Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Finansinspektionens roll och resursbehov, Dir. 2002:94
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-07-11
Beslut vid regeringssammanträde den 11 juli 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga och
analysera Finansinspektionens nya roll och vilket resursbehov som
väntas uppstå mot bakgrund av de förändringar i inspektionens
ansvarsområde och uppgifter som beslutats eller som kan följa av
initierade nationella och internationella regeländringar.
Aktuella förändringar avser bl.a.
· krav på utvecklad tillsyn och reglering inom
värdepappersmarknadsområdet,
· nya regler för kapitaltäckning och
· nya bank- och finansieringsrörelseregler.
Utredaren skall särskilt granska utrymmet för självreglering på
värdepappersmarknaden, analysera hur stor roll självregleringen
bör få i framtiden och överväga på vilket sätt Finansinspektionen
kan få större inflytande och ansvar över självregleringen i
framtiden. Vidare skall utredaren lämna förslag till hur Sverige
bör organisera tillsynen över efterlevnaden av deinternationella
redovisningsstandarder som svenska börsbolag fr.o.m. år 2005
kommer att vara skyldiga att tillämpa. Utredaren skall även
överväga om, och i vilken omfattning, Finansinspektionen bör få
en roll vid tillsynen över revisorer, registrerade revisionsbolag
och revisionsverksamhet i bolag som givit ut värdepapper som är
noterade vid en börs eller en auktoriserad marknadsplats.
Utredaren skall utifrån dessa förändringar och den av
Internationella valutafonden (IMF) genomförda granskningen
analysera befogenheter och resursfrågor inom Finansinspektionen
samt lämna förslag i dessa delar. Utredaren skall också överväga
möjligheter till omprioritering av resurser inom
Finansinspektionen. Analysen bör också grundas på jämförelser med
tillsynsmyndigheter i andra länder, i första hand övriga
medlemsstater inom EU. Exempel på effektiv resursanvändning i
samband med tillsyn bör lyftas fram och beskrivas.
Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2003.
Bakgrund
Tillsyn av finansmarknaden i Sverige
Finansinspektionen är central förvaltningsmyndighet för tillsyn
över finansiella marknader, kreditinstitut och det enskilda
försäkringsväsendet.
De övergripande målen för Finansinspektionens verksamhet är bl.a.
· att bidra till stabiliteten i det finansiella systemet genom
tillsyn av finansiella företag, regelgivning och tillstånd,
samt
· att bidra till konsumentskyddet inom det finansiella systemet,
genom tillsyn av stabiliteten hos enskilda finansiella institut.
Utvecklingen på den svenska värdepappersmarknaden har medfört att
konsumentskyddet fått en större betydelse för hur den finansiella
tillsynen bedrivs. Från att ha varit en angelägenhet för en
relativt begränsad krets aktörer är utvecklingen på
värdepappersmarknaden nu något som berör en stor del av den
svenska befolkningen. Detta sammanhänger inte minst med
förändringarna i pensionssystemet. Vid halvårsskiftet 2001 var 41
procent av de svenska hushållens finansiella tillgångar placerade
i aktier och fonder, mot 25 procent tio år tidigare. Vidare har
andelen svenskar i yrkesverksam ålder som äger aktier,
obligationer eller andra finansiella instrument under den senaste
tjugoårsperioden ökat från 20 till närmare 80 procent.
Värdepappersmarknaden har även vuxit i betydelse inom det
finansiella systemet. I takt med värdepappersmarknadens ökade
globalisering ställs nya och annorlunda krav på tillsyn och
reglering. Ny teknik har en central roll i denna utveckling som
ur risksynpunkt innebär såväl fördelar som nackdelar.
De finansiella marknadernas allt ökande komplexitet och den
fortsatta internationaliseringen - tillsammans med konsumenternas
ökade intresse för värdepapperstjänster - talar för att
Finansinspektionens roll behöver stärkas. Detta gäller såväl
organisationen som de formella befogenheterna. Utvecklingen inom
EU understryker också detta behov.
På den svenska värdepappersmarknaden finns en lång tradition av
samspel mellan offentlig tillsyn och reglering samt
självreglering. En relativt stor del av övervakningen och
regleringen utförs av andra än Finansinspektionen. Bland annat
utövas tillsynen över revisionsverksamhet samt över revisorer och
registrerade revisionsbolag av Revisorsnämnden.
Samarbetet inom EU
För att bättre samordna den framtida regleringen av
värdepappersmarknaderna inom EU och öka samverkan mellan
tillsynsmyndigheterna i de olika medlemsstaterna lämnade en
expertgrupp inom EU i början av år 2001 förslag till
reformeringar av beslutsstrukturen inom området (den s.k.
Lamfalussy-rapporten). Med ledning av förslagen träffades en
överenskommelse i mars 2001 vid Stockholmstoppmötet. En viktig
del av förslagen var bildandet av en reformerad kommittéstruktur
med syfte att förenkla och effektivisera regelgivningen inom
värdepappersmarknadsområdet. Som en följd av överenskommelsen har
två nya kommittéer - Europeiska värdepapperstillsynskommittén och
Europeiska värdepapperskommittén - inrättats. Kommittéerna skall
bl.a. vara verksamma vid utarbetande respektive antagande av
genomförandeåtgärder avseende lagstiftning på
värdepappersmarknadsområdet.
Inom EU pågår för närvarande ett intensivt arbete med olika
EG-direktiv inom värdepappersmarknadsområdet, delvis som en följd
av handlingsplanen för finansiella tjänster (KOM (1999) 232). De
nya direktiven kommer bl.a. att leda till en reformerad
marknadstillsyn och ett förstärkt samarbete inom EU i fråga om
denna tillsyn. En central förändring är att det i varje
medlemsland skall finnas en enda ansvarig myndighet för tillsyn
av värdepappersmarknaden. Den svenska modellen med en relativt
omfattande självreglering kommer därmed med stor sannolikhet att
behöva förändras och Finansinspektionens roll som
tillsynsmyndighet stärkas. Arbetet inom EU medför således att den
svenska tillsynsmyndigheten för värdepappersmarknaden -
Finansinspektionen - i framtiden ges en starkare och tydligare
roll.
Direktivförslaget om insiderhandel och otillbörlig
marknadspåverkan (marknadsmissbruk) (KOM (2001) 281 slutlig)
innebär i huvudsak att regler införs som syftar till att motverka
otillbörlig marknadspåverkan, samt att räckvidden för
insiderbestämmelserna enligt rådets direktiv 89/592/EEG av den 13
november 1989 om samordning av föreskrifter om insiderhandel (EGT
nr L 334, 18.11.1989, s. 30, Celex 31989L0592) utvidgas. Förbudet
mot marknadsmissbruk riktar sig mot såväl fysiska som juridiska
personer. Direktivförslaget innehåller även vissa bestämmelser av
preventiv karaktär, såsom krav på ett snabbt offentliggörande av
insiderinformation. Medlemsstaterna åläggs att införa vissa
sanktioner mot överträdelser av direktivets bestämmelser. Vidare
anges att varje medlemsstat skall utse en enda tillsynsmyndighet
som skall tilldelas vissa angivna befogenheter och samarbeta med
övriga medlemsstaters tillsynsmyndigheter enligt vissa principer.
Sannolikt kommer det av direktivet att framgå att dess
bestämmelser skall vara genomförda i medlemsstaterna senast under
år 2004.
Inom EU pågår också ett arbete med att ta fram ett nytt direktiv
om prospekt. Förslaget har benämningen direktiv om spridning av
prospekt som skall offentliggöras när värdepapper erbjuds till
allmänheten eller tas upp till handel på en reglerad marknad (KOM
(2001) 280 slutlig). I dag finns svenska regler för prospekt
såväl i lag som i föreskrifter från Finansinspektionen, och
dessutom i rekommendationer från självreglerande organ. Ansvaret
för granskning av prospekt ligger hos Finansinspektionen och
Stockholmsbörsen. Viss granskning förekommer också hos de övriga
marknadsplatserna. Avsikten är att det nya prospektdirektivet
skall ersätta 1980 års direktiv om börsprospekt som numera är
inarbetat i Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/34/EG av
den 28 maj 2001 om upptagande av värdepapper till officiell
notering och om uppgifter som skall offentliggöras beträffande
sådana värdepapper (EGT nr L 184, 6.7.2001, s. 1, Celex
32001L0034) och rådets direktiv 89/298/EEG av den 17 april 1989
om samordning av kraven på upprättande, granskning och spridning
av prospekt som skall offentliggöras när överlåtbara värdepapper
erbjuds till allmänheten (EGT nr L 124, 5.5 1989, s. 8, Celex
31989L0298). Direktivförslaget om prospekt innebär bl.a. att
Finansinspektionen blir ansvarig för all granskning av prospekt.
Finansinspektionen ges troligen också rätt att besluta om
administrativa sanktioner vid överträdelser av prospektreglerna.
Delegation av vissa befogenheter kan bli möjlig, men direktivet
innebär sammantaget att Finansinspektionens roll stärks i
förhållande till finansmarknadens aktörer och självreglerande
organ. Direktivet förväntas bli antaget under år 2002. Direktivet
skall i sådant fall vara genomfört i medlemsstaternas nationella
lagstiftning under år 2004.
EG-kommissionen avser att under hösten 2002 lägga fram ett
förslag om revidering av rådets direktiv 93/22/EEG av den 10 maj
1993 om investeringstjänster inom värdepappersområdet (EGT nr
L 141, 11.6.1993, s. 27, Celex 31993L0022) och ett förslag till
direktiv eller förordning om öppenhetskrav för emittenter vars
värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad.
Därutöver har det inom EU antagits en förordning (rådets dok.
3626/1/2 REV1(fi,sv) ) som innebär att alla börsnoterade företag
fr.o.m. år 2005 skall upprätta koncernredovisning enligt de
internationella redovisningsstandarder (IAS/IFRS) som har
antagits för tillämpning inom gemenskapen.
Övrig utveckling
I pågående utvecklingsarbete ligger ett ökat krav på att
Finansinspektionen skall utveckla en mer riskfokuserad och
stabilitetsinriktad tillsyn. Krav följer bl.a. av den revidering
av internationella kapitaltäckningsregler som sedan flera år
tillbaka pågår parallellt inom Baselkommittén - en global
samarbetsorganisation för banktillsynsmyndigheter - och EU. De
nya kapitaltäckningsreglerna är avsedda att träda i kraft under
år 2006. Krav på en mer riskfokuserad och stabilitetsinriktad
tillsyn över banker och kreditmarknadsföretag ligger också i de
förslag som finns i Ds 2002:5 Reformerade bank- och
finansieringsrörelseregler som i sin tur bygger på förslag i
Banklagskommitténs huvudbetänkande (SOU 1998:160). Förslagen i
den nämnda departementspromemorian innebär dessutom att
Finansinspektionens ansvarsområde vidgas och att inspektionen
utrustas med ytterligare befogenheter och sanktionsmöjligheter.
Under hösten 2001 genomförde IMF en granskning av den finansiella
stabiliteten och tillsynen i Sverige. Granskningen genomfördes
inom ramen för ett "Financial Sector Assessment Program". Den
slutliga rapporten från granskningen kommer troligen att
presenteras under sommaren 2002.
Uppdraget
En särskild utredare skall kartlägga och analysera
Finansinspektionens förändrade roll och resursbehov mot bakgrund
av de förändringar som kännetecknar värdepappersmarknaden och
andra reformer som beslutats eller planeras inom
Finansinspektionens ansvarsområde. Effekter av förändringar som
utredaren skall beakta är
· krav på utvecklad tillsyn och reglering inom
värdepappersmarknadsområdet,
· nya regler för kapitaltäckning, samt
· nya bank- och finansieringsrörelseregler.
Utredaren skall i sitt arbete ta hänsyn till de synpunkter som
IMF kommer att föra fram i sin granskning av den finansiella
stabiliteten och tillsynen i Sverige. Vidare skall utredaren
granska hur självregleringen på värdepappersmarknaden fungerat
och vilket utrymme den bör få i framtiden mot bakgrund av denna
analys. Utredaren skall även överväga på vilket sätt
Finansinspektionen kan få ett större inflytande och ansvar över
självregleringen. Utredaren skall också överväga formen för och
organisationen av tillsynen över svenska börsbolags efterlevnad
av internationella redovisningsstandarder. Utredaren skall också
i övrigt beakta de krav som EU kan komma att ställa inom området.
Utredaren skall även överväga om, och i vilken omfattning,
Finansinspektionen bör få en roll vid tillsynen över revisorer,
registrerade revisionsbolag och revisionsverksamhet i bolag som
givit ut värdepapper som är noterade vid en börs eller en
auktoriserad marknadsplats.
Utredaren skall utifrån dessa förändringar och den av IMF
genomförda granskningen analysera befogenheter och resursfrågor
inom Finansinspektionen samt lämna förslag i dessa delar.
Utredaren skall också överväga möjligheter till omprioritering av
resurser inom Finansinspektionen. Analysen bör också grundas på
jämförelser med tillsynsmyndigheter i andra länder, i första hand
övriga medlemsstater inom EU. Exempel på effektiv
resursanvändning i samband med tillsyn bör lyftas fram och
beskrivas.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Finansinspektionen,
andra berörda myndigheter och pågående utredningar som har
relevans för detta utredningsuppdrag. Utredaren skall också
inhämta synpunkter från Svenska Bankföreningen, Sveriges
Försäkringsförbund, Svenska Fondhandlareföreningen,
Finansbolagens förening, Svenskt Näringsliv, FAR och Svenska
Revisorssamfundet. Utredaren skall beakta två av
Finansinspektionens rapporter som beskriver resurssituationen,
dels budgetunderlaget för Finansinspektionen budgetåren 2003-
2005 (Fi2002/1009), dels rapporten om Finansinspektionens
resursbehov för införande av nya kapitaltäckningsregler
(Fi2002/1432). Utredaren skall vidare ta hänsyn till vad som
händer i den fortsatta beredningen inom Regeringskansliet av
förslagen i Ds 2002:5 Reformerade bank- och
finansieringsrörelseregler, samt regeringens förslag avseende
Finansinspektionen i budgetpropositionen för år 2003.
Utredarens uppdrag skall redovisas senast den 28 februari 2003.
(Finansdepartementet)