Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av det allmännas ingripanden vid ungdomsbrott, Dir. 2002:95
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-08-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 augusti 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att följa upp och
vidareutveckla 1999 års påföljdsreform såvitt avser unga
lagöverträdare. Arbetet skall utföras mot bakgrund av en analys
av hur de kriminalpolitiska intentionerna bakom det nuvarande
påföljdssystemet har förverkligats. Utredaren skall med denna
utgångspunkt göra en översyn av påföljdssystemet och lämna
förslag till hur detta kan vidareutvecklas och förbättras.
Uppdraget omfattar såväl frågan om valet av påföljd som
verkställigheten av de olika påföljderna. Möjligheterna
att utveckla påföljderna och skapa nya påföljdsalternativ skall
särskilt övervägas. De åtgärder som vidtas skall vara ägnade att
motverka att den unge återfaller i brott. Syftet med uppdraget är
att, med upprätthållande av de straffrättsliga principerna om
proportionalitet, förutsebarhet och konsekvens, gå vidare i
arbetet med att utveckla ett påföljdssystem för unga som har ett
pedagogiskt och tydligt innehåll samt att utifrån den unges
behov skapa bättre förutsättningar för ett återförande till ett
socialt välfungerande liv och på så sätt åstadkomma en positiv
förändring.
Bakgrund
I vårt land finns en lång tradition och bred förankring när det
gäller att särbehandla unga lagöverträdare i straffrättsligt
hänseende. Tanken bygger på erfarenheten att straffrättsliga
ingripanden mot unga människor måste anpassas till den unges brist
på mognad, begränsade erfarenhet och särskilda förhållanden.
Denna princip gäller särskilt åldersgruppen 15 till och med 17 år,
men också personer i åldern 18 till 21 år. För att kunna hindra
att unga utvecklar en kriminell livsstil krävs en helhetssyn. Det
är inte tillräckligt att fokusera på de brottsliga gärningarna
som sådana. Hela den unges situation måste beaktas, vilket kräver
samarbete mellan olika aktörer i samhället. Ett särskilt ansvar
vilar på socialtjänsten som har det övergripande samhälleliga
ansvaret för de ungas sociala situation och som därmed, så långt
det är möjligt, också ansvarar för vården av unga som begår brott.
Samtidigt har det allmänna uppgiften att se till att även de brott
som begås av unga beivras och att de grundläggande värden som
skyddas genom straffrättsliga regler upprätthålls. Dessa två
intressen kan i vissa fall framstå som svårförenliga och kan
därför utgöra ett dilemma vid det allmännas ingripande vid
ungdomsbrott.
Påföljden överlämnande till vård inom socialtjänsten
regleras i 31 kap. brottsbalken. Om den som är under 21 år och har
begått brott kan bli föremål för vård eller annan åtgärd enligt
socialtjänstlagen (2001:453) eller lagen (1990:52) med särskilda
bestämmelser om vård av unga får rätten överlämna till
socialnämnden att föranstalta om erforderlig vård inom
socialtjänsten enligt en för den tilltalade av nämnden uppgjord
vårdplan. Påföljden kan förenas med dagsböter eller ungdomstjänst.
Genom de förändringar i påföljdssystemet som genomfördes den 1
januari 1999 har den s.k. överlämnandepåföljden stramats upp och
dess innehåll utvecklats (prop. 1997/98:96, Vissa reformer av
påföljdssystemet). Kraven skärptes när det gäller de yttranden
som skall ges in till domstolen innan den dömer i målet.
Domstolen skall också på ett tydligare sätt pröva om de åtgärder
som planeras är tillräckligt ingripande med hänsyn till brottets
straffvärde, art och den unges tidigare brottslighet. Möjligheten
att undanröja påföljden vid misskötsamhet utvidgades också. Vidare
infördes möjligheten att förena påföljden med en föreskrift om
ungdomstjänst.
Vid samma tillfälle infördes även påföljden sluten ungdomsvård för
ungdomar i ålderskategorin 15 till och med 17 år. Om domstolen
finner att påföljden för någon som begått brott innan han eller
hon fyllt 18 år bör bestämmas till fängelse, skall den i stället,
om det inte finns särskilda skäl emot det, bestämma påföljden
till sluten ungdomsvård under viss tid, lägst fjorton dagar
och högst fyra år (31 kap. 1 a § BrB). Vid verkställigheten skall
den unges behov av vård och behandling sättas i fokus. Statens
institutionsstyrelse ansvarar för verkställigheten som skall
planläggas och genomföras i nära samarbete med socialnämnden i
den dömdes hemort.
Behovet av en reform
Det allmännas åtgärder mot ungdomsbrottslighet är ständigt föremål
för livlig debatt. Det är viktigt att fortlöpande se till att
påföljdssystemet för de unga är anpassat till rådande förutsättningar
och att intentionerna med lagstiftningen verkligen uppfylls.
1999 års reform
Avsikten med de förändringar i påföljdssystemet för unga som
genomfördes den 1 januari 1999 var att göra påföljden överlämnande
till vård inom socialtjänsten tydligare och att ge de
straffrättsligt motiverade kraven på förutsebarhet, konsekvens
och proportionalitet större utrymme. För att i möjligaste mån
hålla ungdomarna utanför kriminalvården infördes möjligheten att
förena överlämnandepåföljden med ungdomstjänst. Genom reformen
infördes också den nya påföljden sluten ungdomsvård, med syftet
att ersätta fängelsestraffen i åldersgruppen 15 till och med 17 år.
I prop. 1997/98:96, Vissa reformer av påföljdssystemet (s. 182)
angavs att reformen skulle utvärderas när den varit i kraft en
tid. Brottsförebyggande rådet, Socialstyrelsen och Statens
institutionsstyrelse har därför regeringens uppdrag att följa upp
och utvärdera påföljdsreformen för unga (dnr Ju 2001/4834).
Uppdraget skall redovisas senast den 29 november 2002.
Uppdraget innebär att Brottsförebyggande rådet och Socialstyrelsen
gemensamt följer upp och utvärderar påföljden överlämnande till
vård inom socialtjänsten när det gäller dess användning och
innehåll. Analysen skall ta sikte på påföljden såsom den har
kommit att utformas efter 1999 års reform. Inom ramen för
utvärderingen skall myndigheterna bland annat studera utformningen
av och innehållet i socialnämndens yttranden respektive vårdplaner.
I uppdraget ingår också att utreda hur och i vilken utsträckning
socialnämndens planerade insatser beaktas av domstolen vid
påföljdsvalet i förhållande till brottets straffvärde, art och
tidigare brottslighet. Vidare skall myndigheterna studera i vilken
utsträckning och under vilka förhållanden påföljden förenas med
böter respektive ungdomstjänst samt i det sammanhanget kartlägga
i vad mån kommunerna har en ungdomstjänstverksamhet. Myndigheterna
skall också följa upp vilka insatser som vidtagits från
socialtjänstens sida beträffande den unge efter domen på
överlämnande samt därvid redovisa vilka överväganden som ligger
till grund för beslut om de olika insatserna. Dessutom skall
myndigheterna utreda hur rutinerna för uppföljningen av vad som
sker med den unge efter ett överlämnande fungerar, däribland
socialnämndens och åklagarens agerande när
avsedda åtgärder beträffande den unge av olika skäl inte kommer
till stånd.
Uppdraget innebär också att Brottsförebyggande rådet skall belysa
huruvida påföljden sluten ungdomsvård har ersatt fängelse för
ungdomar och utreda skälen till att fler unga döms till sluten
ungdomsvård än som tidigare dömdes till fängelse. Brottsförebyggande
rådet skall särskilt undersöka förhållandet mellan
användandet av åtgärder enligt socialtjänstlagen (2001:453) och lagen
(1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga å ena sidan
och sluten ungdomsvård å den andra.
Vidare innebär uppdraget att Socialstyrelsen och Statens
institutionsstyrelse skall analysera och redovisa hur vården för
de dömda har utformats och i vilken utsträckning behov av samverkan
med andra huvudmän har kunnat tillgodoses utifrån de särskilda
vårdbehov vissa ungdomar har, hur utslussningen av de dömda
har utformats samt belysa vilka åtgärder från samhällets sida som
har vidtagits efter avslutad verkställighet.
Medling med anledning av brott
Riksdagen har antagit regeringens förslag till en särskild lag om
medling med anledning av brott (prop. 2001/02:126, Medling med
anledning av brott). Syftet med lagen som trädde i kraft den 1
juli 2002 är främst att tillgodose kraven på rättssäkerhet när
medling anordnas i statlig eller kommunal regi.
I betänkandet Medling vid ungdomsbrott (SOU 2000:105) föreslog
utredningen att det i 17 § lagen (1964:167) med särskilda
bestämmelser om unga lagöverträdare skulle anges att medling
skall utgöra en särskild grund för åtalsunderlåtelse.
Riksåklagaren m.fl. framhöll under remissbehandlingen av förslaget
svårigheterna med att tillgodose bl.a. kraven på likformighet och
förutsägbarhet.
Det bör finnas utrymme för att i framtiden utveckla medling till
att spela en mer framträdande roll i påföljdssystemet för unga
lagöverträdare, vilket på sikt torde kunna leda till fördelar för
såväl brottsoffer som samhället i stort. För att medling skall
kunna utvecklas i denna riktning krävs dels att medling kommer
till stånd på ett konsekvent och strukturerat sätt, dels att
medling visar sig ha sådan effekt att den upplevs som ett
trovärdigt inslag i samhällets reaktion med anledning av brott.
Frågan måste därför bli föremål för ytterligare överväganden.
Utredningen om medling vid ungdomsbrott föreslog även att
medlingsverksamheten skulle vara en obligatorisk verksamhet för
kommunernas socialtjänst. Regeringen fann emellertid att även
denna fråga krävde ytterligare överväganden, bl.a. mot bakgrund
av att utredningens förslag kritiserats för att det ålägger
socialtjänsten att tillhandahålla en metod bland flera för att
stödja brottsoffer och gärningsmän. Det saknas underlag för att
bedöma möjligheten att organisera medlingen på annat sätt. Frågan
har dessutom nära samband med frågan om medlingens ställning i
rättsprocessen. Dessa kvarstående frågor behöver således utredas
ytterligare.
I propositionen (s. 29) uttalar regeringen även att
det finns ett stort behov av att finna alternativ till de
traditionella reaktionerna på brott, särskilt när det gäller
brott som har förövats av unga lagöverträdare. Intresset för
alternativa former för ingri-panden är stort, inte bara när det
gäller medling.
En samlad översyn av påföljdssystemet bör göras
De ovan nämnda faktorerna talar för att nu göra en samlad översyn
av påföljdssystemet för unga lagöverträdare.
Enligt regeringens mening är det angeläget att arbetet med att
vidareutveckla påföljdssystemet för unga lagöverträdare kan
påbörjas så snart som möjligt, varför en särskild utredare bör
tillkallas redan innan den pågående utvärderingen av 1999 års
reform överlämnats till regeringen.
Uppdraget
Utredaren får i uppdrag att följa upp och vidareutveckla
påföljdssystemet för unga, med utgångspunkt från de
kriminalpolitiska intentioner som kom till uttryck i 1999 års
reform. Utredaren skall göra en översyn av påföljdssystemet och
undersöka i vilka former och på vilket sätt det allmänna skall ingripa
när unga begår brott. Uppdraget omfattar personer i åldern 15 till
21 år som har gjort sig skyldiga till brott.
Som anges ovan pågår för närvarande en utvärdering av 1999 års
påföljdsreform för unga lagöverträdare. Det kan antas att den
utvärderingen kommer att utgöra ett betydelsefullt kunskapsunderlag
för de fortsatta ställningstagandena om påföljdernas framtida
utformning. Mot denna bakgrund framstår det som angeläget
att inte redan nu i alltför stor utsträckning avgränsa förevarande
uppdrag. Det kan istället finnas anledning för regeringen att, när
utvärderingen är klar, i tilläggsdirektiv återkomma med mer
preciserade riktlinjer för utredarens arbete. I avvaktan på dessa
bör utredarens arbete inriktas på att belysa övergripande och
strukturella frågor.
I det följande anges riktlinjer för arbetets allmänna inriktning
samt frågeställningar som är av central betydelse för kommande
överväganden.
Arbetets allmänna inriktning
De grundläggande principer som redovisades i samband med 1999 års
förändringar skall alltjämt vara vägledande. Det innebär att
påföljdssystemet för unga lagöverträdare skall bygga på principen
att barn och ungdomar som har begått brott i första hand skall
bli föremål för insatser inom socialtjänsten. Det måste vara en
ambition att de åtgärder som vidtas skall syfta till att
åstadkomma en positiv förändring och att främja en gynnsam
utveckling, genom bl.a. vård och utbildning. För att uppnå detta
måste hänsyn tas till den unge förövarens hela livssituation.
Vidare måste samarbetet mellan berörda aktörer fungera samt
förutsättningar skapas för att den unge ska kunna återföras till
ett socialt välfungerande liv. De straffrättsliga principerna om
proportionalitet, förutsebarhet och konsekvens måste ha fortsatt
genomslag i påföljderna.
En huvuduppgift skall vara att undersöka möjligheterna att
utveckla och förstärka innehållet i påföljderna samt att skapa
nya alternativ.
Utredaren måste också ha som mål att skapa ett system som är
överskådligt och tydligt, såväl för den unge som begått brott
som för rättstillämparen.
Det är inte regeringens avsikt att åstadkomma någon generell
straffskärpning när det gäller unga lagöverträdare, utan främst
att se till att påföljdssystemet för unga har ett pedagogiskt
och tydligt innehåll. Det måste, liksom tidigare, vara ett mål
att minska användningen av frihetsberövande påföljder, särskilt
korta sådana.
I uppdraget ingår även att analysera hur behovet av en nationell
samordning av kompetens- och metodutveckling och spridande av
allmän information och kunskap kan tillgodoses när det gäller
ungdomsbrott och det allmännas ingripanden med anledning därav.
Överlämnande till vård inom socialtjänsten
Utredaren skall pröva om ytterligare åtgärder kan vidtas för
att förstärka och utveckla överlämnandepåföljden, förtydliga
socialtjänstens ansvar för vård och åtgärder beträffande
unga lagöverträdare samt redovisa vilka förändringar som i
så fall bör göras.
Utredaren skall också överväga hur samarbetet mellan
socialtjänsten och berörda myndigheter skulle kunna utvecklas
och förbättras och hur hinder i detta hänseende skall kunna
övervinnas.
Möjligheten att införa en s.k. ryggsäck
Som ett led i en förstärkning av samarbetet mellan berörda
myndigheter, vårdgivare och skola skall utredaren lämna förslag
på en modell där en person utses att ha ett särskilt ansvar för
den unge genom dels kontroll och uppföljning, dels samordning av
de insatser och åtgärder som vidtas från samhällets sida, en s.k.
ryggsäck. Förslaget bör ange former för ansvarsfördelning och
samarbete samt hur frågor om sekretess och kompetens bör lösas.
Denna modell skall även kunna tillämpas av so-cialtjänsten för barn
under 15 år.
I det här avseendet bör viss vägledning och erfarenheter kunna
inhämtas genom internationella utblickar och jämförelser av olika
modeller för behandling av unga lagöverträdare.
Sluten ungdomsvård
Utredaren skall överväga om tillämpningsområdet för sluten
ungdomsvård har en lämplig avgränsning, såväl i förhållande till
andra påföljder som i förhållande till andra åtgärder som vidtas
av det allmänna.
Utredaren skall även uppmärksamma vilka åtgärder som kan vidtas
för att stärka påföljdens innehåll och för att på andra sätt
främja den dömdes förutsättningar för ett liv i frihet utan
kriminalitet.
Påföljdskombinationen skyddstillsyn och fängelse
Utredaren skall analysera om det finns anledning att behålla
påföljdskombinationen skyddstillsyn och fängelse och om domstolen
bör ges möjlighet att, i stället för att förena en skyddstillsyn
med fängelse, besluta om skyddstillsyn i förening med sluten
ungdomsvård.
Böter
Utredaren skall undersöka om, och i så fall på vilka sätt,
bötesstraffets användningsområde kan begränsas när det gäller
unga lagöverträdare och vilka alternativ som står till buds,
såväl i fråga om påföljder som beslut om åtalsunderlåtelse.
Medling med anledning av brott
Utredaren skall följa utvecklingen av medlingsverksamheten i
landet och överväga vilken ställning i rättsprocessen medlingen
bör ha samt hur den bör organiseras. En målsättning bör vara att
medlingen, i vart fall på sikt, skall kunna utvecklas till en
verksamhet som är allmänt tillgänglig och som spelar en mer
framträdande roll i rättssystemet.
Häktning
Utredaren skall undersöka vilka möjligheter som finns att ersätta
häktning med andra former av placering eller andra åtgärder för
övervakning i kontrollerade former under utredningstiden. En
särskild fråga som bör övervägas är om det är möjligt att genom
placering på särskilda ungdomshem minska användningen av
häktningsinstitutet. Vidare bör utredaren pröva om det är möjligt
att placera häktade ungdomar på särskilda ungdomshem för att
undvika placering på allmänna häkten. Utredaren skall även belysa
vilka åtgärder som behöver vidtas för att möjliggöra placeringar
utanför de allmänna häktena.
Utredaren skall behandla tänkbara lösningar för att minska de
skillnader vad gäller tillgodoräknande av tid för frihetsberövande
som uppstår beroende på i vilken form den misstänkte unge har
berövats friheten med anledning av brott.
Arbetsformer m.m.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, särskilt
Brottsförebyggande rådet, Socialstyrelsen och Statens
institutionsstyrelse samt följa den fortsatta beredningen av
Psykansvarskommitténs betänkande (SOU 2002:3). Det är också
angeläget att utredaren i dialog med Barnombudsmannen och
Ungdomsstyrelsen inhämtar kunskap om de ungas åsikter i dessa
frågor.
Regeringen avser att inom kort besluta om direktiv till en
parlamentarisk kommitté med uppdrag att utforma en ny
kriminalvårdslag för såväl öppen som sluten kriminalvård.
Även detta arbete kommer att vara av betydelse för utredningens
överväganden.
För utredarens arbete skall innehållet i de olika dokument om
barn och ungdomsbrottslighet som har utarbetats inom ramen för
olika internationella organ, främst FN och Europarådet, vara
vägledande i den utsträckning som de är av betydelse för att
fullgöra uppdraget. Bland de internationella åtaganden som
Sverige gjort skall särskilt FN:s konvention om barnets rättigheter
framhållas.
Utredaren skall lägga fram fullständiga lagförslag och även
lämna förslag till förändringar i andra avseenden som uppdraget
kan ge anledning till. Detta gäller även till uppdraget
angränsande frågor av mer lagstiftningsteknisk karaktär som
utredaren eller de myndigheter som utredaren samråder med
uppmärksammar. Det står utredaren fritt att ta upp även andra
frågor inom ramen för uppdraget som aktualiseras under
utredningsarbetet.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474) varvid särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i
de delar förslagen innebär ökade kostnader eller minskade intäkter
för det allmänna och vid att redovisa förslagens betydelse för
brottsligheten och för det brottsförebyggande arbetet.
Uppdraget skall redovisas senast vid utgången av september 2004.
(Justitiedepartementet)