Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Diskriminering och annan kränkande behandling inom skolväsendet m.m., Dir. 2003:114
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-09-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 september 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- lämna förslag till åtgärder för att motverka diskriminering
på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder och annan
kränkande behandling inom det offentliga skolväsendet,offentligt
bedriven förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg, fristående skolor,
enskilt bedriven förskoleverksamhet, förskoleklass och
skolbarnsomsorg samt pröva om annan verksamhet av
utbildningskaraktär bör omfattas av sådana åtgärder,
- överväga och lämna nödvändiga förslag till hur dels rådets
direktiv 2000/43/EG av den 29 juni 2000 om genomförandet av
principen om likabehandling av personer oavsett deras ras eller
etniska ursprung skall genomföras i Sverige på utbildnings- och
studiestödområdet, dels rådets direktiv 2000/78/EG av den 27
november 2000 om inrättande av en allmän ram för likabehandling
i arbetslivet skall genomföras i Sverige inom utbildningsområdet,
dock inte i fråga om diskriminering på grund av ålder,
- överväga om åtgärder är nödvändiga eller lämpliga för att
genomföra den del av det reviderade likabehandlingsdirektivet
(2002/73/EG) som gäller yrkesvägledning, yrkesutbildning och
yrkespraktik inom utbildningsområdet, samt
- utreda hur ett skydd mot diskriminering av personer med
funktionshinder på grund av bristande tillgänglighet och
användbarhet av lokaler kan utformas inom de utbildningsområden
som omfattas av uppdraget. Arbetet skall utgöra underlag
för Diskrimineringskommitténs (N 2002:06) fortsatta överväganden.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som utredningen kan
ge anledning till. Vidare skall utredaren föreslå hur tillsynen
skall utformas.
Bakgrund
Regeringens principiella utgångspunkt för lagstiftning till skydd
mot diskriminering och annan kränkande behandling är att skyddet
i grunden är en fråga om mänskliga rättigheter som gäller för
såväl barn och unga som vuxna. Sverige har genom att underteckna
och ratificera internationella deklarationer och konventioner på
området åtagit sig att se till att de mänskliga rättigheterna
respekteras och tillgodoses i Sverige. I enlighet med dessa är
alla människor födda fria, lika i värde och har samma rättigheter.
Alla skall ha lika möjligheter att mötas och bedömas utifrån sina
egna individuella egenskaper och förutsättningar. Ett samhälle som
slår vakt om alla människors lika värde är ett samhälle som ger
alla möjligheter att utvecklas efter sin egen förmåga och sina
egna val. Antidiskrimineringslagstiftningen syftar till att
värna principen om alla människors lika värde och allas rätt att
bli behandlade som individer på lika villkor. Ytterst är
lagstiftningen ett uttryck för det fria, demokratiska
samhället och de värderingar som ligger till grund för
samhällsordningen.
Skydd mot diskriminering enligt svensk rätt
Grundlagsbestämmelser m.m.
Den grundläggande principen om alla människors lika värde kommer
till uttryck i regeringsformen där det sägs att den offentliga
makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde
(1 kap. 2 §). Där anges också att det allmänna skall motverka
diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt
eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet,
funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller annan omständighet
som gäller den enskilde som person. Vidare skall domstolar och
förvaltningsmyndigheter och även andra som fullgör uppgifter inom
den offentliga förvaltningen i sin verksamhet beakta allas likhet
inför lagen och även iaktta saklighet och opartiskhet (1 kap. 9 §).
I regeringsformen slås det också fast att lag eller annan
föreskrift inte får innebära att någon medborgare missgynnas
därför att han med hänsyn till ras, hudfärg eller etniskt ursprung
tillhör en minoritet (2 kap. 15 §). En lag eller annan föreskrift
får inte heller innebära att någon medborgare missgynnas på grund
av sitt kön, om inte föreskriften utgör led i strävan att
åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplik
t eller motsvarande tjänsteplikt (2 kap. 16 §). Dessa bestämmelser
gäller även för utländska medborgare som vistas i riket (2 kap. 22 §
första stycket 7).
Av regeringsformen följer också att lag eller annan föreskrift
inte får meddelas i strid med Sveriges åtaganden på grund av den
europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna. Enligt denna
konvention, som gäller som lag i Sverige, skall åtnjutandet av
de fri- och rättigheter som anges i konventionen säkerställas
utan någon åtskillnad på grund av kön, ras, hudfärg, språk,
religion, politisk eller annan åskådning, nationellt eller
socialt ursprung, tillhörighet till nationell minoritet,
förmögenhet, börd eller ställning i övrigt. Europeiska domstolen
för de mänskliga rättigheterna har i en dom från år 1999 slagit
fast att listan över de förbjudna diskrimineringsgrunderna
omfattar även sexuell läggning. Av ett tilläggsprotokoll till
konventionen följer också att ingen får förvägras rätten till
undervisning. Vid utövandet av den verksamhet som staten kan ta
på sig i fråga om utbildning och undervisning skall staten
respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan
utbildning och undervisning som står i överensstämmelse med
föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse. Förenta
Nationernas konvention om barnets rättigheter, som Sverige
ratificerade 1990, ålägger staterna att respektera och
tillförsäkra varje barn inom deras jurisdiktion de rättigheter
som ges i konventionen utan åtskillnad av något slag oavsett
barnets eller dess föräldrars eller vårdnadshavares ras, hudfärg,
kön, språk, religion, politiska eller annan åskådning,
nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom, handikapp,
börd eller ställning i övrigt. Av betydelse är också
bestämmelserna om rätt till utbildning, utbildningens syfte
och rätten till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet.
Straffrättsliga bestämmelser
Inom straffrätten finns det en bestämmelse som direkt riktar
sig mot olika typer av diskriminering. Det gäller bestämmelsen
om olaga diskriminering (16 kap. 9 § brottsbalken). Enligt
denna bestämmelse är det straffbart för en näringsidkare
att i sin verksamhet diskriminera någon på grund av hans ras,
hudfärg, nationella eller etniska ursprung, trosbekännelse
eller på grund av homosexuell läggning genom att inte gå honom
till handa på de villkor som näringsidkaren tillämpar i
förhållande till andra. Även personer som är anställda i
näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares
vägnar samt personer som är anställda i allmän tjänst eller
innehar allmänt uppdrag omfattas av bestämmelsen. För olaga
diskriminering döms också anordnare av allmän sammankomst
eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan
anordnare som diskriminerar någon genom att vägra honom
tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de
villkor som gäller för andra.
I detta sammanhang kan också nämnas att den som antastar någon
handgripligen eller annars ofredar någon genom annat hänsynslöst
beteende eller smädar någon genom kränkande tillmälen döms för
ofredande eller förolämpning (4 kap. 7 § respektive 5 kap. 3 §
brottsbalken). Dessutom innehåller brottsbalken straffbestämmelser
om hets mot folkgrupp (16 kap. 8 §), övergrepp i rättssak och
tjänstefel (17 kap. 10 § respektive 20 kap. 1 §), sexuellt
utnyttjande (6 kap. 3 §), sexuellt utnyttjande av underårig
(6 kap. 4 §) och sexuellt ofredande (6 kap. 7 §).
Bestämmelser om att motverka kränkande behandling m.m. inom
skolväsendet
I skollagen (1985:1100) föreskrivs att alla barn och ungdomar
skall, oberoende av kön, geografiskt hemvist samt sociala och
ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det
offentliga skolväsendet för barn och ungdom (1 kap. 2 § första
stycket). Vidare skall enligt skollagen verksamheten i skolan och
verksamheten inom det offentliga skolväsendet för vuxna utformas i
överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar, och
var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för bl.a.
varje människas egenvärde. Av skollagen följer också att den som
verkar i skolan skall särskilt främja jämställdhet mellan könen
och aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom
mobbning (1 kap. 2 § tredje stycket och 9 § andra stycket).
Därutöver finns det bestämmelser i läroplanerna som tar sikte på
att alla elever och barn skall behandlas lika (Lpo 94, Lpf 94 och
Lpfö 98).
Arbetsmiljölagen (1977:1160) har till ändamål att förebygga ohälsa
och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god
arbetsmiljö. Lagen gäller i princip varje verksamhet i vilken
arbetstagare utför arbete för arbetsgivares räkning. Den som
genomgår utbildning skall likställas med arbetstagare vid
tillämpningen av ett flertal bestämmelser i lagen (1 kap.1-3 §§).
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om kränkande särbehandling i
arbetslivet (AFS 1993:17) och allmänna råd om tillämpningen av
dessa föreskrifter gäller även för skolan och omfattar såväl
personal som elever. Föreskrifterna om kränkande behandling
gäller alla former av kränkningar oberoende av anledningen till
dessa. I verkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete
(AFS 2001:1) finns det dessutom bestämmelser om arbetsgivarens
skyldighet att fånga upp signaler om kränkande behandling och
att vidta åtgärder.
Statens skolverk är den centrala myndighet som utövar tillsyn
över att skolväsendet följer det skolrättsliga regelsystemet.
Arbetsmiljöverket utövar den centrala tillsynen över att
arbetsmiljölagen och tillhörande författningar följs. När det
gäller skolhälsovården är det Socialstyrelsen som är den
myndighet som har det centrala tillsynsansvaret.
Jämställdhetsombudsmannen (JämO) skall genom rådgivning och
information verka för jämställdhet inom bl.a. skolväsendet och
andra utbildningsformer. Ombudsmannen mot etnisk diskriminering
(DO) och Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell
läggning (HomO) skall verka för att etnisk diskriminering
respektive homofobi och diskriminering på grund av sexuell
läggning inte förekommer i arbetslivet eller på andra områden
av samhällslivet. Handikappombudsmannen (HO) har till uppgift
att bevaka frågor som angår funktionshindrade personers
rättigheter och intressen samt att förebygga och bekämpa
diskriminering. Målet för HO:s verksamhet skall vara att
personer med funktionshinder ges full delaktighet i
samhällslivet och jämlikhet i levnadsvillkor.
Barnombudsmannen (BO) skall företräda barns och ungas rättigheter
och intressen mot bakgrund av Sveriges åtaganden enligt
barnkonventionen.
Bestämmelser om åtgärder mot diskriminering i högskolan
På högskoleområdet gäller lagen (2001:1286) om likabehandling av
studenter i högskolan. Lagen har till ändamål att främja lika
rättigheter för studenter och sökande och att motverka
diskriminering på grund av könstillhörighet, etnisk tillhörighet,
religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och
funktionshinder. Lagen innehåller bestämmelser om bl.a. aktiva
åtgärder mot diskriminering, skyldigheter att utreda och vidta
åtgärder mot trakasserier och förbud mot såväl direkt som
indirekt diskriminering. Förbudet mot direkt diskriminering när
en högskola beslutar om tillträde till högskoleutbildning och
under utbildningen gäller även då högskolan genom att göra
lokalerna tillgängliga och användbara kan skapa en situation för
en person med funktionshinder som är likartad med den för
personer utan sådant funktionshinder, om det skäligen kan krävas
att högskolan vidtar sådana åtgärder.
Den som åsidosätter diskrimineringsförbuden skall enligt lagen
betala skadestånd till den diskriminerade. Vissa beslut kan
överklagas till Överklagandenämnden för högskolan på den grunden
att en högskola har brutit mot bl.a. diskrimineringsförbuden.
JämO, DO, HomO och HO utövar tillsyn över lagens efterlevnad.
Högskoleverket skall inom sitt verksamhetsområde främja
likabehandling. Verket skall också bistå ombudsmännen med
uppgifter om förhållanden i högskolans verksamhet som kan
vara av betydelse för ombudsmännens tillsyn enligt lagen om
likabehandling av studenter i högskolan.
Arbetsrättsliga bestämmelser och bestämmelser som gäller för
andra rättsområden
På det arbetsrättsliga området finns det fyra lagar som syftar
till att skydda mot diskriminering i arbetslivet: jämställdhetslagen
(1991:433), lagen (1999:130) om åtgärder mot diskriminering i
arbetslivet på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning, lagen (1999:132) om förbud mot diskriminering i
arbetslivet på grund av funktionshinder och lagen (1999:133) om
förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell
läggning.
Sedan den 1 juli 2003 gäller lagen (2003:307) om förbud mot
diskriminering. Införandet av lagen utgör ett led i genomförandet
av rådets direktiv 2000/43/EG av den 29 juni 2000 om genomförandet
av principen om likabehandling av personer oavsett deras ras eller
etniska ursprung (direktivet mot etnisk diskriminering) och rådets
direktiv 2000/78/EG av den 27 november 2000 om inrättande av en
allmän ram för likabehandling i arbetslivet (arbetslivsdirektivet)
Diskrimineringsförbud gäller enligt lagen om förbud mot
diskriminering för diskrimineringsgrunderna etnisk tillhörighet,
religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och
funktionshinder i fråga om
- arbetsmarknadspolitisk verksamhet,
- start eller bedrivande av näringsverksamhet,
- yrkesutövning,
- medlemskap, medverkan och medlemsförmåner i
arbetstagarorganisationer, arbetsgivarorganisationer eller
yrkesorganisationer, samt
- varor, tjänster och bostäder.
Därutöver gäller förbudet för diskrimineringsgrunderna etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning i fråga om
socialtjänsten, färdtjänsten, riksfärdtjänsten och
bostadsanpassningsbidrag, socialförsäkringen och anslutande
bidragssystem, arbetslöshetsförsäkringen och hälso- och sjukvård
och annan medicinsk verksamhet.
EG-direktiv
EU:s antidiskrimineringspaket
Genom Amsterdamfördraget år 1997 infördes en ny artikel 13 i
Fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen (EG-fördraget),
som ger rådet befogenhet att, inom ramen för de befogenheter
EG-fördraget ger gemenskapen, vidta lämpliga åtgärder för att
bekämpa diskriminering på grund av kön, ras, etniskt ursprung,
religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder eller sexuell
läggning.
Med stöd av denna artikel antog EU:s ministerråd den 29 juni 2000
direktivet om genomförandet av principen om likabehandling av
personer oavsett deras ras eller etniska ursprung (2000/43/EG) och
den 27 november 2000 direktivet om inrättande av en allmän ram
för likabehandling i arbetslivet (2000/78/EG). Det förstnämnda
direktivet behandlar diskriminering på grund av ras eller etniskt
ursprung och det andra direktivet behandlar
diskrimineringsgrunderna religion eller övertygelse,
funktionshinder, ålder och sexuell läggning.
Direktiven utgör en del av ett antidiskrimineringspaket som består
av direktiven och dessutom ett gemenskapens handlingsprogram mot
diskriminering (2001-2006) som på olika sätt skall komplettera
direktiven. Handlingsprogrammet antogs av EU:s ministerråd den
27 november 2000.
Direktivet mot etnisk diskriminering och arbetslivsdirektivet
Både direktivet mot etnisk diskriminering och arbetslivsdirektivet
är minimidirektiv, vilket innebär att medlemsstaterna får införa
regler som går längre när det gäller att ta tillvara
likabehandlingsprincipen än vad som anges i direktiven (art. 6
respektive 8).
Skyddet mot diskriminering omfattar såväl den offentliga som den
privata sektorn (art. 3) och täcker både direkt och indirekt
diskriminering. Även trakasserier som har samband med ras,
etniskt ursprung, religion eller övertygelse, funktionshinder,
ålder eller sexuell läggning skall anses vara diskriminering.
Vidare skall en föreskrift att diskriminera någon på dessa grunder
anses vara diskriminering (art. 2). Inom ramen för gemenskapens
befogenheter omfattar direktiven villkor för tillträde till
anställning, till verksamhet som egenföretagare och till
yrkesutövning, tillträde till yrkesvägledning och yrkesutbildning
inklusive yrkespraktik, anställnings- och arbetsvillkor samt
medlemskap i och förmåner tillhandahållna av fackföreningar,
arbetsgivarorganisationer och andra yrkesorganisationer. Direktivet
mot etnisk diskriminering omfattar även socialt skydd inklusive
social trygghet och hälso- och sjukvård, sociala förmåner,
utbildning samt tillgång till och tillhandahållande av varor och
tjänster som är tillgängliga för allmänheten, inklusive bostäder
(art. 3).
Viss särbehandling är dock tillåten enligt direktivet. Det gäller
särbehandling som kan motiveras med att en viss egenskap som har
samband med ras, etniskt ursprung, religion eller övertygelse,
funktionshinder, ålder eller sexuell läggning utgör ett verkligt
och avgörande yrkeskrav (art. 4). Även viss särbehandling på
grund av ålder är tillåten enligt direktivet om likabehandling
i arbetslivet (art. 6). Direktiven innehåller också bestämmelser
om positiv särbehandling, som innebär att medlemsstaterna får
behålla eller besluta om särskilda åtgärder för att förhindra
att personer missgynnas på någon av de diskrimineringsgrunder
som direktiven omfattar eller att kompensera för ett sådant
missgynnande (art. 5 respektive 7).
När det gäller funktionshindrade personer föreskrivs det i
arbetslivsdirektivet att arbetsgivaren, under vissa förutsättningar,
skall vidta rimliga anpassningsåtgärder för att göra det möjligt
för dessa personer att få tillträde till, delta i och göra karriär
i arbetslivet eller genomgå utbildning, såvida sådana åtgärder
inte medför en oproportionerlig börda för arbetsgivaren (art. 5).
Direktiven ställer upp krav på att alla som anser sig ha blivit
diskriminerade skall ha tillgång till ett rättsligt eller
administrativt förfarande (art. 7.1 respektive 9.1). Med den
klagandes tillstånd skall även föreningar, organisationer eller
andra rättsliga enheter kunna engagera sig i sådana förfaranden
(art. 7.2 respektive 9.2).
Medlemsstaterna skall också införa bestämmelser som skyddar
enskilda från repressalier på grund av att de har framfört
klagomål eller inlett ett rättsligt eller administrativt
förfarande (art. 9 respektive 11). Om det vid prövningen av
om diskriminering förekommit läggs fram fakta som ger anledning
att anta att diskriminering har förekommit, är det den som
påstås ha diskriminerat som är skyldig att bevisa att
diskriminering inte har ägt rum (art. 8 respektive 10). Denna
bevisbörderegel gäller dock inte för straffrättsliga förfaranden.
Medlemsstaterna har också möjlighet att införa bevisregler som är
mer fördelaktiga för den som påstår sig ha blivit diskriminerad.
Medlemsstaterna skall se till att det finns effektiva,
proportionerliga och avskräckande sanktioner vid överträdelser
av de nationella bestämmelser som antagits med stöd av direktivet
(art. 15 respektive 17). Medlemsstaterna skall även se till dels
att lagar och andra författningar som strider mot
likabehandlingsprincipen upphävs, dels att bestämmelser som
strider mot likabehandlingsprincipen i kollektivavtal och
individuella avtal, i interna regler för företag samt i regler
för föreningar, fackliga organisationer och
arbetsgivarorganisationer förklaras ogiltiga eller ändras
(art. 14 respektive 16).
I direktivet om likabehandling oavsett ras eller etniskt ursprung
föreskrivs att det skall finnas ett eller flera organ i varje
medlemsstat för främjande av likabehandling utan åtskillnad på
grund av ras eller etniskt ursprung. Dessa organ skall på ett
oberoende sätt bl.a. kunna driva klagomål om diskriminering,
genomföra undersökningar om diskriminering samt publicera rapporter
och lämna rekommendationer (art. 13).
Båda direktiven innehåller vidare föreskrifter om information om
direktiven (art. 10 respektive 12), om medlemsstaternas ansvar
för dialog mellan arbetsmarknadens parter (art. 11 respektive 13)
och med icke-statliga organisationer (art. 12 respektive 14) samt
om rapportering om tillämpningen av direktiven (art. 17
respektive 19).
Likabehandlingsdirektivet
Likabehandlingsdirektivet - rådets direktiv 76/207/EEG av den 9
februari 1976 om genomförandet av principen om likabehandling av
kvinnor och män i fråga om tillgång till anställning,
yrkesutbildning och befordran samt arbetsvillkor - syftar till
att i medlemsstaterna genomföra principen om likabehandling på
angivna områden samt - under vissa förutsättningar - i fråga om
social trygghet. Direktivet har reviderats under år 2002 genom
Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/73/EG av den 23
september 2002 om ändring av rådets direktiv 76/207/EEG om
genomförandet av principen om likabehandling av kvinnor och män
i fråga om tillgång till anställning, yrkesutbildning och
befordran samt arbetsvillkor. Ändringarna i
likabehandlingsdirektivet skall vara genomförda senast den
5 oktober 2005.
Likabehandlingsdirektivet innehåller förbud mot direkt och
indirekt diskriminering på grund av kön. Trakasserier, sexuella
trakasserier och instruktion att diskriminera definieras som
diskriminering och omfattas av diskrimineringsförbudet. Förbuden
mot diskriminering avser bl.a. villkor för tillträde till
yrkesvägledning, yrkesutbildning och yrkespraktik (art. 3.1 b).
Pågående arbete mot diskriminering och annan kränkande behandling
Diskrimineringskommittén
Regeringen beslutade i januari 2002 att tillkalla en parlamentarisk
kommitté med uppgift att överväga en sammanhållen
diskrimineringslagstiftning (dir. 2002:11). Kommittén har antagit
namnet Diskrimineringskommittén. I uppdraget ingår att överväga en
gemensam lagstiftning mot diskriminering som omfattar alla eller
flertalet diskrimineringsgrunder och samhällsområden. Vidare ingår
i kommitténs uppdrag att bl.a. mot bakgrund av kommitténs
ställningstaganden i fråga om utformningen av en framtida
diskrimineringslagstiftning lämna förslag på hur tillsynen över
efterlevnaden av en sådan lagstiftning skall utformas. Kommittén
skall därvid se över ansvarsområden och uppgifter för JämO, DO,
HO och HomO. Kommittén skall också bl.a. överväga möjligheterna
till och analysera konsekvenserna av en sammanslagning av
några eller samtliga dessa ombudsmän till en institution eller
av en samordning av dem på något annat sätt.
Kommittén skall även överväga bl.a. om skydd mot missgynnande
av personer med funktionshinder på grund av bristande
tillgänglighet bör införas på andra samhällsområden än i
arbetslivet och i högskolan.
Diskrimineringskommittén har dessutom i uppdrag att bedöma om
åtgärder är nödvändiga för att genomföra
likabehandlingsdirektivet i Sverige.
Diskrimineringskommitténs uppdrag skall vara avslutat den 1
juli 2005. Kommittén skall dock senast den 3 maj 2004 i ett
delbetänkande redovisa uppdraget om ytterligare åtgärder är
nödvändiga eller lämpliga med hänsyn till bl.a.
likabehandlingsdirektivet.
Utredningen om strukturell diskriminering på grund av etnisk
eller religiös tillhörighet
Regeringen avser att tillkalla en särskild utredare som skall
ges i uppdrag att föreslå åtgärder för att motverka strukturell
diskriminering på grund av etnisk och religiös tillhörighet.
Skollagskommittén
1999 års skollagskommitté överlämnade sitt betänkande Skollag
för kvalitet och likvärdighet (SOU 2002:121) till regeringen i
december 2002. En viktig fråga för kommittén var att utreda och
föreslå hur en ökad rättssäkerhet för eleverna kan åstadkommas.
Uppdraget innefattade också en översyn och, vid behov, förslag
på ändringar av gällande regler för att stärka barns, ungdomars
och vuxnas säkerhet, skydd och trygghet i barnomsorgs- och
skolverksamheten. Ytterligare en uppgift för kommittén var att
utreda behovet av en förstärkning av statens sanktionsmöjligheter.
Förslaget till en ny skollag innehåller bestämmelser om utbildning
inom skolväsendet som anordnas av det allmänna eller av enskilda.
Kommittén föreslår bl.a. att nuvarande bestämmelser om skolans
skyldighet att motverka kränkande behandling överförs till den
nya lagen och placeras i anslutning till bestämmelser om
grundläggande värden. De exempel på kränkande beteenden som nu
finns i skollagen föreslås tas bort. Betänkandet innehåller även
förslag på ökade möjligheter till att överklaga beslut för
eleverna.
Kommittén har också föreslagit att bestämmelser införs som ger
rektor och lärare möjlighet att vid akuta situationer vidta
tillfälliga åtgärder för att tillförsäkra alla elever en trygg
skolmiljö.
Behovet av utredning
Diskriminering och annan kränkande behandling i skolan
En rad undersökningar har visat att behovet är stort av ett stärkt
skydd mot kränkande behandling för barn och unga inom skolväsendet
och av aktiva och förebyggande åtgärder mot sådan kränkande
behandling. Under 1999 granskade Skolverket på uppdrag av
regeringen skolornas arbete för att förebygga mobbning och
effekten av de då skärpta bestämmelserna i skollagen och i 1994
års läroplan (Lpo 94) om att motverka alla former av kränkande
behandling. Av granskningen framgår att kränkningarna i de högre
åldrarna i skolan ökat i omfattning och blivit grövre. Problemen
är särskilt framträdande i grundskolans sista årskurser. Ett
förebyggande arbete för de äldre eleverna saknas på många
grund- och gymnasieskolor.
Skolverkets undersökning år 2000 av allmänhetens,
skolbarnsföräldrars, lärares och elevers attityder till den
svenska grund- och gymnasieskolan visar att andelen elever
som känner sig mobbade antingen av elever eller av lärare uppgår
till åtta procent. Sammantaget handlar det i faktiska tal om
närmare 50 000 elever i årskurserna 7-9 och gymnasieskolan som
känner sig mobbade. En större andel elever uppger att mobbning
är ett stort problem jämfört med 1993/94 års undersökning. Våld
och rasism förekommer på skolan enligt många elever och lärare.
Många lärare uppger att de blivit utsatta för hot och trakasserier
av såväl elever som kollegor.
Skolverket redovisade hösten 2002 regeringens uppdrag att
kartlägga förekomsten av rasism, etnisk diskriminering, sexuella
trakasserier, homofobi och könsrelaterad mobbning i skolan.
Undersökningen, som omfattar elever, lärare och rektorer i
grund- och gymnasieskolan, visar att kränkningarna äger rum
överallt i skolan men främst i klassrummet. Enligt undersökningen
har en av tio elever utsatts för fysiska kränkningar vid upprepade
tillfällen. Verbala kränkningar är dock vanligast. Av
undersökningen framgår vidare att homofobi och sexuella
trakasserier förekommer. Flickor och elever med utländsk bakgrund
är de som är mest utsatta för könsord och annat sexuellt laddat
språkbruk. Många elever anger att det är skolans personal som
kränker. Drygt fyra procent av eleverna har utsatts för ett
sexuellt övergrepp av andra elever.
Sammantaget visar undersökningen att pojkar utsätts för mer
kränkningar än flickor. Flickor känner sig dock enligt
undersökningen mer utsatta än pojkar för i stort sett alla olika
former av kränkningar i grund- och gymnasieskolan. Sexuella och
etniska trakasserier är vanligast i grupper där andelen pojkar
dominerar. Det är också i dessa grupper som flickor rapporterar
högst utsatthet.
Rädda Barnens rapport från 1999 "Något har hänt - om ökat
sexualiserat språkbruk bland barn" konstaterar att språkbruket
blivit mer sexualiserat och att det finns en tendens till ökat
sexualiserat våld i skolan.
I redovisningen av Skolverkets tillsynsarbete 2001 framkom att
anmälningarna angående kränkande behandling ökat från föregående
år. Tillsynen visade dessutom att alla former av kränkande
beteenden inte uppmärksammades.
Enligt HomO erbjuder inte skolan homo- och bisexuella elever en
trygg miljö. Ofta respekteras dessa ungdomars lika värde och
rättigheter inte i skolan.
I fråga om diskriminering på grund av funktionshinder är det en
grundläggande utgångspunkt för den svenska handikappolitiken att
personer med funktionshinder skall ha samma möjlighet till
delaktighet i samhället som andra människor och att hinder för
full delaktighet skall undanröjas. Det handikappolitiska
arbetet skall bl.a. inriktas på att förebygga och bekämpa
diskriminering (prop. 1999/2000:79 Från patient till medborgare
- en nationell handlingsplan för handikappolitiken).
Diskriminering av personer med funktionshinder skiljer sig
framför allt i ett väsentligt avseende från diskriminering på
andra grunder. För funktionshindrade kan bristen på
tillgänglighet och användbarhet utgöra grunden för den
diskriminering de utsätts för genom att utformningen av
lokaler, verksamhet eller information kan utestänga.
HO har under åren ägnat mycket uppmärksamhet åt skolsituationen
för barn med funktionshinder. HO har t.ex. framfört att den
abstrakta utformningen av värdegrunden inte är ett tillräckligt
skydd mot osaklig särbehandling av elever med funktionshinder
(HO:s 7:e rapport till regeringen: Tillgänglighet för alla).
Även BO har ägnat stor uppmärksamhet åt barn med funktionshinder.
BO:s årsrapport 2002 "Många syns inte men finns ändå" har som
huvudtema situationen för barn med funktionshinder i skolan och
på fritiden. Rapporten bygger till stor del på intervjuer med
barn och unga med och utan funktionshinder.
En väl så allvarlig form av diskriminering är när barn och unga
utestängs eller förvägras viss undervisning eller utbildning på
grund av föräldrars kulturella, etniska eller religiösa
tillhörighet. Det kan handla om att inte få deltaga i
idrottsaktiviteter eller friluftsdagar, sexualundervisning och
religionsundervisning eller att tvingas sluta skolan i förtid.
Genomförande av EG-rätten
Utöver vad som angetts om behovet av åtgärder för att motverka
diskriminering och annan kränkande behandling inom skolväsendet,
behövs även lagstiftningsåtgärder för att omgående fullt ut
genomföra direktivet mot etnisk diskriminering och
arbetslivsdirektivet.
Inom ramen för gemenskapens befogenheter omfattar direktiven
bl.a. tillträde till alla typer och alla nivåer av yrkesvägledning,
yrkesutbildning, högre yrkesutbildning och omskolning, inklusive
yrkespraktik (artikel 3.1 b). Direktivet mot etnisk diskriminering
omfattar även utbildning (artikel 3.1 g).
Genom lagen om likabehandling av studenter i högskolan och de
ändringar av lagen, som trätt i kraft den 1 juli 2003, har Sverige
i huvudsak- dock inte i fråga om åldersdiskriminering - genomfört
direktiven i fråga om högskoleutbildning. I fråga om det övriga
utbildningsväsendet, såsom skolväsendet, har Sverige ännu inte
genomfört direktiven. Beträffande åldersdiskriminering skall
arbetslivsdirektivet vara genomfört senast den 2 december 2006.
Diskrimineringskommittén har i uppdrag att lämna förslag till
hur bestämmelserna om åldersdiskriminering skall genomföras i
Sverige.
I det reviderade likabehandlingsdirektivet finns som nämnts
bestämmelser om diskrimineringsförbud som gäller kön i fråga om
yrkesvägledning, yrkesutbildning och yrkespraktik.
Studiestöd
Det statliga studiestödssystemet utgör en central del av
utbildningspolitiken. Studiestödsområdet omfattar i dag ett
antal olika stödformer där studiemedelssystemet intar en
huvudroll. Sedan den 1 juli 2001 gäller ett nytt
studiemedelssystem enligt studiestödslagen (1999:1395) och
studiestödsförordningen (2000:655). Studiemedelssystemet
kompletteras av andra statliga stödformer som syftar till att
bidra till enskildas finansiering under studietiden.
Enligt direktivet om likabehandling oavsett ras eller etniskt
ursprung krävs diskrimineringsförbud i fråga om sociala förmåner.
I betänkandet Ett utvidgat skydd mot diskriminering (SOU 2002:43)
har utredaren hänfört statligt studiestöd som tillhandahålls av
offentligrättsliga organ till sociala förmåner. Utredaren
föreslog att ett diskrimineringsförbud skulle införas i fråga om
studiestöd. I propositionen Ett utvidgat skydd mot diskriminering
(prop. 2002/03:65) anförde dock regeringen att direktivets
påverkan på studiestödsområdet behöver analyseras närmare, att
det inte är helt klart vilka statligt finansierade stöd som berörs
och i vad mån olika stöd kan anses utgöra sociala förmåner i
direktivets mening samt att regeringen avser att återkomma i
frågan efter ytterligare överväganden.
Slutsatser
Som framgår av redogörelsen ovan finns det brister när det gäller
skyddet mot diskriminering och annan kränkande behandling inom
skolväsendet i vid mening. Det är därför angeläget att se över
möjligheterna till lagstiftning som kan motverka dessa
förhållanden. Därtill kommer att åtgärder är nödvändiga för att
genomföra de tidigare nämnda EG-direktiven.
Med anledning av det som anförts finner regeringen att en utredare
behöver tillkallas med uppdrag att föreslå åtgärder mot
diskriminering och annan kränkande behandling inom skolväsendet.
Uppdraget
Skolväsendet m.m.
Utredaren skall lämna förslag till regler som främjar lika
rättigheter och motverkar diskriminering och annan kränkande
behandling inom det offentliga skolväsendet samt offentligt
bedriven förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. För att
regleringen skall bli heltäckande skall även de fristående
skolorna och enskilt bedriven förskoleverksamhet, förskoleklass
och skolbarnsomsorg omfattas av utredarens uppdrag.
Utredaren skall också förutsättningslöst pröva om det finns
annan utbildning som de föreslagna åtgärderna bör omfatta.
Utredningsarbetet skall bedrivas med utgångspunkt i att skydd mot
diskriminering på grund av diskrimineringsgrunderna kön, etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell
läggning och funktionshinder och annan kränkande behandling skall
införas.
EG-direktiv
Utredaren skall lämna förslag till hur direktivet mot etnisk
diskriminering och arbetslivsdirektivet skall kunna genomföras
fullt ut på de utbildningsområden som omfattas av uppdraget.
Utredaren skall dock inte lämna förslag när det gäller
diskriminering på grund av ålder.
Utredaren skall också överväga och lämna nödvändiga förslag när
det gäller genomförandet av direktivet mot etnisk diskriminering
i fråga om studiestöd.
I utredarens uppgift att föreslå hur direktivet mot etnisk
diskriminering och arbetslivsdirektivet skall genomföras på
aktuella områden ligger att lämna förslag när det gäller
yrkesvägledning, yrkesutbildning och yrkespraktik inom relevanta
delar av utbildningsväsendet i fråga om diskrimineringsgrunderna
etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell
läggning och funktionshinder. Det är naturligt att utredaren
behandlar samma fråga även för diskrimineringsgrunden kön
(likabehandlingsdirektivet art. 3.1 b). Utredaren skall därför ta
ställning till om åtgärder är nödvändiga för att genomföra
likabehandlingsdirektivets bestämmelse i fråga om yrkesvägledning,
yrkesutbildning och yrkespraktik inom nu aktuella områden. Om
utredaren finner att åtgärder är nödvändiga eller lämpliga, skall
förslag till reglering lämnas.
Diskrimineringskommittén har huvudansvaret för att lämna förslag
till hur likabehandlingsdirektivet skall genomföras i Sverige.
Utredaren bör därför i dessa frågor samråda med
Diskrimineringskommittén.
Tillgänglighet och användbarhet avseende lokaler
Diskrimineringskommittén skall överväga bl.a. om skydd mot
missgynnande av personer med funktionshinder på grund av bristande
tillgänglighet bör införas på andra samhällsområden än i
arbetslivet och i högskolan. Det är dock angeläget att redan nu
utreda hur ett sådant skydd i fråga om bristande tillgänglighet
och användbarhet av lokaler kan utformas beträffande de
utbildningsområden som omfattas av detta uppdrag. Arbetet skall i
denna del bedrivas så att Diskrimineringskommittén får ett
underlag för fortsatta överväganden.
Författningsbestämmelser
Utredaren skall lämna de förslag till författningsbestämmelser
och andra åtgärder som utredningen kan ge anledning till.
Utredaren skall i förslagen eftersträva en harmonisering av
termer och begrepp med övrig lagstiftning mot diskriminering och
annan kränkande behandling. Frågor såsom diskrimineringsbegreppets
innebörd, bevisning i mål om diskriminering och skadestånd skall
behandlas med utgångspunkt i vad som gäller enligt lagen om
likabehandling av studenter i högskolan och annan nu gällande
antidiskrimineringslagstiftning.
Utredaren skall överväga hur framlagda lagförslag kan anpassas och
infogas i en sammanhållen lagstiftning mot diskriminering och
annan kränkande behandling.
Tillsyn
Utredaren skall föreslå hur tillsynen över efterlevnaden av
föreslaget regelverk skall utformas.
Ekonomiska konsekvenser
Utredaren skall redovisa eventuella ekonomiska konsekvenser av
föreslagna åtgärder samt i förekommande fall föreslå
finansiering.
Samråd
Utredaren skall samråda med Diskrimineringskommittén (N 2002:06).
Utredaren skall vidare samråda med andra berörda myndigheter och
föräldra- och elevorganisationer samt andra organisationer.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa den del av uppdraget som avser förskolan,
grund- och gymnasieskolan samt motsvarande nivå inom de fristående
skolorna och den del som gäller genomförandet av EG-direktiven i
ett delbetänkande senast den 30 april 2004. Delbetänkandet skall
innehålla lagförslag. Utredaren skall redovisa resterande del av
uppdraget senast den 31 oktober 2004.
(Utbildningsdepartementet)