Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny kriminalvårdslag, Dir. 2002:90
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-10-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 oktober 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt utredning skall tillkallas med
uppdrag att utarbeta förslag till en ny kriminalvårdslag.
Utredningen skall dels göra en genomgripande översyn av
regelverket i sak, dels se över den lagtekniska och språkliga
utformningen. Den nya lagen skall reglera verkställigheten av
samtliga kriminalvårdspåföljder, såväl sluten kriminalvård
(fängelse) som öppen (frivårdspåföljderna m.m.).
Kriminalvårdens möjligheter att förebygga återfall i brott är av
stor betydelse i den allmänna strävan att minska brottsligheten
och öka tryggheten i samhället. Utredningen skall därför särskilt
uppmärksamma frågor om hur verkställigheten kan anpassas så att
den förebygger återfall i brott utan att kraven på säkerhet och
samhällsskydd eftersätts. Resultatet skall bli en ny, modern
kriminalvårdslag som kan svara mot kraven på en effektivt och
humant bedriven kriminalvård.
Bakgrund
Kriminalvården har till uppgift att verkställa påföljderna
fängelse, skyddstillsyn och villkorlig dom med samhällstjänst
samt att svara för övervakningen av de villkorligt frigivna och
dem som står under intensivövervakning. De närmare bestämmelserna
om verkställigheten av fängelsestraff i anstalt och genom
intensivövervakning med elektronisk kontroll finns i särskilda
lagar med tillhörande förordningsföreskrifter. Bestämmelser om
verkställigheten av de s.k. frivårdspåföljderna finns framför
allt i brottsbalken och förordningen (1998:642) om verkställighet
av frivårdspåföljder. På samtliga områden finns
tillämpningsföreskrifter utfärdade av Kriminalvårdsstyrelsen.
1974 års kriminalvårdsreform
Under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet fördes en
livlig kriminalpolitisk debatt i Sverige och det pågick också ett
omfattande reformarbete. År 1971 tillsattes en
kriminalvårdsberedning för att göra en samlad bedömning av de
aktuella kriminalvårdsfrågorna och upprätta en plan för det
fortsatta reformarbetet. Beredningens betänkande Kriminalvård
(SOU 1972:64) lade grunden för den lag (1974:203) om kriminalvård
i anstalt (KvaL), som trädde i kraft den 1 juli 1974 och som
fortfarande gäller, även om ett flertal ändringar har gjorts.
Fängelseutredningen
I april 1992 beslutade regeringen att tillsätta en kommitté för
att göra en genomgripande översyn av de principer och det
regelverk som lades fast genom 1974 års kriminalvårdsreform.
Huvuduppgiften var att överväga vilka principer för
anstaltsplacering som borde tillämpas i framtiden och att anpassa
regelverket till dessa. Enligt direktiven skulle intresset av att
hålla anstalterna narkotikafria särskilt uppmärksammas.
Kommittén, som antog namnet Fängelseutredningen, framhöll i sitt
huvudbetänkande (SOU 1993:76) att utredningsuppdraget innefattade
såväl övergripande frågor av principiell betydelse som åtskilliga
detaljfrågor. Den utsatta tiden hade därför inte medgett
djuplodande överväganden och mera genomgripande analyser i alla
frågor. Utredningen föreslog att KvaL skulle ersättas med en ny
verkställighetslag (fängelselagen). I propositionen Ändringar i
kriminalvårdslagstiftningen (prop. 1997/98:95) konstaterade
regeringen att det i och för sig fanns omständigheter som talade
för att man på sikt borde utforma en ny lag om verkställighet av
fängelsestraff men att ett sådant arbete fordrade ytterligare
underlag.
1999 års påföljdsreform m.m.
I april 1992 tillsatte regeringen också en kommitté
(Straffsystemkommittén) med uppdrag att göra en övergripande
översyn av brottsbalkens påföljdssystem. Ett viktigt mål för
reformen var att minska användningen av framför allt korta
fängelsestraff. Detta var också syftet när försöksverksamheten
med verkställighet av korta fängelsestraff genom
intensivövervakning med elektronisk kontroll inleddes år 1994.
Verkställigheten reglerades i en särskild lag (1994:451) om
försöksverksamhet med intensivövervakning med elektronisk
kontroll.
Genom propositionen Vissa reformer av påföljdssystemet (prop.
1997/98:96), som delvis byggde på Straffsystemkommitténs
betänkande, permanentades och utvidgades systemet med
samhällstjänst och intensivövervakning med elektronisk kontroll
som verkställighetsform. Möjligheten till villkorlig frigivning
efter halva strafftiden avskaffades och påföljdssystemet för unga
lagöverträdare reformerades. Lagändringarna trädde i kraft den
1 januari 1999.
Som ett led i strävandena att förbättra frigivningsförberedelserna
och underlätta de intagnas övergång från ett liv i anstalt till
ett liv i frihet inleddes den 1 oktober 2001 en treårig
försöksverksamhet med möjlighet att verkställa de sista månaderna
av ett långt fängelsestraff genom intensivövervakning med
elektronisk kontroll (prop. 2000/01:76, Från anstalt till frihet).
Behovet av en utredning
Den kriminalpolitiska debatten
Sedan 1950-talet har brottsligheten ökat i Sverige och hela
västvärlden. Orsakerna till utvecklingen är mycket sammansatta
och har sin grund i samhällsutvecklingen i stort.
Välståndsökningen, urbaniseringen, ökad social rörlighet,
nöjeslivets utveckling, drogvanor och liknande utgör kärnan i
denna förklaring. Sådana faktorer låter sig bara i mycket
begränsad utsträckning påverkas av polisiära insatser eller
strängare straff. Det är insikten om detta som har lett till att
tyngdpunkten i den kriminalpolitiska debatten på senare år
förskjutits från repressiva åtgärder till ett brottsförebyggande
perspektiv.
Kriminologisk forskning har visat att ett begränsat antal
återfallsförbrytare står för en relativt stor del av den totala
brottsligheten. Varje år påbörjar närmare 20 000 personer
verkställigheten av en kriminalvårdspåföljd. Av dem återkommer ca
40 procent till kriminalvården inom tre år efter avtjänat straff.
Bland annat mot den bakgrunden är intresset stort för de
möjligheter att förebygga brott som finns inom ramen för
verkställigheten av påföljder.
Fram till slutet av 1970-talet präglades mycket av diskussionen
kring omhändertagandet av dem som begått brott av
behandlingstanken och behandlingsoptimismen. Denna inriktning kom
emellertid att allt mer kritiseras under 1970-talet. På vissa håll
gjordes gällande att återfall i brott inte kunde förebyggas genom
behandling. Senare tids behandlingsforskning har dock i hög grad
inriktats på att identifiera faktorer som påverkar benägenheten
att begå brott och åtgärder som har effekt när det gäller att
minska riskerna för återfall i brott. Uppföljning och utvärdering
har blivit centrala begrepp i verksamheten. Denna utveckling mot
en kunskapsbaserad verksamhet är mycket positiv och möjliggör en
prioritering av de insatser som ger bäst resultat.
Det förändrade klientelet
Det totala antalet individer som vid ett givet tillfälle
verkställer påföljder, i och utanför anstalt, har inte förändrats
nämnvärt de senaste åren. Däremot har de olika klientgruppernas
sammansättning förändrats.
På anstalterna har andelen intagna med långa strafftider ökat.
Det gäller inte minst de livstidsdömda som för tio år sedan var
39 och nu är drygt 100 stycken. Andelen narkomaner bland de
intagna har under samma period ökat med ca tio procent och
ungefär hälften av de intagna bedöms nu vara narkotikamissbrukare.
Allt tyder på att även andelen intagna med psykiska problem och
störningar har ökat väsentligt. Dessa förhållanden i förening med
uppkomsten av kriminella gängbildningar och en allt mer avancerad,
organiserad och internationaliserad brottslighet ställer helt nya
krav på verksamheten.
Införandet av alternativa påföljder och verkställighetsformer har
lett till en förändrad situation både på anstalterna och inom
frivården. Gruppen intagna med korta strafftider och typiskt sett
begränsade brotts- och missbruksrelaterade problem har i stort
sett försvunnit från anstalterna. Det har påverkat klimatet på
anstalterna.
Frivårdens uppdrag har breddats och blivit mer komplicerat. Bland
frivårdens klienter har andelen narkomaner ökat från 27 procent
till 40 procent under de senaste tio åren. Klienter som
verkställer den sista delen av ett långt fängelsestraff genom
intensivövervakning med elektronisk kontroll ställer andra krav
på verksamheten än de som döms till villkorlig dom med
samhällstjänst.
De ändrade förutsättningarna
Precis som all annan offentlig verksamhet har kriminalvården fått
delta i saneringen av statens finanser under 1990-talet.
Kriminalvården har tidigare kunnat bedriva sin verksamhet under
förhållandevis goda ekonomiska villkor och med begränsade krav på
resultatredovisning. Samhällsutvecklingen har emellertid
inneburit att kraven på ett kostnadseffektivt och resultatinriktat
arbetssätt har ökat. Kraven på svensk kriminalvård att utveckla
metoder för att på olika sätt påvisa och mäta resultaten av
vidtagna åtgärder kommer således att öka.
Behovet av ny lagstiftning
Många av de författningar som reglerar verkställigheten av
påföljder är från 1970-talet. Författningarna har ändrats vid ett
stort antal tillfällen. Förändringar har också skett i
angränsande regelverk, bl.a. har flera ändringar i
påföljdssystemet gjorts och en ny regeringsform har antagits. Det
finns bl.a. mot den bakgrunden ett behov av att på ett
genomgripande sätt se över den lagtekniska och språkliga
utformningen av regelverket för att åstadkomma en modern
reglering. De ändrade förutsättningarna i olika hänseenden för
vilka redogjorts ovan gör det också nödvändigt att i sak
reformera regelverket. En parlamentariskt sammansatt utredning
bör därför tillkallas och ges i uppdrag att utarbeta förslag till
ny lagstiftning och de författningsändringar i övrigt som krävs.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
För utredningen gäller följande allmänna utgångspunkter.
Senare tids reformer av påföljdssystemet kan sägas ha inneburit
en perspektivförskjutning från brottslingen till brottet som
grund för påföljdsbestämningen. Att värden som proportionalitet,
likabehandling och förutsebarhet är vägledande vid straffmätning
och påföljdsval hindrar emellertid inte att
behandlingsperspektivet ges stort utrymme på
verkställighetsstadiet. Inom ramen för utdömda påföljder skall
således stora ansträngningar göras för att rehabilitera de dömda
så att de inte återfaller i brott. Att finna de rätta formerna
för detta, med bibehållen trovärdighet i verkställigheten och
utan att kraven på samhällsskydd eftersätts, är den kanske allra
största utmaningen för framtidens kriminalvård.
Grundläggande för det återfallsförebyggande arbetet bör vara att
individens egen motivation till förändring tas till vara, framför
allt genom att positiv utveckling förstärks och uppmuntras.
Dagens verkställighetsreglering innehåller emellertid bara i
begränsad utsträckning incitament för skötsamhet. Det finns
därför, enkelt uttryckt, inte så mycket att tjäna på att sköta
sig och inte heller så mycket att förlora på att missköta sig.
Internationellt sett är detta ett mindre vanligt förhållande. Ett
mer utvecklat system för positiv respektive negativ förstärkning
skulle öka möjligheterna att påverka de dömdas beteenden och
måste därför ses som önskvärt. Självklart måste ett sådant system
präglas av respekt för de individuella förutsättningarna att leva
upp till de krav som kan ställas. Här måste uppmärksammas att
vissa grupper kan ha särskilda svårigheter och behov under
anstaltstiden, som t.ex. psykiskt störda och personer med
språksvårigheter. Utredningen skall överväga hur ett system med
denna inriktning kan åstadkommas.
En ytterligare utgångspunkt är att verkställigheten i det
enskilda fallet så långt det är möjligt skall kunna anpassas
efter säkerhetskrav och individuella behov och förutsättningar.
Även grupper av intagna kan ha speciella behov och
förutsättningar. Det gäller inte minst de kvinnliga intagna.
Detta talar för att kriminalvården i den nya lagstiftningen bör
ges bl.a. utökade möjligheter till differentiering,
verkställighet och utslussning från anstalt under olika grader
av slutenhet. Detta aktualiserar frågan om frihetsberövandets
närmare innebörd och gränserna för dess verkställighet.
Utredningen skall överväga hur en, på detta sätt i högre
utsträckning än i dag, individualiserad verkställighet kan uppnås
utan att kravet på samhällsskydd eftersätts. Självfallet måste
även kraven på förutsebarhet och rättssäkerhet för de dömda
beaktas. Dessa och andra frågor som skall behandlas av
utredningen hänger nära samman med olika verksamhetsfrågor inom
kriminalvårdens område. Exempelvis är frågan om differentiering,
både av behandlings- och säkerhetsskäl, beroende av anstalternas
utformning. Svenska anstalter är internationellt sett små. Större
enheter kan emellertid ge ökade möjligheter till riktad
behandling, minskad sårbarhet vid personalens bortovaro samt
kostnadsmässiga fördelar. Mycket talar därför för att
utvecklingen kommer att gå i en sådan riktning. Personalen, dess
sammansättning, kompetens och inställning, spelar också en
avgörande roll när det gäller kriminalvårdens möjligheter att
fullgöra sitt uppdrag. I en nära och professionell relation med
den dömde finns de största möjligheterna till påverkan.
Utredningen bör göra en bedömning av förslagens effekter på
anstaltsstrukturens respektive personalstrukturens utformning.
Trovärdigheten i de alternativa påföljderna och
verkställighetsformerna har stor betydelse för ambitionen att
minska användningen av framför allt korta fängelsestraff. Mot den
bakgrunden och i syfte att ytterligare förstärka det
återfallsförebyggande perspektivet är det viktigt att utveckla
innehållet i dessa verkställigheter vad beträffar villkor,
kontroll och påverkan. Utredningen skall överväga hur detta kan
ske.
Tiden efter villkorlig frigivning är kritisk när det gäller
risken för återfall i brott. Genom ett nära samarbete mellan den
öppna och slutna kriminalvården kan de i anstalt påbörjade
insatserna slutföras och följas upp efter frigivningen.
Självfallet krävs också att övriga huvudmän i samhället, t.ex.
för vård, behandling, sysselsättning och boende, tar sitt ansvar
och deltar i ett aktivt samarbete med kriminalvården. De frigivna
har i många fall ett stort behov av stöd och hjälp. Strävan efter
att förebygga och förhindra brott talar också för att
kontrollnivån under den här perioden bör vara förhållandevis hög.
Utredningen skall lämna förslag på hur innehållet i den prövotid
som löper efter villkorlig frigivning kan utvecklas så att dessa
syften uppnås.
Generellt gäller att verkställigheten av påföljder - inom de
ramar som kraven på rättssäkerhet, humanitet och likabehandling
uppställer - skall bygga på kunskap om vad som är verkningsfullt
för att uppnå olika resultat. För att verksamheten skall
utvecklas, resultat kunna mätas och riktiga prioriteringar göras
är det också nödvändigt att det som görs dokumenteras, följs upp
och utvärderas. Utredningen skall överväga hur en sådan ordning
kan främjas genom den nya verkställighetsregleringen.
Många anser att Sverige har en internationellt sett dyr
kriminalvård. Tänkbara orsaker till det är den relativt sett höga
personaltätheten, anstaltsstrukturens utformning och systemet för
lokalförsörjning. Det är viktigt att statens medel används på ett
så rationellt sätt som möjligt. Utredningen måste i sitt arbete
ta hänsyn till dessa krav på kostnadseffektivitet och analysera
de ekonomiska konsekvenserna av lämnade förslag ur ett sådant
perspektiv.
Många aspekter av kriminalvården berör frågor om mänskliga
rättigheter. Vidare är frihetsberövanden en av de prioriterade
frågor som lyfts fram i regeringens skrivelse 2001/02:83, En
nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna.
Utredningen skall därför i sitt arbete beakta de åtaganden
Sverige har vad gäller mänskliga rättigheter.
En ny kriminalvårdslag
Verkställigheten av påföljder inom kriminalvården regleras som
framgått i flera olika författningar: brottsbalken, KvaL,
förordningen (1974:248) om kriminalvård i anstalt, förordningen
(1998:642) om verkställighet av frivårdspåföljder, lagen
(1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll och
förordningen (1994:1060) om intensivövervakning med elektronisk
kontroll.
Utredningen skall lämna förslag till en samlad reglering av
verkställigheten av kriminalvårdspåföljder, både vad som skulle
kunna kallas öppen och sluten kriminalvård. De övergripande
riktlinjerna måste läggas fast i lag. Den närmare regleringen av
verksamheten bör dock så långt möjligt ske i författningar på
lägre nivå. Av regleringen skall framgå de principer som bör vara
vägledande för verkställighet av påföljder oavsett om den sker
inom eller utom anstalt. Givetvis måste även det behov av
särskild reglering för olika påföljder och verkställighetsformer
som finns tillgodoses. Förutsättningar och innehåll bör jämföras
och regleras på ett sådant sätt att verkställighetsregleringen
totalt sett ges en enhetlig och ändamålsenlig utformning.
Utredningen skall i sitt arbete prioritera de övergripande
frågeställningarna och målformuleringarna. Det finns inte behov
av och kommer inte heller inom utredningstiden vara möjligt att i
detalj överväga varje enskild sakfråga inom kriminalvårdens
område. Det kan få till följd att den nuvarande regleringen även
av vissa centrala frågor lämnas oförändrad i utredarens förslag.
Den nya kriminalvårdslagen skall präglas av en helhetssyn på
verkställigheten av påföljder. Förebyggandet av brott, både under
och efter verkställigheten skall stå i fokus. Utredningen skall
lägga vikt vid att ge lagen en uppbyggnad och språklig utformning
som är lättillgänglig och som ger uttryck för de
kriminalpolitiska ställningstaganden som den vilar på.
Den nuvarande kriminalvårdslagstiftningen är över huvud taget i
stort behov av språklig modernisering och redaktionell översyn.
Den använda terminologin behöver ses över för att ges en
pedagogisk och enhetlig utformning. Utredningens
författningsförslag bör i möjligaste mån vara
organisationsoberoende, dvs. inte bygga på att kriminalvården har
en viss myndighetsstruktur.
Utredningens uppdrag omfattar inte de allmänna reglerna om
tidpunkten för villkorlig frigivning från fängelsestraff.
Verkställighet av påföljder utom kriminalvårdens ansvarsområde
(se t.ex. lagen [1998:603] om verkställighet av sluten
ungdomsvård och lagen [1991:1129] om rättspsykiatrisk vård)
berörs inte heller av uppdraget. I syfte att så långt möjligt
begränsa utredningens uppdrag omfattar det slutligen inte heller
häktesverksamheten. Häktesverksamheten utgör emellertid en viktig
del i kriminalvårdens verksamhet och i det helhetsperspektiv som
bör prägla verkställigheten av påföljder. Utredningen skall
därför vid utformningen av förslaget till en ny lag ta hänsyn
till att även regleringen av häktesverksamhet på sikt skall kunna
föras in i den nya kriminalvårdslagen om så senare skulle bedömas
vara önskvärt.
I sitt arbete skall utredningen särskilt beakta vad ovan sagts om
de kriminalpolitiska utgångspunkterna, de ändrade
förutsättningarna för kriminalvårdens arbete och de nya krav som
samhället ställer på en effektivt bedriven verksamhet.
Utredningen skall beakta Sveriges internationella åtaganden,
särskilt vad gäller mänskliga rättigheter, och även ta del av
utländska kunskaper och erfarenheter på området.
Tre huvudområden framstår som särskilt angelägna att behandla i
utredningen: kriminalvårdens återfallsförebyggande arbete, kravet
på säker och trovärdig verkställighet samt reglerna för
överklaganden m.m.
Förebyggandet av återfall i brott
Verkställigheten av påföljder skall präglas av strävan att
förbättra de dömdas förutsättningar att leva ett liv utan
kriminalitet och droger efter verkställigheten. Ett sådant aktivt
återfallsförebyggande arbete bör bygga på vissa
grundförutsättningar.
All form av drogmissbruk måste identifieras och bekämpas. Ett
pågående missbruk omöjliggör inte bara den egna återanpassningen
utan har också negativa effekter på omgivningen, inte minst
gäller det i den slutna miljö som anstalterna utgör. Kampen mot
missbruket måste bedrivas både genom ambitiösa
behandlingsinsatser och effektiva kontrollåtgärder.
Kriminella värderingar, kriminella gängbildningar och andra
uttryck för en kriminell livsstil måste motverkas. Det finns
numera flera typer av behandlingsprogram som i utvärderingar
visat sig verkningsfulla för detta syfte. Sektionering och andra
säkerhetsåtgärder är också nödvändiga på anstalterna. Inte minst
viktiga i detta sammanhang är de påverkanseffekter som kan uppstå
i goda relationer mellan de dömda och kriminalvårdens personal,
lekmannaövervakare eller andra personer med uppgifter inom ramen
för verkställigheten av påföljder. Positiva sociala nätverk
fyller också en mycket viktig funktion. Kontakter med familj och
andra anhöriga måste självfallet främjas under verkställigheten.
Även kontakter med olika frivilligorganisationer och trossamfund
bör uppmuntras.
Att stärka de intagnas förmåga att sköta vardagliga sysslor och
klara sig på egen hand är en annan förutsättning för att främja
möjligheterna att leva ett socialt välordnat liv efter
verkställigheten. En målsättning när det gäller anstaltsvistelsen
är att denna så långt det är möjligt bör vara lik livet i frihet
i fråga om bl.a. vardagliga rutiner. Det innebär att utredningen
skall överväga om och i så fall på vilket sätt det är möjligt att
ställa högre krav på de intagna när det gäller vardagliga sysslor
och eget ansvarstagande. Vid utformningen av kraven måste
självfallet de intagnas olika förutsättningar och behov av stöd
beaktas. Det får inte vara så att kriminalvårdens omvårdnad och
villkoren i övrigt inom anstalterna leder till att intagnas
förmåga att sköta vardagliga sysslor, klara sig på egen hand och
i övrigt leva ett socialt välordnat liv försämras. I stället bör
varje tillfälle till utveckling av det personliga ansvarstagandet,
exempelvis genom införandet av s.k. självförvaltning på
anstalterna, utnyttjas.
Möjligheterna till egen försörjning har också stor betydelse i
detta sammanhang. Inom anstalterna bör stora ansträngningar göras
för att erbjuda teoretisk och praktisk utbildning samt
meningsfull arbetsträning. Alla som har behov av det bör erbjudas
grundläggande grundskole- och gymnasieutbildning. Utgångspunkten
i samhället är att var och en skall försörja sig själv genom
arbete alternativt förbereda sig för arbetslivet genom studier.
Detta skulle också kunna gälla den som vistas på anstalt. En väl
utvecklad och meningsfull verksamhet med arbete för de intagna
torde ha både behandlingsmässiga och ekonomiska fördelar och
behöver med en ändamålsenlig reglering inte vara oförenlig med
strävandena att intagna som behöver det också skall kunna ges
teoretisk utbildning eller delta i behandlingsprogram.
Utredningen skall mot den bakgrunden överväga regleringen av
de intagnas sysselsättningsplikt.
Slutligen krävs att åtgärder vidtas så att en positiv utveckling
som har inletts kan fullföljas efter verkställighetens slut. En
första förutsättning för det är att individens eget ansvar för
sin situation genomgående har betonats och stärkts. En annan är
att de inblandade myndigheterna har ett nära samarbete i varje
enskilt fall för att kunna ge det stöd och den hjälp som krävs.
När det gäller övergången från anstalt till frihet är det av
särskild betydelse att den förbereds noga och sker successivt.
Det är utredningens uppgift att överväga hur den nya
kriminalvårdslagen på bästa sätt kan bidra till att dessa
grundförutsättningar uppfylls.
Säker och trovärdig verkställighet
Det är inte acceptabelt att brott begås under det att utdömda
påföljder verkställs, vare sig det sker inom eller utom
anstalterna. Det är inte heller acceptabelt att
ordningsstörningar i anstalterna försvårar eller omöjliggör det
återfallsförebyggande arbetet med påverkan och behandling av de
intagna. Ett anstaltsklientel som till allt större del består av
långtidsdömda, narkomaner och psykiskt störda har gjort denna
uppgift allt mer komplicerad. Uppkomsten av kriminella
gängbildningar och en allt mer avancerad organiserad och
internationaliserad brottslighet har också bidragit till detta.
Det är nödvändigt att kriminalvården har effektiva verktyg att
motverka de kriminella nätverkens aktiviteter i anstalterna och
även i övrigt hantera intagna som utgör säkerhetsrisker eller
annars har en negativ inverkan på sin närmiljö. Utredningen skall
överväga hur regelverket bör vara utformat för att säkerställa
detta. Särskild uppmärksamhet måste ägnas åt kriminalvårdens
möjligheter att kontrollera de intagnas kontakter med omvärlden,
utdela varningar och senarelägga tidpunkten för villkorlig
frigivning, besluta om placering i avskildhet och använda
tvångsmedel. Även regleringen av placering på säkerhetsavdelning
bör uppmärksammas. Av intresse är också vilka nya
kontrollmöjligheter som den senaste tidens tekniska utveckling
medfört för säkerhetsarbetet. En särskild fråga är vilka
kontrollbefogenheter frivården bör ha i sin verksamhet.
Det är också angeläget att intagna inte vistas under högre
säkerhetsförhållanden än som är motiverat utifrån individuella
riskbedömningar. Utredningen skall överväga hur den nya
kriminalvårdslagen kan bidra till att detta intresse tillgodoses.
Överklagande m.m.
Nuvarande kriminalvårdsförfattningar ger omfattande möjligheter
att påkalla beslut i enskilda frågor och att överklaga fattade
beslut. Även rena bagatellärenden kan överklagas och många beslut
kan överklagas i mer än två instanser. Möjligheten att få frågor
av betydelse för verkställigheten prövade i beslut som kan
överklagas är grundläggande. Det är emellertid också viktigt att
systemet inte inbjuder till missbruk och att det i övrigt är
ändamålsenligt utformat. Prövningsförfarandet kan vidare sägas
präglas av bristande enhetlighet. Som besluts- och
överprövningsinstanser förekommer de lokala
kriminalvårdsmyndigheterna, Kriminalvårdsstyrelsen,
Kriminalvårdsnämnden, övervakningsnämnderna, de allmänna
domstolarna, förvaltningsdomstolarna och regeringen. Detta är ett
svåröverskådligt system som är till nackdel inte minst för den
som vill överklaga ett visst beslut. Ordningen för beslut och
överprövning inom kriminalvårdens område är således i flera
avseenden otillfredsställande och skall ses över av utredningen.
I denna del skall utredningen även uppmärksamma behovet av
eventuella följdändringar i lagen (1974:202) om beräkning av
strafftid och förordningen (1974:286) om beräkning av strafftid.
En särskild fråga som utredningen skall ta ställning till är
vilka bestämmelser som bör gälla för de personer som av olika
skäl, under en viss tid, verkställer fängelsestraff i häkte, t.ex.
i samband med omplaceringar eller i avvaktan på anstaltsplacering.
För närvarande gäller lagen om behandling av häktade och anhållna
m.m. även för denna grupp. Utredningen skall överväga om detta är
en lämplig ordning eller någonting som behöver ändras.
Utredningsarbetet
Betänkandena av Psykansvarskommittén (SOU 2002:3) och Utredningen
om frigivningsprövning av livstidsdömda m.m. (SOU 2002:26)
innehåller förslag som i hög grad berör verkställigheten av
påföljder. Utredningen skall följa den fortsatta beredningen av
dessa betänkanden som pågår inom Justitiedepartementet.
Utredningen bör också följa försöksverksamheten med intensifierade
insatser för att underlätta de intagnas övergång från anstalt till
frihet (se prop. 2000/01:76) och den utvärdering av verksamheten
som Brottsförebyggande rådet (BRÅ) gör på regeringens uppdrag.
BRÅ:s utvärdering av påföljdskombinationerna villkorlig dom och
samhällstjänst samt skyddstillsyn med samhällstjänst liksom
uppdraget att göra en inventering av kunskapsläget när det gäller
kriminalvårdens återfallsförebyggande arbete har också relevans
för utredningens arbete (se BRÅ:s regleringsbrev för år 2002).
Regeringen beslutade den 1 augusti 2002 om direktiv till en
utredning om påföljdssystemet för unga lagöverträdare. Även detta
arbete kommer att vara av betydelse för utredningens överväganden.
Som framhållits tidigare finns det många verksamhetsrelaterade
frågor på kriminalvårdens område som har ett nära samband med
verkställighetslagstiftningens utformning. Utredningen skall
därför ta del av resultaten av de granskningar av kriminalvårdens
verksamhet som på regeringens uppdrag görs av Statskontoret och
Riksrevisionsverket (se regeringens beslut den 25 april 2002 i
ärendena Ju2002/3013/KRIM och Ju2002/3014/KRIM).
Utredningen skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 december 2004.
(Justitiedepartementet)