Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samhällsekonomiskt effektiva godstransporter, Dir. 2002:98
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-06-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Den nya Godstransportdelegationens huvuduppdrag är att föreslå
åtgärder från statens sida för att främja samverkan mellan
trafikslagen i arbetet med att uppnå ett långsiktigt hållbart
transportsystem.
Efter en inledande kartläggning av tekniska begränsningar i fråga
om lastbärare och terminalteknik skall delegationen lägga fram
förslag till områden för forskningen som är relevanta för
godstransportsystemet. I detta sammanhang skall även
organisatoriska frågor beröras. Dessutom skall förslag som rör
uppgradering av utbildning i ämnet transportlogistik övervägas.
Eftersom en stor del av transportarbetet även i framtiden måste
utföras med bil är utvecklingen av motorteknik och bränslen också
viktig. Delegationen skall även här ange inriktningar som är
direkt relevanta för godstransportsystemet.
Delegationen skall lämna ett heltäckande förslag till hur staten
skulle kunna stimulera en mer rationell användning av de olika
trafikslagen i de fall där en kombination av olika trafikslag
framstår som ekonomiskt och miljö- och säkerhetsmässigt önskvärd.
En utgångspunkt för förslaget skall vara att visa hur staten kan
skapa goda förutsättningar för att terminaler utnyttjas på ett
sätt som är samhällsekonomiskt effektivt. Med terminaler avses
såväl landbaserade anläggningar som hamnar. Delegationen skall
även redogöra för hur avgifter sätts för terminaltjänster och hur
ökad konkurrens kan påverka prissättning av tjänsterna. Vidare
skall delegationen lämna förslag till hur Europeiska
kommissionens förslag till direktiv om tillträde till marknaden
för hamntjänster bör genomföras i svensk lagstiftning om det
antas av rådet och Europaparlamentet.
Under utredningsarbetet skall delegationen vara ett forum för
samverkan mellan godstransportsystemets aktörer och staten.
Bakgrund
Genom direktiv 1998:51 inrättade regeringen en kommitté
(Godstransportdelegationen) med uppdrag att öka samverkan mellan
godstransportsystemets aktörer och staten samt att förtydliga
statens roll i detta system. Delegationen skulle även följa
utvecklingen på godsområdet samt utveckla ett
trafikslagsövergripande synsätt med syftet att effektivisera
godstransportsystemet och göra det säkert och ekologiskt hållbart.
Delegationen har lagt fram en rapport Framtida godstransporter -
transportköparnas krav på transportsystem (SOU 2000:8) och ett
slutbetänkande Godstransporter för tillväxt - en hållbar strategi
(SOU 2001:61). I slutbetänkandet lägger delegationen en rad
förslag och pekar även på några frågor som bör utredas vidare.
Slutbetänkandet remissbehandlades under hösten och vintern
2001-2002.
Med anledning av förslagen i betänkandet och remissinstansernas
synpunkter har regeringen tagit initiativ till en internutredning
om sjöfartsavgifterna. Delegationens synpunkter på fördelning av
kapacitet på järnvägen (tåglägen) liksom frågan om ett gemensamt
regelverk för järnvägsföretag behandlas vidare av Utredningen om
järnvägssektorns organisation (Järnvägsutredningen N2001:09).
Delegationens förslag till prioriteringar för utbyggnad och
förbättring av infrastrukturen är ett av planeringsunderlagen för
de olika aktörer som svarar för infrastrukturplaneringen.
En särskild utredning (Vägtrafikskatteutredningen, Fi 2001:08)
behandlar bl.a. kilometerskatt på väg och andra frågor som är
relevanta för den av delegationen förordade principen att den som
använder transportinfrastruktur skall betala de kostnader
användningen förorsakar. Sedan delegationen slutförde sitt arbete
har nya förslag till järnvägslagstiftning lagts fram inom EU och
dessutom pågår arbete med det ovannämnda förslaget till direktiv
om hamntjänster.
En betydande majoritet av de över 100 remissinstanser som yttrade
sig över delegationens slutbetänkande såg positivt på de förslag
som lagts fram och betonade behovet av fortsatt verksamhet från
delegationens sida som kontaktskapande organ mellan statsmakterna
och näringslivet. Också under riksdagsbehandlingen av
infrastrukturpropositionen (prop. 2001/02:20) föreslogs att det
arbete Godstransportdelegationen bedrivit skulle ges en
fortsättning.
Den positiva synen på delegationens arbete grundar sig på att den
var ett nytt initiativ från regeringens sida och att den fick
tillräcklig tid på sig för att skapa en gemensam syn på de frågor
som behandlades. Delegationen kunde därför uttala sig enhälligt
både i frågor om transporternas kostnadsansvar och
marknadsstyrning och i de mer känsliga frågorna som knyter an
till miljön och regionalpolitiken. Bidragande till det positiva
resultatet var också att delegationen hade ett övergripande mål
att slutligen redovisa ett betänkande med förslag av stor
betydelse för den verksamhet som ledamöterna var och en på sitt
håll har ansvar för.
I slutbetänkandet lyfter delegationen fram viktiga principer utan
att därefter gå in på detaljerna. Exempel på detta är avsnittet
om sjöfartsavgifterna, principerna för prissättning i terminaler
och frågan om transportstödet i Norrland. Också delegationens
analys som visar att godstransporterna huvudsakligen följer vissa
stråk kan sägas höra till dessa frågor. Tanken är att analysen om
stråken skall vara ett underlag vid fortsatta prioriteringar av
konkreta investeringar.
Behovet av fortsatt verksamhet
Godstransportdelegationens uppdrag var mycket övergripande.
Delegationen skulle ha ett "trafikslagsövergripande synsätt" och
slutresultatet skulle vara en "godstransportstrategi". Det var
naturligt med en bred representation av både trafikutövare och
varuproducerande företag tillsammans med samtliga trafikverk.
Genom den övergripande frågeställningen var arbetet relevant för
större delen av näringslivet och för hela transportsektorn.
Vid remissomgången och diskussionerna i riksdagen redovisades
intresse för en fortsättning av delegationens verksamhet. Detta
intresse var inriktat på att skapa ett fortsatt forum för
åsiktsutbyte mellan näringslivet och staten. Samtidigt måste
förslagen i betänkandet som till övervägande del är av
principiell karaktär följas upp. Det är rimligt att delegationen
får möjlighet att bidra till detta uppföljningsarbete. Det är
vidare rimligt att de intressenter som efterfrågat ett forum som
verkar för ett effektivt godstransportsystem får tillgång till
ett sådant. En ny delegation bör ha konkreta uppgifter som skall
slutföras eftersom avsikten inte är att skapa något nytt
permanent organ. Under den tid delegationen arbetar med sitt
uppdrag kan den dock utgöra ett allmänt forum för sakkunskap i
godstransportfrågor och ha en sammanhållande funktion för
aktörerna i godstransportsystemet. Därefter får staten överväga
hur det är lämpligt att inrätta samarbetsgrupper mellan de
berörda intressenterna.
Uppdraget
Arbetsuppgifterna för en ny delegation bör koncentreras till
frågan om hur förutsättningar för ett långsiktigt hållbart
transportsystem för gods skall skapas med tillämpning av de
principer som präglade den tidigare Godstransportdelegationens
slutbetänkande, dvs. att
- godstransporterna bör vara marknadsstyrda,
- den som har varor att förflytta skall stå i centrum,
- statens roll skall vara att skapa förutsättningar och
- de transportpolitiska målen skall vara styrande.
Om dessutom den tidigare delegationens trafikslagsövergripande
synsätt skall kunna tillvaratas blir frågan om samverkan mellan
trafikslagen, intermodalitet, central. Delegationen skall därför
identifiera vilka hinder som bör undanröjas för att uppnå
möjligheter att tillämpa långsiktigt hållbara rationella
kombinationer av olika trafikslag för olika transportuppgifter.
Den samverkan mellan trafikslagen som eftersträvas bör komma till
stånd genom en väl avvägd prissättning av de olika trafikslagen
så att brukarna belastas med de kostnader de orsakar (för
infrastrukturen, miljöförstöring, olyckor, trängsel m.m.).
Delegationen skall under sitt arbete fortsatt överväga former för
att nå ett fungerande prissignalsystem som bidrar till att
externa kostnader internaliseras.
Det kan emellertid ta tid att åstadkomma en heltäckande rättvis
prissättning för alla trafikslag. Även andra åtgärder bör därför
övervägas med beaktande av EG:s statsstödsregler. Delegationen
skall kartlägga olika tekniska begränsningar när det gäller
lastbärare, terminalteknik osv. för att kunna specificera behovet
av ytterligare forskning. Delegationen bör här även beröra de
organisatoriska frågornas betydelse, t.ex. ansvarsfördelning
mellan aktörerna, marknadsföring, kvalitetssäkring och
ägandefrågor. Eftersom en stor del av transportarbetet även
i framtiden måste ske med bil blir utvecklingen av motorteknik
och bränslen också viktig. Även i detta avseende bör delegationen
ange forskning som är relevant ur ett godstransportperspektiv.
Delegationen skall följa och främja svenskt arbete i
internationella organ som verkar på godstransportområdet. Det kan
här röra sig om såväl privata intresseorgan för
godstransportsystemets aktörer som forskningsinriktade organ.
Dessutom skall delegationen lämna förslag till strategier i det
internationella arbete på godstransportområdet som bedrivs av
regeringen och myndigheterna.
Personal med universitets- och högskoleutbildning blir alltmer en
förutsättning för att transportföretag och varuproducerande
företag skall kunna lägga upp effektiva transportkedjor. En
adekvat logistikutbildning, eller motsvarande, är därför av stor
betydelse för att transportsektorns behov av välutbildad
arbetskraft skall kunna tillgodoses. Delegationen bör analysera
denna fråga vidare och kartlägga behovet av utbildningens
omfattning och inriktning.
Den nya delegationens huvuduppgift är att efter att ha kartlagt
relevanta förhållanden lägga fram ett heltäckande förslag till
hur staten kan stimulera en mer samhällsekonomiskt effektiv
användning av de olika trafikslagen. Särskild vikt skall fästas
vid de relationer där en kombination av olika trafikslag framstår
som ekonomiskt och även miljö- och säkerhetsmässigt önskvärd. I
detta sammanhang skall särskilt behovet av omlastningsmöjligheter
vid strategiska knutpunkter kartläggas liksom fördelningen av
ansvaret för att sådana anläggningar, i första hand terminaler,
finns varaktigt tillgängliga och kan utvecklas. Delegationen
skall lämna förslag till hur staten kan delta i en sådan
utveckling. Med terminaler avses såväl landbaserade anordningar
som hamnar. Delegationen skall belysa hur ansvaret för
terminalerna bör fördelas och vilka principer för avgiftssättning,
konkurrens osv. som bör råda för att främja samverkan mellan
trafikslagen. Vid bedömningen av vad som är en miljömässigt
önskvärd utveckling skall delegationen utgå från de miljömål som
fastställts av riksdagen (prop. 2000/01:130, rskr. 2001/02:36).
Det pågående arbetet i EU med förslagen till regler om järnvägs-
och hamnfrågor kan komma att förändra förutsättningarna för de
frågekomplex som rör terminaler. Sverige bör skaffa sig underlag
för överväganden om hur resultatet av detta EU-arbete bäst kan
omsättas i svensk lagstiftning. Dessa frågor har nu fått en helt
annan aktualitet än när den tidigare delegationen berörde dem i
sitt betänkande. Delegationen skall därför lämna förslag till hur
kommande EU-regler som avser terminaler bör genomföras i svensk
lagstiftning.
Arbetsmetoder och redovisning
Delegationens arbete skall bedrivas i nära samverkan med berörda
myndigheter och organisationer. Samråd skall ske med
Näringslivets nämnd för regelgranskning om konsekvenserna för små
företag av förslag som läggs fram. Delegationen skall i de frågor
som rör terminaler som har eller borde ha järnvägsförbindelse
samråda med Järnvägsutredningen (N2001:09). Vid behov kan
referensgrupper och arbetsgrupper knytas till delegationen.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 30 juni 2004. En
delredovisning av resultatet av kartläggningen av tekniska
begränsningar och förslag till forskningsinsatser samt en
kartläggning av utbildningsbehovet, dess inriktning och
omfattning skall lämnas till regeringen senast den 1 april 2003.
(Näringsdepartementet)