Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vårdnad, boende, umgänge, Dir. 2002:89
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-06-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall utvärdera 1998 års reform om
vårdnad, boende och umgänge. Kommittén skall särskilt undersöka
- hur socialnämnderna har klarat av sina nya arbetsuppgifter,
- vad reformen har inneburit för strävandena att föra bort
vårdnadsfrågor från domstolarna och underlätta för föräldrar
att i så stor utsträckning som möjligt komma överens,
- hur de nya reglerna om gemensam vårdnad och boende tillämpas
och vilka följder reformen i denna del har fått.
Kommittén skall även utvärdera 1996 års reform om barns rätt att
komma till tals.
Kommittén skall därutöver göra en översyn av reglerna om
verkställighet i 21 kap. föräldrabalken. En av kommitténs
huvuduppgifter är att överväga om verkställigheten även i
framtiden skall handläggas av allmän förvaltningsdomstol eller om
handläggningen i stället bör flyttas till allmän domstol eller
någon statlig förvaltningsmyndighet. Vidare skall kommittén
överväga om man genom att utveckla medlingsinstitutet eller på
annat sätt kan uppmuntra samförståndslösningar. En annan uppgift
är att utreda om dagens regler om tvångsmedel och
verkställighetshinder är lämpliga och ändamålsenliga. Också
frågan om barnets rätt att komma till tals i verkställighetsmål
skall uppmärksammas.
Även vissa andra frågor om vårdnad, boende och umgänge skall
utredas.
Bakgrund
1998 års vårdnadsreform
Den 1 oktober 1998 ändrades föräldrabalkens regler om vårdnad,
boende och umgänge (prop. 1997/98:7, bet. 1997/98:LU12).
Ändringarna syftade till att betona vikten av
samförståndslösningar och underlätta för föräldrar att i så stor
utsträckning som möjligt komma överens. Ett annat syfte med
reformen var att bereda vägen för en ökad användning av gemensam
vårdnad. Ett viktigt inslag var en satsning på socialnämndernas
arbete. Föräldrar som är överens kan numera reglera vårdnad,
boende och umgänge genom avtal som godkänns av socialnämnden. Ett
avtal som godkänts av nämnden gäller och kan verkställas som ett
lagakraftvunnet domstolsavgörande. Föräldrarna kan få hjälp av
kommunen att ingå ett sådant avtal.
Genom reformen vidgades domstolens möjlighet att besluta om
gemensam vårdnad. Domstolen kan nu besluta om gemensam vårdnad
även om en förälder motsätter sig detta. En förutsättning är dock
att gemensam vårdnad är bäst för barnet. Principen att föräldrar
med gemensam vårdnad skall kunna enas i frågor som rör barnet
modifierades något. Sålunda infördes en möjlighet att besluta om
umgänge också när föräldrarna har gemensam vårdnad. Det blev
vidare möjligt att vid gemensam vårdnad besluta vem av
föräldrarna som barnet skall bo tillsammans med, vilket anses
innebära att domstolen även kan besluta att barnet skall bo hos
var och en av föräldrarna (s.k. växelvis boende).
I december 1998 gav regeringen Socialstyrelsen i uppdrag att
redovisa konsekvenserna av reformen och dess påverkan på
socialtjänstens familjerättsliga arbete. Socialstyrelsen
redovisade uppdraget i en skrivelse i april 2001. Som ett led i
Regeringskansliets arbete med att följa upp 1998 års reform hölls
i juni 2001 en hearing med berörda myndigheter och organisationer.
1996 års reform om barns rätt att komma till tals
Den 1 januari 1996 infördes i föräldrabalken uttryckliga
bestämmelser om barns rätt att komma till tals i mål och ärenden
om vårdnad och umgänge (prop. 1994/95:224, bet. 1995/96:LU2).
Ändringarna innebar att domstolen vid bedömningen av barnets
bästa skall ta hänsyn till barnets vilja med beaktande av barnets
ålder och mognad. Den som gör en utredning i mål om vårdnad och
umgänge skall, om det inte är olämpligt, söka klarlägga barnets
inställning och redovisa den för domstolen.
Genom 1998 års vårdnadsreform gjordes bestämmelserna om barns
rätt att komma till tals tillämpliga även på mål om barns boende
och vid socialnämndens prövning av föräldrarnas avtal. Samtidigt
markerades att barnets vilja inte endast är en omständighet att
beakta vid bedömningen av barnets bästa utan också något som
ibland bör beaktas fristående.
Verkställighet enligt 21 kap. föräldrabalken
Verkställighet av avgöranden om vårdnad, boende och umgänge
regleras i 21 kap. föräldrabalken. Bestämmelserna är tillämpliga
även för verkställighet av vissa utländska avgöranden. Mål om
verkställighet prövas av allmän förvaltningsdomstol.
Domstolen får uppdra åt en lämplig person (s.k. medlare) att
verka för att den som har hand om barnet frivilligt fullgör sina
skyldigheter. Misslyckas detta, skall domstolen besluta om
verkställighet.
Verkställighet får vägras, om det är uppenbart att förhållandena
har ändrats sedan den allmänna domstolens avgörande eller
socialnämndens godkännande av föräldrarnas avtal och det av
hänsyn till barnets bästa är påkallat att frågan prövas på nytt.
Verkställighet får vägras också när det finns en risk som inte
är ringa för att barnets själsliga eller kroppsliga hälsa skadas.
Har barnet fyllt tolv år, får verkställighet inte ske mot dess
vilja utom då domstolen finner det nödvändigt av hänsyn till
barnets bästa. Detsamma gäller om barnet inte har fyllt tolv år
men har nått en sådan mognad att dess vilja bör beaktas på
motsvarande vis.
Beslutar domstolen om verkställighet, får den förelägga vite
eller besluta att barnet skall hämtas genom polismyndighetens
försorg.
Behovet av en utredning
1998 års vårdnadsreform och 1996 års reform om barns rätt att
komma till tals
Såväl 1998 års vårdnadsreform som 1996 års reform om barns rätt
att komma till tals har varit i kraft under ett antal år. Tiden
är nu mogen att låta utvärdera reformerna.
Verkställighet enligt 21 kap. föräldrabalken
Någon egentlig översyn av verkställighetsreglerna har inte gjorts
sedan de infördes i föräldrabalken i slutet av 1960-talet. Genom
de ändringar som har gjorts under de senaste årtiondena i
föräldrabalken har sambandet mellan verkställighetsreglerna och
vårdnadsreglerna delvis gått förlorat. Ett exempel är att
reglerna om verkställighet fortfarande bygger på att gemensam
vårdnad uppkommer direkt på grund av lag. En allmän översyn av
verkställighetsreglerna bör nu göras, varvid vissa frågor bör
uppmärksammas särskilt.
Även andra frågor bör utredas
Vid behandlingen av 1998 års vårdnadsreform tillkännagav
riksdagen att möjligheten att från samhällets sida hjälpa
föräldrar att nå överenskommelser om barnets försörjning borde
övervägas tillsammans med vissa frågor om umgängesavdrag (se bet.
1997/98:LU12, rskr. 1997/98:230). Riksdagen har också
tillkännagett att en analys bör göras av möjligheten att införa
en automatisk prövning av vårdnadsfrågan i fall där den ena
föräldern gjort sig skyldig till grov brottslighet mot den andra
föräldern (bet. 2001/02:LU9, rskr. 2001/02:146). Det framstår som
lämpligt att de frågor som riksdagen tagit upp övervägs i detta
sammanhang.
I bl.a. frågor och interpellationer i riksdagen och i
utredningsbetänkanden har framförts synpunkter på och förslag
till ändringar i regelsystemet. Även vissa av dessa frågor bör
utredas nu.
Uppdraget
En kommitté med parlamentarisk förankring skall tillkallas och
får följande uppdrag.
En utvärdering av 1998 års vårdnadsreform
Kommitténs huvuduppgift är att undersöka hur de nya reglerna om
vårdnad m.m. tillämpas av domstolar och socialnämnder. På
grundval av undersökningen skall kommittén ta ställning till om
reglerna bör ändras i något avseende för att reformens
grundläggande syften skall uppnås, nämligen att underlätta för
föräldrar att i så stor utsträckning som möjligt komma överens,
att bereda vägen för en ökad användning av gemensam vårdnad och
att betona principen om barnets bästa.
Utvärderingen skall inriktas på hur socialnämnderna har klarat av
sina nya arbetsuppgifter och vad reformen har inneburit för
strävandena att föra bort vårdnadsfrågorna från domstolarna. Har
de nya reglerna blivit det instrument för att nå
samförståndslösningar som avsetts? En annan huvudfråga är vilka
följder de nya reglerna om gemensam vårdnad och boende har fått.
Det skall särskilt uppmärksammas hur de tillämpas när det har
förekommit övergrepp eller misstanke om detta. Skulle det visa
sig att möjligheten för domstolarna att besluta om växelvis
boende mot en förälders vilja har fått negativa effekter, skall
kommittén överväga om möjligheten bör begränsas eller avskaffas.
En närliggande fråga är beslutanderätten inom ramen för gemensam
vårdnad. Kommittén skall överväga om de regler om beslutsfattande
som i dag gäller vid gemensam vårdnad är lämpligt utformade mot
bakgrund av förutsättningarna att besluta om gemensam vårdnad mot
en förälders vilja. Kommittén skall uppmärksamma de problem som
Kommittén mot barnmisshandel har pekat på när det gäller att
tillförsäkra barn psykiatrisk vård och behandling (se SOU
2001:72). Kommittén skall eftersträva att regelsystemet blir så
utformat att gemensam vårdnad fungerar i det dagliga livet utan
att alltför stora avsteg görs från principen att föräldrar med
gemensam vårdnad skall kunna enas om det som rör barnet. Det är
viktigt att bestämmelserna står i samklang med den
familjerättsliga regleringen i övrigt; även föräldrar som bor
tillsammans kan ha svårigheter att komma överens.
Bestämmanderätten vid gemensam vårdnad bör så långt det är
möjligt och lämpligt vara densamma för föräldrar som bor
tillsammans som för särlevande föräldrar.
En utgångspunkt beträffande gemensam vårdnad är att det inte
skall ske en återgång till den ordning som gällde före 1998 års
reform och som innebar att en förälders motstånd mot gemensam
vårdnad i sig uteslöt den vårdnadsformen.
En utvärdering av 1996 års reform om barns rätt att komma till
tals
Kommittén skall undersöka hur domstolar och socialnämnder
tillämpar de nya bestämmelserna från år 1996, med de ändringar
som gjordes år 1998. På grundval av undersökningen skall
kommittén överväga om reglerna bör ändras för att syftet med
reformen skall uppnås, nämligen att skapa garantier för att barn
får komma till tals och att barnets vilja blir beaktad i
tillbörlig utsträckning. Det skall också övervägas om det finns
anledning att ytterligare stärka barnets rätt att komma till tals.
Att komma till tals är dock en rättighet för barnet, inte någon
skyldighet. I samband med 1996 års reform betonades vikten av att
reglerna inte verkar så att barnet utsätts för obehörig påverkan
eller så att det pressas att ta ställning. Kommittén skall
särskilt analysera vilka konsekvenser reformen fått med avseende
på barnets bästa. Har den lett till att berättigade
skyddsintressen satts åt sidan eller har den fått andra oönskade
effekter? Om kommittén kommer fram till att så är fallet, skall
kommittén överväga hur reglerna kan ändras för att bättre ta till
vara barnets intressen.
En översyn av verkställighetsreglerna i 21 kap. föräldrabalken
Kommittén skall göra en allmän översyn av verkställighetsreglerna.
Kommittén skall därvid undersöka hur reglerna tillämpas och ta
ställning till i vad mån de bör ändras. Utgångspunkterna för
kommitténs överväganden skall vara att allmän domstols och
socialnämnds beslut om vårdnad m.m. skall följas, att
verkställighet skall ske skyndsamt och att samförståndslösningar
skall sökas.
Kommittén skall särskilt uppmärksamma följande frågor.
En första fråga är vilket organ som skall pröva verkställighet av
avgöranden om vårdnad m.m., överflyttning av barn och vite.
Domstolsutredningen föreslog i sitt betänkande Domstolarna inför
2000-talet (SOU 1991:106) att verkställigheten skulle handläggas
av tingsrätterna i stället för av länsrätterna. Kommittén skall
redovisa de skäl som talar för och emot att handläggning sker vid
allmän domstol eller statlig förvaltningsmyndighet i stället för
som i dag vid allmän förvaltningsdomstol samt ta ställning till
om målen bör flyttas bort från förvaltningsdomstolarna. Anser
kommittén att verkställighetsfrågorna bör prövas vid allmän
domstol eller statlig förvaltningsmyndighet, skall det lämnas
förslag på hur målen bör handläggas och vilka
organisationsändringar som bör göras. En särskild fråga är i så
fall hur lekmannainflytandet alltjämt kan tillgodoses.
Allmän förvaltningsdomstol har ganska stora möjligheter att vägra
verkställighet, och det kan ifrågasättas om dagens ordning i
praktiken inte innebär att det kan bli fråga om en omprövning av
allmän domstols avgörande. Kommittén skall överväga om de
nuvarande reglerna kan stramas upp utan att skyddet för barnet
för den skull sätts åt sidan. En fråga som särskilt bör
uppmärksammas är om möjligheten att vägra verkställighet vid
ändrade förhållanden bör vara kvar eller om det är tillräckligt
att den som inte är nöjd med avgörandet kan få det omprövat i
allmän domstol.
Senare års reformer har syftat till att bana väg för
samförståndslösningar. Föräldrar uppmuntras i dag att försöka
lösa frågor som rör barnet innan en process inleds i domstol. Ju
tidigare samarbetssamtal eller andra åtgärder kommer till stånd,
desto lättare har föräldrarna att komma överens. Det är naturligt
att nu gå vidare med inriktning på samförståndslösningar i de
fall då allmän domstols avgörande inte följs och verkställighet
söks. Erfarenheterna visar att medling vanligen är ett bra sätt
att lösa tvister på verkställighetsstadiet. Kommittén skall
överväga hur medlingsinstitutet kan utvecklas och förbättras.
Frågor som skall uppmärksammas är om den tidsfrist inom vilken
ett medlingsuppdrag som regel skall slutföras bör förlängas och
om det i vissa svåra fall bör vara möjligt att utse flera medlare.
En annan fråga som skall tas upp är om det bör vara möjligt att
vid verkställighet utse medlaren eller någon annan person att
under viss kortare tid närvara när umgänge utövas. Det skall
också utredas om medlingsuppdraget bör inriktats på att få
föräldrarna att nå samförståndslösningar i stället för att som
i dag ta sikte på att få en tredskande part att rätta sig efter
allmän domstols dom eller ett godkänt avtal (se 21 kap. 2 §
föräldrabalken).
Inte minst för barnets skull är det angeläget att allmän domstols
avgöranden följs och kan genomdrivas. I dag kan två typer av
tvångsmedel vara aktuella vid verkställighet: vite och
polishämtning. Vite är inte alltid ett effektivt medel, och
hämtning kan ofta vara en för barnet mycket ingripande åtgärd.
Det är möjligt att andra åtgärder skulle vara lämpligare för att
förmå den som har hand om barnet att fullgöra sina skyldigheter
och bättre tillgodose barnets bästa. Det skall utredas vilka
tvångsmedel som bör finnas och vilka förutsättningar som bör
gälla för dem.
Verkställigheten har många gånger föregåtts av en process i
allmän domstol. Om barnet har fått komma till tals då, torde det
som regel saknas anledning att undersöka barnets vilja också vid
verkställigheten (se prop. 1994/95:224 och prop. 1997/98:7).
Ibland kan det dock ha förflutit så lång tid att barnets
inställning kan ha ändrats. Inte minst i dessa fall är det
viktigt att barnet får göra sin röst hörd. Kommittén skall
överväga om det behövs några lagändringar eller andra åtgärder
för att tillförsäkra barnet rätten att komma till tals vid
verkställigheten.
Kommittén skall vidare överväga om verkställighetsreglerna bör
ändras för att bättre samordnas med vårdnadsreglerna. Kommittén
skall därutöver göra en språklig och redaktionell översyn av
verkställighetsreglerna.
I detta sammanhang skall kommittén också utreda om mål om
överflyttning av barn enligt lagen (1989:14) om erkännande och
verkställighet av utländska vårdnadsavgöranden m.m. och om
överflyttning av barn bör föras samman till ett eller några
beslutande organ. Antalet sådana mål är få och genom att föra
samman dem skulle möjligen den kompetens som behövs lättare kunna
upprätthållas. Samtidigt är den principiella ordningen att
länsrätterna har generell kompetens som första instans och att
"specialforum" bör undvikas i möjligaste mån. Avvikelse från
denna princip kan tänkas om tillräckligt starka skäl talar för
det. Enbart det förhållandet att det rör sig om ett begränsat
antal mål har dock i andra sammanhang inte ansetts vara ett
sådant skäl (se prop. 1993/94:133 s. 32 och 1999/2000:142 s. 48).
I Regeringskansliet pågår i övrigt en översyn av 1989 års lag.
Andra frågor som skall utredas
Domstolsprocesser om vårdnad
Familjedomstolar och expertledamöter i familjemål har tidigare
övervägts och avvisats. Det har inte framkommit något som
föranleder att kommittén bör överväga dessa frågor på nytt.
Samtidigt är det viktigt att domstolarna har tillgång till ett
fullgott beslutsunderlag och till den särskilda sakkunskap som
kan behövas i vårdnadsmålen.
Domstolen ansvarar för att frågor om vårdnad blir tillbörligt
utredda. Kommittén skall bedöma om domstolarna och
socialnämnderna i dag får tillgång till allt det beslutsunderlag
som kan behövas. Om förhållandena inte anses tillfredsställande,
skall kommittén föreslå hur domstolarna och socialnämnderna kan
få tillgång till bättre underlag. Det är dock angeläget att barn-
och ungdomspsykiatrins resurser inte tas i anspråk i alltför stor
utsträckning och att målen inte onödigt drar ut på tiden (jfr bet.
1999/2000:LU15 s. 6).
Domstolen kan uppdra åt socialnämnden eller något annat organ att
utse någon att göra en vårdnadsutredning. Som regel görs
utredningen av en tjänsteman vid socialnämndens förvaltning.
Kommittén skall ta ställning till om den som gör en sådan
utredning bör få ta del av uppgifter från andra socialnämnder än
den han eller hon är knuten till. En möjlighet att ta in
uppgifter från andra socialnämnder finns när det gäller nämndens
prövning av föräldrars avtal (se 6 kap. 17 a § föräldrabalken).
Motsvarande bestämmelser saknas dock när det gäller den som gör
en vårdnadsutredning (jfr JO 2000/01:317 och 332 samt RÅ 1986 not
622). Även möjligheten att vid en utredning få tillgång till
uppgifter från hälso- och sjukvården bör ses över (jfr JO:s
beslut den 12 juni 2001 i ärende 2435-2000).
Kommittén skall - mot bakgrund av den kritik som i vissa
sammanhang riktats mot domstolarna (se bl.a. Barnombudsmannens
årsrapporter 2000 och 2002) - undersöka och beskriva vilken
kompetens i vårdnadsfrågor som finns hos domarna och vilken
kompetensutveckling som pågår. Anser kommittén att det finns
brister, skall det övervägas hur domarnas kompetens kan stärkas
ytterligare.
Det är möjligt att jämsides driva både en vårdnadsprocess och en
process om verkställighet. I undantagsfall kan detta leda till
att ett slutligt avgörande kan dröja till dess sex olika
domstolar har uttalat sig. Domar i vårdnadsmål vinner dessutom
inte rättskraft på vanligt sätt. Domstolen har vissa möjligheter
att komma till rätta med upprepade processer, t.ex. meddela dom
utan att utfärda stämning och ålägga en part som inlett rättegång
utan anledning att stå för motpartens rättegångskostnader. I en
departementspromemoria föreslås krav på prövningstillstånd vid
överklagande från tingsrätt till hovrätt (Ds 2001:36). Kommittén
skall överväga om det behövs ytterligare lagändringar, och i så
fall vilka, för att komma till rätta med långvariga och upprepade
domstolsprocesser. Något förbud mot omprövning av ett
vårdnadsavgörande kan inte komma i fråga. Däremot skall det
utredas om det är möjligt och lämpligt att inskränka rätten till
omprövning, t.ex. på så sätt att en talan inte får tas upp till
prövning förrän en viss minsta tid har förflutit från det frågan
senast avgjordes eller genom ett krav på väsentligen ändrade
förhållanden. En annan åtgärd som skall övervägas är att
inskränka rätten att överklaga interimistiska beslut. Även andra
åtgärder är tänkbara. En utgångspunkt skall vara att barnets
intressen skall tas om hand på bästa sätt och att de krav
rättssäkerheten ställer inte får sättas åt sidan.
Samförståndslösningar om barnets försörjning
1998 års vårdnadsreform inriktades, som framgått, på att
underlätta för föräldrar att nå samförståndslösningar när det
gäller vårdnad, boende och umgänge. Under riksdagsbehandlingen
uttalade lagutskottet i sitt av riksdagen godkända betänkande att
ett system där man eftersträvar samförstånd mellan föräldrarna
även när det gäller deras underhållsskyldighet borde övervägas
närmare (bet. 1997/98:LU12 s. 56). I det sammanhanget borde det
enligt riksdagen även undersökas vilka förutsättningar som finns
att med förändrade beräkningsmetoder, bl.a. i fråga om villkoren
för avdragsrätten och dygnsberäkningen vid umgängesavdrag,
åstadkomma förenklingar i tillämpnings- och administrativt
hänseende. Frågan att låta samarbetssamtalen omfatta också
barnets försörjning har under senare tid tagits upp av
Familjeutredningen (SOU 2001:24 s. 197) och av Domstolsverket i
verkets utvärdering av rättshjälpslagen (Dv-rapport 2001:6
s. 93 f. och 98 f.).
Kommittén skall överväga de frågor om barnets försörjning och
umgängesavdrag som sålunda tagits upp. Kommittén skall särskilt
ta ställning till om kommunerna i framtiden bör vara skyldiga att
erbjuda samarbetssamtal även beträffande barnets försörjning och
om de bör vara skyldiga att hjälpa föräldrar att träffa avtal om
underhåll.
Umgänge
Det är viktigt för barn att ha kontakt också med andra närstående
än föräldrarna, t.ex. mor- och farföräldrar. Det är i första hand
barnets vårdnadshavare som ansvarar för att barnets behov av
umgänge med andra närstående tillgodoses. Rätten att väcka talan
i domstol om sådant umgänge ligger i dag på socialnämnden.
Kommittén skall undersöka hur socialnämndens möjlighet att föra
talan används i praktiken samt överväga om det finns anledning
att ändra reglerna så att vissa närstående ges möjlighet att
själva föra talan om umgänge i domstol under vissa
förutsättningar. Kommitténs utgångspunkt skall vara att
domstolsprocesser om umgänge så långt möjligt bör undvikas. Även
de krav som den europeiska konventionen den 4 november 1950 om
skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna (Europakonventionen) ställer när det gäller skydd för
familjelivet och rätten till en rättvis rättegång skall
uppmärksammas (se bl.a. Scozzari och Giunta mot Italien,
Europadomstolens dom den 13 juli 2000 och Fidler mot Österrike,
Europakommissionens beslut den 3 december 1997).
Möjlighet att besluta om annan kontakt än direkt umgänge, t.ex.
genom brev, fax och telefon, finns i bl.a. Danmark och Finland.
Sådan kontakt skulle kunna vara värdefull för barnet och stärka
barnets rätt när direkt umgänge inte är lämpligt och när det är
svårt att få till stånd ett regelbundet direkt umgänge, t.ex.
därför att barnet bor långt från den ena föräldern. Frågan om att
i Sverige införa en möjlighet för domstol att besluta om sådan
kontakt övervägdes i samband med 1998 års vårdnadsreform. Det
saknades dock då underlag för att bedöma hur regleringen slagit
ut i andra länder och några regler föreslogs därför inte.
Kommittén skall redogöra för de erfarenheter som finns av regler
om annan form av kontakt samt ta ställning till om det bör
införas en möjlighet för domstol att besluta om annan kontakt
och, i så fall, vad som bör gälla för detta. Det arbete med en
konvention om umgänge med barn som just avslutats inom
Europarådet skall därvid beaktas.
Situationer där ett umgänge ställer särskilda krav
När det gäller föräldrar som gjort sig skyldiga till övergrepp,
men också när det gäller föräldrar som t.ex. lider av allvarliga
psykiska störningar eller missbrukar alkohol eller narkotika,
ställer ett eventuellt umgänge särskilda krav. Detsamma gäller i
de fall där en förälder som barnet bor tillsammans med har
skyddade personuppgifter. Särskilda krav med avseende på umgänget
kan även finnas när den ena föräldern genom beslut om
besöksförbud har förbjudits kontakta den andra föräldern. För att
socialnämnden skall få vetskap om sådana situationer och kunna
hjälpa till så att barnet kan få sitt behov av umgänge
tillgodosett infördes år 2001 en särskild anmälningsskyldighet
till socialnämnden för åklagare och domstol (4 a § förordningen
[1988:691] om tillämpning av lagen [1988:688] om besöksförbud).
En domstol eller en åklagare som meddelar beslut om besöksförbud
skall genast underrätta socialnämnden, om den som beslutet avses
skydda och den mot vilken beslutet avses gälla har gemensamma
barn under 18 år.
Kommittén skall undersöka i vilken utsträckning socialtjänsten
hjälper till för att underlätta umgänget i situationer där den
ena föräldern meddelats besöksförbud och i andra situationer där
umgänget ställer särskilda krav. Kommittén skall överväga om
ytterligare åtgärder behöver vidtas för att i förekommande fall
underlätta umgänget i de aktuella situationerna och för att skapa
garantier för att umgänget sker under betryggande former.
Kommittén skall i detta sammanhang uppmärksamma de oklarheter som
Justitieombudsmannen har pekat på när det gäller medverkan av
kontaktperson (se JO:s beslut den 25 april 2002 i ärende
3159-1999).
Våld i hemmet
Kommittén skall undersöka hur barnets bästa i dag tillgodoses i
de fall där en förälder gjort sig skyldig till allvarlig
brottslighet mot den andra föräldern, framför allt våldsbrott
(jfr bet. 2001/02:LU9). På grundval av den gjorda undersökningen
skall kommittén överväga om några åtgärder bör vidtas för att
bättre ta hand om barnets behov och intressen. Kommittén skall
därvid ta ställning till om det bör införas en automatisk
prövning av vårdnaden eller umgänget när en förälder begått vissa
brottsliga handlingar mot den andre.
Det ingår inte i kommitténs uppdrag att föreslå en lagändring som
innebär att en förälder automatiskt förlorar vårdnaden i sådana
situationer.
I anslutning till våld i hemmet har en annan fråga väckts,
nämligen den om talerätt. I dag kan socialnämnden väcka talan om
överflyttning av vårdnaden. Det kan inte helt uteslutas att det
skulle kunna ha positiva effekter och utgöra ett värdefullt
bidrag till strävandena att stärka barnets rätt om man lät även
andra göra det. När en tvist hamnar i domstol blir dock
förhållandet mellan dem som agerar lätt mer konfliktfyllt än vad
det annars skulle vara. Det är inte heller lämpligt att ge var
och en som anser sig stå barnet nära en möjlighet att inleda en
domstolsprocess. Kommittén skall överväga om en talerätt för
närstående likväl bör införas och, i så fall, ange vilka
förutsättningar som bör gälla för detta.
Folkbokföring
Enligt folkbokföringslagen (1991:481) skall en person
folkbokföras där han eller hon regelmässigt tillbringar sin
dygnsvila. Den som kan anses bosatt på fler än en fastighet anses
vara bosatt på den fastighet där han eller hon sammanlever med
sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses
ha sitt egentliga hemvist. Detta gäller också för barn.
Ett domstolsbeslut eller ett godkänt avtal om barnets boende får
inte någon avgörande betydelse för barnets folkbokföring (prop.
1997/98:7 s. 58). Detta kan göra det svårt för föräldrarna att
förutse de ekonomiska effekterna av ett beslut eller ett avtal om
barnets boende. Barnets folkbokföring har betydelse bl.a. för vem
av föräldrarna som har rätt att uppbära det särskilda bidraget
för hemmavarande barn inom bostadsbidraget. Kritik har också
riktats mot den praxis som utvecklats och som innebär att ett
barn ibland alltjämt skall vara folkbokfört på den fastighet där
familjen bodde innan föräldrarna separerade, trots att barnet
till övervägande del vistas hos den förälder som flyttat därifrån.
Någon avgörande betydelse bör inte heller i framtiden i
folkbokföringssammanhang tillmätas en dom eller ett avtal om
barnets boende. Mot bakgrund av den kritik som framförts skall
kommittén dock kartlägga gällande praxis och lämna förslag till
åtgärder för att öka förutsebarheten när det gäller
folkbokföringen. Det är möjligt att förutsebarheten skulle kunna
förbättras genom information till föräldrarna och genom
utbildningsinsatser. En del av de problem som kan finnas särskilt
vid växelvis boende kan eventuellt åtgärdas genom ändringar i
andra regelsystem (så har skett genom ändrade regler om
underhållsstöd vid växelvis boende, prop. 1999/2000:118).
Det ingår inte i kommitténs uppdrag att överväga dubbel
folkbokföring av barn som bor växelvis hos föräldrarna.
Skrivelser och brev
Ett flertal skrivelser och brev har kommit in till
Justitiedepartementet de senaste åren med synpunkter på nuvarande
lagstiftning på området. De ärenden som finns i departementet
skall i den mån det bedöms lämpligt och i samråd med kommitténs
ordförande överlämnas till kommittén.
Övrigt
Kommittén skall i första hand behandla de frågor som har tagits
upp ovan. Kommittén är oförhindrad att ta upp även andra
närliggande frågor om det bedöms motiverat. Arbetet skall ha ett
barnperspektiv: frågorna skall ses med barnets ögon och barnet
skall sättas i fokus.
Kommittén skall redovisa och beakta gällande rätt och pågående
lagstiftningsarbete i Norden. Kommittén skall redogöra för
effekterna för den nordiska rättslikheten av de förslag som läggs
fram. Kommittén skall också uppmärksamma den studie av
regelsystemen i Australien, Kanada och Storbritannien som
Nordiska ministerrådet genomför och som skall redovisas vid
utgången av år 2002.
Kommittén skall i sitt arbete följa och beakta den fortsatta
beredningen av de förslag som läggs fram i
departementspromemorian Utövandet av barns rättigheter i
familjerättsprocesser (Ds 2002:13) och i departementspromemorian
Ytterligare åtgärder för att motverka våld i nära relationer (Ds
2001:73). Även det pågående arbetet med en översyn av lagen om
erkännande och verkställighet av utländska vårdnadsavgöranden m.m.
och om överflyttning av barn skall beaktas.
Kommittén skall föreslå de författningsändringar som behövs.
Förslagens ekonomiska konsekvenser skall redovisas enligt vad som
anges i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474), varvid
särskild vikt skall läggas vid att redovisa förslag till
finansiering i de delar förslagen innebär ökade kostnader eller
minskade intäkter för det allmänna.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2004.
(Justitiedepartementet)