Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om rörlighetsstrimulanser, Dir. 2002:80
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-08-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 augusti 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att dels göra en
översyn av generella åtgärder inom arbetsmarknadspolitiken som
stimulerar arbetsmarknadsrelaterad geografisk rörlighet med
särskild tyngdpunkt på flyttningsbidragen, dels göra en översyn av
andra möjligheter att främja tillgången till nyckelpersoner i
mindre lokala arbetsmarknadsregioner.
Utredaren skall lämna förslag med anknytning till rörelsestimulanser
som översynen kan ge upphov till. Förslagen skall beakta de
förändringar som nyligengjorts av arbetslöshetsförsäkringen och
pendlingsstödet samt de riktlinjer som den nya regionala
utvecklingspolitiken innebär. Även erfarenheter gjorda i jämförbara
länder skall beaktas.
Bakgrund
Generella rörlighetsstimulanser inom arbetsmarknadspolitiken
Regeringen betonade i propositionen Förnyad arbetsmarknadspolitik
för delaktighet och tillväxt (prop. 1999/2000:98) att en av
arbetsmarknadspolitikens huvuduppgifter är att underlätta geografisk
rörlighet.
I Regionalpolitiska utredningens slutbetänkande (SOU 2000:87)
påtalas att den geografiska rörligheten trendmässigt har
minskat de senaste trettio åren. 1970 flyttade tre procent av
invånarna årligen över en länsgräns. Fram till 1990-talet sjönk
motsvarande siffra till två procent. Utredningen visar också att
människor sällan flyttar av arbetsmarknadsskäl. 14 procent flyttar
för att man fått arbete eller byter arbete. Ungefär lika vanliga
flyttningsorsaker är att man flyttar ihop med en partner eller att
man vill byta miljö. Sammanboende är mindre geografiskt rörliga
än andra med jämförbar utbildningsnivå och ålder. Orsaken är
svårigheter för den medflyttande partnern att få lämplig
sysselsättning.
För att den geografiska rörligheten även i fortsättningen skall
vara tillräckligt stor för fungerande arbetsmarknader i hela
landet har regeringen under de senaste åren genomfört bl. a.
förändringar av arbetslöshetsförsäkringen och pendlingsstödet
som är en av bidragsformerna i förordningen (1999:594) om
flyttningsbidrag.
Riksrevisionsverket har i ett egeninitierat revisionsprojekt
kallat Arbetsförmedlingens arbete med geografisk rörlighet
(RRV 2001:20) granskat arbetsförmedlingarnas arbete med att
underlätta geografisk rörlighet bland arbetssökande. Det nuvarande
flyttningsbidraget utgörs av pendlingsstöd och respenning.
Respenning omfattar huvudsakligen sökande- och tillträdesresa samt
bohagstransport. Dessutom ges ett kontant bidrag som kallas
starthjälp. Starthjälpen står för 60 procent av statens kostnader
för flyttningsbidraget.
Riksrevisionsverket anser att det nuvarande systemet endast i
liten omfattning påverkar arbetslösas geografiska rörlighet. En
stor andel har redan ny anställning när de ansöker om
flyttningsbidrag och 85 procent uppger att de skulle ha flyttat
även utan bidrag. Riksrevisionsverkets rekommendation är att
starthjälpen slopas, att respenningen förtydligas och utvidgas
genom att åldersgränsen sänks från 25 till 20 år samt att
arbetsförmedlingarnas system för information om arbete på andra
orter förbättras.
Tillgången till kvalificerad arbetskraft i mindre lokala
arbetsmarknadsregioner
Riksdagen har med anledning av propositionen En politik för
tillväxt och livskraft i hela landet (prop. 2001/02:4, bet.
2001/02:NU4, rskr. 2001/02:118) beslutat om en ny regional
utvecklingspolitik. Målet för den nya regionala
utvecklingspolitiken är väl fungerande och hållbara lokala
arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av
landet. Med väl fungerande lokala arbetsmarknadsregioner avses
att de är så attraktiva för människor och företag att det är
möjligt att ta till vara den potential och livskraft som finns i
alla regioner. Med en god servicenivå avses att politiken skall
bidra till att människor och företag har tillgång till kommersiell
och offentlig service i tillräcklig omfattning.
För att detta mål skall nås krävs både nationella insatser och
åtgärder riktade till geografiskt avgränsade områden som bedöms
ha särskilda behov. Ansvaret för att målet för den regionala
utvecklingspolitiken uppnås bör främst uppfyllas genom åtgärder
inom följande politikområden: regional utvecklingspolitik,
näringspolitik, arbetsmarknadspolitik, integrationspolitik,
utbildningspolitik, transportpolitik, de delar av
forskningspolitiken som avser utveckling av innovationssystem,
landsbygdspolitik, politikområdena inom de areella näringarna
samt kulturpolitik.
Regeringen bedömde i propositionen att tillgång till kvalificerad
arbetskraft är en av de viktigaste förutsättningarna för att uppnå
en framtida tillväxt inom mindre lokala arbetsmarknadsregioner.
Detta är en förutsättning för att näringslivet skall kunna utvecklas
och konkurrera på marknaden i framtiden, men i ökad utsträckning
också för att en god service- och välfärdsnivå skall kunna
upprätthållas i dessa regioner.
I propositionen ansåg regeringen också att det finns skäl att
utreda hur ett system med rörlighetsstimulanser för individer
skulle kunna konstrueras och vilka effekter som skulle kunna
förväntas av ett sådant system. Möjligheterna att genom olika
insatser stödja medföljande bör särskilt uppmärksammas. Det bör
också ingå i uppdraget att kartlägga förekomst och effekter av
olika individstöd i några jämförbara länder, exempelvis Norge.
Efter riksdagens beslut har regeringen vidtagit ett flertal
viktiga åtgärder för att genomföra den nya regionala
utvecklingspolitiken. Av särskild betydelse för mindre lokala
arbetsmarknadsregioner är dels olika åtgärder för att stärka
kommuner med befolkningsminskning, dels tillsättandet av två
delegationer med uppgift att medverka till att långsiktigt
stärka den regionala utvecklingen i norra Sveriges inland
respektive i delar av Bergslagen, Dalsland och Värmland.
För att motverka den ojämna regionala utvecklingen i Sverige
behöver dessa långsiktiga åtgärder kompletteras med särskilda
åtgärder för att främja tillgången till kvalificerad arbetskraft
i främst de nämnda områdena.
Uppdraget
Utredaren skall granska effekterna av nuvarande
rörlighetsstimulerade insatser och analysera dessa utifrån
motiven för rörlighetsstimulanser. Utredaren skall
förutsättningslöst analysera behov av och motiv för
rörlighetsstimulanser. Om utredaren avser att pröva förslag
skall alla finansieringsmöjligheter inventeras, dvs. både
utgifts- och inkomstsidan av statsbudgeten.
Utredaren skall, om han eller hon anser att det finns behov av
det, lämna förslag till rörlighetsstimulanser.
Analysen och eventuella förslag skall omfatta generella åtgärder
inom arbetsmarknadspolitiken som stimulerar arbetsmarknadsrelaterad
geografisk rörlighet som ligger utanför det naturliga flyttmönstret.
Tyngdpunkt skall läggas på flyttningsbidragen. Tillväxt hämmas av
brist på nyckelpersoner varhelst bristen uppstår. Analysen skall
därför omfatta åtgärder för att främja tillgången till
nyckelpersoner där det finns en efterfrågan. Den kan finnas såväl
i mindre lokala arbetsmarknadsregioner som i övriga
arbetsmarknadsregioner. Utredningens eventuella förslag skall
således beakta även behov i tillväxtregioner.
Utredaren skall beakta de förändringar som gjorts av
arbetslöshetsförsäkringen och pendlingsstödet samt aktuella
utvärderingsresultat.
Utredaren skall beakta målen för arbetsmarknadspolitiken och den
nya regionala utvecklingspolitiken.
Utredaren skall beakta erfarenheter av bl. a. individinriktade
åtgärder gjorda i jämförbara länder.
Förslagen skall innehålla uppföljningsbara mål för geografisk
rörlighet som kan användas i regleringsbrevet för
Arbetsmarknadsverket. De uppföljningsbara målen skall uppfylla
regeringens och riksdagens behov av att följa upp på vilket sätt
Arbetsmarknadsverket arbetar med geografisk rörlighet.
Utredaren skall i samtliga överväganden beakta gränsdragningen
mot andra arbetsmarknadspolitiska program och stöd inom andra
politikområden.
Redovisning av uppdraget
Redovisning av arbetet när det gäller uppföljningsbara mål
för geografisk rörlighet skall lämnas senast den 11 november 2002.
Uppdraget skall slutredovisas senast den 31 mars 2003.
(Näringsdepartementet)