Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av strukturen och uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen, Dir. 2003:10
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2003-01-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppdrag att se över
strukturen och uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen.
Arbetet skall bedrivas i två etapper. I den första etappen skall
kommittén identifiera, belysa och övergripande analysera de
samhällsförändringar som inverkar på och skulle kunna föranleda
förändringar av strukturen och uppgiftsfördelningen i relationen
mellan staten, landstingen och kommunerna. Kommittén skall även
identifiera, belysa och övergripande analysera de
samhällsförändringar som inverkar på och skulle kunna föranleda
förändringar av strukturen och uppgiftsfördelningen i relationen
mellan regeringen och de statliga förvaltningsmyndigheterna.
Kommitténs skall i sitt arbete utgå från en övergripande
beskrivning av rådande struktur och uppgiftsfördelning, där såväl
brister som förtjänster med nuvarande ordning identifieras. För
den första etappen skall kommittén redovisa ett delbetänkande
senast den 15 december 2003.
I den andra etappen skall kommittén göra en fördjupad analys och
bedömning av strukturen och uppgiftsfördelningen. Kommittén skall
också i de delar där den finner det motiverat föreslå
förändringar. Regeringen avser återkomma med tilläggsdirektiv för
denna del av uppdraget.
Bakgrund
Mot bakgrund av de stora förändringar som samhället i dag
genomgår och de utmaningar och möjligheter som detta innebär
anser regeringen att det finns behov av att se över strukturen
och uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen.
Regeringen har också i propositionen Regional samverkan och
statlig länsförvaltning (prop. 2001/02:7) framhållit behovet av
att mer samlat och långsiktigt se över uppgifts- och
ansvarsfördelningen mellan de olika nivåerna i
samhällsorganisationen och aviserat en mer genomgripande översyn.
Regeringens ställningstagande grundar sig på förslagen i den
parlamentariska regionkommitténs (PARK) betänkanden, Regional
frihet och statligt ansvar (SOU 1998:166) och Regionalt folkstyre
och statlig länsförvaltning (SOU 2000:85).
Generell välfärdspolitik och tillväxt
Den generella välfärden bygger på grundläggande värderingar om
solidaritet, omtanke, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet mellan
kvinnor och män. Utformningen av välfärdspolitiken har skett
utifrån övertygelsen att medborgarna har vissa grundläggande
sociala rättigheter och att det är ett offentligt ansvar att
tillförsäkra medborgarna dessa rättigheter. Utgångspunkten för
den generella välfärden är att den skall fördelas efter behov och
inte efter ekonomiska resurser. Välfärdspolitiken har i dag ett
brett stöd.
Det råder ett ömsesidigt beroendeförhållande mellan välfärd och
tillväxt. Utan tillväxt minskar de resurser som välfärdspolitiken
strävar efter att fördela rättvist. Det är emellertid inte bara
välfärden som är beroende av tillväxt, även det motsatta gäller.
För att alla skall kunna vara med och bidra till tillväxten är
välfärd i form av barnomsorg, utbildning och sjukvård av god och
likvärdig kvalitet en förutsättning. För allt fler individer och
företag i vårt land är den service som kommuner och landsting
svarar för en viktig konkurrensfaktor. Målet för politiken måste
därför vara att välfärden, i form av goda levnadsvillkor och en
fungerande service med likvärdig kvalitet, säkras i hela landet.
Därtill medför detta mål, oaktat nivån på den ekonomiska
tillväxten, krav på att de resurser som kommer
samhällsorganisationen tillgodo används på ett kostnadseffektivt
sätt.
Den svenska förvaltningsmodellen
Det finns visserligen inte någon oomtvistad definition av vad som
kännetecknar den svenska förvaltningsmodellen. Likväl är det
vissa särdrag som återkommer mer frekvent än andra när modellen
beskrivs. Till dessa hör det något paradoxala förhållandet att
Sverige är en enhetsstat med en stark statsmakt som i princip har
befogenhet att uttrycka sin vilja inom alla verksamhetsområden,
oavsett uppgiftsfördelningen. Samtidigt har vi en långtgående
kommunal självstyrelse med ett mycket vidsträckt ansvarsområde.
Ett annat särdrag utgörs av den s.k. dualismen, vilken innebär
att de statliga myndigheterna visserligen lyder under regeringen
men till skillnad mot i andra länder inte utgör en del av
regeringskansliet. De fattar på grundval av lagstiftning och
regeringens direktiv sina beslut på eget ansvar och regeringens
ledamöter har i formell mening inte något politiskt ansvar för
besluten inför riksdagen. Självständigheten i förhållande till
regeringen gäller i alla ärenden som rör myndighetsutövning mot
enskilda eller mot kommuner eller som rör tillämpning av lag.
Bortsett från denna begränsning finns inga hinder för regeringen
att styra den statliga förvaltningen.
Struktur och uppgiftsfördelning
Enligt regeringsformen har riksdag och regering det yttersta
ansvaret för den offentliga verksamheten och för det politiska
beslutsfattandet. Det är emellertid inte praktiskt möjligt för
riksdag och regering att själva utföra alla de uppgifter som
krävs för att den beslutade politiken skall kunna genomföras.
Därtill finns det i Sverige ett grundläggande samförstånd om att
det politiska ansvaret för olika uppgifter behöver fördelas
mellan olika nivåer.
I samband med uppbyggnaden och utvecklandet av det moderna
välfärdssamhället har kommunernas uppgifter successivt ökat.
Genom att skapa större och resursmässigt starkare kommuner har
det varit möjligt att låta en stor del av samhällets
serviceproduktion ske i kommunerna. För landstingen har främst
sjukvårdens utbyggnad inneburit en alltmer omfattande verksamhet.
Vissa delar av den offentliga verksamheten anses emellertid
utifrån mer principiella ställningstaganden vara statliga
uppgifter. Det gäller uppgifter med anknytning till hela riket
där enhetlighet och överblick fordras, t.ex. utrikespolitiken,
försvaret, rättsväsendet, socialförsäkringen samt arbetsmarknads-
och delar av näringspolitiken. Inom flera av dessa områden spelar
dock den kommunala nivån en viktig roll och det har på senare tid
blivit mer betydelsefullt att uppgifterna inom skilda områden
löses i samverkan mellan stat, kommun och landsting.
Några tydliga generella regler för strukturen och
uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen finns inte, vare
sig när det gäller verksamhetsområden eller verksamhetsformer.
Särskilt uppgiftsfördelningen är en fråga som ofta innebär
komplicerade avvägningar mellan olika värden och intressen. I ett
lite längre tidsperspektiv har olika principer, modeller,
avvägningar och resultat av kompromisser lagrats på varandra.
Behovet av en översyn
Samhället genomgår i dag stora förändringar. Nya beteenden och
behov, ekonomiska, demografiska och teknologiska faktorer, liksom
EU-medlemskapet och internationaliseringen i stort, ställer
samhällsorganisationen inför betydande utmaningar. Samtidigt
skapar dessa förändringar förutsättningar för en dynamisk
utveckling. Kraven på flexibilitet ökar. Förändringarna har också
inneburit att den rådande uppgiftsfördelningen mellan staten,
kommunerna och landstingen allt oftare kommit att diskuteras och
ifrågasättas. I första hand genom EU-medlemskapet har också en av
grundpelarna i den svenska förvaltningsmodellen, den
organisatoriska uppdelningen i relativt små politikutformande
departement och organisatoriskt fristående myndigheter, kommit
att ifrågasättas. De uppgifter som staten, kommuner och landsting
har att utföra är av olika karaktär. I varierande utsträckning
har dessa uppgifter påverkats av pågående samhällsförändringar.
Det finns ett behov av att identifiera vilka samhällsförändringar
som inverkar eller kan komma att få stor inverkan på strukturen
och uppgiftsfördelningen. Nedan ges några exempel på förändringar
som är betydelsefulla i det sammanhanget.
Demografi och ekonomi
Den demografiska situationen i Sverige genomgår en snabb
förändring. Befolkningen i stora delar av landet minskar, bl.a.
genom att unga kvinnor söker sig till utbildning i universitets-
och storstäderna. Befolkningsminskningen tillsammans med en allt
högre genomsnittsålder påverkar skatteintäkter, statsbidrag och
kostnader. En minskande befolkning innebär också att det kan bli
svårt att upprätthålla grundläggande samhällsservice med god
kvalitet, t.ex. sjukvård, utbildning och dagligvaruhandel.
Samtidigt öppnar teknikutvecklingen för en bibehållen, eller rent
av ökad, servicenivå inom vissa områden.
Uppgiften att upprätthålla en grundläggande samhällsservice i
glesbefolkade områden innebär en betydande utmaning för staten,
kommunerna och landstingen. För att ge alla kommuner och landsting
likvärdiga ekonomiska förutsättningar i syfte att bibehålla och
utveckla nivån på välfärd och service finns också ett
utjämningssystem som tillsammans med ökad samverkan och nya
alternativa lösningar används för att klara olika
samhällsåtaganden.
Utvecklingen inom landet tenderar också att allt mer skilja sig
åt. I storstadsområdena, vissa residensstäder, universitetsstäder
och på den tätortsnära landsbygden ökar befolkningen. En i
grunden positiv utveckling för dessa områden har dock lett till
påfrestningar för kommuner och landsting inom bostadssektorn och
infrastrukturen. Inom storstadsregionerna finns också stora
sociala och ekonomiska skillnader.
Befolkningssammansättningen i Sverige har förändrats. Allt fler
invånare har utländsk bakgrund. Den etniska, kulturella och
religiösa mångfalden i samhället har ökat, vilket är en resurs
som måste tas till vara och som ställer nya krav på
samhällsorganisationen.
Den förestående generationsväxlingen innebär en stor prövning för
den offentliga sektorn och inte minst för staten. Närmare en
fjärdedel av de statsanställda kan förväntas pensioneras inom de
närmaste 10-15 åren. Det finns därmed risk för stora
kompetensförluster.
Behovet av vård och omsorg kan också förväntas att öka, bl.a.
beroende på en allt större andel äldre. Detta medför i sin tur en
växande belastning på de offentliga utgifterna då en ökad andel
äldre skall försörjas av en minskad andel i förvärvsaktiv ålder.
Sammantaget innebär den demografiska utvecklingen stora
utmaningar för de offentliga verksamheterna.
Förändrade behov och beteenden
Det pågår en förskjutning i människors attityder och beteenden
som innebär en minskad auktoritetstro och en ökad självständighet.
Utvecklingen ställer stora krav på samhällsorganisationen att
anpassa investeringar, kommunikationer och service till
medborgarnas förändrade behov och allt större krav när det gäller
olika samhällstjänsters kvalitet och tillgänglighet.
I dagens samhälle fördelar människor allt oftare boende, arbete
och fritid mellan olika kommuner. Dessutom sker detta inom allt
större geografiska områden - de lokala arbetsmarknadsregionerna
tenderar att växa. Samtidigt är den offentliga verksamheten ofta
organiserad utifrån traditionella administrativa gränser. De
administrativa regionerna har stor betydelse, här tas beslut om
viktiga offentliga investeringar inom bl.a. utbildning,
infrastruktur och näringspolitik. Den ekonomiska tillväxtens
mekanismer sammanfaller dock sällan med de administrativa
regionernas indelning. Det finns också exempel på gräns- och
nivåövergripande samarbete, t.ex. i vissa läns arbete med de
regionala tillväxtavtalen, i strukturfondsarbetet, i olika former
av länsövergripande kommunal samverkan samt i de lokala
utvecklingsavtalen inom storstadspolitiken.
Sammantaget har behovet av samplanering över de administrativa
gränserna ökat, liksom behovet av att i ökad utsträckning leva
upp till medborgarnas högt ställda krav. Detta gäller inom många
olika områden, t.ex. bostäder, kommunikationer, näringsliv och
miljö.
Internationalisering och EU-medlemskap
Sverige påverkas alltmer av omvärlden. Detta sker framför allt
genom medlemskapet i Europeiska unionen. Det fördjupade
samarbetet inom EU påverkar i grunden förutsättningarna för
utvecklingen inom många områden. Inom exempelvis hälso- och
sjukvården har samarbetet mellan medlemsstaterna intensifierats.
En diskussion pågår om hur patienternas valfrihet skall kunna öka
och resurserna utnyttjas effektivare. Ett annat exempel är det
gränsregionala samarbetet inom det ekonomiska och sociala området
som sker inom ramen för EU-kommissionens gemenskapsinitiativ.
Behovet av samarbete över nationsgränserna kommer dessutom att
öka genom att unionen år 2004 utökas med ett antal nya länder.
Det ökade och fördjupade EU-samarbetet har också aktualiserat
frågan huruvida den svenska förvaltningsmodellen är väl anpassad
för de krav som EU-medlemskapet ställer. Bland annat har det
ifrågasatts om det är en lämplig och effektiv ordning att Sverige
i förhandlingsarbetet inom unionen ofta företräds av
myndighetstjänstemän, när andra länder representeras av
tjänstemän från sina ministerier.
För staten, kommuner och landsting har 1990-talet inneburit en
kraftig ökning av internationella kontakter och internationellt
inriktat arbete. Exempel på detta är vänortsarbetets utveckling
och de insatser i Östersjöregionen som kommuner och landsting
genomför. EU-medlemskapet har främst genom strukturfondsarbetet
givit kommuner och landsting ett ökat ansvar tillsammans med
staten för den lokala och regionala utvecklingen.
Inom EU finns ett flertal olika förslag och idéer som innebär en
ökad roll för de regionala och lokala nivåerna i EU-arbetet. I
kommissionens vitbok om nya styrelseformer föreslås en rad
åtgärder bl.a. en flexiblare lagstiftning, den s.k. öppna
samordningsmetoden, samreglering och trepartsavtal.
Genom främst EU-medlemskapet har den regionala nivån hamnat i
fokus för diskussioner om struktur och uppgiftsfördelning. Detta
gäller inte bara i Sverige utan även i flera andra medlemsländer.
För Sveriges del har bl.a. strukturfondsarbetet,
demokratiseringssträvandena i ansökarländerna och insatser i
Östersjöområdet spelat en stor roll för denna utveckling. I
Sverige har regionaliseringen kommit i fokus genom de s.k.
regionförsöken med överföring av vissa uppgifter från
länsstyrelsen till självstyrelseorganen i Skåne, Västra Götalands,
Kalmar och Gotlands län. Möjligheten att överta vissa uppgifter
från länsstyrelsen har nu utsträckts till att gälla hela landet.
Riksdagen beslöt med anledning av regeringens förslag i
propositionen om regional samverkan och statlig länsförvaltning
(prop. 2001/02:7, bet. 2001/02:KU7, rskr. 2001/02:138) att det
skall vara möjligt att i samtliga län bilda kommunala
samverkansorgan. Ett samverkansorgan utgörs av ett
kommunalförbund där samtliga kommuner i ett län är medlemmar och
där även landstinget kan vara medlem.
Teknikutveckling
Den allt snabbare teknikutvecklingen påverkar de grundläggande
förutsättningarna för många verksamhetsområden. Ett exempel är
hälso- och sjukvårdsområdet där de medicinska och medicintekniska
landvinningarna samt utvecklingen på IT-området skapar helt nya
förutsättningar att förebygga sjukdom samt erbjuda behandling och
vård. För att de möjligheter som öppnas på bästa sätt skall
kunnas tas till vara måste hälso- och sjukvårdens grundläggande
struktur och inriktning kontinuerligt utvecklas. Samtidigt som
denna utveckling kommer att medföra stora välfärdsvinster för den
enskilde kommer den också att medföra krav på ett ökat
resursutrymme för sektorn.
Informations- och kommunikationstekniken är ett viktigt
instrument för ökad tillgänglighet och bättre service i den
offentliga verksamheten. Utvecklingen av brukarorienterade
elektroniska tjänster ställer ökade krav på samverkan inom den
offentliga sektorn. Vidare innebär en utveckling där
traditionella hierarkiska organisationsstrukturer allt oftare
ersätts av nätverk en stor utmaning för samhällsorganisationen.
Utvecklingen skapar emellertid också stora möjligheter.
Förändrad styrning
Styrningen inom den offentliga verksamheten har förändrats under
de senaste decennierna. Bland annat har rättighets- och
ramlagstiftningen samt EU-medlemskapet givit
förvaltningsmyndigheter, domstolar och EU ett större inflytande
över lagstiftningen och dess tillämpning. Från kommuner och
landsting har det framförts kritik mot den utvecklingen och vad
man uppfattar som en ökad detaljreglering som inskränker den
kommunala självstyrelsen och dessutom ger kommuner och landsting
betydligt ökade utgifter för verksamheten. När det gäller
beslutsfattandet inom EU har därför önskemål framförts från den
kommunala nivån om större insyn och inflytande i processen.
Den alltmer utvecklade resultatstyrningen har vidare ökat kraven
på uppföljning och utvärdering. Resultatstyrningen och
EU-medlemskapet har också bidragit till att de informella
kontakterna mellan departement och myndigheter har ökat i
omfattning. Vidare har inslaget av marknadsorienterade styr- och
organisationsmodeller i den offentliga verksamheten ökat, t.ex. i
form av bolagisering och köp av service av privata entreprenörer.
Nya arbetssätt har tillkommit i form av nationella och
internationella partnerskap, nätverk och andra mer informella
samverkansformer. Detta har inneburit att en mångfald av
styrmodeller och organisationsstrukturer utvecklats. Sett i stort
har samhällsstrukturen blivit mer komplex, vilket leder till krav
på tydligare roller och synliga gränser för den offentliga
verksamheten bl.a. för att inte insyn och ansvarsutkrävande skall
försvåras. Vidare är en så enkel och tydlig samhällsorganisation
som möjligt på alla nivåer av största intresse både för
medborgare och näringsliv för att undvika att viktiga
samhällsekonomiska vinster går förlorade.
Syftet med översynen
Syftet med översynen är att undersöka den nuvarande
samhällsorganisationens förutsättningar att klara
välfärdsåtagandena i perspektivet av de stora
samhällsförändringar som Sverige genomgår samt där det är
motiverat föreslå förändringar med avseende på strukturen och
uppgiftsfördelningen inom samhällsorganisationen. Ytterst är
detta ett demokratiskt uppdrag. Det gäller att ge de folkvalda
organen bättre förutsättningar att få genomslag för politiken och
medborgarna bättre förutsättningar till inflytande, insyn och
ansvarsutkrävande.
En utgångspunkt är att en långtgående kommunal självstyrelse
skall upprätthållas inom ramen för ett starkt nationellt ansvar
för medborgarnas rätt till likvärdig välfärd i hela landet, utan
att därför det yttersta ansvaret rubbas hos riksdag och regering
för den offentliga verksamheten och för det politiska
beslutsfattandet.
Medborgarna skall även fortsättningsvis tillförsäkras likvärdiga
förutsättningar oavsett bostadsort. En grundläggande princip för
översynen är en fortsatt solidarisk finansiering av samhällets
välfärdsåtaganden.
Det är också väsentligt att den framtida samhällstrukturen klarar
att skapa tillväxtförutsättningar samt att effektivt utnyttja
samhällets resurser och tillvarata de möjligheter som finns t.ex.
när det gäller teknikutveckling, internationalisering och
främjandet av en hållbar utveckling som leder till en god miljö.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall, i ett första skede, identifiera,
belysa och övergripande analysera de samhällsförändringar som
inverkar på och skulle kunna föranleda förändringar av strukturen
och uppgiftsfördelningen i relationen mellan staten, landstingen
och kommunerna. Kommittén skall även identifiera, belysa och
övergripande analysera de samhällsförändringar som inverkar på
och skulle kunna föranleda förändringar av strukturen och
uppgiftsfördelningen i relationen mellan regeringen och de
statliga förvaltningsmyndigheterna. Kommitténs skall i sitt
arbete utgå från en övergripande beskrivning av rådande struktur
och uppgiftsfördelning, där såväl brister som förtjänster med
nuvarande ordning identifieras.
I sitt arbete skall kommittén särskilt uppmärksamma följande:
Hur klarar kommuner och landsting sina välfärdsåtaganden utifrån
demografiska, samhällsekonomiska och teknologiska förändringar?
Hur väl anpassad är den nuvarande kommun- och länsindelningen
till dessa förändrade förutsättningar? Vilka konsekvenser har
denna indelning för en effektiv samplanering när medborgarnas
rörelsemönster förändras och bostads- och
arbetsmarknadsregionerna blir allt större?
Hur påverkar internationaliseringen, särskilt samarbetet inom EU,
det svenska politiska och administrativa systemet? Det gäller
såväl den geografiska indelningen som behovet av
tyngdpunktsförskjutningar inom samhällsorganisationen. Särskild
uppmärksamhet skall ägnas åt den regionala nivåns roll. I det här
sammanhanget bör också kommuners och landstings insyn och
inflytande i EU:s beslutsfattande uppmärksammas.
En central frågeställning är om den svenska förvaltningsmodellen
behöver anpassas till bl.a. de särskilda förutsättningar som
EU-medlemskapet skapar.
På vilket sätt har den förändrade styrningen av den offentliga
verksamhet, bl.a. utvecklingen när det gäller rättighets- och
ramlagstiftningen, samt nya driftsformer och samarbetsmönster
påverkat de folkvalda organens möjligheter att få genomslag för
politiken? Hur påverkas förutsättningarna att fördjupa demokratin
och medborgarnas möjligheter till inflytande, insyn och
ansvarsutkrävande? Hur påverkas förutsättningarna för riksdagen
och regeringen att ta och utkräva ansvar?
På vilket sätt påverkar strukturen och uppgiftsfördelningen inom
samhällsorganisationen förutsättningarna att identifiera och
åtgärda bristande jämställdhet?
Kommittén skall inte överväga uppgiftsfördelningen i sig mellan
statliga myndigheter.
Utredningsarbetet
Det första steget av uppdraget med belysning och övergripande
analys skall redovisas i ett delbetänkande senast den 15 december
2003. Regeringen avser att återkomma i frågan om det fortsatta
arbetets omfattning och inriktning.
Kommittén skall i etapp ett av sitt arbete företrädesvis utnyttja
befintlig kunskap. Kommittén bör utnyttja olika öppna
arbetsformer som frågepaneler, referensgrupper och seminarier.
Kommittén skall även ta del av erfarenheter från och följa
utvecklingen i de län där det regionala utvecklingsansvaret
överförts från länsstyrelsen till regionala självstyrelseorgan
eller till kommunala samverkansorgan.
Kommittén skall vidare ta del av erfarenheter från och följa
utvecklingen i de nordiska länderna.
I arbetet skall kommittén ha kontakt med berörda statliga
kommittéer, särskilda utredare, projekt och organisationer, såsom
den parlamentariska kommittén för översyn av det kommunala
statsbidrags- och utjämningssystemet (dir. 2001:73), utredningen
om tydligare och effektivare statlig tillsyn (dir. 2000:62) och
det inom Socialdepartementet inrättade projektet för en översyn
av den högspecialiserade vården (S 2002:D). Kommittén skall även
ha kontakt med den utredning med uppdrag att utvärdera vården och
omsorgen av äldre personer som regeringen avser att tillsätta
inom kort.
(Finansdepartementet)