Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Brottsoffermyndigheten, Dir. 2003:104
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-09-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 september 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av
Brottsoffermyndigheten (BrOM) och av brottsofferfonden. Utredaren
skall
· analysera BrOM:s verksamhet, organisation och arbetsformer mot
bakgrund av de intentioner som uttalades av regeringen när
myndigheten bildades,
· beakta utvecklingen på brottsofferområdet och de eventuella nya
behov av insatser på området som uppkommit sedan myndigheten
bildades,
· överväga det förslag om att inrätta en särskild nationell
samordnare när det gäller våld i nära relationer, som
Personsäkerhetsutredningen lagt fram i delbetänkandet Nationell
handlingsplan mot våld i nära relationer (SOU 2002:71),
· lämna förslag till hur BrOM:s framtida verksamhet skall se ut,
vilka ansvarsområden som myndigheten skall ha och hur
verksamheten bör organiseras,
· se över brottsofferfonden mot bakgrund av de intentioner som
lagstiftaren hade när fonden inrättades och i ljuset av
utvecklingen på området, samt
· se över förordningen med instruktion för BrOM och lämna förslag
till författningsändringar och får föreslå förändringar i
förordningen (1994:426) om brottsofferfond.
Bakgrund
Brottsoffermyndigheten (BrOM) bildades, genom att
Brottsskadenämnden omorganiserades och tillfördes nya uppgifter,
den 1 juli 1994 samtidigt som en brottsofferfond inrättades (prop.
1993/94:143, bet. 1993/94:JuU25, rskr. 1993/94:320). BrOM fick
till uppgift att främja brottsoffrens rättigheter samt bevaka
deras behov och intressen.
Brottsoffermyndighetens huvuduppgifter
BrOM:s tre huvuduppgifter var - och är - att pröva ärenden om
brottsskadeersättning enligt brottsskadelagen (1978:413), att
pröva frågor om bidrag från brottsofferfonden och att genom
information verka för att berörda får kännedom om möjligheterna
till brottsskadeersättning och till bidrag från brottsofferfonden.
Genom en ändring av myndighetens instruktion år 1995 gavs BrOM
också uppgiften att företräda staten i fråga om fordringar som
avses i 17 § brottsskadelagen (den s.k. regressverksamheten, där
staten övertagit den skadelidandes rätt till skadestånd).
Myndighetens instruktion finns i förordning (1994:572) med
instruktion för Brottsoffermyndigheten.
Regeringen framhöll också inför inrättandet av myndigheten att
den även borde kunna fungera som ett kunskapscentrum i frågor som
rör brottsoffer och förmedla information i sådana frågor.
Bidrag från brottsofferfonden får lämnas för att stödja forskning,
utbildning, information och annan utvecklingsverksamhet som gäller
brottsofferfrågor och som bedrivs av ideella organisationer eller
i privat eller offentlig regi. Den grundläggande regleringen av
fondens verksamhet finns i lagen (1994:419) om brottsofferfond
och kompletteras av förordningen (1994:426) om brottsofferfond.
Brottsofferutredningens bedömning av BrOM...
Brottsofferutredningen (dir. 1995:94) tillsattes för att
utvärdera de åtgärder som under den föregående tioårsperioden
gjorts på brottsofferområdet. Utredningen fick också i uppdrag
att undersöka och göra en bedömning av användningen av
brottsofferfondens medel samt att överväga om BrOM skulle kunna
ha en roll i utvecklandet av stödfunktioner för brottsoffer.
Utredningen lämnade våren 1998 sitt betänkande Brottsoffer Vad
har gjorts? Vad bör göras? (SOU 1998:40).
Enligt utredningen uppfyllde BrOM i alla delar de intentioner som
lagstiftaren hade när myndigheten inrättades. Utredningen hade
också, mot bakgrund av uttalanden i justitieutskottet, övervägt
frågan om det fanns skäl att inrätta en brottsofferombudsman.
Utredningen ansåg att inrättandet av BrOM inneburit en klar
förbättring av samhällets hantering av brottsofferfrågor och att
därför de kostnader som skulle vara förenade med inrättandet av
en särskild brottsofferombudsman skulle kunna användas på ett för
brottsoffren bättre sätt. Utredningen ansåg dock att det finns
risk för en jävsituation om man förenar chefskapet för BrOM med
funktionen av brottsofferombudsman.
...och av brottsofferfonden
När det gällde brottsofferfonden konstaterade utredningen att
fonden utgjorde ett betydelsefullt stöd till forskning,
utbildning, information och annan utvecklingsverksamhet som
gäller brottsofferfrågor. Det konstaterades vidare att cirka en
tredjedel av dittills utdelade medel gått till forskningsprojekt
medan övriga två tredjedelar fördelats till projekt i regi av
olika brottsofferorganisationer och till privat och offentlig
brottsofferinriktad verksamhet. Utredningen föreslog att
begränsningen som innebar att bidrag fick lämnas till löpande
verksamhet bara om det fanns särskilda skäl skulle tas bort.
Brottsofferavgiften föreslogs vidare bli höjd från 300 kr till
500 kr och tillskottet skulle reserveras för bidrag till de
ideella organisationerna. De föreslagna förändringarna beslutades
senare av riksdagen (prop. 1998/99:100, bet. 1998/99:FiU27, rskr.
1998/99:249).
BrOM fick år 2001 en fortsatt central roll i brottsofferarbetet
I propositionen (2000/01:79) Stöd till brottsoffer konstaterade
regeringen bl.a. att BrOM, under de drygt sex år som den funnits
"på ett påtagligt sätt bidragit till att lyfta fram
brottsofferfrågor i olika sammanhang". Regeringen ansåg vidare
att det inom myndigheten fanns en omfattande kunskap, som det var
angeläget att tillvarata i det fortsatta arbetet. Regeringen gav
därför BrOM en aktiv roll också i det fortsatta
brottsofferarbetet. Myndigheten gavs bl.a. en central roll när
det gäller utvecklingen av brottsofferarbetet inom rättsväsendet
och fick i uppdrag att inrätta vittnesstödsverksamhet samt att
utveckla lokal brottsoffersamverkan och upprätta och genomföra
ett viktimologiskt (brottsofferinriktat) forskningsprogram.
Behovet av en översyn
Frågor som rör brottsoffrens ställning samt stödet till och
bemötandet av brottsoffer har under den senaste tioårsperioden
fått allt större betydelse i takt med att också kunskapen och
åtgärderna på området utvecklats i positiv riktning. BrOM:s
verksamhet har utvecklats såväl kvalitativt som kvantitativt när
det gäller både ärenden och arbetsområden. I och med att
informationen om rätten till brottsskadeersättning och om
möjligheterna att söka bidrag från brottsofferfonden allt bättre
når ut till berörda, ökar också belastningen på BrOM. Antalet
ansökningar om brottsskadeersättning och bidrag från
brottsofferfonden ökar, liksom antalet förfrågningar om
information av olika slag, från enskilda, media, ideella
organisationer och rättsväsendet.
Antalet brottsskadeärenden har ökat
Kärnan i BrOM:s verksamhet är handläggningen av
brottsskadeärenden. Antalet inkommande ärenden har ökat konstant
sedan myndigheten bildades, vilket får ses som en följd av de
informationsinsatser som myndigheten genomfört. Den
genomsnittliga handläggningstiden för brottsskadeärenden har
minskat samtidigt som myndigheten förstärkt den verksamhet som
syftar till att bättre utreda ansökares försäkringsskydd och
skadeståndsskyldigas betalningsförmåga. Den referatsamling som
BrOM arbetat fram och gjort lätt tillgänglig för aktörer inom
rättsväsendet, har främjat en mer enhetlig rättstillämpning.
Förslag till EU-direktiv om brottsofferersättning
Europeiska unionens råd antog den 15 mars 2001 ett rambeslut om
brottsoffrets ställning i straffrättsliga förfaranden, vilket
dock inte medförde behov av några lagstiftningsåtgärder i Sverige.
Ett förslag till direktiv om statlig brottsofferersättning
förhandlas för närvarande inom EU. Syftet med förslaget är att
tillförsäkra brottsoffer inom EU ett starkare och mer enhetligt
skydd bl.a. genom rätt till statlig ersättning oavsett i vilken
av medlemsstaterna brottet har begåtts. Förslaget innebär att
BrOM kan få nya uppgifter när det gäller samarbete mellan
brottsoffermyndigheter i de olika medlemsstaterna. Utredaren
skall hålla sig informerad om hur detta arbete fortskrider och
beakta det i arbetet.
Antalet ansökningar om medel från brottsofferfonden ökar
BrOM genomförde under hösten 1999 en utvärdering av
brottsofferfondens betydelse för brottsoffer. Man konstaterar att
fonden har haft stor betydelse, såväl för utvecklingen av den
viktimologiska forskningen i Sverige, som för ett ökat
brottsofferperspektiv i olika verksamheter liksom för bemötandet
av brottsoffer i olika situationer. Man påpekar dock att fonden
har växt i storlek och att antalet ansökningar ökar. Detta
ställer större krav på organisationen som skall hantera
ansökningarna och göra prioriteringar.
En fråga som också aktualiserades var vilket arbete BrOM själv
skall lägga ner på att komplettera ansökningar som inte uppfyller
kraven, för att därmed i högre utsträckning kunna lyfta fram
forskning och verksamheter som inriktar sig på "bortglömda"
offergrupper. Vidare pekade man på behovet av att målen för
fondens verksamhet preciseras och konkretiseras för att
prioriteringarna skall kunna göras på ett bättre sätt. I och med
att fler projekt och verksamheter får bidrag från fonden, ökar
också behovet av resurser för att tillvarata och sprida den
kunskap som byggs upp. Det bör övervägas om en del av fondens
resurser skall kunna användas för att styra och höja kvaliteten
på ansökningar om bidrag från fonden, för att kunna uppmärksamma
också mindre utforskade brottsoffergrupper eller frågor och till
att ge stöd till sådana verksamheter som fyller en god funktion
för brottsoffer men som av andra skäl har mindre möjligheter att
beviljas medel från fonden.
Ett forskningsprogram
BrOM har på regeringens uppdrag tagit fram ett viktimologiskt
forskningsprogram, som nu genomförs. En stor del av arbetet har
bestått av att söka finansiering för forskar- och
doktorandtjänster vid olika institutioner. Arbetet har hittills
skapat ett stort antal sådana tjänster och ett antal
forskningsprojekt har startats. BrOM avser att starta ett nätverk
för forskare på området. Det bör övervägas om det kan finnas
vinster att göra för andra kriminologiska forskningsområden genom
bättre samordning med det växande viktimologiska
forskningsområdet.
BrOM:s utvidgade uppdrag
Samtidigt som antalet brottsskadeärenden och antalet ansökningar
om medel från brottsofferfonden ökat kraftigt och en större del
av myndighetens resurser används för att hantera dessa ärenden,
har myndigheten under senare år fått i uppdrag av regeringen att
utföra vissa mer operativt inriktade åtgärder. Det handlar bl.a.
om utbildning i brottsoffer- och bemötandefrågor för personal vid
andra myndigheter inom rättsväsendet, att initiera lokal
brottsoffersamverkan och att tillsammans med Domstolsverket
införa vittnesstöd vid landets tingsrätter och hovrätter. Det bör
övervägas om även andra liknande uppgifter bör ingå i BrOM:s
verksamhet. Utredaren bör även överväga om BrOM mer aktivt bör
följa hur kunskapen om brottsofferfrågor utvecklas vid
myndigheterna inom rättsväsendet.
Personsäkerhetsutredningens förslag om nationell samordnare
Personsäkerhetsutredningen har i delbetänkandet Nationell
handlingsplan mot våld i nära relationer (SOU 2002:71),
föreslagit att en särskild nationell samordnare skall tillsättas.
Enligt förslaget skall samordnaren följa upp den nationella
handlingsplan som också föreslås, samordna andra nationella
insatser mot våld i nära relationer, vara opinionsbildare och
fungera som kunskapsbank samt följa forskningen och utvärdera de
olika insatser som vidtas på området . En stor del av BrOM:s
resurser och verksamhet har ägnats åt området våld i nära
relationer och BrOM fyller i dag i praktiken många av de
funktioner som Personsäkerhetsutredningen föreslår att en
särskild nationell samordnare skall ha. Utredaren bör överväga om
BrOM skall ha uppgiften att fungera som nationell samordnare för
frågor som gäller våld i nära relationer.
BrOM har en nyckelroll för brottsoffer
Regeringen har i budgetpropositionen för 2003 (utgiftsområde 4,
Rättsväsendet) uttalat att BrOM i dag har en nyckelroll i och med
det övergripande ansvaret för brottsofferfrågorna inom
rättsväsendet. En översyn av BrOM behövs för att säkerställa att
myndigheten har rätt uppdrag och är rustad för framtida uppgifter.
Det enskilda brottsoffrets behov, rättigheter och intressen skall
så långt som möjligt tillgodoses. Det är mycket angeläget att
personer som utsätts för brott får ett adekvat bemötande, stöd
och den ersättning de är berättigade till och att regeringen och
rättsväsendets myndigheter har kunskapsunderlag av hög kvalitet i
dessa frågor. Det statsfinansiella läget gör emellertid att det
för närvarande inte finns utrymme för någon betydande
förstärkning av resurserna. I stället måste man utreda
möjligheterna att använda redan befintliga resurser inom
rättsväsendet på ett effektivare sätt.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av
Brottsoffermyndigheten (BrOM). BrOM:s verksamhet, organisation
och arbetsformer skall analyseras mot bakgrund av de intentioner
lagstiftaren hade när myndigheten inrättades 1994 och i ljuset av
utvecklingen på området och de nya behov som kan ha uppkommit.
Utredaren skall lämna förslag till hur BrOM:s framtida verksamhet
bör se ut, vilka områden som myndigheten bör ansvara för och hur
verksamheten bör organiseras.
Utredaren skall i detta sammanhang även överväga det förslag om
att inrätta en särskild nationell samordnare när det gäller våld
i nära relationer som lagts fram av Personsäkerhetsutredningen i
delbetänkandet Nationell handlingsplan mot våld i nära relationer
(SOU 2002:71).
Förslagen skall analyseras ur ett jämställdhetsperspektiv.
Utredaren skall också göra en översyn av brottsofferfonden.
Fondens organisation och arbetsformer, liksom de preciserade
målen för fondens verksamhet skall analyseras.
Utredaren skall i sitt arbete beakta hur arbetet inom Europeiska
unionen (EU) fortskrider på detta område och lämna förslag som
anses nödvändiga med anledning av det.
Frågor som särskilt skall belysas
Följande frågor skall belysas särskilt:
- Hanteringen av brottsskadeärenden och regressverksamheten i ett
framtidsscenario som kan innebära en ökning av antalet ärenden
och eventuellt också utökade uppgifter med anledning av beslut
som fattas inom Europeiska unionen.
- Organisationen för att prioritera och besluta om medel från
brottsofferfonden och i vilken utsträckning brottsofferfondens
medel kommer de verksamheter tillgodo där störst behov finns
och störst nytta kan utvinnas.
- Det framtida ansvaret för, organisationen av och inriktningen
på forsknings- och utvecklingsverksamheten på
brottsofferområdet och samverkan med andra delar av den
kriminalpolitiska forskningen respektive med praktisk
verksamhet på brottsofferområdet.
- Balansen mellan BrOM:s arbete med ärenden om
brottsskadeersättning å ena sidan och utåtriktade arbete och
information å den andra. Frågan om BrOM i högre utsträckning
bör fungera som ett kunskapscentrum för brottsofferfrågor skall
därvid belysas.
- Om det är lämpligt och möjligt att inom ramen för BrOM inrätta
en särskild nationell samordnare när det gäller våld i nära
relationer i enlighet med det förslag som har lämnats i
Personsäkerhetsutredningens delbetänkande, hur detta i så fall
skulle ske och vilka uppgifter en sådan samordnare skulle ha.
- Om det är lämpligt och möjligt att inrätta en särskild
brottsofferombudsman, på vilket sätt detta i så fall skulle ske
och vilka uppgifter denne i så fall skulle ha.
- Vilka fördelar respektive nackdelar det skulle innebära att
knyta BrOM närmare regeringen som ett serviceorgan.
- Skärningen mellan de uppgifter som BrOM och som
Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har, det gäller t.ex. vissa
operativa uppgifter att utveckla samt att ge finansiellt stöd
och kunskapsstöd till lokala verksamheter.
Kartläggning
Som grund för utredarens analys och förslag skall inledningsvis
en kartläggning göras av hur BrOM för närvarande strukturerar sin
verksamhet och fördelar sina resurser samt av hur medel från
brottsofferfonden fördelas på olika typer av aktiviteter och
projekt.
Redovisning
Utredaren skall ta fram en ny instruktion för BrOM med inriktning
på en modern, effektiv och ändamålsenlig verksamhet, som förenar
de förvaltningspolitiska och sektorsövergripande krav som ställs
på dagens statsförvaltning. Utredaren skall lämna förslag till
hur BrOM:s framtida verksamhet och struktur bör se ut. Olika
förslag på lösningar och de konsekvenser som dessa kan medföra
bör diskuteras och jämföras. Förordningen med instruktion för
BrOM skall ses över och förslag till författningsändringar skall
lämnas. Utredaren är fri att föreslå förändringar i förordningen
(1994:426) om brottsofferfond.
Vidare skall utredaren uppskatta de kostnader som förslaget kan
medföra. I det fall utredaren lämnar förslag som medför ökade
kostnader, skall även förslag på finansiering anges.
Arbetsformer
Utredaren skall samråda med den utredare som har regeringens
uppdrag att se över Brottsförebyggande rådet (Ju 2003:01, dir.
2003:26), samt i den del som rör frågan om en nationell
samordnare med den utredare som har regeringens uppdrag att följa
upp och utvärdera Kvinnofridspropositionens myndighetsgemensamma
uppdrag ur ett könsmaktsperspektiv. Utredaren skall i denna del
också samråda med den utredare som har regeringens uppdrag att se
över formerna för en ombildning av Rikskvinnocentrum till ett
nationellt institut för behandlingsmetoder för kvinnor som
utsatts för våld. Utredaren skall vid behov även samråda med den
utredare som har regeringens uppdrag att göra en analys och
utvärdering av det statliga stödet till kvinnoorganisationer
(Ju 2003:05, dir. 2003:56).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2004.
(Justitiedepartementet)