Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa taxifrågor, Dir. 2003:106
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-09-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 september 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av de bestämmelser som reglerar taxibranschen. Översynen skall
särskilt inriktas på följande.
· Utredaren skall analysera vilka åtgärder som bör vidtas för att
komma till rätta med den olagliga yrkesmässiga taxitrafiken,
s.k. svarttaxi.
· Utredaren skall analysera om åtgärder också bör vidtas för att
minska den ekonomiska brottsligheten inom taxibranschen.
· Utredaren skall analysera vissa frågor som rör den behörighet
som krävs för att få köra fordon i taxitrafik, bl.a. vad avser
medicinska krav.
Vid översynen skall utredaren beakta de åtaganden som följer av
Sveriges medlemskap i den Europeiska unionen, i synnerhet
bestämmelsen om fri rörlighet för tjänster i artikel 49 i
Romfördraget samt det arbete som pågår inom unionen i syfte att
främja den fria rörligheten av tjänster.
I de fall utredaren lämnar konkreta förslag som kräver
författningsreglering skall förslag till sådan reglering
redovisas.
Bakgrund och behovet av en utredning
Svarttaxi
Enligt 2 kap. 1 § yrkestrafiklagen (1998:490) (nedan YTL) får
yrkesmässig trafik, t.ex. taxitrafik, bedrivas endast av den som
har trafiktillstånd. Vid tillståndsgivningen kontrolleras att den
sökande har de kunskaper som behövs och i övrigt kan bedömas
lämplig att bedriva sådan trafik.
Den som uppsåtligen bedriver yrkesmässig trafik utan att ha
yrkestrafiktillstånd döms enligt 6 kap. 1 § YTL till böter eller
fängelse i högst ett år. Vid införandet av YTL höjdes
straffmaximum för olaga yrkesmässig trafik från fängelse i sex
månader till fängelse i ett år. I förarbetena till YTL anförde
regeringen bl.a. följande som skäl för höjningen av straffmaximum
(prop. 1997/98:63 s. 117):
Den som ställer sig utanför lagregleringen av den yrkesmässiga
trafiken genom att inte ansöka om tillstånd för sin yrkesmässigt
bedrivna transportverksamhet undgår den rigorösa prövning i olika
avseenden som gäller på detta område. I takt med att kraven vid
denna prövning ökar - inte minst vad avser de ekonomiska kraven
för att bedriva yrkesmässig trafik - kan antalet transportörer
som försöker undvika att träffas av lagstiftningens krav
förväntas öka. Detta kan befaras gälla inte minst beträffande
olaga yrkesmässig taxitrafik. En straffskärpning utgör därför en
viktig signal om att det här rör sig om ett samhällsproblem som
det är angeläget att bekämpa.
Trots höjningen av straffmaximum för olaga yrkesmässig trafik
kommer det oroande rapporter från bl.a. Rikspolisstyrelsen och
Svenska taxiförbundet som tyder på att omfattningen av olaga
yrkesmässig taxitrafik, s.k. svarttaxi, inte har minskat. Enligt
rapporterna är svarttaxiverksamheten inte enbart ett
storstadsproblem, utan förekommer i hela landet.
Det finns uppgifter som talar för att de som kör svarttaxi ofta
är kriminellt belastade personer som av den anledningen inte kan
få yrkestrafiktillstånd. Det torde vidare finnas en koppling
mellan svarttaxiverksamheten och annan kriminalitet. Som exempel
kan nämnas att intäkter från verksamheten regelmässigt undandras
från beskattning.
Förutom att den utgör en källa till en inte obetydlig
kriminalitet innebär svarttaxiverksamheten att konkurrensen på
taximarknaden sätts ur spel.
Enligt Rikspolisstyrelsen krävs det stora insatser från
rättsväsendets sida för att beivra svarttaxiverksamheten. Det
viktigaste skälet för detta är enligt styrelsen att det är
tveksamt om enstaka körningar mot betalning är kriminaliserade
enligt YTL. Det krävs därför att polisen dokumenterar att samma
person utför flera taxikörningar mot betalning innan man kan
ingripa. Frågan om enstaka körningar kan bestraffas med stöd av
YTL är för närvarande föremål för Högsta domstolens prövning i
mål B 970-03.
De problem som finns kring svarttaxiverksamheten är allvarliga
och åtgärder måste vidtas för att i största möjliga utsträckning
förhindra sådan verksamhet. Det bör därför analyseras hur
bestämmelserna kan ändras för att de svårigheter som
Rikspolisstyrelsen pekar på skall undvikas. I detta sammanhang
kan den relativt nya norska lagstiftningen på området nämnas.
Denna innebär att det är straffbart att utan tillstånd utföra
även enstaka persontransporter mot betalning om transporterna
utbjuds på allmän plats. Samtidigt måste det också beaktas att
eventuella förändringar i det kriminaliserade området inte får
träffa sådana vardagliga beteenden som det saknas anledning att
förbjuda.
Ekonomisk brottslighet i taxibranschen
Regeringen beslutade den 5 februari 1998 att tillkalla en
särskild utredare med uppgift att undersöka förutsättningarna för
och effekterna av att inom taxitrafiken införa krav på
obligatorisk anslutning till beställningscentral eller annat
gemensamt organ (dir. 1998:5). Utredningen föreslog i sitt
betänkande SOU 1999:60 Kundvänligare taxi att särskilda av
länsstyrelsen godkända tömningscentraler skulle byggas upp. I
tömningscentralerna skulle enligt utredningens förslag
innehavarna av tillstånd till taxitrafik tömma all information
från taxametern. Enligt utredningen skulle den information från
taxametrarna som lagras i tömningscentralen kunna fungera som
kontrollmaterial vid myndigheternas tillsyn. Även
Branschsaneringsutredningen har föreslagit att
taxifordons taxametrar skall tömmas i en särskild tömningscentral
(se SOU 1997:111 Branschsanering - och andra metoder mot ekobrott,
s. 249 ff.).
Det finns ett flertal rapporter som visar att den ekonomiska
brottsligheten är relativt omfattande även inom den legala
taxibranschen (se SOU 1997:111 s. 243 ff. och SOU 1999:60
s. 47 ff.). Det är därför viktigt att vidta åtgärder för att
minska brottsligheten. En möjlighet som alltså föreslagits är en
obligatorisk tömning av de uppgifter som finns i taxametern i en
särskild tömningscentral. Förslagen från såväl
Branschsaneringsutredningen som 1998 års Taxiutredning måste dock
betecknas som principskisser. Som exempel kan nämnas att ingen av
utredningarna har lämnat förslag till den författningsreglering
som är nödvändig för att införa tömningscentraler. Inte heller
har frågor om lämplig driftsform och kostnaderna för verksamheten
närmare analyserats. Analyser av konsekvenserna av ett eventuellt
införande och hur detta i så fall skall ske måste därför göras.
Ytterligare en åtgärd som bör analyseras är om en polisman vid
kontroll av en taxameter bör ha rätt att omhänderta ett utdrag
från taxametern trots att det saknas grund för att ta utdraget i
beslag enligt 27 kap. rättegångsbalken. Ett sådant förfaringssätt
har tidigare tillämpats av polisen, men kritiserades av
Justitieombudsmannen i ett beslut år 1996 (1996/97:JO1 s. 84).
Syftet med omhändertagandet skulle vara att bl.a. överlämna
utdragen till andra myndigheter som granskar taxibranschen, t.ex.
skattemyndigheten. Härigenom skulle dessa myndigheters granskning
underlättas.
Vidare bör det i ett bredare perspektiv övervägas vilka åtgärder
som är lämpliga att vidta för att minska den ekonomiska
brottsligheten inom taxibranschen.
Vissa frågor om behörigheten att köra taxi
Allmänt
Enligt 3 kap. 1 § YTL får en personbil eller en lätt lastbil
föras i taxitrafik endast av den som har taxiförarlegitimation. I
3 kap. 3 § YTL anges vilka krav som måste vara uppfyllda för att
någon skall få en taxiförarlegitimation. Bland annat måste
vederbörande ha fyllt 21 år, sedan minst två år ha körkort med
behörigheten B eller ha körkort med behörigheten D samt uppfylla
de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till säkerheten
för passagerare och andra trafikanter.
En taxiförarlegitimation kan enligt 5 kap. 6 § YTL återkallas
bl.a. om innehavaren genom brottslig gärning har visat sig
olämplig att tjänstgöra som förare i taxitrafik eller om
innehavaren inte längre uppfyller de medicinska kraven för
innehav av taxiförarlegitimation.
Återkommande läkarundersökningar?
Av 3 kap. 12 § körkortslagen (1998:488) (nedan KKL) följer att
körkortsbehörigheterna för tunga fordon (C, CE, D och DE) gäller
tills det att körkortshavaren fyller 45 år och därefter för
perioder om högst tio år, under förutsättning att körkortshavaren
har visat att de medicinska kraven för att ha sådan behörighet
alltjämt är uppfyllda. Bestämmelsen innebär alltså att
körkortshavaren vart tionde år måste genomgå en läkarundersökning
om han eller hon vill behålla behörigheterna för tunga fordon.
Genom bestämmelsen har punkt 4 i bilaga 3 till rådets direktiv
91/439/EEG av den 29 juli 1991 om körkort (EGT L 237, 24.8.1991,
s. 1, Celex 31991L0237) genomförts.
Vid behandlingen av regeringens förslag till ny yrkestrafiklag
m.m. tog trafikutskottet upp frågan om det borde införas en
skyldighet att genomgå återkommande läkarundersökningar som krav
för att få behålla en taxiförarlegitimation (bet. 1997/98:TU9).
Utskottet anförde i betänkandet att regeringen bör överväga
lämpligheten av att låta även innehavare av taxiförarlegitimation
omfattas av en bestämmelse att fr.o.m. en viss ålder kunna visa
att de medicinska kraven för legitimationen fortfarande är
uppfyllda. Utskottet föreslog att riksdagen skulle ge detta
regeringen till känna. Riksdagen beslutade i enlighet med
utskottets förslag (rskr. 1997/98:192).
I enlighet med riksdagens tillkännagivande bör det övervägas om
även innehavarna av taxiförarlegitimation skall vara tvungna att
underkasta sig läkarundersökning efter en viss ålder för att få
behålla legitimationen.
Kraven för att få taxiförarlegitimation
Vid införandet av YTL höjdes åldern för att få köra taxi från 19
år till 21 år. Vidare infördes ett krav på att
taxiförarlegitimation endast får utfärdas till den som har haft
körkort med behörigheten B i minst två år. Som skäl för
ändringarna anförde regeringen i förarbetena (prop. 1997/98:63
s. 88) att det särskilda ansvar som är förknippat med yrkesmässig
personbefordran starkt talar för att kraven för att få köra taxi
skärps.
I anslutning till att åldern för att kunna få
taxiförarlegitimation höjdes slopades kravet på att
taxiförarbehörighet endast fick ges till den som godkänts vid ett
särskilt körprov. Som skäl för detta angav regeringen i
förarbetena (prop. 1997/98:63 s. 88) att den kritik som riktas
mot förare i taxitrafik sällan eller aldrig rör den praktiska
körskickligheten. Med den skärpning av behörighetskraven som
föreslogs, dvs. en höjning av åldern för utfärdande av
taxiförarlegitimation med två år samt införandet av ett krav på
att taxiförarlegitimation endast får utfärdas till den som har
haft körkort med behörigheten B sedan minst två år, ansåg
regeringen att det särskilda körprovet kunde utmönstras.
Enligt Svenska taxiförbundet finns det sedan det särskilda
körprovet togs bort inget som hindrar att oskickliga taxiförare
kommer ut i trafiken. Förbundet anser att den höjda åldersgränsen
inte garanterar att innehavaren av en taxiförarlegitimation
besitter de kunskaper som krävs för att framföra fordonet på ett
trafiksäkert sätt, något som enligt förbundet strider mot det
tänkande som ligger bakom den s.k. nollvisionen.
Arbetet inom EU för att främja en fri rörlighet av tjänster
Enligt EG-rätten, bl.a. artikel 49 i Romfördraget, skall fri
rörlighet för tjänster råda på den inre marknaden. Inom EU
bedrivs för närvarande ett arbete för att förbättra '
förutsättningarna för företagandet i Europa, särskilt
möjligheterna att tillhandahålla tjänster över nationsgränserna
samt möjligheterna att etablera sig i ett annat land. För att
dessa målsättningar skall kunna realiseras kommer de
bakomliggande strukturerna, såsom krav för tillhandahållande av
tjänster eller för etablering samt samarbetet mellan
tillsynsmyndigheter, att ses över.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av de bestämmelser som reglerar taxibranschen. Översynen skall
inriktas särskilt på de frågor som anges nedan. Vid översynen
skall utredaren beakta de åtaganden som följer av Sveriges
medlemskap i den Europeiska unionen, i synnerhet bestämmelsen om
fri rörlighet för tjänster i artikel 49 i Romfördraget, samt det
arbete som pågår inom unionen i syfte att främja den fria
rörligheten av tjänster.
Utredaren skall analysera vilka åtgärder som bör vidtas för att
komma till rätta med den olaga yrkesmässiga taxitrafiken, s.k.
svarttaxi. Utredaren skall överväga hur de svårigheter som finns
i dag att beivra svarttaxi skall kunna minskas eller undvikas.
Till ledning för övervägandena i denna del bör utredaren
analysera bl.a. de relativt nya norska bestämmelserna om olaga
taxitrafik och vilka effekter dessa har fått sedan de infördes.
Vid dessa överväganden skall utredaren beakta intresset av att
vardagliga företeelser som saknar straffvärde inte kriminaliseras.
Vidare skall utredaren göra en analys av om ytterligare åtgärder
bör vidtas för att minska den ekonomiska brottsligheten inom
taxibranschen. Utredaren skall särskilt analysera om det är
lämpligt att införa ett krav på att taxametrar skall tömmas i
särskilda tömningscentraler samt om en polisman vid kontroll av
en taxameter bör har rätt att omhänderta ett utdrag ur taxametern
i syfte att bl.a. överlämna utdragen till andra myndigheter som
granskar taxibranschen, t.ex. skattemyndigheten.
Utredaren skall dessutom överväga om det är lämpligt att införa
ett krav på att innehavaren av en taxiförarlegitimation skall
vara tvungen att efter en viss ålder visa att han eller hon
uppfyller de medicinska kraven för innehav av
taxiförarlegitimation för att få behålla sin legitimation. Vid
övervägandena skall utredaren hänsyn till att de
trafiksäkerhetsmässiga vinsterna med återkommande
läkarundersökningar har ifrågasatts, särskilt om man beaktar de
icke ringa resurser som läkarundersökningarna kräver av hälso-
och sjukvården (se prop. 1995/96:118 s. 19 f. och prop.
1997/98:63 s. 89). Utredaren skall därför som underlag för sina
överväganden i denna del bedöma dels de trafiksäkerhetsvinster
och andra säkerhetsvinster som läkarundersökningarna skulle ge,
dels hur stora resurser hos hälso- och sjukvården som
läkarundersökningarna skulle ta i anspråk.
Slutligen skall utredaren analysera vilka trafiksäkerhetsmässiga
konsekvenser slopandet av det särskilda körprovet för taxiförare
fått. Med denna analys som grund skall utredaren överväga om det
särskilda förarprovet bör återinföras.
I de fall utredaren lämnar konkreta förslag som kräver
författningsreglering skall förslag till sådan reglering
redovisas.
Utredaren skall beakta intresset av enkla och ändamålsenliga
regler som inte medför betungande administration för
företrädesvis små företag. Vidare skall eventuella förslags
effekter på en effektiv konkurrens i taxibranschen beaktas.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren skall i sitt arbete samråda med företrädare för
taxibranschen, berörda myndigheter samt, när det gäller
redovisning av förslagets konsekvenser för små företag,
Näringslivets nämnd för regelgranskning (NNR).
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 november 2004.
(Näringsdepartementet)