Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1999 års skollagskommitté (U 1999:01), Dir. 2002:9
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-01-31
Sammanfattning av uppdraget
1999 års skollagskommitté (U 1999:01) får genom detta
tilläggsdirektiv ytterligare uppgifter samt förlängd tid med att
redovisa sitt uppdrag till den 16 december 2002.
Kommittén skall samverka med Gymnasiekommittén 2000 så att de
förslag till författningsändringar som Gymnasiekommittén 2000
lämnar stämmer överens med strukturen på det förslag till ny
skollag som 1999 års skollagskommitté lämnar.
Kommittén skall utreda och föreslå hur barn till utländska
beskickningsmedlemmar kan ges lika rätt till förskoleverksamhet,
skolbarnsomsorg och utbildning som övriga barn och ungdomar i
Sverige samt beräkna kostnaderna och föreslå finansieringsform
för detta.
Bakgrund
1999 års skollagskommitté
1999 års skollagskommitté tillkallades enligt regeringsbeslut den
25 februari 1999 med uppgift att göra en översyn av
skollagstiftningen. Kommittén skall bl.a. föreslå hur skollagen
(1985:1100) kan moderniseras genom att förenklas och förtydligas
samt bättre anpassas till ett målstyrt skolväsende och till den
ansvarsfördelning som råder mellan stat och kommun (dir. 1999:15).
Kommittén har fått förlängning till den 31 december 2001 med att
redovisa sitt uppdrag.
Gymnasiekommittén 2000
Gymnasiekommittén 2000 tillkallades enligt regeringsbeslut den
4 maj 2000 med uppdrag att bl.a. utreda och lämna förslag till en
framtida utformning av gymnasieskolans studievägsutbud (dir.
2000:35).
Kommittén fick genom regeringsbeslut den 1 februari 2001 i
tilläggsdirektiv (dir. 2001:8) att föreslå bl.a. hur samverkan
mellan skola och arbetsliv kan utvecklas samt hur ett ökat inslag
av lärande i arbetslivet i gymnasieskolan bör utformas.
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 april 2002.
Samordning av de två kommittéerna
1999 års skollagskommitté och Gymnasiekommittén 2000 arbetar båda
med frågor som rör gymnasieskolan, men de har utifrån sina
direktiv olika utgångspunkter.
1999 års skollagskommitté arbetar i första hand med
skolformsövergripande frågor, t.ex. hur en ökad rättssäkerhet för
elever kan åstadkommas, analys och definition av termer som
används i skollagen och förenkling och förtydligande av
lagstiftningen. 1999 års skollagskommittés förslag till ny
skollag kommer att innehålla förslag som rör samtliga verksamhets-
och skolformer.
Uppdraget för Gymnasiekommittén 2000 omfattar enbart
gymnasieskolan. De förslag som Gymnasiekommittén 2000 lägger fram
kommer sannolikt att kräva omfattande förändringar i nuvarande
kapitel om gymnasieskolan i skollagen. Det gäller såväl
gymnasieskolans inre struktur som terminologi och begrepp
kopplade till denna, men kan enligt direktiven även beröra
mottagande och intagning av sökande m.m.
För att få kommittéernas två kommande betänkanden att harmoniera
med varandra finns det skäl att samordna kommittéernas arbete.
Kommittén skall därför samverka med Gymnasiekommittén 2000 så att
de förslag till författningsändringar som Gymnasiekommittén 2000
lämnar stämmer överens med strukturen på det förslag till ny
skollag som 1999 års skollagskommitté lämnar.
Rätt till förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg och utbildning för
barn till utländska beskickningsmedlemmar
Som huvudregel gäller enligt skollagen (1985:1100) att ett barn
skall räknas som bosatt i Sverige för att tas emot i såväl
förskoleklass, grundskola som gymnasieskola (och motsvarande
skolformer). Vid tillkomsten av 1985 års skollag anfördes i
motiven att som bosatt i landet borde, liksom vid tillämpningen
av den då gällande skollagen, räknas den som rätteligen skulle
vara kyrkobokförd - numera folkbokförd - här (prop. 1985/86:10
s. 81). Diplomater - och vissa andra personer knutna till en
utländsk beskickning - folkbokförs normalt inte i Sverige.
Statens skolverk har i ett tillsynsbeslut (dnr 2000:2595)
konstaterat att barn till beskickningsmedlemmar från andra
EU-länder har rätt till kostnadsfri skolgång i Sverige med stöd
av EG-rättsliga bestämmelser. Kommunerna har däremot inte någon
skyldighet att ta emot diplomatbarn (och motsvarande) som inte
kan härleda en rätt till utbildning från EG-rätten eller
EES-avtalet. Kommunen får emellertid ta emot sådana barn i
grundskolan och gymnasieskolan.
Det är angeläget att även barn och ungdomar vars föräldrar
arbetar på beskickningar som tillhör andra länder än EU-länder
får rätt till kostnadsfri utbildning under vistelsen i Sverige.
Frågan om vilka kostnader detta skulle innebära samt hur det bör
finansieras bör därför utredas.
Det finns anledning att i detta sammanhang även se över rätten
till förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg för barn till
beskickningsmedlemmar från såväl EU-länder som från övriga
länder. Frågan om vilka kostnader detta skulle innebära samt hur
det skall finansieras bör därför utredas även beträffande denna
grupp.
Ett utökat uppdrag
Kommittén skall samverka med Gymnasiekommittén 2000 så att de
förslag till författningsändringar som Gymnasiekommittén 2000
lämnar stämmer överens med strukturen på det förslag till ny
skollag som 1999 års skollagskommitté lämnar.
Kommittén skall utreda och föreslå hur barn till utländska
beskickningsmedlemmar kan ges lika rätt till förskoleverksamhet,
skolbarnsomsorg och utbildning som övriga barn och ungdomar i
Sverige samt beräkna kostnaderna och föreslå finansieringsform
för detta.
Kommittén skall lägga fram förslag till de författningsändringar
som föranleds av dess ställningstaganden.
Arbetet skall redovisas i sin helhet senast den 16 december 2002.
(Utbildningsdepartementet)