Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Fjärrvärmeutredningen (N 2003:03), Dir. 2003:102
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-09-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 september 2003.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren skall utvärdera behovet av koncessionsplikt för att
bygga och använda rörledningar som utnyttjas för transport av
fjärrvärme. Om utredaren bedömer att förändringar av regelverket
på området behöver göras, skall förslag till ändamålsenlig
reglering lämnas. Tilläggsuppdraget skall redovisas senast den
30 september 2004.
Tilläggsuppdraget
Utredaren skall utvärdera behovet av koncessionsplikt för att
bygga och använda rörledningar som utnyttjas för transport av
fjärrvärme. Utredaren skall även belysa förhållandena avseende
koncessionsplikt för andra konkurrerande ledningsbundna
energiformer, såsom el och naturgas, och vilken eventuell
påverkan en sådan har på konkurrenssituationen. Om utredaren
finner att rörledningar för fjärrvärme även fortsättningsvis
skall vara underkastade koncessionsplikt, skall en redovisning av
motiven för detta lämnas. Dessutom skall utredaren bedöma om
koncessionsplikt skall gälla för alla typer av rörledningar för
fjärrvärme och, om så inte bedöms vara lämpligt, lämna förslag
till hur en ändamålsenlig avgränsning mellan koncessionspliktiga
respektive icke-koncessionspliktiga rörledningar skall vara
utformad i lagstiftningen. Utredaren skall analysera motiven för
den i dag tillämpade ordningen, att även befintliga rörledningar
underkastas koncessionsplikt när en planerad tillbyggnad innebär
att den sammanlagda ledningslängden överstiger 20 km. Om
utredaren bedömer att förändringar av regelverket på området
behöver göras, skall förslag till ändamålsenlig reglering lämnas.
Tilläggsuppdraget skall redovisas senast den 30 september 2004.
Utredaren skall samråda med utredningen om fortsatt utveckling av
el- och naturgasmarknaderna (N2003:04) samt med utredningen om
översyn av va-lagstiftningen m.m. (M2002:02).
Bakgrund
Fjärrvärmeutredningen
Med stöd av regeringens bemyndigande den 12 december 2002 har
chefen för Näringsdepartementet tillkallat en särskild utredare
med uppdrag att se över fjärrvärmens konkurrenssituation på
värmemarknaderna (dir. 2002:160). Regeringen beslutade den 12
juni 2003 i tilläggsdirektiv till utredningen om komplettering
av uppdraget när det gäller regler för hur förbikoppling av
värmemätare i fjärrvärmesystem kan beivras (dir. 2003:77) och
förlängd tid för att delredovisa uppdraget. Utredaren skall
enligt tilläggsdirektivet delredovisa uppdraget senast den 31
oktober 2003 och slutredovisa uppdraget senast den 30 juni 2004.
Med anledning av det nu aktuella tilläggsuppdraget bör emellertid
slutredovisningen av uppdraget utsträckas till den 30 september
2004.
I det ursprungliga utredningsuppdraget ingick att undersöka de
rättsliga förutsättningarna för tredjepartstillträde och att
föreslå ett regelverk som underlättar för nya aktörer. Uppdraget
bör även innefatta en översyn och utvärdering av nuvarande regler
om koncession och, om det behövs, förslag till förändrat
regelverk på området.
Koncessionsplikt för fjärrvärmeledningar
I 1 § lagen (1978:160) om vissa rörledningar (rörledningslagen)
finns bestämmelser om krav på koncession för att bygga och
använda rörledningar som utnyttjas för transport av bl.a.
fjärrvärme.
Enligt bestämmelsen är bl. a. rörledningar som understiger 20 km
eller som huvudsakligen skall användas för att tillgodose
enskilda hushålls behov undantagna från koncessionsplikt. Vid
tillbyggnad skall, enligt förarbetena (prop. 1977/78:86, sid.
85), koncession sökas om den planerade tillbyggnaden tillsammans
med ledningen i övrigt har en längd som överstiger 20 km.
Koncession skall i detta fall sökas för driften av den äldre
delen av ledningen respektive för byggande och drift av den nya
delen. Därutöver är rörledningar som uteslutande skall utnyttjas
inom hamn- och industriområde undantagna. Regeringen får också i
enskilda fall medge undantag från koncessionsplikten.
Rörledningslagen gjordes tillämplig på fjärrvärmeledningar genom
ett tillägg till 1 §, i samband med vissa planer på att överföra
större mängder uppvärmt spillvatten från kärnkraftverken (se
lagen (1981:597) om ändring i lagen (1978:160) om vissa
rörledningar, prop. 1980/81:90 bil. 1, NU 60, rskr. 381). Något
krav på att söka koncession vid anläggande av vatten- och
avloppsanläggningar i övrigt föreligger inte.
Av förarbetena (prop. 1980/81:90 bil. 1:13) framgår att
undantagen från kraven på koncession för kortare ledningar och
hushållsförbrukning tog sikte på hetvattenledningar för rent
lokala behov, ofta i kommunal regi, som inte bedömdes ha sådan
betydelse ur allmän synpunkt att de borde vara underkastade
koncessionsplikt. I övrigt motiverades koncessionsplikten för
längre överföringsledningar av samhällets behov av att kunna göra
en samlad bedömning av de skilda intressen som kan göra sig
gällande i fråga om natur- och miljövård samt gällande
planbestämmelser.
Fjärrvärmen har på senare år blivit en allt vanligare
uppvärmningsform och de befintliga fjärrvärmenäten byggs ut och
kopplas samman med varandra i snabb takt. Detta är en utveckling
som stämmer väl överens med de energipolitiska intentionerna.
Naturgas kan vara ett alternativ och utgör i de områden där den
är utbyggd en konkurrerande energiform till fjärrvärme. Vad
gäller naturgas krävs för närvarande koncession endast för
högtrycksledningar. Utredningen om fortsatt utveckling av el- och
naturgasmarknaderna (N2003:04) skall enligt sina
utredningsdirektiv (dir 2002:22) bl.a. närmare utreda behovet av
koncession för distributionsledningar. Möjligheten att välja
alternativa energislag och uppvärmningsformer är avgörande för
att energimarknaderna skall kunna utvecklas positivt. Trots den
snabba utbyggnadstakten av fjärrvärmen har regeringen endast
beviljat koncession i ett fall sedan koncession för
fjärrvärmeledningar infördes på 1980-talet. Innan det beslutet
fattades prövades frågan om den aktuella ledningen var
koncessionspliktig av regeringen. De nuvarande bestämmelserna om
koncession för fjärrvärmeledningar framstår som otidsenliga och
har visat sig medföra vissa tillämpningsproblem. Det faktum att
det råder osäkerhet om när byggande av fjärrvärmeledningar kräver
koncession och att koncessionsplikt i vissa fall även drabbar
befintliga ledningar, främjar inte en effektiv utbyggnad av
landets fjärrvärmenät.
(Näringsdepartementet)