Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av patientskadelagen (1996:799) och läkemedelsförsäkringen, Dir. 2002:92
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2002-06-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över patientskadelagen (1996:799)
och läkemedelsförsäkringen. Utredaren skall analysera om
nuvarande system för ersättning till patienter som skadas inom
hälso- och sjukvården och av läkemedelger ett tillfredställande
skydd för patienten. Utredaren skall även vid behov föreslå
åtgärder för hur respektive system kan förbättras i de fall ett
tillfredställande skydd saknas.
Bakgrund
Patientskadelagen (1996:799)
År 1975 skapades en patientförsäkring. Patientförsäkringen byggde
inledningsvis på ett frivilligt åtagande från
sjukvårdshuvudmännen. År 1997 ersattes den frivilliga
försäkringen av patientskadelagen (1996:799). Lagen innebar att
det blev obligatoriskt för alla vårdgivare i Sverige att teckna
en patientförsäkring.
I patientskadelagen finns bl.a. bestämmelser om rätt till
patientskadeersättning vid skador som har uppkommit i samband med
hälso- och sjukvård i Sverige. Med hälso- och sjukvård avses bl.a.
undersökning eller behandling som utförs av läkare, tandläkare,
sjuksköterska, sjukgymnast eller annan vårdpersonal. Även
blodgivning, provtagning och medicinsk forskning ingår. När det
gäller skador orsakade av läkemedel begränsas lagen till fall då
skadan är en följd av förordnande eller utlämnande av läkemedel i
strid med föreskrifter eller anvisningar.
Patientskadeersättning lämnas för personskada på patient om det
föreligger övervägande sannolikhet att skadan är orsakad på det
sätt som anges i någon av de sex punkterna i 6 §
patientskadelagen. Det gäller undersökning, vård, behandling
eller liknande åtgärd under förutsättning att skadan kunnat
undvikas genom ett annat utförande av det valda förfarandet eller
genom val av ett annat förfarande, fel hos medicinteknisk produkt
samt felaktig diagnostisering. Vidare lämnas ersättning för skada
orsakad av överföring av smittämne som lett till infektion,
olycksfall i samband med vård och behandling samt förordnande
eller utlämnande av läkemedel i strid med föreskrifter eller
anvisningar. Härifrån finns vissa reglerade undantag.
En patient som skadas inom hälso- och sjukvården behöver inte
bevisa att någon bland personalen gjort sig skyldig till fel
eller försummelse för att ersättning skall kunna lämnas.
Ersättningen enligt patientskadelagen bestäms enligt
skadeståndslagens regler med vissa begränsningar. Ersättning
betalas för både ideell och ekonomisk skada. Ett belopp om en
tjugondel av det basbelopp som gäller vid ersättningens
bestämmande räknas av (självrisk). En ordning med självrisk har
tillkommit som en spärr mot att kostnaderna för
patientskadeersättningen ökar i alltför hög grad som en följd av
anspråk på ersättning framför allt för smärre skador.
Patientskadeersättningens storlek är begränsad för varje
skadehändelse till högst 1 000 gånger basbeloppet, vilket år 2002
motsvarar ca 38 miljoner kronor. För varje skadad patient lämnas
för varje skadehändelse ersättning med högst 200 gånger
basbeloppet. Om ansvarighetsbeloppet om 1 000 gånger basbeloppet
inte räcker till gottgörelse åt dem som är berättigade till
ersättning, nedsätts deras ersättning med samma kvotdel för var
och en.
Patientskadelagen innehåller regler om preskription som innebär
att den som vill ha patientskadeersättning enligt
patientskadelagen förlorar rätten till ersättning om han inte
väcker talan inom tre år från det han fick kännedom om att
anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från
den tidpunkt då skadan orsakades.
Alla vårdgivare är skyldiga att ha en patientförsäkring som
täcker ersättning för skador som omfattas av patientskadelagen.
Patientskadeersättning utges av försäkringsgivaren dvs. det
försäkringsbolag där försäkringen är tecknad. Saknas
patientförsäkring svarar de försäkringsgivare som ingår i
patientförsäkringsföreningen solidariskt för den ersättning som
skulle lämnats om patientförsäkring hade funnits. Alla
försäkringsbolag som i Sverige marknadsför patientförsäkringar är
enligt patientskadelagen skyldiga att vara medlemmar i
patientförsäkringsföreningen. Regeringen fastställer stadgar för
föreningen. De försäkringsgivare som ingår i
patientförsäkringsföreningen skall tillsammans upprätthålla och
bekosta en patientskadenämnd. Nämnden skall yttra sig över
principiella eller tvistiga ersättningsfall. Nämnden skall
dessutom verka för en enhetlig och rättvis tillämpning av
patientskadelagens regler om patientskadeersättning. Ordföranden
och ledamöterna i nämnden, utom en försäkringsledamot, utses av
regeringen.
Även när patientskadeersättning kan lämnas enligt
patientskadelagen har den skadelidande möjlighet att i stället
vända sig till domstol och kräva skadestånd enligt
skadeståndslagen (1972:207).
Läkemedelsförsäkringen
Enligt patientskadelagen lämnas inte ersättning för skador som
orsakats av läkemedel i annat fall än då skadan orsakats av
läkemedel som förordnats eller lämnats ut i strid med
föreskrifter eller anvisningar. På detta sätt dras en gräns
mellan patientskadelagen och läkemedelsförsäkringen. Rätt till
ersättning för läkemedelsskador kan även följa av bestämmelserna
i produktansvarslagen (1992:18).
Läkemedelsförsäkringen är en frivillig, oreglerad, kollektiv
försäkring för skador som orsakats av läkemedel som
tillhandahållits i Sverige av medlemmarna i
Läkemedelsförsäkringsföreningen (LFF), antingen i deras egenskap
som svensk tillverkare eller som importör av i utlandet
tillverkat läkemedel. Samtliga medlemsföretag i LFF, vilket är i
princip alla företag som tillverkar eller importerar läkemedel
till Sverige, har åtagit sig att ersätta den som skadas av
läkemedel. Läkemedelsförsäkringsföreningen tecknar för sina
medlemmars räkning försäkring hos det schweiziska
försäkringsbolaget Zürich.
Läkemedelsförsäkringen tillkom år 1978 som en frivillig
försäkring sedan en statlig utredning lämnat förslag till en
kollektiv försäkring som skulle ersätta läkemedelsskador
(Produktansvar 1 - Ersättning för läkemedelsskador,
[SOU 1976:23]). Den frivilliga försäkringen bygger till stor del
på utredningens förslag.
I ersättningsbestämmelserna för läkemedelsförsäkringen definieras
läkemedelsskada som sjukdom eller annan skada av kroppslig art
som med övervägande sannolikhet har orsakats av medicinering
eller annan användning av läkemedel i sjuk- och hälsovårdande
syfte eller i klinisk prövning av nya läkemedel.
Försäkringens uppbyggnad gör att ersättning kan lämnas även om
skadan inte beror på någon bristfällighet hos läkemedlet. Det
innebär att försäkringen i princip omfattar såväl
utvecklingsskador som systemskador. Med utvecklingsskador menas
skador som beror på säkerhetsbrister, vilka inte ens den främsta
vetenskapliga expertisen kunde förutse vid den tidpunkt då
produkten sattes i omlopp. Systemskador är skador som är orsakade
av kända skaderisker hos produkter och som trots dessa risker är
godtagna i samhället.
Den person som har drabbats av en läkemedelsbiverkan i samband
med hälso- och sjukvård kan få ersättning för sina skador från
läkemedelsförsäkringen om vissa villkor är uppfyllda. Ersättning
lämnas framför allt för fysiska skador som har orsakats av
läkemedel vilka har sålts eller lämnats ut i Sverige.
Läkemedelsförsäkringen tar främst sikte på oförutsedda skador.
Skador som är orsakade av tidigare kända biverkningar kan
ersättas om de varit oväntade eller oväntat svåra i det enskilda
fallet. I de fall patienten har en allvarlig grundsjukdom får
patienten själv bära en större risk och acceptera svårare
biverkningar utan att kunna göra anspråk på ersättning.
Läkemedelsskada skall anmälas till försäkringsgivaren så snart
som möjligt, dock inte senare än 3 år efter att den skadade fick
kännedom om att skadan sannolikt har orsakats av läkemedel.
Läkemedelsförsäkringen innebär att ersättning för läkemedelsskada
bestäms enligt 5 kap. 1-5 §§ skadeståndslagen i den mån inte
annat föreskrivs i försäkringsvillkoren. Ersättning för lyte och
men eller annat stadigvarande men lämnas enligt normer som för
varje kalenderår fastställs av LFF. Ansvaret enligt LFF:s
åtagande enligt försäkringen är begränsat till 10 miljoner kronor
för varje skadad person och 200 miljoner kronor för samtliga
skador under ett och samma kalenderår.
Principiella eller tvistiga ersättningsfall kan underställas en
särskilt tillsatt nämnd - Läkemedelsskadenämnden - för utlåtande.
Regeringen utser ordförande samt fyra andra ledamöter i nämnden,
medan försäkringsgivaren utser en ledamot och LFF utser två
ledamöter. Arbetsordningen för nämnden fastställs av regeringen
efter förslag av LFF i samråd med försäkringsgivaren. Tvister
mellan försäkringsgivaren och skadelidande avgörs av skiljemän
enligt lagen (1999:116) om skiljeförfarande.
Till skillnad från patientförsäkringen som regleras i
patientskadelagen är läkemedelsförsäkringen frivillig.
Läkemedelsförsäkringen överensstämmer dock i många delar med
patientförsäkringen. Ersättningen i de båda försäkringarna
bestäms i huvudsak av skadeståndslagens regler.
Behovet av en översyn av försäkringssystemen
Patientskadelagen (1996:799) har nu varit i kraft i drygt fem år
och regeringen anser att det därför finns skäl att göra en
generell och förutsättningslös översyn av lagens funktion och
tillämpning. Även om skador orsakade av läkemedel ersätts i ett
system som är skilt från patientskadelagen (1996:799) finns det
anledning att i detta sammanhang även se över
läkemedelsförsäkringen i dessa avseenden.
Redan den omständigheten att patientskadelagen (1996:799) har
varit i kraft i drygt fem år gör alltså att det finns skäl att se
över lagen. I sammanhanget kan ändå några särskilda frågor lyftas
fram. Informationen kring försäkringarna är till vissa delar
otillfredsställande. Det är troligt att det i dag finns patienter
som inte känner till möjligheten att kunna få ersättning för
patient- och läkemedelsskador. Det finns även brister i kunskapen
hos sjukvårdspersonal när det gäller både försäkringarnas
existens och deras uppbyggnad, vilket i vissa fall leder till att
patienter får felaktig information om rätten till ersättning från
försäkringarna. Det tycks dessutom i vissa fall finnas en ovilja
från vårdgivares sida att informera patienten om var
patientförsäkringen är tecknad.
En annan fråga som bör belysas särskilt är försäkringarnas
bestämmelser om preskriptionstid. Det framhålls i olika
sammanhang att preskriptionstiden i vissa fall kan vara för kort.
Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag (LÖF) har i en skrivelse
till regeringen bl.a. pekat på problematiken kring
patientskadelagens preskriptionsbestämmelser. Problemet uppstår
främst för patienter där det tar flera år från skadetillfället
till insjuknandet eller upptäckten av skadan. Ett uppmärksammat
sådant exempel är personer som har smittats av hepatit-C.
Möjligheten till ersättning för den som har smittats av en person
som har drabbats av smitta i samband med hälso- och sjukvård är
en ytterligare fråga som bör uppmärksammas särskilt.
Lagutskottet har aktualiserat frågan om patientskadelagens
bestämmelse om självrisk i betänkandet Vissa ersättningsrättsliga
frågor (förnyad behandling) (bet. 1999/2000:LU11 s.13). Enligt
utskottets mening kan man inte bortse från att skador som åsamkas
en patient i hälso- och sjukvården får anses extra betungande för
den som drabbas. Riksdagen har därför gett regeringen till känna
att regeringen bör ta initiativ till en översyn av
patientförsäkringens bestämmelse om självrisk (rskr.
1999/2000:145).
Uppdraget
Utredaren skall se över det nuvarande försäkringssystemet för
patienter som skadas inom hälso- och sjukvården och överväga om
detta ger ett tillfredställande skydd för dessa. Om utredaren
bedömer att det finns ett behov av förändringar skall förslag
till åtgärder lämnas. Eftersom det finns ett starkt samband
mellan skador som uppstår vid användning av läkemedel som
regelmässigt faller under läkemedelsförsäkringen och
patientskador enligt patientskadelagen, skall utredaren även göra
en förutsättningslös översyn av om systemet för
läkemedelsförsäkringen ger ett tillfredsställande skydd för
patienten. Uppdraget omfattar däremot inte den rätt till
ersättning som kan följa av produktansvarslagen (1992:18).
Eventuella förslag skall noggrant väga eventuella ökade kostnader
för försäkringarna mot förbättringen av patientskyddet. Förslagen
skall utgå ifrån att det även fortsättningsvis bör vara skilda
försäkringssystem för patienter som skadas inom hälso- och
sjukvården och för patienter som skadas av läkemedel.
Riksdagen har givit regeringen till känna att det finns anledning
att göra en förutsättningslös översyn av patientskadelagens
bestämmelse om självrisk och de konsekvenser som ett slopande av
självrisken skulle föra med sig (bet. 1999/2000:LU11, rskr.
1999/2000:145). Utredaren skall genomföra en sådan översyn.
Utöver en generell översyn av försäkringssystemens tillämpning
skall utredaren även uppmärksamma patientskadelagens (1996:799)
och läkemedelsförsäkringens bestämmelser om preskription.
Möjligheten till ersättning för personer som smittats av någon
som drabbats av smitta i samband med hälso- och sjukvård, skall
även uppmärksammas. Vidare skall utredaren överväga hur
informationen kring försäkringarna kan förbättras. I detta
sammanhang bör även behovet av information som är tillgänglig för
personer med olika funktionshinder belysas.
Om utredaren bedömer att det finns behov av att klargöra
gränsdragningen mellan patientskadelagen och
läkemedelsförsäkringen skall ett klargörande ske och förslag till
åtgärder lämnas som förhindrar att enskilda fall hamnar mellan de
båda ersättningssystemen.
Utredaren skall göra de internationella jämförelser som anses
befogade. Utredaren bör i sitt arbete samråda med Patientskade-
respektive Läkemedelsskadenämnden vad gäller de
tillämpningsproblem som kan finnas i respektive system.
Redovisning av uppdraget
Den särskilde utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den
31 december 2003.
(Socialdepartementet)