Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av EG:s direktiv om allmän produktsäkerhet, Dir. 2002:88
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-06-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att lämna förslag till hur
Europaparlamentetsoch rådets direktiv 2001/95/EG av den 3
december 2001 om allmän produktsäkerhet skall genomföras i svensk
rätt. Utredaren skall lägga fram förslag till de
författningsändringar som bedöms nödvändiga och andra åtgärder
som direktivet kan ge anledning till. Utredaren är fri att lämna
de förslag i övrigt som utredningsarbetet kan föranleda.
Bakgrund
I Sverige finns inom olika områden speciallagstiftning om
produktsäkerhet. Det finns bl.a. särskilda regler för livsmedel,
läkemedel, kemikalier, fordon och elektrisk materiel. Det finns
vidare lagstiftning för specifika varugrupper som har sin grund i
EG:s produktdirektiv, exempelvis lagen (1992:1326) om personlig
skyddsutrustning för privat bruk, lagen (1992:1327) om leksakers
säkerhet och lagen (1996:18) om vissa säkerhets- och miljökrav på
fritidsbåtar. Produktsäkerhet i allmänhet regleras genom
produktsäkerhetslagen (1988:1604), som skall tillämpas när det
saknas speciallagstiftning. Vidare skall produktsäkerhetslagen
tillämpas på specialreglerade varor och tjänster, i den mån
speciallagstiftningen saknar motsvarande former av
säkerhetsåtgärder.
Rådets direktiv 92/59/EEG av den 29 juni 1992 om allmän
produktsäkerhet genomfördes i Sverige 1994 genom i huvudsak vissa
ändringar i produktsäkerhetslagen.
Europaparlamentet och rådet antog den 3 december 2001 direktiv
2001/95/EG om allmän produktsäkerhet. Direktivet ersätter rådets
direktiv 92/59/EEG om allmän produktsäkerhet. Det nya direktivet
skall vara genomfört i medlemsstaterna senast den 15 januari 2004.
Detta föranleder en översyn av den svenska lagstiftningen på
området.
Produktsäkerhetslagen
Produktsäkerhetslagen tillämpas på sådana varor och tjänster som
tillhandahålls i näringsverksamhet och på varor som
tillhandahålls i offentlig verksamhet. En förutsättning är dock
att varan eller tjänsten i inte obetydlig omfattning utnyttjas
eller kan komma att utnyttjas av konsumenter för enskilt bruk.
Lagen har till ändamål att motverka att varor och tjänster
orsakar skada på person eller egendom. För att uppnå detta kan en
näringsidkare åläggas att lämna säkerhets- och
varningsinformation, förbjudas att sälja varor eller tjänster
samt åläggas att återkalla varor och tjänster. En näringsidkare
kan också förbjudas att exportera en farlig vara. Ett åläggande
eller ett förbud enligt lagen får dock inte meddelas i den mån
det i annan författning eller i beslut av myndighet har meddelats
särskilda bestämmelser om varan eller tjänsten med samma ändamål
som åläggandet eller förbudet skulle fylla.
Beträffande åläggande om säkerhetsinformation krävs att
näringsidkaren tillhandahåller en vara eller tjänst utan att
lämna information som har särskild betydelse för att förebygga
att varan eller tjänsten orsakar skada på person eller egendom.
När det gäller övriga typer av ingripanden krävs att det
föreligger särskild risk för skada på person eller egendom.
Konsumentverket utövar tillsyn enligt produktsäkerhetslagen. För
specialreglerade varor och tjänster ligger dock tillsynsansvaret
på den myndighet som anges i specialregleringen. Exempel på
sådana tillsynsmyndigheter är Livsmedelsverket, Elsäkerhetsverket
och Kemikalieinspektionen.
Om Konsumentverket eller någon annan tillsynsmyndighet finner att
någon åtgärd behövs för att motverka att en vara eller tjänst
orsakar skada på person eller egendom, bör förhandlingar inledas
med det ansvariga företaget. Om ärendet är brådskande eller andra
skäl talar emot det, behöver tillsynsmyndigheten inte föra
förhandlingar. Om det behövs ett åläggande eller förbud, skall
tillsynsmyndigheten överlämna frågan till Konsumentombudsmannen
(KO). KO kan därefter ansöka om ett sådant åläggande eller förbud
hos Marknadsdomstolen, som prövar frågan. Om det finns särskilda
skäl, kan åläggande eller förbud meddelas av Marknadsdomstolen
även för tiden till dess frågan slutligt har avgjorts.
Marknadsdomstolen kan även förbjuda en näringsidkare att
exportera en vara, om näringsidkaren tillhandhåller en vara som
innebär en särskild risk för allvarlig skada på person. I fall
som inte är av större vikt kan KO förelägga ett företag att lämna
säkerhets- eller varningsinformation (informationsföreläggande),
förbjuda företaget att fortsätta att sälja varan eller tjänsten
(förbudsföreläggande) eller ålägga företaget att återkalla en
vara eller tjänst (återkallelseföreläggande). Ett sådant
föreläggande måste emellertid godkännas av företaget för att bli
gällande. Om föreläggandet blir godkänt av näringsidkaren, gäller
det som ett åläggande eller förbud av Marknadsdomstolen. Ett
åläggande eller förbud skall förenas med vite, om det inte är
uppenbart onödigt.
Näringsidkare är skyldiga att på anmaning av en tillsynsmyndighet
avge yttrande och lämna de upplysningar som begärs samt
tillhandahålla handlingar, varuprover och liknande som kan ha
betydelse för utredningen. För att tillsynsmyndigheten skall
kunna kontrollera att förbudet eller åläggandet följs, gäller
denna skyldighet även efter det att ett förbud eller åläggande
meddelats.
Tidigare utrednings- och lagstiftningsarbete
Produktsäkerhetslagen trädde i kraft den 1 juli 1989 (prop.
1988/89:23, bet. 1988/89:LU13, rskr. 1988/89:61). Dessförinnan
reglerades allmänna produktsäkerhetsfrågor bl.a. i 3 och 4 §§ i
1975 års marknadsföringslag (1975:1418). Till grund för
lagstiftningsärendet låg Produktåterkallelsekommitténs betänkande
Produktsäkerhetslag (SOU 1987:24).
Produktsäkerhetslagen ändrades 1991 då det infördes en möjlighet
för Marknadsdomstolen att förbjuda näringsidkare att exportera
varor som medför särskilda risker för allvarliga personskador
(prop. 1990/91:91, bet. 1990/91:LU31 rskr. 1990/91:271, SFS
1991:358).
År 1994 genomfördes rådets direktiv 92/259/EEG om allmän
produktsäkerhet genom i huvudsak vissa ändringar i
produktsäkerhetslagen (prop. 1993/94:203, bet. 1993/94:UU23,
rskr. 1993/94:367, SFS 1994:610). Regeringen gjorde då
bedömningen att gällande lagstiftning i huvudsak uppfyllde
direktivets krav och mot denna bakgrund föreslogs endast en
mindre lagändring avseende möjligheterna att återkalla farliga
produkter. Produktsäkerhetsutredningen ansåg emellertid i sitt
betänkande Produktsäkerhetslagen och EG (SOU 1993:88) att mer
omfattande ändringar i lagen var nödvändiga för att anpassa den
svenska lagstiftningen till direktivet. Utredningen föreslog bl.a.
att det skulle införas en definition av begreppet "säker vara".
Som en del av genomförandet av direktivet beslutade regeringen
även förordningen (1993:1322) om informationsutbyte inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet i fråga om farliga
konsumentvaror.
Produktsäkerhetslagens tillämpningsområde utvidgades 1996 till
att även omfatta varor som tillhandahålls i offentlig verksamhet
(prop. 1995/96:123 bet. 1995/96:LU21, rskr. 1995/96:211, SFS
1996:334).
I den konsumentpolitiska kommitténs betänkande Starka konsumenter
i en gränslös värld (SOU 2000:29) konstaterades att behovet av
snabba ingripanden är särskilt stort inom produktsäkerhetsområdet.
Det påtalades också att dagens ordning med domstolsprocess är en
resurskrävande procedur som kan tillgripas endast i begränsad
omfattning. Därtill pekade kommittén på att det finns omotiverade
skillnader mellan de befogenheter som Konsumentverket respektive
KO har enligt produktsäkerhetslagen och de befogenheter som andra
tillsynsmyndigheter har enligt speciallagstiftning på
produktsäkerhetsområdet. Kommittén ansåg att Konsumentverket på
detta område bör ges rätt att utfärda förbud eller ålägganden vid
vite med möjlighet att överklaga till domstol (se s. 369-401).
Kommittén lämnade i denna del inte några författningsförslag. I
propositionen Handlingsplan för konsumentpolitiken 2001-2005
(prop. 2000/01:135) gjorde regeringen bedömningen att det finns
skäl att närmare överväga KO:s befogenheter att snabbt kunna
ingripa när det t.ex. gäller produkter som utgör en omedelbar
fara för konsumenterna. Regeringen uttalade också att denna fråga
kommer att övervägas i samband med den nu aktuella översynen av
produktsäkerhetslagstiftningen (se s. 78-81). Det kan vidare
nämnas att frågan om huruvida beslutsbefogenheterna skulle ges
till vederbörande tillsynsmyndighet eller till domstol också
diskuterades i förarbetena till produktsäkerhetslagen (se prop.
1988/89 s. 63-64). Denna fråga var också föremål för regeringens
bedömning i samband med genomförandet av rådets direktiv
92/259/EEG om allmän produktsäkerhet (se prop. 1993/94
s. 231-233).
Det nya allmänna produktsäkerhetsdirektivet
Syftet med det nya direktivet är att säkerställa att endast säkra
produkter släpps ut på marknaden (artikel 1). Det omfattar alla
produkter som är avsedda för konsumenter eller som kan komma att
användas av konsumenter, under rimligt förutsebara förhållanden,
och som tillhandahålls i kommersiell verksamhet oavsett om
produkten är ny eller gammal. Vissa undantag görs dock för
antikviteter och produkter som skall renoveras innan de tas i
bruk, om konsumenten får information om förhållandet före köpet
(artikel 1 och 2).
Direktivet omfattar inte tjänster, men kommissionen skall enligt
direktivet identifiera behov, möjligheter och prioriteringar för
gemenskapsåtgärder i fråga om tjänsters säkerhet och överlämna en
rapport till Europaparlamentet och rådet före den 1 januari 2003
tillsammans med lämpliga förslag på området (artikel 20).
I direktivet definieras begreppen produkt, säker produkt, farlig
produkt, allvarlig risk, tillverkare, distributör, återkallelse
och tillbakadragning (artikel 2).
Tillverkare åläggs enligt direktivet att endast släppa ut säkra
produkter på marknaden. En produkt som uppfyller nationella
standarder som överför s.k. europastandarder presumeras under
vissa förhållanden vara säker (artikel 3). Kommissionen skall ge
de europeiska standardiseringsorganen i uppdrag att utarbeta
dessa standarder i enlighet med en procedur som motsvaras av den
som finns i produktdirektiv som har utarbetas enligt den s.k. nya
metoden, som infördes 1985 inom dåvarande EG (artikel 4).
I förhållande till det tidigare produktsäkerhetsdirekivet har
tillverkarna och distributörerna nu fått ett större
informationsansvar gentemot konsumenterna och myndigheterna.
Dessutom åläggs företagen ett större ansvar att samarbeta med
tillsynsmyndigheterna (artikel 5).
Medlemsstaterna skall se till att tillverkare och distributörer
iakttar skyldigheterna enligt direktivet så att endast säkra
produkter släpps ut på marknaden. Medlemsstaterna skall därför
säkerställa att det finns regler om effektiva, proportionella och
avskräckande påföljder om företagen inte följer de nationella
reglerna. Tillsynsmyndigheterna skall ha befogenheter att vidta
nödvändiga åtgärder mot företagen, om de inte uppfyller kraven på
att endast släppa ut säkra produkter på marknaden (artikel 6-8).
Den s.k. försiktighetsprincipen har införts i direktivet (artikel
8.2).
I direktivet anges de grundläggande allmänna kraven på
medlemsstaternas marknadsövervakning (artikel 9).
Informationsutbyte till följd av att en medlemsstat exempelvis
begränsar utsläppandet av en produkt på marknaden skall även
fortsättningsvis ske inom ramen för RAPEX, som är ett nätverk för
snabbt informationsutbyte i händelse av allvarlig risk för
konsumenternas hälsa och säkerhet. Kommissionen har också själv
möjlighet att i vissa fall fatta beslut som innebär att
medlemsstaterna åläggs att inom en viss tid vidta åtgärder mot
farliga produkter. En produkt som varit föremål för ett sådant
beslut skall enligt huvudregeln vara förbjuden att exportera från
gemenskapen (artikel 11-12).
Huvudregeln är att information som rör de risker som produkter
medför för konsumenters hälsa och säkerhet skall vara tillgänglig
för allmänheten (artikel 16).
Behovet av en översyn av lagstiftningen
Det nya allmänna produktsäkerhetsdirektivets struktur har
påtagliga likheter med det tidigare produktsäkerhetsdirektivet
(direktiv 92/59/EEG). Produktsäkerhetslagens systematik skiljer
sig däremot på flera punkter från såväl det nya som det gamla
direktivet. Det finns bl.a. mot den bakgrunden behov av att göra
en utförlig analys av hur det nya direktivet skall genomföras i
svensk rätt. I det följande anges exempel på frågor som behöver
belysas närmare.
Direktivet innehåller en generalklausul som föreskriver att
endast säkra produkter får släppas ut på marknaden. I direktivet
finns vidare definitioner av vissa grundläggande begrepp, bl.a.
begreppen säker produkt och farlig produkt. Det anges också vad
som särskilt skall beaktas vid bedömningen av om en produkt skall
betraktas som säker. Bland annat föreskrivs att en produkt skall
presumeras vara säker om den uppfyller sådana icke bindande
nationella standarder som överför europastandarder.
Produktsäkerhetslagens systematik och regelverk i detta avseende
överensstämmer inte med direktivet.
I direktivet ställs krav på samarbete mellan myndigheter och
tillverkare och distributörer. De sistnämnda åläggs bl.a. att på
eget initiativ informera myndigheterna när de känner till att en
produkt som de har släppt ut på marknaden medför risker för
konsumenterna som inte är förenliga med de allmänna
säkerhetskraven. De åläggs också att samarbeta med de behöriga
myndigheterna. Direktivets föreskrifter i dessa avseenden är mer
långtgående än de svenska bestämmelserna. Det aktualiserar också
ansvarsfördelningen och samarbetet mellan inte bara de olika
myndigheterna som verkar inom produktsäkerhetsområdet utan även
mellan myndigheter och näringslivet. I direktivet ställs krav i
båda avseenden. Till detta kommer direktivets föreskrifter om
påföljder vid överträdelser av nationella bestämmelser som
antagits till följd av direktivet. Direktivet föreskriver att
medlemsstaterna skall fastställa regler om effektiva,
proportionella och avskräckande påföljder vid sådana
överträdelser. Detta aktualiserar en översyn av
produktsäkerhetslagens sanktionssystem.
Medlemsstaterna skall enligt direktivet bl.a. se till att de
nationella tillsynsmyndigheterna har befogenheter att vidta en
rad olika åtgärder. Som exempel kan nämnas att kunna fatta beslut
som begränsar utsläppandet av produkter på marknaden eller som
kräver att produkter återkallas. Produktsäkerhetslagen ger inte
tillsynsmyndigheten några sådana befogenheter.
Kommissionen kan enligt direktivet under vissa förhållanden
besluta att ålägga medlemsstaterna att vidta åtgärder på
nationell nivå mot en produkt som medför en allvarlig risk för
konsumenternas hälsa och säkerhet. Till ett sådant förbud skall
enligt huvudregeln kopplas ett beslut om exportförbud.
Medlemsstaterna är skyldiga att vidta alla åtgärder som krävs för
att genomföra beslutet inom en viss angiven tid. En fråga som
behöver belysas närmare är hur ett sådant beslut bör genomföras i
Sverige. I detta sammanhang uppkommer även frågan om direktivets
bestämmelse om exportförbud påverkar regleringen om exportförbud
i produktsäkerhetslagen.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att föreslå hur
Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/95/EG av den 3
december 2001 om allmän produktsäkerhet skall genomföras i svensk
rätt.
Utredaren skall lägga fram förslag till de författningsändringar
som bedöms nödvändiga och andra åtgärder som direktivet kan ge
anledning till. Utredaren är fri att lämna de förslag i övrigt
som utredningsarbetet kan föranleda.
Utredaren skall vid uppdragets genomförande hålla sig underrättad
om genomförandearbetet i andra medlemsstater, framförallt de
nordiska länderna.
Vid den konsekvensanalys av små företags villkor som skall göras
enligt 15 § kommittéförordningen (1998:1474) skall utredaren
samråda med Näringslivets Nämnd för Regelgranskning.
Uppdraget skall redovisas senast den 26 september 2003.
(Justitiedepartementet)