förändras.
Kulturansvar
Radio och TV i allmänhetens tjänst har en viktig funktion att
fylla för det svenska kulturlivet. Genom sin särställning bland
medieföretagen är den en av landets viktigaste kulturskapare och
kulturförmedlare. I ett alltmer internationaliserat och
kommersialiserat kultur- och medieutbud har public
serviceföretagen en allt viktigare roll att spela.
För upphovsmän och konstutövare får programföretagens utbud allt
större betydelse och programföretagens kulturansvar innebär också
att ta skälig hänsyn till medverkande upphovsmäns och utövande
konstnärers rättigheter till sina verk.
Många av de programtyper som ryms inom programföretagens
kulturansvar skulle sannolikt aldrig produceras om inte public
service hade uppgiften att tillhandahålla dem. Genom att svenskt
kulturliv skildras och förmedlas i radio och TV kan kulturen ges
en långt större publik än vad enskilda kulturinstitutioner kan
klara. För många människor är radion och televisionen det enda
sättet att regelbundet komma i kontakt med konstarter som film,
teater, bildkonst och musik.
SR och SVT har ett långtgående uppdrag att vidga och fördjupa
sitt kulturansvar. I det ingår, förutom att vara kulturskapare
och kulturförmedlare, att samarbeta med kulturinstitutioner och
kulturproducenter. Både SR och SVT spelar en central
roll i att göra svensk musik tillgänglig för en bred allmänhet.
SVT har även stor betydelse för produktionen och spridningen av
svensk film.
Kommittén skall utvärdera hur bolagen genomför sitt kulturuppdrag.
Kommittén skall, utifrån nuvarande krav på företagen om att
fördjupa och vidga kulturansvaret, bedöma om villkoren är
ändamålsenligt utformade och om uppdraget kan utvecklas för att
bättre ta tillvara de möjligheter som radio och TV i
allmänhetens tjänst har som kulturskapare och kulturförmedlare.
Utbildningsprogram
Inför den nuvarande tillståndsperioden föreslog den särskilde
utredaren i sitt betänkande Radio och TV i allmänhetens tjänst -
ett beredningsunderlag (SOU 2000:55) tre olika alternativ till
organisation av UR. Det första alternativet innebar att UR skulle
organiseras och finansieras som för närvarande men ges förbättrade
förutsättningar. Det andra alternativet gick ut på att UR skulle
integreras i de två övriga public service-företagens verksamheter
i syfte att stärka utbildningsprogrammens ställning och det samlade
folkbildningsansvaret. Det tredje alternativet innebar att UR
skulle behålla sin ställning som självständigt public
serviceföretag men att verksamheten skulle renodlas mot
utbildningsprogram samtidigt som SVT och SR fullt ut skulle ta
över ansvaret för program av folkbildningskaraktär.
För att bättre ta tillvara den resurs som UR utgör förtydligades
villkoren för UR:s uppdrag inför den nuvarande tillståndsperioden.
Företaget skall i större utsträckning koncentrera sina insatser
till utbildningsprogram än tidigare.
Kommittén skall analysera och bedöma hur UR:s uppdrag bäst kan
tas till vara i framtiden. Kommittén skall utgå från den tidigare
särskilde utredarens alternativa förslag till organisation av UR.
Frågor som rör organisation, sändningsutrymme, finansiering samt
förutsättningar för samarbete med utbildningsinstitutioner skall
i detta sammanhang särskilt övervägas. Kommittén skall också,
beroende på utfallet av analysen och bedömningen, lämna förslag
om hur utbildningsprogrammen skall hanteras i framtiden och, i
förekommande fall, utvärdera hur förtydligandet av UR:s uppdrag
för innevarande tillståndsperiod påverkat verksamheten inom UR.
Tillgänglighet för funktionshindrade
Programmens tillgänglighet för funktionshindrade är en viktig
del av uppdraget för radio och TV i allmänhetens tjänst.
Den parlamentariska kommittén skall följa upp och utvärdera det
arbete för ökad tillgänglighet som bedrivs inom public
serviceföretagen och då särskilt lösningar för uppläst textremsa
i TV samt användningen av annan ny teknik. I detta sammanhang
skall kommittén även ta del av internationella erfarenheter.
Kommittén skall analysera om nuvarande krav på insatser och
redovisning är ändamålsenliga och därutöver undersöka om
ytterligare krav skall ställas på programföretagen för att öka
tillgängligheten. I förekommande fall skall kommittén lämna
förslag på hur sådana krav bör formuleras.
Språkliga och etniska minoriteter
Innebörden av sändningstillstånden under innevarande
tillståndsperiod är att programföretagen skall beakta språkliga
och etniska minoriteters intressen samt att insatserna på detta
område skall öka. Minoritetsspråken samiska, finska,
meänkieli (tornedalsfinska) och romani chib skall inta en
särställning.
Kommittén skall undersöka om dagens krav på programföretagen är
lämpliga för att tillgodose kraven på tillgänglighet för språkliga
och etniska minoriteter. Kommittén skall särskilt analysera hur
företagen redovisar insatserna på detta område.
Folkbildning
Programverksamheten inom radio och TV i allmänhetens tjänst skall
som helhet präglas av folkbildningsambitioner. För att stärka det
samlade folkbildningsansvaret i radio och TV i allmänhetens tjänst
har programföretagen getts i uppdrag att gemensamt utarbeta en
plan för ett fördjupat samarbete kring dessa frågor.
Programföretagen avrapporterade sitt uppdrag i oktober 2002. I
anslagsvillkoren för 2003 gavs företagen ett förnyat uppdrag på
denna punkt. Programföretagen lämnade sin gemensamma redovisning
till regeringen den 3 september 2003.
Kommittén skall utifrån bolagens redovisningar analysera hur det
samlade folkbildningsansvaret hanteras och realiseras av
programföretagen. Kommittén skall, om den finner det lämpligt,
lämna förslag till hur inslaget av folkbildning i den samlade
verksamheten kan förstärkas.
Jämställdhet
I 6 kap. 1 § radio- och TV-lagen (1996:844) föreskrivs att
programverksamheten som helhet skall präglas av det demokratiska
statsskickets grundidéer samt principen om alla människors lika
värde och den enskilda människans frihet och värdighet. Denna
bestämmelse gäller för alla typer av radio- och TV-sändningar
som omfattas av lagen. Uttrycket "alla människors lika värde och
den enskilda människans frihet och värdighet" avser de sidor av
demokratibegreppet som anknyter till bl.a. förhållandet mellan
människor, t.ex. fördömande av rasism, våld och brutalitet samt
hävdande av jämställdhet mellan kvinnor och män. Inför den
nuvarande tillståndsperioden angavs att programverksamheten bör,
såväl i utformning som till innehåll, utgå från ett perspektiv
präglat av jämställdhet mellan kvinnor och män (prop. 2000/01:94,
s. 32, bet. 2000/01:KrU8, rskr. 2000/01:268).
Kommittén skall analysera om de villkor om redovisning av
programverksamheten i detta avseende är tillräckliga för att
bedöma om programföretagen uppfyller kraven.
Organisation av verksamheten
I sändningstillstånden och i anslagsvillkoren för SR, SVT och
UR finns vissa krav på bolagens interna organisation och
arbetssätt. Kraven avser bl.a. distriktsorganisation,
samarbetsprojekt, utläggningar av produktioner samt att
viss del av allmänproduktionen skall ske utanför Stockholm.
Huvudsyftet med de angivna villkoren är att bolagen skall ha en
egen högkvalitativ produktionsverksamhet, främja mångfald och
arbeta för att programmen präglas av olika perspektiv och
speglar hela Sverige.
Kommittén skall bedöma hur nuvarande krav uppfyller angivna
syften.
Övriga frågor
Svenska språket
Våren 2002 lämnade en parlamentarisk kommitté sitt betänkande
Mål i mun. Förslag till handlingsprogram för svenska språket
(SOU 2002:27) till regeringen. Betänkandet har remitterats. I
betänkandet lämnas bl.a. förslag som rör verksamheten inom
radio och TV i allmänhetens tjänst.
Kommittén skall beakta de förslag som lämnas i betänkandet om
verksamheten inom SR, SVT och UR samt remissutfallet i berörda
frågor.
Vissa sponsringsfrågor
Enligt nuvarande sändningstillstånd får sponsring förekomma dels
i SVT:s sändningar i samband med sportevenemang, dels av program
i SR och SVT som innebär utsändning av en allmän sammankomst
eller offentlig tillställning där programföretaget är arrangör.
Förutsättningen i det senare fallet är dock att det är ett
evenemang inom ramen för ett åtagande gentemot Europeiska
radiounionen (EBU) eller ett arrangemang av liknande betydelse
samt att programmet direktsänds till flera länder.
Kommittén skall utifrån gällande regler överväga om det finns
skäl att tydliggöra riktlinjerna för sponsring inom radio och
TV i allmänhetens tjänst.
Utredningsarbetet
Kommittén skall samverka med Sveriges Radio AB, Sveriges
Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB. Kommittén skall
fortlöpande samråda med Radio- och TV-lagsutredningen
(Ku2000:01), Digitalradiokommittén (Ku2001:03) samt den
särskilda utredaren (Ku2003:02).
Kommittén skall börja med att genomföra omvärldsanalysen.
Kommittén skall i sitt arbete noga följa arbetet inom andra
områden som rör verksamheten inom radio och TV i allmänhetens
tjänst. Uppdraget skall redovisas före utgången av september 2004.
(Kulturdepartementet)