Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den statliga lantmäteriverksamheten, Dir. 2002:86
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2002-06-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att bl.a.
· utvärdera den process som lett fram till dagens
lantmäteriorganisation samt uppfyllelsen av de mål och
riktlinjer riksdag och regering uttalat i samband därmed,
· beskriva vad som i framtiden bör vara syftet med det statliga
lantmäteriets verksamhet,
· pröva, definiera och tydliggöra det offentliga åtagandet inom
lantmäteriområdet,
· lämna förslag till i vilka organisatoriska former olika delar
av den lantmäterianknutna verksamheten lämpligen bör bedrivas,
· utvärdera ändamålsenligheten i de finansierings- och
avgiftssystem som nu tillämpas samt lämna förslag till
nödvändiga förändringar,
· redovisa en målbild för den framtida lantmäteriverksamheten och
dess finansiering samt
· redovisa en handlingsstrategi som syftar till att successivt
anpassa verksamhet, organisation, verksamhetsform och
finansiering till den framtagna målbilden.
Bakgrund
Det statliga lantmäteriet består av Lantmäteriverket och en
lantmäterimyndighet i varje län. I vissa kommuner finns härutöver
en kommunal lantmäterimyndighet. Lantmäteriverket ansvarar bl.a.
för landets försörjning med grundläggande landskaps- och
fastighetsinformation samt för framställning och utgivning av
information från den allmänna kartläggningen. Verket ansvarar
också för de geodetiska rikssystemen. Lantmäteriverket leder och
utövar tillsyn över verksamheten vid lantmäterimyndigheterna i
länen och de kommunala lantmäterimyndigheterna samt bedriver
uppdragsverksamhet inom lantmäteriområdet.
Lantmäterimyndigheterna handlägger förrättningar, verkar för
regional samordning av grundläggande landskaps- och
fastighetsinformation och mätningsverksamhet samt ger råd och
stöd inom verksamhetsområdet. Lantmäterimyndigheterna bedriver
också viss uppdragsverksamhet.
Det statligt ägda bolaget Swedesurvey AB skall enligt sin
bolagsordning bedriva verksamhet utomlands inom fastighetsområdet,
mätnings- och kartläggningsområdet samt annan därmed förenlig
verksamhet. Bolaget skall därvid i första hand utnyttja resurser
från det statliga lantmäteriet.
Det statliga lantmäteriets verksamhet finansieras genom anslag
och avgifter. Den avgiftsfinansierade delen utgörs av såväl
monopolverksamheter som konkurrensutsatta verksamheter.
Lantmäteriverksamheten har genomgått stora förändringar under den
senaste tioårsperioden. Förändringarna har kommit till stånd till
följd av riksdagens och regeringens beslut, teknikens och
marknadens utveckling samt nya internationella relationer.
Riksdagens ställningstaganden avseende verksamhet, organisation
och finansiering m.m.
Riksdagen har under det senaste decenniet fattat flera beslut som
rör det statliga lantmäteriets verksamhet, organisation och
finansiering. I juni 1993 bolagiserades den av dåvarande Statens
lantmäteriverk och Centralnämnden för fastighetsdata utomlands
bedrivna uppdragsverksamheten varvid Swedesurvey AB bildades
(prop. 1992/93:100, bet. 1992/93:BoU14, rskr. 1992/93:217).
Bolaget ägs alltjämt i sin helhet av staten.
Riksdagen tog i mars 1994 ställning till en nioårig
produktionsplan avseende målen för verksamheten inom
landskapsinformationsområdet (prop. 1993/94:100 bil. 15, bet.
1993/94:BoU10, rskr. 1993/94:185). Ställningstagandet kan ses som
samhällets beställning av landskapsinformation och omfattar en
planperiod som går ut under år 2003.
I juni 1994 fattade riksdagen beslut om ny myndighetsorganisation
inom området (prop. 1993/94:214, bet. 1993/94:BoU19, rskr.
1993/94:375). Beslutet grundade sig bl.a. på det
principbetänkande - Kart- och fastighetsverksamhet i myndighet
och bolag (SOU 1993:99) som utarbetats av Lantmäteri- och
inskrivningsutredningen (dir. 1993:11). Den nya
myndighetsorganisation trädde i kraft den 1 januari 1996. En ny
central myndighet bestående av delar av Statens lantmäteriverk
och Centralnämnden för fastighetsdata bildades. Vidare inrättades
nya länsvisa lantmäterimyndigheter varvid de tidigare
överlantmätarmyndigheterna samt fastighetsbildnings- och
fastighetsregistermyndigheterna avvecklades.
Enligt riksdagsbeslutet skulle lantmäteriorganisationens
uppgifter vara både myndighets- och uppdragsverksamhet.
Uppdragsverksamhet som kunde skada förtroendet för
myndighetsutövningen eller som av andra skäl borde bolagiseras
skulle avskiljas från myndigheterna och privatiseras. Härvid
avsågs i första hand den kartografiska uppdragsverksamheten, den
fristående förlagsverksamheten och den fastighetsekonomiska
uppdragsverksamheten. Övrig uppdragsverksamhet samt produktion av
databaser och allmänna kartor m.m. skulle tills vidare behållas
inom myndigheten men hållas ekonomiskt och organisatoriskt
åtskilda från övrig verksamhet. Produktion för den allmänna
kartläggningen m.m. skulle i ökande utsträckning handlas upp i
konkurrens. Vidare borde enligt propositionen i princip uppgifter
om planer och bestämmelser i fastighetsregistret registreras av
de beslutande myndigheterna.
Riksdagen beslutade därefter i maj 1995 om verksamhetens
finansiering (prop. 1994/95:166, bet. 1994/95:BoU17, rskr.
1994/95:313). Till grund för beslutet låg bl.a. Lantmäteri- och
inskrivningsutredningens slutbetänkande - Kart- och
fastighetsverksamhet - finansiering, samordning och
författningsreglering (SOU 1994:90). Riksdagens beslut innebar
att användarna av fastighets- och landskapsinformation i ökande
utsträckning skulle bidra till finansieringen av kostnaderna
för drift och utveckling av informationssystemen. Avgifterna vid
uttag av digitalt lagrad landskapsinformation skulle sänkas och
avgifterna för tryckta kartor skulle höjas. Kostnaderna för
fastighetsbildningen skulle liksom hittills betalas av berörda
sakägare och en ny lantmäteritaxa baseras på tidsersättning.
Lantmäteriverket har successivt anpassat avgiftssättningen till
de av riksdagen uttalade riktlinjerna. Avgifterna vid
fastighetsbildning regleras numera i förordningen (1995:1459) om
avgifter vid lantmäteriförrättningar.
Riksdagen bemyndigade samtidigt regeringen att genomföra en
ombildning av den fastighetsekonomiska uppdragsverksamheten till
aktiebolag samt att sälja aktier i bolaget. Verksamheten
bolagiserades därefter och bolaget privatiserades i juni 1997.
Övrig uppdragsverksamhet har däremot behållits inom verket.
Riksdagen beslutade vidare under hösten 1995 om huvudmannaskapet
för fastighetsbildningsverksamheten. Beslutet innebär att
ansvaret i princip skall vila på staten men att en kommun skall
tillåtas svara för verksamheten i kommunen om vissa villkor är
uppfyllda (prop. 1995/96:78, bet. 1993/94:BoU19, rskr.
1995/96:102). Till grund för beslutet låg
Huvudmannaskapsutredningens (dir. 1995:9) betänkande
Fastighetsbildning - en gemensam uppgift för stat och kommun (SOU
1995:54). Lantmäteriverksamhet i kommunal regi regleras genom
lagen (1995:1393) om kommunal lantmäterimyndighet. Sådan
verksamhet bedrivs för närvarande i 38 kommuner.
Av betydelse för lantmäteriverksamheten är också olika beslut
under senare år som rör IT-frågor mera generellt. Riksdagen har
tagit ställning till mål och inriktning av IT-politiken (prop.
1999/2000:86, bet. 1999/2000:TU9, rskr. 1999/2000:256) varvid
bl.a. anges att en strategi för samhällets
informationsförsörjning skall utarbetas och förverkligas. Det
statliga lantmäteriets verksamhet utgör en viktig del av
samhällets grundläggande infrastruktur inom IT-området. Riksdagen
har i den nationella IT-strategin pekat ut Sveriges fortsatta väg
in i informations- och kunskapssamhället (prop. 1995/96:125, bet.
1995/96:TU19, rskr. 1995/96:282). Riksdagen har också lagt fast
riktlinjer för det fortsatta arbetet med att utveckla den
statliga förvaltningen (prop. 1997/98:136, bet. 1997/98:KU31,
rskr. 1997/98:294). Riksdag och regering har också vid flera
tillfällen behandlat frågor om hur det offentliga åtagandet mera
generellt skall avgränsas och definieras (se bl.a. prop.
1997/98:136).
Några aktuella frågor/ärenden
Sedan den nya lantmäteriorganisationen trädde i funktion har
olika frågor om bl.a. verksamhetens omfattning, inriktning,
bedrivande och finansiering aktualiserats. Riksdag och regering
har i flertalet fall ännu inte tagit ställning till dessa frågor
eller till de förslag som i övrigt framkommit.
Riksdagens revisorer har genomfört en granskning av
lantmäteriverksamheten som redovisas i rapporten Det nya
Lantmäteriet (2000/01:10). Rapporten har remissbehandlats.
Revisorerna har härefter föreslagit riksdagen att meddela
regeringen vissa tillkännagivanden enligt följande.
· En utvärdering av omstruktureringen av det statliga
lantmäteriet och av de konsekvenser denna haft för verksamheten
bör genomföras.
· Regeringen bör undersöka möjligheterna att skapa tydligare
organisatoriska och redovisningsmässiga indelningar av
lantmäteriverksamheten och analysera hur kraven på
särredovisning av konkurrensutsatt kommersiell verksamhet kan
utformas.
· Förekomsten av lokal myndighetsservice samt riskerna med olika
former av samverkanslösningar inom Lantmäteriverket bör utredas.
· Regeringen bör redovisa sin syn på en bolagisering av hela
eller delar av den verksamhet Lantmäteriverket bedriver inom
ramen för uppdrags- och produktionsenheten Metria samt
analysera om anslagen till fastighetsregistreringen kan
avvecklas.
· Lantmäteriverkets formella tillsyn bör tydliggöras och
förstärkas.
Riksdagen har med anledning av revisorernas förslag i februari
2002 bl.a. beslutat att ge regeringen tillkänna att en översyn
bör komma till stånd bl.a. vad gäller åtskillnaden mellan
myndighetsutövningen och uppdragsverksamheten inom det statliga
lantmäteriet samt omfattningen och inriktningen av
tillsynsverksamheten inom området (2001/02:RR10, bet.
2001/02:BoU7, rskr. 2001/02:156).
I den ovan angivna propositionen om ny myndighetsorganisation
uttalade regeringen att inskrivningsverksamheten på sikt bör
föras från tingsrätterna till lantmäterimyndigheterna.
Inskrivningsverksamheten har därefter till följd av riksdagens
beslut i december 1999 koncentrerats till sju
inskrivningsmyndigheter som är knutna till tingsrätterna på
respektive ort (prop. 1999/2000:1, utg. omr. 4, bet.
1999/2000:JuU1, rskr. 1999/2000:78). Domstolsverket är
centralmyndighet för inskrivningsväsendet. Enligt lagen (2000:224)
om fastighetsregister är Lantmäteriverket numera ensamt
personuppgiftsansvarig för fastighetsregistret. Registret består
bl.a. av en allmän del (det tidigare fastighetsregistret) och en
inskrivningsdel (det tidigare inskrivningsregistret).
Lantmäteriverket anger i budgetunderlaget för
2002-2004 att verket tillsammans med Domstolsverket konstaterat
att det är nödvändigt att snarast ersätta det nuvarande systemet
för inskrivning och att utveckla ett nytt system som förutsätts
finansieras genom intäkter från de expeditionsavgifter som tas ut
vid inskrivningsmyndigheterna. Lantmäteriverket skall enligt
verkets regleringsbrev för år 2002 påbörja arbetet med ett nytt
inskrivningssystem.
Lantmäteriverket har i en skrivelse till Miljödepartementet i
april 2000 bl.a. framhållit att det regelsystem som gäller för
traditionella myndigheter passar mindre väl för
lantmäteriverksamheten (M2000/1553/Hs). Med anledning av ett
uppdrag i regleringsbrevet för år 2001 har verket sedermera
redovisat erfarenheterna av den gällande långsiktiga
produktionsplanen inom landskapsinformationsområdet
(M2001/4092/Hs). En generell slutsats är att formerna för
beställning och uppföljning av det s.k. statsuppdraget behöver
ses över och utvecklas. Lantmäteriverket har därefter i samma
ärende redovisat en rapport, Modell för Statens beställning till
Lantmäteriet. Modellen innebär att statens styrning i framtiden
bör bestå av två moment, dels ett s.k. ägaruppdrag som anger
myndighetens verksamhet och definierar verksamhetsområden, dels
ett s.k. statsuppdrag som anger den beställning staten gör och
anvisar medel för. Denna beställning bör enligt förslaget
utformas som ett "anslagskontrakt".
Det statliga lantmäteriet bedriver uppdragsverksamhet i flera
olika former. Lantmäterimyndigheterna i länen bedriver sålunda
viss lokalt utförd uppdragsverksamhet. Lantmäteriverket bedriver
konsult- och uppdragsverksamhet genom Metria som också svarar för
huvuddelen av den produktion som äger rum inom ramen för statens
åtagande inom landskapsinformationsområdet. Metrias verksamhet
utökades vid årsskiftet 2001/2002 genom att Lantmäteriverket då
förvärvade verksamheten i Satellus AB. Internationell
lantmäteriverksamhet i statlig regi sker bl.a. genom Swedesurvey
AB. Bolaget anlitar i stor utsträckning personal från det
statliga lantmäteriet.
Lantmäteriverket fick i regleringsbrevet för år 1996 i uppdrag
att redovisa hur användarnas inflytande över det grundläggande
databasinnehållet skall utformas och utvecklas. Uppdraget har
redovisats och Lantmäteriverkets rapport har remissbehandlats
(In1997/1040/PL). Lantmäteriverket har också redovisat ett
uppdrag i regleringsbrevet för år 1997 att utarbeta en strategi
för ajourhållning av innehållet i uppbyggda databaser
(In1997/2699/PL, In1998/2223/PL). Lantmäteriverket har vidare med
anledning av uppdrag i regleringsbrevet för år 1997 redovisat en
utvärdering av den tillsyns- och stödverksamhet som
Lantmäteriverket bedriver (M1999/142/Hs). Statskontoret och
Riksrevisionsverket har avgivit yttranden över redovisningen.
Ekonomistyrningsverket har redovisat ett regeringsuppdrag att
analysera finansieringen av den statliga lantmäteriverksamheten
samt att föreslå principer för ett heltäckande och överskådligt
avgiftssystem för verksamheten (M1999/405/Hs). Verket föreslår
härvid bl.a. att kostnaden för fastighetsbildningsanknuten
fastighetsregistrering bör integreras i underlaget för
lantmäteritaxan och att regeringen under vissa förutsättningar
bör överväga netto- eller bruttoredovisning på statsbudgeten av
de offentligrättsligt reglerade avgifterna. Vidare bör enligt
Ekonomistyrningsverket övervägas om stöd- och
tillsynsverksamheten helt eller delvis skall vara avgiftsbelagd.
Riksdagen har beslutat att det skall genomföras en
registerbaserad folk- och bostadsräkning och att denna skall
föregås av en provverksamhet i Gävle kommun och Högalids
församling i Stockholm (prop. 1995/96:90, bet. 1995/96:FiU6, rskr
1995/96:117). Enligt lagen (1995:1537) om lägenhetsregister har
Lantmäteriverket det övergripande ansvaret för det
lägenhetsregister som härvid krävs. Regeringen uppdrog under år
1999 åt Lantmäteriverket, Riksskatteverket och Statistiska
centralbyrån att samordna förberedelserna för en registerbaserad
folk- och bostadsräkning. Regeringen har vidare under år 2001
uppdragit åt nämnda myndigheter att utreda fortsatta
förberedelser för en registerbaserad folk- och bostadsstatistik.
Myndigheterna har redovisat uppdragen och ärendet bereds för
närvarande inom Regeringskansliet.
Lantmäteriverket har i regleringsbrevet avseende år 2002 fått i
uppdrag att redovisa hur fastighetsregistret kan kompletteras med
en miljödel med syftet att sprida miljöinformation och
information om olika former av nya områdesskydd till olika
användare. Uppdraget skall redovisas senast den 30 september 2002.
Riksantikvarieämbetet (RAÄ) har i sitt budgetunderlag för år 2003
angivit att olika myndigheter i dag tillämpar skilda modeller för
finansiering av uppbyggnad, förvaltning och tillhandahållande av
information. RAÄ anhåller härför om en översyn av nuvarande
finansieringssystem avseende utvecklings- och driftskostnader
(Ku/2002/535/Ka).
Behov av en översyn
Det har nu gått över sju år sedan riksdagen fattade beslut om
omstruktureringen av lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten.
Mål och riktlinjer för verksamhetens organisation och
finansiering har bl.a. preciserats i regeringsbeslut om
utredningsdirektiv, propositioner och regleringsbrev.
Genomförandet av omorganisationen har varit förenat med olika
problem av ekonomisk, administrativ, teknisk och juridisk art.
Omstruktureringen har också på olika sätt medfört konsekvenser
för verksamheten och påverkat den bild som omvärlden har av det
statliga lantmäteriet. Samtidigt har under den tid den nya
organisationen verkat förutsättningarna för offentlig verksamhet
förändrats. Det gäller inte minst inom IT-området och till följd
av den pågående internationaliseringen. De mål och riktlinjer som
legat till grund för statsmakternas ställningstaganden om
lantmäteriverksamheten i samband med omstruktureringen kan därför
nu behöva ses över.
Det är angeläget att förändringsarbetet i statsförvaltningen
följs upp. I den tidigare nämnda av Riksdagens revisorer
utarbetade rapporten Det nya Lantmäteriet efterlyses en
utvärdering av omstruktureringen inom lantmäteriområdet. Genom
att belysa konsekvenserna av genomförda organisatoriska
förändringar och sprida erfarenheter från förändringsarbetet kan
kunskap från omstruktureringen av det statliga lantmäteriet
tillgodogöras andra delar av statsförvaltningen. Konsekvenserna
och erfarenheterna bör också kunna läggas till grund för
ställningstaganden rörande den framtida lantmäteriverksamhetens
avgränsning, utformning, inriktning och bedrivande samt dess
finansiering. Riksdagens revisorer har också fäst uppmärksamhet
vid ytterligare förhållanden vad avser lantmäteriverksamhetens
avgränsning och bedrivande m.m. som det finns anledning att
studera vidare.
Det kan vidare noteras att den nioåriga produktionsplan som legat
till grund för Lantmäteriverkets verksamhet inom
landskapsinformationsområdet nu närmar sig sin slutpunkt under år
2003. Det finns därför skäl att bl.a. med stöd av erfarenheterna
av den hittillsvarande planen samt med utgångspunkt i den
tekniska utvecklingen och i omvärldens framtida behov av
lantmäteritjänster närmare analysera vilka tjänster och produkter
som i framtiden bör tillhandahållas inom ramen för ett offentligt
åtagande inom hela lantmäteriområdet. I och med fullföljandet av
produktionsplanen har en för landet gemensam databas för
landskaps- och fastighetsinformation i skalområdet 1:10 000 -
1:50 000 byggts upp. Verksamheten kommer därmed in i ett nytt
skede där inriktningen framgent bör vara att säkerställa och
komplettera baserna samt att kvalitetssäkra och inte minst
ajourhålla databasinnehållet.
Statskontoret har i rapporten Staten som kommersiell aktör
(2000:16) föreslagit att Lantmäteriverkets myndighetsuppgifter
skall definieras, att gränsen mellan myndighetsutövning och
uppdragsverksamhet skall klargöras samt att lämpliga delar av
uppdragsverksamheten skall bolagiseras. Konkurrensverket har i
rapporten Konkurrensen i Sverige under 1990-talet (2001:1) berört
verksamheten vid Lantmäteriverket och bl.a. föreslagit att
myndighetsuppgifter skall avskiljas organisatoriskt och
redovisningsmässigt från konkurrensutsatt verksamhet.
Lantmäteriverksamheten finansieras i dag med anslag och avgifter.
De avgiftssystem som tillämpas för olika delar av verksamheten är
inte enhetligt utformade och bygger inte på enhetliga principer.
De kostnadsunderlag som ligger till grund för beräkning av
avgifterna enligt de olika avgiftssystemen är oklart definierade.
För viss verksamhet tillämpas bruttoredovisning och för annan
nettoredovisning. Ekonomistyrningsverket har i den tidigare
nämnda rapporten (M1999/405/Hs) pekat på att det kan finnas motiv
för att förändra de nu tillämpade avgiftssystemen. För en översyn
talar också de investeringar som bedömts erforderliga inom
inskrivningsområdet samt Riksantikvarieämbetets begäran om en
översyn av nuvarande finansieringssystem.
Sammanfattningsvis kan konstateras att det finns behov av en
utvärdering av den genomförda omstruktureringen av
lantmäteriverksamheten. Det finns vidare ett klart behov av en
närmare analys av innehållet i och de framtida förutsättningarna
för de olika verksamhetsområden som ingår i det statliga
lantmäteriets uppgifter. Mot bakgrund av en sådan analys bör
eftersträvas en tydlig gräns mellan sådan grundläggande
lantmäterianknuten verksamhet som staten, genom det statliga
lantmäteriet skall ansvara för och sådan verksamhet som andra
aktörer i samhället kan och bör svara för. Vidare krävs underlag
inför ställningstaganden till hur verksamheten skall bedrivas och
hur den skall finansieras. En särskild utredare bör därför
tillkallas med huvudsaklig uppgift att göra en uppföljning av den
genomförda omorganisation samt en översyn av det offentliga
åtagandet och formerna för utförandet och finansieringen av olika
delar av lantmäteriverksamheten.
Uppdraget - utgångspunkter och riktlinjer
Allmänna utgångspunkter
De tjänster i form av geodetiska nät, fastighetsbildning samt
landskaps- och fastighetsinformation m.m. som traditionellt
tillhandahålls av det statliga lantmäteriet är en del av
samhällets grundläggande infrastruktur. Uppbyggnad,
vidmakthållande och utveckling av denna infrastruktur har
betydelse i en lång rad tillämpningar inom bl.a. den svenska
statsförvaltningen, kommunerna, forskning och utbildning, de
areella näringarna, transport- och kommunikationssektorn, konsult-
och tjänstesektorn, fastighets- och försäkringsområdet och inom
bankväsendet. Tjänsterna har därmed en stor betydelse bl.a. för
samhällsplaneringen, näringslivets utveckling och för tillväxten
i olika delar av landet. De bidrar också till en ökad
sysselsättning bl.a. inom teknik- och
informationsförsörjningsområdena.
Tillgång till lätt tillgänglig, aktuell och kombinerbar
information har vidare betydelse för effektivisering av olika
verksamheter och bidrar till att höja kvaliteten i olika former
av beslutsunderlag. Som ett led i uppbyggnaden av ett kunskaps-
och informationssamhälle utgör den också en viktig förutsättning
för förverkligandet av de tre dimensionerna den ekologiska,
sociala, inklusive kulturella, och ekonomiska i en hållbar
utveckling. Utformningen av och innehållet i det statliga
lantmäteriets tjänster måste ständigt anpassas med utgångspunkt i
bl.a. den tekniska utvecklingen och de förändrade krav som ställs
från olika delar av samhället.
Staten har ett övergripande ansvar för detta. En väl fungerande
verksamhet inom området är dock av gemensamt intresse för stat,
kommun, näringsliv, kreditinstitut, organisationer och enskilda.
Det offentliga åtagandet kan anses utgöra en precisering av vad
staten inom detta område bör ta ansvar för. Det är ur olika
utgångspunkter angeläget att detta åtagande och verksamhetens
närmare omfattning och inriktning definieras och tydliggörs.
Åtagandets omfattning bör bl.a. grunda sig på samhällsekonomiska
bedömningar. Andra skäl för staten att ta på sig uppgifter i
samhället finns utvecklade i departementspromemorian Motiv för
offentliga åtaganden (Ds 1994:53). En modell som stöd för att
avgöra när information skall anses vara ett offentligt åtagande
m.m. redovisas i departementspromemorian Samhällets grundläggande
information (Ds 2000:34). Det är viktigt att de framtida behoven
av tjänster blir tillgodosedda på ett så rationellt och
kostnadseffektivt sätt som möjligt.
Lantmäteriverksamhet är en långsiktig och kontinuerligt pågående
verksamhet. De tjänster som verksamheten tillhandahåller är i
stor utsträckning att betrakta som infrastrukturella.
Verksamheten har också betydelse i kris- och krigsförhållanden.
Långsiktiga planer bör därför reglera verksamheten och
genomförandet av planerna garanteras genom att det långsiktiga
totala medelsbehovet tryggas med anslag och där så är lämpligt
avgifter.
Det är samtidigt viktigt att de framtida behoven av tjänster inom
lantmäteriområdet blir tillgodosedda på ett så rationellt sätt
som möjligt. Utförandet av det offentliga åtagandet bör ske på
ett optimalt sätt vilket bl.a. innebär att produktion och
tillhandahållande av tjänster skall ske på ett kostnadseffektivt
och konkurrensneutralt sätt samtidigt som kraven på kvalitet och
tidsmässigt utförande tryggas. Härvid utgör bl.a. principen om
registrering vid källan en viktig utgångspunkt.
Med utgångspunkt i de behov m.m. som redovisats ovan och de
förutsättningar som gäller för olika delar av verksamheten bör
utredarens uppdrag resultera i ett förslag som täcker en helhet
vad avser målangivelser, en definition av det offentliga
åtagandets omfattning, verksamhetsformer samt val av
finansieringssystem m.m. Denna helhet kan redovisas som
alternativa förslag som vart och ett täcker motsvarande helhet.
Viktiga utgångspunkter vid utredningsarbetets genomförande är
bl.a. vad Riksdagens revisorer anfört i rapporten Det nya
Lantmäteriet, remissinstansernas synpunkter på rapporten,
revisorernas förslag till riksdagen samt riksdagens beslut med
anledning av rapporten. De krav som kan följa av EG:s konkurrens-
och statsstödsregler bör vidare beaktas liksom vad som i övrigt
anförts under rubriken Behov av en översyn.
Utvärdering av omstruktureringen
Utredaren bör inledningsvis redovisa de utgångspunkter, syften,
mål och riktlinjer som angivits för de genomförda reformerna inom
lantmäteriområdet. Vidare bör en bred omvärldsanalys företas
varvid bl.a. önskemål och synpunkter från nuvarande och
presumtiva användare och konsumenter av olika former av
lantmäteritjänster, samarbetspartners och konkurrenter bör
redovisas. Omvärldsanalysen bör också innehålla en redogörelse
för internationella regelverk och förhållanden samt den tekniska
utvecklingen inom lantmäteriområdet. Särskilt bör beaktas de
initiativ som under senare tid tagits inom EU rörande såväl
geografisk information som fastighetsinformation. Vidare bör
utredaren redovisa och beakta riksdagens och regeringens
förvaltningspolitiska ställningstaganden som kan beröra
lantmäteriverksamheten, verksamhetsformerna för denna samt de
finansieringssystem som tillämpas inom lantmäteriområdet.
Med utgångspunkt bl.a. i dessa förhållanden skall utredaren göra
en utvärdering av den genomförda omstruktureringen
(omorganisation och ny finansiering) av det statliga lantmäteriet.
Utredaren skall härvid bl.a. analysera
· den process som lett fram till dagens lantmäteriorganisation,
· relevansen i och uppfyllelsen av mål och riktlinjer m.m. vad
avser organisation och finansiering,
· konsekvenserna av ombildningen för olika delar av verksamheten
samt
· effektiviteten (tid, kostnad, personal, produktivitet m.m.) i
de olika delarna av den process som lett fram till dagens
förhållanden.
I samband härmed bör bl.a. de samhällsekonomiska effekterna och
andra mätbara effekter av genomförda förändringar vad avser
prestationer, nytta, kvalitet och kostnader redovisas.
Denna första del av uppdraget syftar till att tjäna som underlag
för en andra etapp i utredningen som bl.a. bör resultera i en
avgränsning av det offentliga åtagandet inom det område där
lantmäteriorganisationen verkar.
Verksamhetsområde och det offentliga åtagandet
Hittillsvarande ansatser att precisera det offentliga åtagandet
omfattar i huvudsak Lantmäteriverkets roll inom
informationsförsörjningsområdet. Det finns dock starka skäl som
talar för att det offentliga åtagandets omfattning bör definieras
och tydliggöras också vad gäller övrig av det statliga
lantmäteriet bedriven verksamhet. Härvid avses bl.a. förrättnings-
och registreringsverksamhet, utveckling, tillsyn, stöd och
rådgivning samt vissa arkivfrågor.
Förutsättningarna för olika delar av verksamheten varierar. För
de delar som utgör myndighetsutövning och som i hög grad kan
beröra enskilda intressen är rättssäkerhetsfrågorna av särskild
betydelse. Sådana delar av verksamheten bör bedrivas i offentlig
regi och utgör därmed en del av det statliga lantmäteriets
kärnverksamhet.
Inom fastighetsbildningsområdet vilar nuvarande
uppgiftsfördelning mellan stat och kommun bl.a. på lagen
(1995:1393) om kommunal lantmäterimyndighet. En viktig del i
beredningen av frågan om huvudmannaskapet var att skapa en väl
fungerande och över tiden stabil organisation. För att ge frågan
en så bred förankring som möjligt bereddes den med medverkan av
bl.a. riks- och kommunalpolitiska företrädare, vilka samtliga
stod eniga bakom de principer lagstiftningen bygger på. I
flertalet kommuner med egen lantmäterimyndighet har myndigheten
inrättats först under 1998 eller senare. Utgångspunkten för
utredningsarbetet är att nuvarande uppgiftsfördelning mellan stat
och kommun i princip skall ligga kvar.
En annan utgångspunkt för utredningsarbetet är att också
nuvarande ansvarsfördelning mellan inskrivningsmyndigheterna och
de länsvis organiserade lantmäterimyndigheterna skall ligga fast.
Inskrivningsverksamheten förutsätts således också
fortsättningsvis bedrivas på de orter till vilka myndigheterna
nyligen lokaliserats. Mot bakgrund av bl.a. det av
Lantmäteriverket och Domstolsverket redovisade behovet av
utveckling av och investeringar i fastighetsregistrets
inskrivningsdel bör utredaren redovisa förslag till hur bl.a. de
verksamhetsmässiga och finansiella sambanden mellan
inskrivningsverksamheten och övrig lantmäterianknuten verksamhet
bör utvecklas i framtiden.
Med dessa förutsättningar skall utredaren redovisa en i omvärlden
väl förankrad målbild för den framtida statligt bedrivna
lantmäteriverksamheten. Utredaren skall vidare klarlägga det
statliga lantmäteriets framtida roll i samhället och definiera
det offentliga åtagandets omfattning, innehåll och tidsmässiga
utförande inom samtliga lantmäteriverksamhetens delområden. Häri
ligger bl.a. att pröva och värdera gränsen för åtagandet i
förhållande till privata aktörer.
En utgångspunkt för att bedöma det offentliga åtagandets
omfattning bör vara att ta del av och vidareutveckla tidigare
utförda samhällsekonomiska studier inom området. Härvid bör bl.a.
verksamhetens betydelse för näringslivet och för tillväxt och
sysselsättning beaktas liksom möjligheterna att med hjälp av ny
teknik effektivisera olika delar av offentlig och annan
verksamhet. Även verksamhetens möjligheter i övrigt att främja en
hållbar utveckling bör analyseras.
En annan utgångspunkt bör vara att åstadkomma en tydligare gräns
mellan offentliga uppgifter och sådana tjänster som med fördel
kan tillgodoses på annat sätt än genom det allmännas försorg. De
särskilda krav som samhället ställer på lantmäterianknutna
tjänster och grundläggande information vad gäller aktualitet,
kvalitet och tillgänglighet i hela landet skall härvid beaktas.
Inom ramen för sådan verksamhet som bör betraktas som
myndighetsuppgifter skall utredaren vidare klarlägga gränsen
mellan myndighetsutövning och sådan verksamhet som kan utföras av
annan eller handlas upp i konkurrens.
Utredaren skall redovisa skälen för att en viss verksamhet bör
betraktas som ett offentligt åtagande. Utredaren bör även
redovisa förslag till mål för lantmäteriverksamhetens olika
delområden.
Utredaren bör göra en översyn av de begrepp och den terminologi
som används inom området i syfte att anpassa nomenklaturen till
den moderna tekniken och för att få en tydligare
begreppsstruktur. Exempel på sådana begrepp är allmänna kartor,
landskapsinformation, myndighetsservice samt råd, stöd och
tillsyn. Vidare bör innebörden av begreppet ekonomisk balans
klarläggas inom lantmäteriverksamhetens olika delområden.
Utredaren bör även redovisa en strategi för att uppnå redovisad
målbild bl.a. innefattande förslag som utvisar hur den statliga
beställningen av lantmäterianknutna tjänster bör utformas.
Verksamhetsformer
I uppdraget ingår att lämna förslag till dels hur det offentliga
åtagandet bör utföras, dels i vilka organisatoriska former
verksamheten bör bedrivas. En utgångspunkt är härvid att behovet
av tillgänglighet till fastighetsbildningstjänster och
fastighetsrättslig kompetens samt till grundläggande fastighets-
och landskapinformation till låga omkostnader skall tillgodoses i
hela landet. Andra viktiga utgångspunkter är behovet av ökad
kostnadseffektivitet och konkurrensneutralitet vid utförandet.
Rättssäkerhet och kvalitet skall prägla den verksamhet som det
statliga lantmäteriet bedriver.
När det gäller verksamheten inom informationsförsörjningsområdet
skall utredaren bl.a. redovisa lämpliga verksamhetsformer för
ajourhållningen av register och andra databaser. Härvid bör bl.a.
frågor om när, var och hur ajourhållningen skall ske och vem som
skall ombesörja den samt principerna och villkoren för extern
ajourhållning belysas och konsekvensbeskrivas. Vidare bör
eventuella hinder mot en ökad användning av principen om
registrering vid källan redovisas liksom sådana förslag som visar
hur de hinder som ej kräver författningsändring bör undanröjas. I
denna del skall också prövas och analyseras olika former för
samverkan och samordning mellan myndigheter och andra
organisationer. Förslag bör lämnas på hur användarnas inflytande
och medverkan kan tillvaratas och stärkas. Särskild uppmärksamhet
bör ägnas åt att minska riskerna för att samma information
registreras hos olika myndigheter, vilket leder till nackdelar
för användare och ökade kostnader för staten. I samband med en
sådan analys bör också redovisas på vilka villkor de produkter
och tjänster som ingår i det offentliga åtagandet bör
tillhandahållas.
Uppdraget innefattar även att pröva och redovisa förslag till hur
olika delar av det offentliga åtagandet inom lantmäteriområdet
skall fullgöras. Härvid ingår bl.a. att analysera för- och
nackdelar med att föra bort delar av utförandet från myndigheten.
Utredaren skall även pröva och redovisa förslag till hur den
produktions- och uppdragsverksamhet som bedrivs inom olika delar
av Lantmäteriverkets organisation, de länsvis organiserade
lantmäterimyndigheterna och Swedesurvey AB lämpligen bör bedrivas
i framtiden. För- och nackdelar med alternativa lösningar bör
härvid redovisas. Förslag som förutsätter att hela eller delar av
sådan verksamhet skall ligga kvar inom myndigheterna skall härvid
även redovisa hur verksamheten lämpligen organiseras och hur
verksamhetens ekonomiska redovisning bör ske. Den genomförda
omvärldsanalysen, tidigare utredningar om verksamhetsformer och
erfarenheterna av bolagiseringar samt av upphandling av
verksamhet i konkurrens m.m. bör ligga till grund för utarbetade
förslag.
Finansieringssystem
Utredaren skall utvärdera ändamålsenligheten i de finansierings-
och avgiftssystem som nu tillämpas samt redovisa ett förslag till
ett heltäckande, enkelt och redovisningsmässigt överskådligt
system av avgifter och ett långsiktigt hållbart system för
finansiering av olika delar av den inom det statliga lantmäteriet
bedrivna verksamheten. Utredaren skall därvid redovisa förslag
vad avser avgränsning av sådan verksamhet som bör finansieras med
anslag, tjänster som bör finansieras med avgifter och tjänster
som bör finansieras på annat sätt. I samband härmed skall också
redovisas på vilka villkor de olika produkter och tjänster som
ingår i det offentliga åtagandet bör tillhandahållas.
Vad beträffar det statliga lantmäteriets uppgift att
tillhandahålla grundläggande fastighets- och landskapsinformation
bör härvid en utgångspunkt vara att mot bakgrund av
informationens karaktär som en kollektiv nyttighet pröva
möjligheten och konsekvenserna av att tillämpa den av riksdagen
beslutade principen om att avgiften vid tillhandahållande skall
grundas på kostnaden för att ta fram och distribuera uppgifterna
(prop. 1997/98:136, bet. 1997/98:KU31, rskr. 1997/98:296) och att
användarens avgift skall grunda sig på en marginalkostnad.
Utredaren bör också pröva möjligheten och konsekvenserna av att
grunda avgiften på principen om full kostnadstäckning i enlighet
med avgiftsförordningen (1992:191).
Uppdraget innefattar vidare bl.a. att utarbeta förslag till
uppbyggnad av lämpliga delsystem för uttag av avgifter och att
inom respektive delsystem ange kostnadsunderlagets innehåll och
utformning. Transparens bör skapas mellan kostnader och intäkter
och mellan prestation och avgifter. Samtidigt skall prövas om
avgiftsfinansieringen totalt sett kan ökas och
anslagsfinansieringen minskas samt om verksamheten kan bli mindre
beroende av direkta statliga anslag. Effekter för användarna
skall härvid analyseras. Vidare skall bl.a. vad som är att
betrakta som offentligrättslig verksamhet analyseras och förslag
utarbetas avseende hur verksamheten framgent bör budgeteras och
redovisas. Ekonomistyrningsverket har utarbetat en rapport Att
styra avgiftsbelagd verksamhet (ESV 2000:21) som kan tjäna som
vägledning i detta sammanhang.
Arbetets genomförande och tidsplan
Utredaren skall i sitt arbete samråda med de myndigheter, banker
och kreditinstitut, näringsliv, andra organisationer och
representanter för andra grupper som på olika sätt är berörda av
lantmäteriverksamheten. Utredaren skall vidare hålla sig
informerad om de utredningar m.m. som pågår inom ifrågavarande
och angränsande områden. Berörda personalorganisationer skall
hållas informerade om utredningsarbetet och härvid beredas
tillfälle att framföra synpunkter. Utredaren skall
kostnadsberäkna och i övrigt beskriva de konsekvenser som
förslagen medför på kort och lång sikt för staten, kommunerna,
näringslivet och för öviga intressenter. I den mån utredaren
redovisar förslag som får betydelse för miljön skall en
miljöbedömning göras. I utredarens redovisning skall eventuella
författningsförslag, med de begränsningar som angivits ovan, ingå.
Om förslagen innebär samhällsekonomiska konsekvenser i övrigt
skall dessa redovisas. När det gäller kostnadsökningar och
intäktsminskningar för staten eller kommunerna skall utredaren
föreslå en finansiering. Vidare skall i berörda delar förslagens
förenlighet med EG:s konkurrens- och statsstödsregler redovisas.
Utredaren skall redovisa första etappen av sitt arbete, som i
huvudsak skall bestå av en utvärdering av omstruktureringen samt
av en omvärldsanalys, i ett delbetänkande senast den 1 maj 2003.
Uppdraget skall slutredovisas senast den 1 september 2003.
(Miljödepartementet)