Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet, Dir. 2003:118
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-10-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att
- redovisa den kunskap som finns om strukturell diskriminering på
grund av etnisk eller religiös tillhörighet i Sverige,
- i relevanta delar redovisa kunskap om och åtgärder mot
strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös
tillhörighet i andra länder,
- i relevanta delar redovisa kunskap om och åtgärder mot
diskriminering på grund av kön i Sverige och i andra länder,
- föreslå åtgärder för att motverka strukturell diskriminering på
grund av etnisk eller religiös tillhörighet, och
- föreslå åtgärder för att fylla luckor i kunskapen om
strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös
tillhörighet.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 mars 2005.
Bakgrund
Regeringsformen
Den grundläggande principen om alla människors lika värde kommer
till uttryck i regeringsformens målsättningsstadgande i 1 kap.
2 § RF. Där föreskrivs bl.a. att det allmänna dels skall verka
för att alla människor skall kunna uppnå delaktighet och
jämlikhet, dels skall motverka diskriminering på grund av bl.a.
hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung samt språklig eller
religiös tillhörighet. I 2 kap. 15 § RF föreskrivs att lag eller
annan föreskrift inte får innebära att någon medborgare
missgynnas därför att han med hänsyn till ras, hudfärg eller
etniskt ursprung tillhör minoritet.
Diskrimineringslagstiftningen
Diskrimineringslagstiftningen i Sverige är främst inriktad på
skydd för individer som diskrimineras i konkreta situationer. Den
innehåller även vissa bestämmelser om förebyggande s.k. aktiva
åtgärder. Civilrättslig lagstiftning som berör etnisk och
religiös diskriminering finns sedan tidigare i lagen (1999:130)
om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet på grund av etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning och i lagen
(2001:1286) om likabehandling av studenter i högskolan. En
straffrättslig bestämmelse om olaga diskriminering finns i 16 kap.
9 § brottsbalken.
Flera förstärkningar av individskyddet i lagstiftningen har skett
de senaste åren. Den senaste ägde rum den 1 juli 2003 då lagen
(2003:307) om förbud mot diskriminering trädde i kraft. Genom den
nya lagen utvidgades det civilrättsliga skyddet mot
diskriminering på grund av bl.a. etnisk tillhörighet, religion
eller annan trosuppfattning, till att omfatta ett flertal
samhällsområden. Samtidigt infördes vissa förstärkningar i
lagarna mot diskriminering i arbetslivet och högskolan.
I januari 2002 tillkallades en parlamentarisk kommitté med
uppdrag att bl.a. överväga en gemensam lagstiftning mot
diskriminering som omfattar alla eller flertalet
diskrimineringsgrunder och samhällsområden (dir. 2002:11).
Kommittén har antagit namnet Diskrimineringskommittén (N 2002:06)
och skall, enligt tilläggsdirektiv från den 28 maj 2003, redovisa
uppdraget senast den 1 juli 2005.
Den 11 september 2003 beslutade regeringen att ge en särskild
utredare i uppdrag att bl.a. lämna förslag till åtgärder för att
motverka diskriminering och annan kränkande behandling inom
skolväsendet (dir. 2003:114). Utredaren skall redovisa delar av
uppdraget i ett delbetänkande våren 2004 och slutredovisa
uppdraget senast den 31 oktober 2004.
Integrationspolitiska maktutredningen
Regeringen beslutade den 7 september 2000 (dir. 2000:57) att ge
en särskild utredare i uppdrag att beskriva och analysera
fördelningen av makt och inflytande inom olika delar av det
svenska samhället ur ett integrationspolitiskt perspektiv.
Utredaren skall också söka utveckla och pröva hypoteser om vad
som påverkar invandrares och olika invandrargruppers makt och
inflytande. Utredningen har antagit namnet Integrationspolitiska
maktutredningen (Ku 2000:02).
I utredarens uppdrag ingår att så långt möjligt undersöka i
vilken utsträckning skillnader i makt och inflytande kan
förklaras av kön och social bakgrund, i vilken mån skillnaderna
är relaterade till strukturella förhållanden i det svenska
samhället eller till det förhållningssätt samhällets
institutioner har till personer med olika etnisk bakgrund samt i
vilken mån andra förklaringsfaktorer spelar in.
Utredaren skall särskilt belysa vilka strukturella hinder eller
möjligheter som motverkar respektive befrämjar invandrares makt
och inflytande inom de samhällsområden som studeras.
Ett flertal forskningsprojekt och publikationer har initierats av
utredaren. Utredaren skall, enligt tilläggsdirektiv från den 20
december 2001, lämna sitt slutbetänkande senast den 31 december
2004.
Strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös
tillhörighet
Definitionen av begreppen strukturell respektive institutionell
diskriminering varierar och det saknas en tydlig avgränsning
mellan dem. För enkelhetens skull används här begreppet
strukturell diskriminering som en sammanfattande benämning för
båda dessa begrepp.
Med strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös
tillhörighet avses således i dessa utredningsdirektiv regler,
normer, rutiner, vedertagna förhållningssätt och beteenden i
institutioner och andra samhällsstrukturer som utgör hinder för
etniska eller religiösa minoriteter att uppnå lika rättigheter
och möjligheter som majoriteten av befolkningen har. Sådan
diskriminering kan vara synlig eller dold och den kan ske
avsiktligt eller oavsiktligt.
För att uppnå lika rättigheter och möjligheter för alla i
samhället oavsett etnisk eller religiös tillhörighet är det av
yttersta vikt att alla former av etnisk eller religiös
diskriminering, både individuella och strukturella, bekämpas. Som
framgår ovan har det rättsliga skyddet mot diskriminering på
individnivå stärkts och utredningar pågår om möjligheterna att
åstadkomma ytterligare förstärkningar av det skyddet genom bl.a.
en sammanhållen diskrimineringslagstiftning.
Dessa framsteg till trots finns det tecken på att strukturell
diskriminering av etniska eller religiösa minoriteter kan
förekomma inom flera samhällsområden. Det rör sig bl.a. om regler
eller normer inom olika institutioner och andra
samhällsstrukturer som diskriminerar personer från dessa
minoriteter och som inte går att komma till rätta med genom ett
individskydd mot diskriminering.
Samtidigt finns det indikationer på stora luckor i kunskapen om
strukturell diskriminering av etniska eller religiösa minoriteter.
De samhällsområden som framför allt har lyfts fram, både vad
gäller påstådd förekomst av sådan diskriminering och behov av
ytterligare kunskap om den, är arbetsmarknaden, bostadsmarknaden,
massmedier, det politiska systemet, rättsväsendet,
utbildningsväsendet och välfärdstjänster som t.ex. socialtjänsten
och hälso- och sjukvården.
Behov av en utredning om strukturell diskriminering på grund av
etnisk eller religiös tillhörighet
För att effektivt kunna bekämpa strukturell diskriminering på
grund av etnisk eller religiös tillhörighet finns det behov av
att först systematiskt sammanställa och sedan redovisa den
kunskap som finns om sådan diskriminering i Sverige. En sådan
process skapar medvetenhet om situationen i vårt land och
underlag för att bedöma vilka behov av åtgärder som finns.
Som redovisats ovan omfattar Integrationspolitiska
maktutredningens uppdrag bl.a. uppgiften att särskilt belysa
vilka strukturella hinder som motverkar invandrares makt och
inflytande. Sådana hinder kan utgöra eller medföra strukturell
diskriminering. De forskningsresultat och slutsatser som den
utredningen kommer fram till är därför av stor vikt som en
kunskapskälla om strukturell diskriminering.
Integrationsverket har i sitt arbete bl.a. till uppgift att
särskilt beakta diskriminerande strukturer. Ombudsmannen mot
etnisk diskriminering har i sitt arbete att beakta såväl
individuell som strukturell diskriminering. Det finns således
anledning att inhämta kunskap även från dessa myndigheter.
Åtgärder för att öka kunskapen om strukturell diskriminering och
motverka denna företeelse har vidtagits också i andra länder. Det
är därför viktigt att ta del av erfarenheterna därav i de delar
som är av relevans för arbetet mot strukturell diskriminering på
grund av etnisk eller religiös tillhörighet i Sverige.
Det finns flera likheter mellan diskriminering på grund av etnisk
eller religiös tillhörighet och diskriminering på grund av kön.
Det finns därför även anledning att ta del av kunskap om
diskriminering på grund av kön och de åtgärder som vidtagits mot
sådan diskriminering både i Sverige och i andra länder i de delar
som har relevans för arbetet mot strukturell diskriminering på
grund av etnisk eller religiös tillhörighet i Sverige
Slutligen finns det behov av förslag på hur strukturell
diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet
effektivt kan motverkas. På motsvarande sätt behövs det förslag
till åtgärder för att fylla luckor i kunskapen om sådan
diskriminering, baserade på den erfarenhet och de kunskaper som
redan finns om situationen i Sverige och i andra länder.
Uppdrag
Utredaren skall redovisa den kunskap som finns om strukturell
diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet i
Sverige.
Utredaren skall även ta del av och redovisa kunskap om och
åtgärder mot strukturell diskriminering på grund av etnisk eller
religiös tillhörighet i andra länder liksom kunskap om och
åtgärder mot diskriminering på grund av kön i Sverige och i andra
länder. Uppdraget är i denna del begränsat till att avse kunskap
och åtgärder som är av särskilt intresse för arbetet i Sverige
mot strukturell diskriminering på grund av etnisk och religiös
tillhörighet.
Utredaren skall redovisa i vilken mån det finns skillnader i hur
flickor och pojkar, kvinnor och män drabbas av strukturell
diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet.
Utredarens arbete skall i första hand inriktas på följande
samhällsområden: arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, massmedier,
det politiska systemet, rättsväsendet, utbildningsväsendet och
välfärdstjänster.
Utredaren skall föreslå åtgärder mot strukturell diskriminering
på grund av etnisk eller religiös tillhörighet samt åtgärder för
att fylla luckor i kunskapen om sådan diskriminering i Sverige.
Om den bedömningen görs att det finns skäl att ändra regelsystem,
står det utredaren fritt att lägga fram förslag till
författningsändringar. Det ingår dock inte i uppdraget att lämna
förslag till ändring av grundlag eller andra författningar som
rör konstitutionella ämnen. Inte heller får förslagen innebära
inskränkningar av mediernas självständighet.
Kostnadsberäkningar, konsekvensbeskrivningar samt
finansieringsförslag skall i förekommande fall redovisas enligt
bestämmelserna i kommittéförordningen (1998:1474). Riktlinjer för
konsekvensanalyser finns i Statsrådsberedningens publikation
Kommittéhandboken (Ds 2000:1). Utredaren skall särskilt bedöma
förslagens konsekvenser för berörda myndigheter och företag.
Utredaren skall i relevanta delar ta del av kunskap från bl.a.
forskningsrapporter och statliga utredningar inom området, de
centrala myndigheterna inom respektive angivet samhällsområde,
etniska organisationer samt trossamfund.
Utredaren skall bedriva sitt arbete i särskilt nära kontakt med
Diskrimineringskommittén, Integrationspolitiska maktutredningen,
Integrationsverket och Ombudsmannen mot etnisk diskriminering.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 mars 2005.
(Justitiedepartementet)