Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Mottagandevillkor för asylsökande, Dir. 2003:11
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2003-01-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 januari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall ta ställning till hur rådets direktiv
om miniminormerför mottagandevillkor av asylsökande i
medlemsstaterna (KOM [2001] 181 slutlig, enligt den ordalydelse
som kommer att publiceras i EGT) skall genomföras i Sverige.
Uppdraget innefattar i första hand att gå igenom lagen (1994:137)
om mottagande av asylsökande m.fl. och relevanta delar i
utlänningslagstiftningen samt även regelverken inom andra berörda
områden. Utredaren skall således bl.a. utreda
- om den information Migrationsverket lämnar till den asylsökande
om rättigheter och skyldigheter under asylprocessen uppfyller
rådsdirektivets krav,
- om gällande bestämmelser om utbildning, förskoleverksamhet och
skolbarnsomsorg för asylsökande barn är tillräckliga,
- om svenska bestämmelser för bidrag och inkvartering är
tillräckliga för att uppfylla rådsdirektivets bestämmelser,
- på vilket sätt tillgången till akut hälso- och sjukvård och
vård som inte kan anstå skall garanteras de asylsökande,
- under vilka förutsättningar mottagandevillkor kan dras in helt
eller delvis.
Utredaren skall också ta ställning till behovet av
författningsändringar eller andra åtgärder samt skall lägga fram
förslag på de författningsändringar som bedöms nödvändiga.
Bakgrund
Nuvarande bestämmelser
Bestämmelser om mottagande av asylsökande återfinns huvudsakligen
i lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.
(fortsättningsvis LMA). Dessa bestämmelser kan i huvudsak
sammanfattas enligt följande.
Migrationsverket har ett huvudansvar för mottagandet av
asylsökande, för utlänningar som söker uppehållstillstånd som
skyddsbehövande i övrigt (1 § första stycket 1 LMA), för
utlänningar som beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt
skydd eller uppehållstillstånd efter tillfälligt skydd med stöd
av bestämmelserna i 2 a kap. 2, 3, 4 eller 6 § utlänningslagen
och som inte är folkbokförda i landet (1 § första stycket 2 LMA)
samt för utlänningar som har ansökt om uppehållstillstånd i
Sverige och av särskilda skäl medgetts rätt att vistas i Sverige
medan ansökan prövas (1 § första stycket 3 LMA). Av detta ansvar
följer främst att Migrationsverket skall ordna lämpligt boende i
anläggningar för de utlänningar som inte kan ordna boendet på
egen hand (2 §). Asylsökande som väljer att inte bo på anvisad
plats på Migrationsverkets förläggningar kan bo i s.k. eget
boende. Den asylsökande skall alltjämt registreras vid en
förläggning och Migrationsverket har fortsatt ansvar för att
lämna bistånd enligt LMA (3 §). Utöver boendet, skall
Migrationsverket lämna dagersättning och särskild ersättning
(13 §) för att täcka behovet av mat, kläder m.m. till de
utlänningar som är registrerade i verkets mottagandesystem och
som inte genom eget arbete eller med egna tillgångar kan
tillgodose sin försörjning (15 §). De asylsökande som väljer att
ordna boendet på egen hand kan få viss bostadsersättning (16 §).
Sådant bidrag får sättas ned helt eller delvis för den som har
inkomst av förvärvsarbete eller annan inkomst eller egna
tillgångar. Den som själv inte kan ordna bostad och/eller saknar
medel, har rätt till logi på en förläggning (14 §).
Ekonomisk ersättning till asylsökande m.fl. lämnas som regel
enligt LMA (1 § andra stycket LMA). Den som omfattas av LMA har
inte rätt till bistånd enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen
(2001:453) för förmåner av motsvarande karaktär. Däremot kan
dessa utlänningar komma i fråga för andra insatser enligt
socialtjänstlagen samt enligt lagen (1990:52) med särskilda
bestämmelser om vård av unga eller enligt lagen (1988:870) om
vård av missbrukare i vissa fall. Den asylsökande som saknar egna
medel har således rätt till bistånd för sin dagliga livsföring,
sk. dagersättning (17 § LMA). Om det föreligger annat angeläget
behov har utlänningen rätt till särskilt bistånd, s.k. särskilt
bidrag (18 § LMA).
Det är kommunerna som enligt 2 kap. 2 § socialtjänstlagen ytterst
ansvarar för att de som vistas i kommunen får det stöd och den
hjälp som de behöver. Det innebär ett ansvar för alla som vistas
inom kommunens gränser oavsett skälet för vistelsen. Däremot kan
vistelsens art ha betydelse för det bistånd som ges.
En utlänning som vistas i ett landsting utan att vara bosatt där
skall få tillgång till omedelbar hälso- och sjukvård i enlighet
med 4 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). Med hälso- och
sjukvård avses åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och
behandla sjukdomar och skador i enlighet med 1 § hälso- och
sjukvårdslagen. Begreppet hälso- och sjukvård omfattar både
sjukdomsförebyggande åtgärder och den egentliga sjukvården. I
detta ingår även psykologisk och psykiatrisk vård till
asylsökande som på grund av exempelvis traumatiska upplevelser
och övergrepp är i behov av omedelbar vård. Vad som kan anses
vara omedelbar vård får prövas från fall till fall av den läkare
som har behandlingsansvar. Asylsökande får tillgång till hälso-
och sjukvård med stöd av en överenskommelse mellan staten och
Landstingsförbundet. Denna överenskommelse går utöver
landstingens skyldigheter enligt hälso- och sjukvårdslagen.
Överenskommelsen fastslår också att asylsökande barn som inte
fyllt arton år ges samma vård som barn bosatta i landet. Detta
inkluderar även psykologisk och psykiatrisk vård. Enligt beslut
i riksdagen om proposition 2001/02:185 Uppehållstillstånd med
tillfälligt skydd vid massflykt skall personer som beviljats
uppehållstillstånd med tillfälligt skydd eller uppehållstillstånd
efter tillfälligt skydd med stöd av 2 a kap. 2, 3, 4 eller 6 §
utlänningslagen, och som inte är folkbokförda i Sverige, få
tillgång till samma hälso- och sjukvård som asylsökande.
Sedan den 1 januari 2001 gäller en ny socialförsäkringslag
(1999:799). Enligt den nya lagen delas socialförsäkringen in i
två delar. Den ena delen innehåller förmåner som grundas på
bosättning i Sverige och den andra delen grundas på förmåner som
är baserade på arbete här i landet. Båda försäkringarna gäller
lika för alla som är bosatta respektive arbetar i Sverige. Den
som kommer till Sverige anses bosatt här i
socialförsäkringshänseende om det kan antas att vistelsen kommer
att överstiga ett år. En utlänning som måste ha
uppehållstillstånd för att vistas i Sverige har rätt till
bosättningsbaserade socialförsäkringsförmåner endast om ett
sådant tillstånd beviljas. För att undvika att asylsökande m.fl.
får dubbla förmåner finns det en generell föreskrift om att de
bosättningsbaserade förmånerna inte betalas ut för tid då bistånd
enligt LMA har lämnats, om förmånerna är av motsvarande karaktär.
Asylsökande kan undantas från skyldigheten att ha arbetstillstånd
i de fall Migrationsverket bedömer att beslut i ärendet inte
kommer att kunna fattas inom fyra månader från ansökan (4 kap.
3 a § utlänningsförordningen (1989:547)). Undantaget gäller fram
till dess lagakraftvunnet beslut föreligger i ärendet. De
utlänningar som arbetar i Sverige utan att vara folkbokförda här
har rätt till arbetsbaserad socialförsäkring, vilket avser sådan
inkomstförlust som t.ex. sjukpenning och arbetsskadeförsäkring
enligt 3 kap. 4 och 5 §§ socialförsäkringslagen. Däremot omfattas
de inte av de bosättningsbaserade socialförsäkringsförmånerna,
som avser garantibelopp och bidrag - bl.a. barnbidrag,
bostadsbidrag och underhållsstöd (3 kap. 3 §
socialförsäkringslagen).
Förordningen (2001:976) om utbildning, förskoleverksamhet och
skolbarnsomsorg för asylsökande barn m.fl. ger asylsökande barn
tillgång till utbildning inom det offentliga skolväsendet på i
huvudsak samma villkor som gäller för barn som är bosatta i
Sverige. Förordningen ger barnen rätt att delta i förskoleklass,
grundskola och gymnasieskola samt motsvarande skolformer. Samma
kategori av barn skall också erbjudas förskoleverksamhet och
skolbarnsomsorg på samma villkor som barn som är bosatta i
Sverige. Barn som omfattas av LMA har således tillgång till
utbildning inom det offentliga skolväsendet, förskoleverksamhet
och skolbarnsomsorg på i huvudsak samma villkor som gäller för
barn som är bosatta i Sverige.
Utgångspunkten för utlänningarnas vistelse i Sverige bör vara att
de så långt möjligt skall kunna ta ansvar för sig själva och sin
familj. I LMA regleras frågor om sysselsättning och bistånd till
de utlänningar som omfattas av lagen. De som tillhör de i 1 §
första stycket 1 och 2 angivna kategorierna av utlänningar skall
ges sysselsättning i lämplig omfattning genom deltagande i s.k.
organiserad verksamhet (4 § LMA). Denna form av sysselsättning är
därför anpassad så att de som är registrerade i Migrationsverkets
mottagandesystem och bor på någon av verkets anläggningar skall
kunna ta en aktiv del i den dagliga skötseln av dessa. Därutöver
erbjuds asylsökande m.fl. olika former av organiserad verksamhet
vilken syftar till att den enskilde skall kunna få mening och
struktur i vardagen under sin vistelse i Sverige.
Asylsökande som deltar i organiserad verksamhet ses inte som
arbetstagare men likställs enligt 5 § LMA i vissa hänseenden med
arbetstagare vid tillämpningen av arbetsmiljölagen. I de fall
asylsökande m.fl. arbetar, är de att anse som arbetstagare.
Bistånd enligt LMA kan, utöver vad som ovan beskrivits, dras in i
följande situationer. Dagersättningen får sättas ned för en
utlänning som fyllt 18 år och utan giltigt skäl vägrar att delta
i organiserad verksamhet, genom att hålla sig undan försvårar
utredningen i ärendet eller vägrar medverka vid verkställandet av
ett av- eller utvisningsbeslut (10 § första stycket och 12 § LMA).
Bostadsersättningen får sättas ned helt om utlänningen erbjuds
boende på en förläggning, liksom dagersättningen, om fri kost
ingår i den erbjudna inkvarteringen (10 § andra stycket LMA).
Rätten till bistånd upphör vidare att gälla när
uppehållstillstånd ges eller när utlänningen lämnar landet
(11 § LMA).
Migrationsverkets eller socialnämndens beslut enligt lagen om
mottagande av asylsökande m.fl. kan överklagas till
förvaltningsdomstol (22 § LMA).
Rådsdirektivet
Den 27 januari 2003 antog Europeiska unionens råd direktivet om
miniminormer för mottagandevillkor av asylsökande i
medlemsstaterna. Rådsdirektivet skall vara genomfört i nationell
rätt senast två år efter antagandet.
Rådsdirektivets huvudsakliga syfte är att garantera asylsökande
inom EU ett värdigt mottagande med jämförbara mottagandevillkor i
medlemsstaterna. Ett långsiktigt syfte är också att begränsa
asylsökandes sekundära förflyttningar då förhoppningen om att
finna bättre mottagandevillkor i en annan medlemsstat inte längre
är relevant.
Rådsdirektivet innehåller följande huvudsakliga bestämmelser.
Grundläggande principer och garantier
Direktivet skall vara gällande för alla tredjelandsmedborgare och
statslösa personer som söker asyl enligt Genèvekonventionen i en
medlemsstat (artikel 3). Direktivet är inte tillämpligt i en
massflyktssituation eller på ärenden som gäller s.k. diplomatisk
eller territoriell asyl. Vidare kan respektive medlemsstat
besluta att rådsdirektivet även skall tillämpas då
tredjelandsmedborgare ansöker om andra former av skydd.
Då rådsdirektivet endast föreskriver miniminormer står det
medlemsstaterna fritt att införa eller bibehålla en högre
standard i mottagandet av asylsökande än den som föreskrivs i
direktivet (artikel 4).
Allmänna bestämmelser om mottagandevillkor
Medlemsstaterna är skyldiga att inom femton dagar, från det att
ansökan om asyl inlämnats, informera den asylsökande om dennes
förmåner och skyldigheter samt om organisationer eller
privatpersoner som kan bidraga med rättslig hjälp. Sådan
information skall ges skriftligen och kan också, som komplement,
ges muntligen på ett språk den asylsökande kan förväntas förstå
(artikel 5).
Den asylsökande skall inom tre dagar, från det att asylansökan
lämnats in, förses med dokumentation som visar den rättsliga
ställning som en asylansökan ger. Om den asylsökande inte har
rätt att fritt röra sig på medlemsstatens territorium skall detta
framgå av i dokumentationen (artikel 6 punkt 1). Artikel 6
föreskriver ett antal undantag från när dokumentation inte
behöver utfärdas vilket bl.a. är fallet då den asylsökande är
förvarstagen (punkt 2).
Den asylsökandes rätt till fri rörlighet får inskränkas till ett
visst område inom en medlemsstat om rådsdirektivets rättigheter
och skyldigheter kan garanteras inom detta område. En sådan
inskränkning av rörelsefriheten får ske med hänvisning till
allmän ordning eller snabb handläggning av asylärendet (artikel 7
punkt 2). Den asylsökande skall kunna ansöka om att tillfälligt
få lämna området och behörig myndighet skall fatta ett
individuellt beslut i frågan (artikel 7 punkt 5).
Medlemsstaterna skall sträva efter att hålla samman familjer
(artikel 8).
Skolgång och tillträde till arbetsmarknaden
Barn skall få tillgång till skolgång på samma villkor som
medborgare i respektive medlemsstat fram till dess att ett
avvisningsbeslutet verkställs (artikel 10 punkt 1). Vad gäller
gymnasieskolgång, skall ett barn som påbörjat utbildningen före
myndighetsdagen få avsluta den påbörjade utbildningen om barnet
fortfarande är asylsökande. Ett barn skall beredas plats i skola
senast tre månader efter det att asylansökan lämnats in (artikel
10 punkt 2).
Tillträde till arbetsmarknaden skall beredas senast ett år efter
det att asylansökan lämnats in, under förutsättning att ett
beslut i första instans inte fattats inom denna tidsram. Om
tillträde till arbetsmarknaden har beviljats får detta inte dras
tillbaka när ett negativt beslut överklagats. Medlemsstaterna får
av arbetsmarknadspolitiska skäl i första hand ge EU-medborgare
eller medborgare i stater som är anslutna till EES-avtalet
tillträde till arbetsmarknaden (artikel 11). Asylsökande kan
också ges tillträde till yrkesträning eller praktikplatser enligt
artikel 12.
Regler om en rimlig levnadsnivå och inkvartering
De mottagandevillkor som föreskrivs i rådsdirektivet skall vara
tillgängligt för alla asylsökande (artikel 13 punkt 1) och
villkoren skall garantera en rimlig levnadsnivå samt de
asylsökandes existensminimum (punkt 2). Medlemsstaterna får kräva
att den asylsökande skall stå för de kostnader som rättigheterna
i rådsdirektivet medför om den asylsökande har tillräckliga
resurser för det (punkt 3). Det står varje medlemsstat fritt att
välja om man avser ge mottagandevillkoren i form av kontanta
medel (bidrag), kuponger eller i natura (punkt 5).
Rådsdirektivet innehåller regler om former för inkvartering av
asylsökande på mottagningsanläggning, privat boende eller på
annat sätt (artikel 14). Vid inkvartering skall hänsyn tas till
familjens integritet (punkt 2 a), barnets bästa (punkt 3) och
UNHCR och frivillig organisationer skall garanteras tillträde
till förläggningen. Detta gäller också juridiska ombud (punkt 7).
I undantagssituationer får medlemsstaterna under en kort
övergångsperiod iaktta särskilda mottagandevillkor. Detta rör
främst inkvartering, förvarstagande och i samband med en
utvärdering av om den enskilde har särskilda behov (punkt 8).
Hälso- och sjukvård samt psykologiskt stöd för särskilt utsatta
Medlemsstaterna skall försäkra att den asylsökande med familj har
tillgång till nödvändig hälso- och sjukvård, vilket skall
innefatta åtminstone akut hälso- och sjukvård och vård som inte
kan anstå (artikel 15). Av folkhälsoskäl får det krävas att
asylsökande genomgår en hälsoundersökning (artikel 9).
En generalklausul till förmån för asylsökande med särskilda behov
är införd i direktivet som i princip innebär att särskilda behov
hos individer som tillhör dessa grupper skall beaktas (artikel
17). Sådana särskilda grupper kan bl.a. vara minderåriga,
handikappade, gamla, gravida, ensamstående föräldrar med
minderåriga barn och personer som blivit utsatta för
våldsövergrepp. Rådsdirektivet fastslår att barnets bästa skall
beaktas - vilket kan jämföras med utlänningslagens (1989:529)
portalparagraf (1 kap. 1 § andra stycket) - samt att barn som
bl.a. utsatts för tortyr, vålds- eller sexuella övergrepp skall
beredas tillgång till rehabilitering (artikel 18). Särskild fokus
har lagts på underåriga utan medföljande vuxen. Medlemsstaten
uppmanas att så snabbt som möjligt förordna nödvändiga ombud för
den underåriga, lämpligt boende samt att försöka efterforska
vårdnadshavaren (artikel 19). Rådsdirektivet innehåller vidare
bestämmelser som gäller offer för tortyr och organiserat våld
(artikel 20).
Inskränkning eller indragande av mottagandevillkor
Rådsdirektivet tar upp grunder för inskränkning eller indragning
av mottagandevillkor (artikel 16). Skäl för att helt eller delvis
dra in mottagandevillkoren kan exempelvis vara att den
asylsökande inte infinner sig vid utredningstillfället, att den
asylsökande redan sökt asyl i en annan medlemsstat och att den
asylsökande inte redovisat ekonomiska resurser.
Överklagande
De negativa beslut som avser mottagandevillkoren samt
inskränkning av rörelsefriheten skall kunna överklagas (artikel
21).
Åtgärder för att förbättra mottagningssystemens effektivitet
Medlemsstaterna åläggs att rapportera till kommissionen om
tillämpningen av rådsdirektivet samt bereds tillfälle att föreslå
eventuella ändringar av direktivet (artikel 22). Medlemsstaterna
är dessutom ansvariga för att relevanta nationella myndigheter
har tillräcklig kunskap för att tillse såväl kvinnliga som
manliga asylsökandes behov (artikel 24).
Uppdraget
Utredaren skall ta ställning till hur rådets direktiv om
miniminormer för mottagandevillkor av asylsökande i
medlemsstaterna skall genomföras i Sverige.
Lagen (1994:137) om mottagandevillkor för asylsökande m.fl. (LMA)
tillämpas huvudsakligen på asylansökningar enligt 3 kap. 2 och
3 §§ utlänningslagen. I Sverige tillämpas varken begreppet
diplomatisk eller territoriell asyl varför utredaren inte behöver
belysa denna del.
Migrationsverket tillhandahåller i dagsläget viss skriftlig
information som innehåller uppgifter om rättigheter och
skyldigheter för den asylsökande. Den asylsökande informeras
vidare muntligen genom tolk om asylprocessen och diverse
praktiska spörsmål. Utredaren skall ta ställning till om
nuvarande regelverk och praxis uppfyller rådsdirektivets
bestämmelser om att tillhandahålla information till den
asylsökande samt, om så inte är fallet, föreslå de ändringar
som behövs.
När en utlänning söker asyl utlämnas vid ansökningstillfället som
regel ett kvitto på att ansökan är inlämnad. Detta dokument bär
innehavarens fotografi och intygar att den asylsökande befinner
sig lagligen på svenskt territorium. Kort härefter får den
asylsökande ett s.k. LMA-kort som innehåller namn, ärendenummer,
nationalitet, längd, språk samt giltighetstid. Detta kort är inte
ett identitetskort då det inte styrker den sökandes identitet men
används bl.a. för att utkvittera dagbidrag och vid sjukbesök.
Utredaren skall bedöma om det svenska systemet är tillräckligt
för att uppfylla rådsdirektivets krav på dokumentation. Förslag
till ändring skall lämnas om det bedöms nödvändigt.
Rådsdirektivet föreskriver också att medlemsstaterna kan förse
den asylsökande med en tillfällig resehandling om den asylsökande
av humanitära skäl behöver bege sig till en annan medlemsstat.
Utredaren skall undersöka hur detta rent praktiskt kan fungera,
överväga om den svenska lagstiftningen skall omfatta denna
möjlighet samt eventuellt presentera författningsförslag som
överensstämmer med rådsdirektivet i denna del.
Rådsdirektivet föreskriver möjligheten att inskränka den
asylsökandes rörelsefrihet i andra fall än i samband med
förvarstagande eller då den asylsökande ställs under uppsikt. En
sådan möjlighet finns inte enligt den svenska rättsordningen.
Principen om rörelsefrihet för den asylsökande är en i Sverige
väl etablerad princip varför vidare utredning i denna fråga inte
bedöms vara nödvändig.
De svenska bestämmelserna om asylsökande m.fl. barns skolgång
torde vara tillräckliga för att uppfylla rådsdirektivets krav.
Utredaren skall dock bedöma om så är fallet och presentera
förslag till författningsändring om detta krävs för att genomföra
rådsdirektivet i syfte att förbättra gällande svenska
bestämmelser på området.
Utlänningsförordningen föreskriver att ett undantag från
skyldigheten att inneha arbetstillstånd kan beviljas om det
örväntas gå mer än fyra månader innan Migrationsverket fattar
beslut i ärendet. Enligt rådsdirektivet står det medlemsstaterna
fritt att utestänga den asylsökande från arbetsmarknaden upp till
ett år samt att ge EU och EES-medborgare förtur till
arbetsmarknaden. Härmed uppfyller det svenska regelverket
rådsdirektivets krav varför frågan inte behöver utredas närmare.
LMA erbjuder vuxna asylsökande deltagande i organiserad
verksamhet. Det innehåll denna verksamhet uppvisar är väl
etablerat i den svenska ordningen och uppfyller artikel 12 i
rådsdirektivet varför vidare utredning av denna fråga inte synes
nödvändig.
Enligt gällande avtal mellan staten och Landstingsförbundet får
asylsökande tillgång till akut hälso- och sjukvård och vård som
inte kan anstå. Barn får tillgång till samma vård som dem som är
permanent bosatta i Sverige. Rådsdirektivets bestämmelser torde
redan idag vara tillgodosedda genom svensk praxis. Utredaren
skall dock utreda huruvida avtalet mellan staten och
Landstingsförbundet anses vara tillräckligt för att direktivet
skall anses vara genomfört eller om tillgången till akut hälso-
och sjukvård och vård som inte kan anstå bör vara reglerat i
författning. Utredaren skall presentera förslag till
författningstext om detta bedöms vara nödvändigt för att
genomföra rådsdirektivet.
Enligt gällande praxis erbjuds de asylsökande vid ankomsten till
Sverige att genomgå en hälsoundersökning. Det finns inga
särskilda bestämmelser om krav på att en asylsökande skall
underställa sig en generell hälsoundersökning. Rådsdirektivet gör
det möjligt för en medlemsstat att kräva en hälsoundersökning av
folkhälsoskäl. Utredaren skall ta ställning till om en tvingande
bestämmelse med sådant innehåll bör genomföras i svensk rätt samt
presentera förslag till författning i det fall detta bedöms
nödvändigt.
Medlemsstaterna skall garantera den asylsökande en dräglig
levnadsnivå. Detta kan göras genom bidrag, kuponger eller
kontanter. Det svenska systemet med dagbidrag, särskilt bidrag
samt i vissa fall bostadsbidrag torde uppfylla rådsdirektivets
krav. Utredaren skall dock ta ställning till om någon ändring
krävs för att svenska bestämmelser skall uppfylla rådsdirektivet.
Förslag till författningstext skall också presenteras om det
bedöms nödvändigt med hänvisning till genomförandet i svensk rätt.
I rådsdirektivets artikel 14 föreskrivs att asylsökande skall
garanteras inkvartering. Migrationsverket erbjuder idag den
asylsökande en plats på en mottagningsförläggning. Det står dock
den asylsökande fritt att själv ordna boende. Den svenska
ordningen uppfyller långt mer än vad rådsdirektivet föreskriver
varför frågan inte närmare behöver utredas.
Rådsdirektivet anger ett antal situationer när
mottagandevillkoren helt eller delvis kan dras in. Utredaren
skall utreda huruvida det är lämpligt med en ändring av de
svenska bestämmelser som i dag gäller för reducering av
mottagandevillkoren. Förslag till författningstext bör
presenteras för det fall det bedöms nödvändigt eller lämpligt med
ändringar för rådsdirektivets genomförande i svensk rätt.
I utlänningslagen finns bestämmelser om att barnets bästa alltid
skall beaktas i ärenden som handläggs enligt lagen. Enligt praxis
tillämpas också särskilt utarbetade riktlinjer för asylsökande
som utsatts för sexuellt våld och tortyr. I varje enskilt ärende
beaktas individuella skäl. Utredaren skall ta ställning till om
svensk rätt och praxis är tillräcklig för att uppfylla artiklarna
17-20 rådsdirektivet samt eventuellt föreslå vilka ändringar som
krävs.
Utredaren skall slutligen ta ställning till om rådsdirektivets
bestämmelser får någon konsekvens för det svenska regelverket om
behandling av personuppgifter, bl.a. förordningen (2001:720) om
behandling av personuppgifter i verksamhet enligt utlännings- och
medborgarskapslagstiftningen. I den mån ändringar bedöms
nödvändiga skall utredaren samråda med utredningen om behandling
av personuppgifter i verksamhet enligt utlännings- och
medborgarskapslagstiftningen (Dir UD 2001:05) samt beakta de
regler om skydd för den personliga integriteten som finns i
personuppgiftslagen (1998:204) och rådsdirektivet om
personuppgifter (95/45/EG). Utredaren skall vidare analysera
eventuella konsekvenser för reglerna om sekretess samt vid behov
föreslå ändringar även i detta hänseende.
Utredningsbehovet omfattar rådsdirektivets konsekvenser och
behovet av regeländringar inte bara med avseende på lagen
(1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. utan också avseende
andra relevanta författningar, som utlänningslagen (1989:529) och
utlänningsförordningen (1989:547). Utredaren skall, utöver vad
som ovan angivits, ta ställning till om det i övrigt fordras
några ytterligare författningsändringar eller andra eventuella
åtgärder för rådsdirektivets genomförande i svensk rätt.
Utredaren skall i de fall det bedöms som nödvändigt lägga fram
förslag till de författningsändringar och andra eventuella
åtgärder som rådsdirektivet ger anledning till.
Utredaren skall också göra en bedömning av eventuella kostnader
som föreslagna författningsändringar och andra åtgärder kan komma
att medföra. Utgångspunkten skall vara att sådana eventuella
kostnader skall rymmas inom gällande ramar för mottagande av
asylsökande.
Samråd med utredningen om flyktingmottagande och introduktion
(N 2001:11)
Det bör i sammanhanget noteras att regeringen den 1 november 2001
beslutade om direktiv till en särskild utredare (Dir 2001:87) som
utifrån ett helhetsperspektiv skall göra en översyn av mottagande
av och introduktion för flyktingar. Översynen skall även omfatta
systemet för statlig ersättning till kommunerna för
flyktingmottagandet samt i relevanta delar mottagandet av
asylsökande. En huvudinriktning skall bl.a. vara att föreslå
författnings- och regeländringar och fortsatt utvecklingsarbete
på de områden där utredaren anser att det behövs. Ovan nämnda
utredning skulle ha slutredovisas den 31 mars 2003. Genom
tilläggsdirektiv (dir. 2003:9) till utredningen om
flyktingmottagande och introduktion fastställdes dock att
utredningen skall slutredovisas först den 1 september 2003.
Det är av vikt att utredaren samråder med utredningen om
flyktingmottagande och introduktion så att resultaten från båda
utredningarna ligger i linje med varandra på de områden det finns
behov av det.
Samråd med utredningen om översyn av regler och praxis vid
verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut
Regeringen beslutade den 4 april 2002 om direktiv till en
särskild utredare (UD 2002:02, dir. 2002:43) med uppdrag att
utreda regleringen av verkställighet av beslut om avvisning och
utvisning enligt utlänningslagen och angränsande lagstiftning,
särskilt när det gäller ärenden där utlänningens identitet är
oklar. Den 28 november 2002 fattade regeringen beslut om ett
tilläggsdirektiv (Dir. 2002:147) till nämnda utredning UD 2002:02,
där utredaren gavs ett utökat uppdrag. Utredaren skall se närmre
på huruvida gällande sekretessreglering utgör ett oacceptabelt
hinder för effektivt samarbete mellan myndigheter med ansvar för
att verkställa avvisnings- och utvisningsbeslut i
utlänningsärenden.
Utredningen om mottagandevillkor för asylsökande (Dir. 2002:104)
skall samråda med utredningen om översyn av regler och praxis vid
verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut. Samråd bör
särskilt ske i förhållande till rådsdirektivets artikel 16 där
möjligheterna att reducera mottagandevillkor i särskilda
situationer regleras, så att resultaten från dessa två
utredningar ligger i linje med varandra.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 2003.
(Utrikesdepartementet)